AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #21 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er ikke frekt, det er enkel prosentregning, jeg synes det er rart du trenger å få det forklart. Du regner ut hvor mange prosent av det totale forbruket den mnd nabohuset står for, og denne prosenten av strømregningen i kroner skal du trekke fra. Anonymkode: 69a60...412 Hvordan tar denne utregningen hensyn til det jeg spør om: altså dyr og billig kWh og strømstøtte? Anonymkode: 98b74...9ed
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #22 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvordan tar denne utregningen hensyn til det jeg spør om: altså dyr og billig kWh og strømstøtte? Anonymkode: 98b74...9ed Det finnes ingen slik oversikt over forbruk gjennom døgnet på noen strømregning, så det får du ikke tatt hensyn til. Strømstøtten skjønner jeg ikke hvorfor du lurer på, den er jo lik uansett. Anonymkode: 69a60...412
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #23 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/nettleie/individuell-maling/ Anonymkode: 98b74...9ed Hvis du tror dette faller inn her så får du melde det inn til strømselskapet, da. Undermålere installeres uten problemer fortsatt, nye inntakmålere må derimot søkes om. Anonymkode: 69a60...412 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #24 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det finnes ingen slik oversikt over forbruk gjennom døgnet på noen strømregning, så det får du ikke tatt hensyn til. Strømstøtten skjønner jeg ikke hvorfor du lurer på, den er jo lik uansett. Anonymkode: 69a60...412 Hvis en da har oversikten via en app så er problemet løst da? Anonymkode: 95526...c48
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #25 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis en da har oversikten via en app så er problemet løst da? Anonymkode: 95526...c48 Hvilken forskjell gjør det? Man deler uansett snittet. Anonymkode: 69a60...412
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #26 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilken forskjell gjør det? Man deler uansett snittet. Anonymkode: 69a60...412 Nettopp, det er jo det som blir feil. Anonymkode: 95526...c48
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #27 Skrevet 20. juli 2022 Så da kan en risikere å bli sittende å betale mye for andres forbruk.. Anonymkode: 95526...c48 1
Strange Doll Skrevet 20. juli 2022 #28 Skrevet 20. juli 2022 Fru Uperfekt skrev (10 timer siden): Er det minusmåler du tenker på? Om ja så skal andre part betale på sin måler + halv nettleie Ja, men ts vil ikke få noe nytte av å tenke på når strøm blir brukt om den andre delen bruker strøm på ugunstige tidspunkt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #29 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så da kan en risikere å bli sittende å betale mye for andres forbruk.. Anonymkode: 95526...c48 Nemlig. Spesielt når prisene svinger så ekstremt. I tillegg er vi jo to boenheter på samme nettleie, og med den nye nettleiemodellen lønner det seg å spre forbruket utover for å få lavere regning. Skal vi da samkjøre dusjing, klesvask og middagslagingen? Det går jo ikke. Vi er jo to separate hus og husstander. Anonymkode: 98b74...9ed 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #30 Skrevet 20. juli 2022 Så folk må nesten slutte å leie hos utleiere som er nødt å dele ett strømabonnement på flere. Topper en del hele så er det gjerne deling på varmtvannstanken og internett også. Når en skal leie så er det like så greit å være obs på slike ting. Det kan skape veldig dårlig stemning og misnøye. Lei heller der hvor ting er lagt godt tilrette. En del utleiere har også en tendens til å forsøke så godt de kan å legge så mye som mulig av utleiearbeidet over på leieboere. Det må en ikke finne seg i. Det er de som skal tjene penger på utleie. Anonymkode: 95526...c48 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #31 Skrevet 20. juli 2022 Jeg må også legge til at jeg ikke synes det er riktig for den andre husstanden, de kan ikke tegne egen strømavtale, ha fastpris eller for den saks skyld ha oversikt! Anonymkode: 98b74...9ed 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #32 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nemlig. Spesielt når prisene svinger så ekstremt. I tillegg er vi jo to boenheter på samme nettleie, og med den nye nettleiemodellen lønner det seg å spre forbruket utover for å få lavere regning. Skal vi da samkjøre dusjing, klesvask og middagslagingen? Det går jo ikke. Vi er jo to separate hus og husstander. Anonymkode: 98b74...9ed Jeg kan ikke se at det er noen løsning på dette dessverre, utenom å finne seg ett annet sted å leie. Anonymkode: 95526...c48
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #33 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når en skal leie så er det like så greit å være obs på slike ting. Det kan skape veldig dårlig stemning og misnøye. Lei heller der hvor ting er lagt godt tilrette. Jeg har ikke erfaring med å være leietaker og tenkte ikke over det da jeg flyttet inn, dvs jeg syntes det var upraktisk og rart og ba om separate målere, noe utleier ikke svarte på. Kommer til å være veldig kritisk i framtiden. Anonymkode: 98b74...9ed
