Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier et hus. I mitt hus er det strømmåler for huset ved siden av, som også er utleid av samme utleier. Jeg får hele strømregningen, så skal jeg få tilbake det den andre leietageren skal betale ved fratrekk på husleie. 

Men blir ikke strømmen da dyrere for oss enn om vi hadde hatt hver vår måler? Vi får jo bare en strømstøtte. I tillegg bruker vi jo mye strøm samtidig og vil da få høyere nettleie? I praksis kan vi heller ikke spare på strøm siden det hjelper jo ikke om jeg bruker strøm når den er billigst, jeg må jo fortsatt dele på strømmen totalt sett     . Så om den andre leieboeren bruker strøm når den er dyrest hjelper det ikke noe… ?

Kan noen hjelpe meg å svare på dette? 

Anonymkode: 98b74...9ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg leier et hus. I mitt hus er det strømmåler for huset ved siden av, som også er utleid av samme utleier. Jeg får hele strømregningen, så skal jeg få tilbake det den andre leietageren skal betale ved fratrekk på husleie. 

Men blir ikke strømmen da dyrere for oss enn om vi hadde hatt hver vår måler? Vi får jo bare en strømstøtte. I tillegg bruker vi jo mye strøm samtidig og vil da få høyere nettleie? I praksis kan vi heller ikke spare på strøm siden det hjelper jo ikke om jeg bruker strøm når den er billigst, jeg må jo fortsatt dele på strømmen totalt sett     . Så om den andre leieboeren bruker strøm når den er dyrest hjelper det ikke noe… ?

Kan noen hjelpe meg å svare på dette? 

Hæ? En strøm måler på to utleiedeler? Det blir jo helt feil, dere må jo ha en hver. Hva om naboen er en ødsler og bruker masse strøm. Dette hadde jeg ikke gått med på. Forlang å få egen strøm måler bare til din leilighet eller flytt.  Strømstøtten går jo på hele regningen, så sånn sett er det vel greit. Men altså, du kan jo risikere å betale strøm du ikke bruker, det samme gjør naboen. 

Anonymkode: 41c3d...652

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hæ? En strøm måler på to utleiedeler? Det blir jo helt feil, dere må jo ha en hver. Hva om naboen er en ødsler og bruker masse strøm. Dette hadde jeg ikke gått med på. Forlang å få egen strøm måler bare til din leilighet eller flytt.  Strømstøtten går jo på hele regningen, så sånn sett er det vel greit. Men altså, du kan jo risikere å betale strøm du ikke bruker, det samme gjør naboen. 

Anonymkode: 41c3d...652

Vi har prøvd, flere ganger, men utleier nekter….  Det er en hovedstrømmåler og en tilleggsmåler i samme skap, men på to ulike utleiedeler og en felles faktura. Det står altså hvor mye strøm som er brukt, men ikke om det er brukt en kWh til 5 kroner eller 1 øre (vi bor i det dyreste området). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi har prøvd, flere ganger, men utleier nekter….  Det er en hovedstrømmåler og en tilleggsmåler i samme skap, men på to ulike utleiedeler og en felles faktura. Det står altså hvor mye strøm som er brukt, men ikke om det er brukt en kWh til 5 kroner eller 1 øre (vi bor i det dyreste området). 

Er det minusmåler du tenker på?

Om ja så skal andre part betale på sin måler + halv nettleie

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (41 minutter siden):

Hva er en minusmåler?

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (41 minutter siden):

Jeg tenker på en egen måler montert i mitt sikringsskap som viser hvor mange kWh som er brukt totalt på den delen. Så trekker utleier manuelt fra det fra forrige måned og sier et beløp jeg skal trekke fra husleia. Dette beløpet virker imidlertid ganske tilfeldig, er merkelig nok alltid et rundt tall, typ 1500. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er en minusmåler?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker på en egen måler montert i mitt sikringsskap som viser hvor mange kWh som er brukt totalt på den delen. Så trekker utleier manuelt fra det fra forrige måned og sier et beløp jeg skal trekke fra husleia. Dette beløpet virker imidlertid ganske tilfeldig, er merkelig nok alltid et rundt tall, typ 1500. 

