AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Jeg er en godt voksen kvinne som er i et krevende forhold med en godt voksen mann. Dette er første gang jeg er ordentlig forelsket . Jeg har hatt mange kortere forhold, har aldri funnet roen eller følt meg trygg, men med han her fant jeg det jeg søkte. Dessverre så oppsto det stygge krangler ganske tidlig i forholdet. Begge sliter med kompleks PTSD, jeg pga barndom og han pga en stygg skilsmisse/barnefordelingssak. Han er blitt ufør, jeg er i jobb. Vi har vært sammen 3-4 mnd, men det føles mye lengre. Han har en indre usikkerhet som blir veldig lett trigget, og ting jeg sier blir oppfattet feil, etc. Vi kan ende opp i krangler der han sier de styggeste ting, bruker ting jeg har sagt i fortrolighet mot meg, osv. Sms-loggen er sjokkerende lesning. Han truer med å slå opp, hvorpå han neste dag trygler meg om å ikke forlate ham. Innimellom har vi veldig gode dager, med samtaler fra sjelen og kan ligge i sengen og kysse i timesvis. Vi er veldig sterkt knyttet til hverandre, på godt og vondt. Jeg går jevnlig til psykolog, og hun er bekymret på mine vegne. Jeg er ikke sterk nok til å komme meg ut av forholdet. Jeg er forholdsvis nyinnflyttet i denne byen, skal straks begynne i ny jobb etter å ha vært sykmeldt en lengre periode, er kort sagt veldig sårbar. Jeg føler at uansett hva vi diskuterer, ender det opp med at han gir meg skyldfølelse. Jeg vet snart ikke lenger hva som er rett eller galt. Jeg må ta et valg som jeg kan stå inne for, og ikke vakle. Jeg har foreslått parterapi, og han var positiv til det, men jeg har merket meg at han er lite mottakelig for kritikk/ innspill og at det meste som går galt i hans liv, er andre sin feil. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke få en psykisk knekk så kort tid før oppstart i ny jobb. Har tenkt i kveld at det beste er bare å holde skuten flytende til jobbhverdag er mer stabil, og jobbe i det skjulte meg å løsrive meg til høsten. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 7d383...9a4 1 1
Silva Pluvialis Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 (endret) Det høres rart ut at han har fått kompleks PTSD av skilsmisse/barnefordelingssak. Da antar jeg at hendelsene har skjedd i voksen alder? På meg høres det ut som at han bruker dette som unnskyldning for å utøve psykisk vold mot deg. Edit: Er du sikker på at det er CPTSD han har, eller kan det være personlighetsforstyrrelse? Endret 19. juli 2022 av Tvillingsjel 8 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Han høres rett og slett ut som en du ikke bør være i forhold med. Hvor har han fått PTSD-diagnosen? Høres ut som en unnskyldning for å slippe å ta ansvar for dårlige valg. Anonymkode: 5b686...f86 6 1 3
Prøver18 Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har selv k-ptsd etter omsorgsvikt og grov vold, og kan skjønne at han er mye opp og ned i tankene, spesielt om det handler om å bli forlatt, men du kan også kreve at han søker hjelp, for at dere skal være sammen. Jeg har alltid vært saklig, men så brutalt ærlig i diskusjoner, at det innimellom faller under '' gaslight'', uten at jeg mener det. Men måtte gå mange runder med meg selv, og tenke mye over hvordan jeg ville være mot samboer. Vi kranglet MYE i begynnelsen av forholdet, men de to siste årene har det gått veldig fint! vi har det veldig bra sammen og vi har et sunt, ærlig og åpent forhold uten stygge ord eller lignende. Vi har aldri kalt hverandre stygge ting, men kranglet mye om husarbeid, mine verdenssyn, at jeg synes han var trangsynt og at han synes jeg var grenseløs på mye( det er jeg jo også ) Du skal aldri finne deg i at noen snakker stygt til deg, uansett hva som feiler dem. Han har selv ansvar for å gå i terapi og det han trenger for å oppføre seg som en voksen. bare å sende meg en meld om du vil snakke mer 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 Tvillingsjel skrev (41 minutter siden): Det høres rart ut at han har fått kompleks PTSD av skilsmisse/barnefordelingssak. Da antar jeg at hendelsene har skjedd i voksen alder? På meg høres det ut som at han bruker dette som unnskyldning for å utøve psykisk vold mot deg. Edit: Er du sikker på at det er CPTSD han har, eller kan det være personlighetsforstyrrelse? Jeg har tenkt det samme som du skriver her. Anonymkode: 7d383...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Han høres rett og slett ut som en du ikke bør være i forhold med. Hvor har han fått PTSD-diagnosen? Høres ut som en unnskyldning for å slippe å ta ansvar for dårlige valg. Anonymkode: 5b686...f86 Jeg har tenkt samme tanken selv. Anonymkode: 7d383...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 Prøver18 skrev (50 minutter siden): Jeg har selv k-ptsd etter omsorgsvikt og grov vold, og kan skjønne at han er mye opp og ned i tankene, spesielt om det handler om å bli forlatt, men du kan også kreve at han søker hjelp, for at dere skal være sammen. Jeg har alltid vært saklig, men så brutalt ærlig i diskusjoner, at det innimellom faller under '' gaslight'', uten at jeg mener det. Men måtte gå mange runder med meg selv, og tenke mye over hvordan jeg ville være mot samboer. Vi kranglet MYE i begynnelsen av forholdet, men de to siste årene har det gått veldig fint! vi har det veldig bra sammen og vi har et sunt, ærlig og åpent forhold uten stygge ord eller lignende. Vi har aldri kalt hverandre stygge ting, men kranglet mye om husarbeid, mine verdenssyn, at jeg synes han var trangsynt og at han synes jeg var grenseløs på mye( det er jeg jo også ) Du skal aldri finne deg i at noen snakker stygt til deg, uansett hva som feiler dem. Han har selv ansvar for å gå i terapi og det han trenger for å oppføre seg som en voksen. bare å sende meg en meld om du vil snakke mer Takk ❣️ Anonymkode: 7d383...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Du vil bli enda sykere av dette forholdet. Når du lider av traumer må du finne deg en mentalt sterk mann. En tøff en. Bryt opp. Anonymkode: cb7e8...5b9 4 1 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vil bli enda sykere av dette forholdet. Når du lider av traumer må du finne deg en mentalt sterk mann. En tøff en. Bryt opp. Anonymkode: cb7e8...5b9 Jeg vet det. Men hvordan? Jeg griner og skjelver ved tanken på å forlate ham, og han gir meg ikke ro i hodet til å tenke en klar tanke. Anonymkode: 7d383...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet det. Men hvordan? Jeg griner og skjelver ved tanken på å forlate ham, og han gir meg ikke ro i hodet til å tenke en klar tanke. Anonymkode: 7d383...9a4 Hva med å snakke med psykologen din? Eller du holder liv i denne tråden, så kan vi heie deg frem, dag for dag, til du klarer det? Anonymkode: cb7e8...5b9 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet det. Men hvordan? Jeg griner og skjelver ved tanken på å forlate ham, og han gir meg ikke ro i hodet til å tenke en klar tanke. Anonymkode: 7d383...9a4 Nettopp derfor må du dra. Fordi du ikke greier å tenke klart sammen med ham. Dette vil bare gjøre deg verre og verre og verre helt inntil du en dag må gå uansett. Spar deg selv for dette! Den avhengigheten dere har fått for hverandre er ikke sunn kjærlighet. Anonymkode: 6113e...63e 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 Det beste du kan gjøre for din egen psykiske helse er å dra fra han. Jo før, jo bedre. Det passer aldri med et brudd. Søk støtte i en venn, slektning eller andre i prosessen. Anonymkode: b3041...022 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva med å snakke med psykologen din? Eller du holder liv i denne tråden, så kan vi heie deg frem, dag for dag, til du klarer det? Anonymkode: cb7e8...5b9 Psykologen er på ferie frem til 1.august. Det kan være jeg ber dere her inne om hjelp i dagene som kommer. Det svinger så enormt hva jeg tenker og føler om forholdet. Hadde jeg bare hatt en sterk familie å falle tilbake på. Anonymkode: 7d383...9a4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #14 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Begge sliter med kompleks PTSD, jeg pga barndom og han pga en stygg skilsmisse/barnefordelingssak. Psykiateren min forklarte meg at forskjellen på cptsd og ptsd er at er at den første et jævligst fordi det er ikke et FØR- traumet å komme tilbake til, traumene er alt man kjenner . Det er som å navigere i skogen uten kart kompass eller noen ting. Ptsd så prøver man å komme tilbake til der man var før traumet oppstod. Sorry men typen din høres bare ut som et rævhull og at du er sammen med ham pga traumebånd. Anonymkode: 020d4...422 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #15 Skrevet 19. juli 2022 Høres ut som du burde gå, ja. Bruk denne tråden som støtte fram til psykologen din er tilbake fra ferie! Jeg har forresten fått PTSD etter voldelig forhold og barnefordelingssaker i etterkant, så det er mulig… men det høres ikke helt ut som det er det han her sliter med. Han høres manipulativ ut. Anonymkode: 901fe...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #16 Skrevet 19. juli 2022 Jeg er i nettopp samme situasjon, der jeg er i et dysfunksjonelt forhold, der vi begge er skada. Hørte på relasjonspodden i dag, og har bestemt meg for å holde fast i en ting. Kun en. Og det er å finne en grense og gjenta den til det uendelige til han forstår. Og så tar jeg det derfra. I tillegg har boka til van der kolk - the body keeps the score, vært til stor hjelp for å forstå meg selv. Gått i ulik terapi, men er avsluttet nå. Meditasjon og yoga hjelper mye. Anonymkode: f04ad...eaf 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #17 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg er i nettopp samme situasjon, der jeg er i et dysfunksjonelt forhold, der vi begge er skada. Hørte på relasjonspodden i dag, og har bestemt meg for å holde fast i en ting. Kun en. Og det er å finne en grense og gjenta den til det uendelige til han forstår. Og så tar jeg det derfra. I tillegg har boka til van der kolk - the body keeps the score, vært til stor hjelp for å forstå meg selv. Gått i ulik terapi, men er avsluttet nå. Meditasjon og yoga hjelper mye. Anonymkode: f04ad...eaf Takk! Har kjøpt boka på Amazon. Noen spesiell episode av Relasjonspodden du anbefaler? Anonymkode: 7d383...9a4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ut som du burde gå, ja. Bruk denne tråden som støtte fram til psykologen din er tilbake fra ferie! Jeg har forresten fått PTSD etter voldelig forhold og barnefordelingssaker i etterkant, så det er mulig… men det høres ikke helt ut som det er det han her sliter med. Han høres manipulativ ut. Anonymkode: 901fe...7ebt Traumebehandling hjalp meg 💜 Anonymkode: 24e5d...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #19 Skrevet 19. juli 2022 Dere har vært sammen i 3-4 mnd., men er allerede samboende? Anonymkode: c642d...318 3
Silva Pluvialis Skrevet 19. juli 2022 #20 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Psykiateren min forklarte meg at forskjellen på cptsd og ptsd er at er at den første et jævligst fordi det er ikke et FØR- traumet å komme tilbake til, traumene er alt man kjenner . Det er som å navigere i skogen uten kart kompass eller noen ting. Ptsd så prøver man å komme tilbake til der man var før traumet oppstod. Sorry men typen din høres bare ut som et rævhull og at du er sammen med ham pga traumebånd. Anonymkode: 020d4...422 Nettopp. Derfor høres det ikke logisk ut at han faktisk har fått CPTSD etter en barnefordelingssak i voksen alder, med mindre han har vært utsatt for langvarig mishandling av ekskjæresten. Ellers kan jeg ikke forstå hva som kan ha utløst C'en. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå