Gå til innhold

Hvis man skulle glemme å tipse i USA, får man beskjed om det da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfart det?

Anonymkode: bb23b...659

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh fått beskjed, hadde det bare vært så vel. Er blitt regelrett skjelt ut til en slik grad at jeg følte det var fare for, om ikke liv, så i hvertfall helse. Dette var av en taxi-sjåfør.

Er også blitt løpt eller og fått kjeft på restaurant i NYC.

Anonymkode: 2150b...f8b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du får beskjed. Jeg bodde der noen år, og noen jeg hadde på besøk fikk også beskjed når de hadde tipsa for lite.

Du glemmer ikke å tipse. Det er jo lønna deres! 

Anonymkode: a6c68...d92

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte helt å tipse etter en massasje en gang. Var ung og tenkte meg rett og slett ikke om. Massøren sa ingenting og jeg har tenkt sååå mye på det i ettertid. De andre jeg var med (amerikanere) snakket om hva de tipset etterpå og jeg bare 🤯🤯🤯 

Anonymkode: 29c8b...bab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, du får beskjed. Jeg bodde der noen år, og noen jeg hadde på besøk fikk også beskjed når de hadde tipsa for lite.

Du glemmer ikke å tipse. Det er jo lønna deres! 

Anonymkode: a6c68...d92

Nei? Det er USA som er et u-land, der de ikke er like godt utviklet som vi er når det gjelder arbeidsmiljølover som sikrer ansatte en levelig lønn. Tipsing er ikke lønn. Det er påskjønn ut over lønn.

Men jeg vet USA er et underutviklet land så de har ansatte der som ikke får skikkelig lønn, slik at påskjønnelsen er det de er avhengige av for å kunne overleve, eksistere.

Anonymkode: d12d9...764

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kjørte noen rike amrikanere her for en mnd siden. Var null tips å få der så hadde ikke brydd meg så mye

Anonymkode: 38462...da3

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: f332a...148

AnonymBruker
Skrevet

Tipsing er en u-ting, så de kan tvine folk å jobbe nesten gratis. Utrolig at dette fortsatt foregår.
Men ja, de sier ifra, de blir ganske sinte om du ikke gjør det. 

Anonymkode: ed036...eb6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tipsing er en u-ting, så de kan tvine folk å jobbe nesten gratis. Utrolig at dette fortsatt foregår.
Men ja, de sier ifra, de blir ganske sinte om du ikke gjør det. 

Anonymkode: ed036...eb6

Man får jo ikke akkurat lyst å tipse når de blir fly forbanna på turister som gjerne glemmer ut dette. Om jeg hadde glemt å tipse, og de ble forbanna, så hadde jeg sagt mitt og gått, uten å tipse. Kanskje de lærer til neste gang det kommer uvitende eller glemsomme turister.

Anonymkode: aae5b...875

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man får jo ikke akkurat lyst å tipse når de blir fly forbanna på turister som gjerne glemmer ut dette. Om jeg hadde glemt å tipse, og de ble forbanna, så hadde jeg sagt mitt og gått, uten å tipse. Kanskje de lærer til neste gang det kommer uvitende eller glemsomme turister.

Hvilket land er du fra hvor tipsing er så uvanlig at du glemmer det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (7 minutter siden):

Hvilket land er du fra hvor tipsing er så uvanlig at du glemmer det?

Norge

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Norge

Hvilke restauranter går du på da? Egon og Peppes? Eller går du på ordentlige restauranter uten å tipse?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (10 minutter siden):

Hvilke restauranter går du på da? Egon og Peppes? Eller går du på ordentlige restauranter uten å tipse?

Tipse kulturen er helt annerledes i Norge enn i USA. Har du noengang vært i USA?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (25 minutter siden):

Hæ, skal man tipse på restauranter i Norge? Får de ikke grei lønn, de som jobber på "ordentlige" restauranter?

Anonymkode: 89b07...865

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (4 timer siden):

I Norge får de ansatte lønn som er til å leve av. Det er helt andre forhold her enn i USA, som ts spør etter.

Norske restaurantansatte kan ikke sammenlignes med amerikanske. Og skal de norske få tips av meg, skal de jamen meg gjøre en bra jobb også. De får ikke tips bare fordi de er på jobb den kvelden av meg...

Anonymkode: bced3...469

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Hansehan said:

I Norge er tipsing en ukultur. Du har bodd under en stein hvis du ikke visste det.

Anonymkode: 65e17...809

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har iallefall opplevd å få beskjed. Jeg glemte det en gang, da kom restaurantsjefen ut etter meg på gaten for å fortelle meg hvor ufint det var å ikke tipse, han var fly forbanna. 

Anonymkode: 01f3d...7a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg har iallefall opplevd å få beskjed. Jeg glemte det en gang, da kom restaurantsjefen ut etter meg på gaten for å fortelle meg hvor ufint det var å ikke tipse, han var fly forbanna. 

Anonymkode: 01f3d...7a1

Hva sa du da? Var du turist? 

Anonymkode: accb2...bd5

AnonymBruker
Skrevet

Hos frisøren sa de ingenting.

Taxien bagynte å kjøre mens vi gikk bak etter bagasjen vår. Hadde klart det hvis ikke portieren på hotellet hadde sett hva som skjedde og hoppet ut i veien forran bilen.

Anonymkode: 676c1...4a5

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg får rævva service, noe som jeg fikk én gang, så blir det en «penny» under tallerkenen. 
«It’s usually a sign that the service was as bad as it gets»

Hvorfor jobbe i et yrke når man totalt ignorerer dem man skal servere og kun ønsker å flørte med en fyr på arbeidsplassen? Da har man ikke noe der å gjøre.

Anonymkode: de4e5...e38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...