https://www.plc-city.com/shop/en/abb-building-bld20-bld20b-bld20b30/abb-2cma103572r1000-nfs.html?SubmitCurrency=1&id_currency=22&gclid=CjwKCAjwrNmWBhA4EiwAHbjEQGNdgde6T1Pblv9MMk8O1keKxdmg6Bwps2jbpvM3br_vqdYET2ZvQBoCb_EQAvD_BwE

en slik, kalles og undermåler

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette hadde jeg ikke akseptert. Altså at utleier bare sier hvor mye som skal trekkes fra. Du må ha mulighet til å verifisere dette selv, ellers lurer han deg. At det er runde beløp tyder på at han ikke regner det ut nøyaktig nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (18 minutter siden):

Dette hadde jeg ikke akseptert. Altså at utleier bare sier hvor mye som skal trekkes fra. Du må ha mulighet til å verifisere dette selv, ellers lurer han deg. At det er runde beløp tyder på at han ikke regner det ut nøyaktig nok.

Dette kan TS helt fint regne ut selv, hun har jo både regningen, totalforbruk for begge enheter og forbruket for den andre enheten. 

Anonymkode: 69a60...412

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette kan TS helt fint regne ut selv, hun har jo både regningen, totalforbruk for begge enheter og forbruket for den andre enheten. 

Åja er det ts som får fakturaen, det fikk ikke jeg med meg. Hvis det er ts som får fakturaen er det jo ulogisk at det er utleier som forteller ts hvor mye hun skal trekke fra. Da er det jo ts som må gjøre utregningen og så fortelle utleier hvor mye hun kommer til å trekke fra.

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 time siden):

Åja er det ts som får fakturaen, det fikk ikke jeg med meg. Hvis det er ts som får fakturaen er det jo ulogisk at det er utleier som forteller ts hvor mye hun skal trekke fra. Da er det jo ts som må gjøre utregningen og så fortelle utleier hvor mye hun kommer til å trekke fra.

Hvordan regner jeg det ut?

Spesielt med tanke på bruk av dyre og billige kWh, ekstra dyr nettleie og strømstøtte. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

Jeg googler den og finner at å bruke en slik er ulovlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg googler den og finner at å bruke en slik er ulovlig. 

Det er feil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvordan regner jeg det ut?

Spesielt med tanke på bruk av dyre og billige kWh, ekstra dyr nettleie og strømstøtte. 

Kan du ikke prosentregning?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du ikke prosentregning?

Forklar gjerne nærmere isteden for å være frekk. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er feil. 

Kilde? Utleier bor ikke i boligen eller i nærheten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Forklar gjerne nærmere isteden for å være frekk. 

Det er ikke frekt, det er enkel prosentregning, jeg synes det er rart du trenger å få det forklart. Du regner ut hvor mange prosent av det totale forbruket den mnd nabohuset står for, og denne prosenten av strømregningen i kroner skal du trekke fra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Flytt. Får du fratrekk fra arbeidet du gjør? Nei, vi hadde det slik tidligere og det er kun gunstig for huseier.

Skal en drive med utleie får en gjøre det skikkelig, og ikke bare la beboere stå for arbeidet. Huseier har valgt å gjøre det slik for å spare penger. Her kan en jo i tillegg tape endel penger.

Anonymkode: 95526...c48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kilde? Utleier bor ikke i boligen eller i nærheten. 

Paragraf 3.1 og 3.4 i husleieloven. Utgifter til strøm skal fordeles forholdsmessig mellom brukere av eiendommen, og dere har krav til å se utredning av fordelingen - du har alle tallene. Og ved eiendom med felles anlegg kan man kreve apparater som måler den enkeltes forbruk, det har dere allerede. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Paragraf 3.1 og 3.4 i husleieloven. Utgifter til strøm skal fordeles forholdsmessig mellom brukere av eiendommen, og dere har krav til å se utredning av fordelingen - du har alle tallene. Og ved eiendom med felles anlegg kan man kreve apparater som måler den enkeltes forbruk, det har dere allerede. 

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/nettleie/individuell-maling/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...