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #34 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan ikke se at det er noen løsning på dette dessverre, utenom å finne seg ett annet sted å leie. Anonymkode: 95526...c48 Har sagt opp, men jo fortsatt betale/legge ut for strøm i tre måneder i oppsigelsestiden. Siden det trekkes fra husleie etterskuddsvis lurer jeg på hvordan jeg får pengene mine tilbake når det ikke er mer husleie å betale. Den betales jo på forskudd. Anonymkode: 98b74...9ed
Hedda-78 Skrevet 20. juli 2022 #35 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har sagt opp, men jo fortsatt betale/legge ut for strøm i tre måneder i oppsigelsestiden. Siden det trekkes fra husleie etterskuddsvis lurer jeg på hvordan jeg får pengene mine tilbake når det ikke er mer husleie å betale. Den betales jo på forskudd. Anonymkode: 98b74...9ed Da må du jo be om at utleier betaler til deg.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #36 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har sagt opp, men jo fortsatt betale/legge ut for strøm i tre måneder i oppsigelsestiden. Siden det trekkes fra husleie etterskuddsvis lurer jeg på hvordan jeg får pengene mine tilbake når det ikke er mer husleie å betale. Den betales jo på forskudd. Anonymkode: 98b74...9ed Du holder bare igjen ett ca beløp på siste husleien du betaler. Hold tilbake noe mer enn snittet, og følg med på forbruk/pris. Anonymkode: 95526...c48
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #37 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har sagt opp, men jo fortsatt betale/legge ut for strøm i tre måneder i oppsigelsestiden. Siden det trekkes fra husleie etterskuddsvis lurer jeg på hvordan jeg får pengene mine tilbake når det ikke er mer husleie å betale. Den betales jo på forskudd. Anonymkode: 98b74...9ed Derfor mener jeg huseier må stå som ansvarlig for abb. Ta regnearbeidet og alt som medfører selv. Ikke legge slik over på leieboere. Det er noen i tråden her som nevner at det er snakk om enkel prosentregning. Ikke alle er flink til dette heller. Det er huseier som har valgt den løsningen, da får personen stå for det også. En kan jo spørre seg selv om hvorfor huseiere nekter å ta abb på strømmen på det gjeldene stedet. Det er mye enklere at det faktisk står på huseier. Anonymkode: 95526...c48 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #38 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Så da kan en risikere å bli sittende å betale mye for andres forbruk.. Anonymkode: 95526...c48 Nei, for man vet den andres forbruk i kWh, og fordeling på døgnet utgjør ikke en så stor forskjell at det gir store utslag. Husleieloven gir heller ikke rett til annet enn en forholdsmessig fordeling, det hadde blitt mye mer unøyaktig uten undermåler, bare regnet ut per kvadratmeter f.eks. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nemlig. Spesielt når prisene svinger så ekstremt. I tillegg er vi jo to boenheter på samme nettleie, og med den nye nettleiemodellen lønner det seg å spre forbruket utover for å få lavere regning. Skal vi da samkjøre dusjing, klesvask og middagslagingen? Det går jo ikke. Vi er jo to separate hus og husstander. Anonymkode: 98b74...9ed Du må også regne med at dere sparer penger på å dele en nettleie, den faste kostnaden for dette er også en god del. Det skal litt til at den variable delen overstiger dette. Anonymkode: 69a60...412 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #39 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Derfor mener jeg huseier må stå som ansvarlig for abb. Ta regnearbeidet og alt som medfører selv. Ikke legge slik over på leieboere. Det er noen i tråden her som nevner at det er snakk om enkel prosentregning. Ikke alle er flink til dette heller. Det er huseier som har valgt den løsningen, da får personen stå for det også. En kan jo spørre seg selv om hvorfor huseiere nekter å ta abb på strømmen på det gjeldene stedet. Det er mye enklere at det faktisk står på huseier. Anonymkode: 95526...c48 Det hadde definitivt vært bedre hvis huseier selv holdt abonnementet, og så vist utregningen til TS. Her regner jo tydeligvis også utleier ut et beløp, usikkert hvordan. Men all den tid TS lurte på utregningen, så sitter hun i dette tilfellet på alle tallene selv. Anonymkode: 69a60...412
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #40 Skrevet 20. juli 2022 Hedda-78 skrev (36 minutter siden): Da må du jo be om at utleier betaler til deg. Jeg kan jo ikke vite at han betaler tilbake. Mye lettere å ta av de pengene enn å få noe av depositumet for eksempel. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Derfor mener jeg huseier må stå som ansvarlig for abb. Ta regnearbeidet og alt som medfører selv. Ikke legge slik over på leieboere. Det er noen i tråden her som nevner at det er snakk om enkel prosentregning. Ikke alle er flink til dette heller. Det er huseier som har valgt den løsningen, da får personen stå for det også. En kan jo spørre seg selv om hvorfor huseiere nekter å ta abb på strømmen på det gjeldene stedet. Det er mye enklere at det faktisk står på huseier. Anonymkode: 95526...c48 Han regner selv, men tar det sånn omtrentlig. Beløpet han krever av den andre leieboeren samsvarer ikke med det jeg skal trekke fra husleia, men rundes av slik at han tjener noen kroner på det. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, for man vet den andres forbruk i kWh, og fordeling på døgnet utgjør ikke en så stor forskjell at det gir store utslag. Anonymkode: 69a60...412 Det blir uansett feil. Anonymkode: 98b74...9ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå