AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Vi får en mail og skal svare på bla trivsel, dette anonymt. Hvor sikre kan vi være på at det er anonymt? Anonymkode: e3898...34b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Skal dere svare på epost? I så fall blir det ikke anonymt for den som leser epostene i alle fall. Eller er det ei lenke til et skjema på nett? Anonymkode: ebb14...c7f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Det kan dere ikke. Anonymkode: e4a31...6e3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 Min erfaring er at sånne "anonyme" undersøkelser på jobb, aldri er anonyme. Ikke stol på HR eller ledelsen. Anonymkode: 8c5c7...4ec 11 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 På min tidligere arbeidsplass hadde vi slike undersøkelser, det ble sendt ut en link på e-post som åpnet en spørreundersøkelse. Tror nok den var anonym, ja. Vi gikk gjennom resutatene på møter i ettertid. Anonymkode: 955a6...171
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 Anonym og anonym. Hatt slike undersøkelser med link på jobb. Men hvor anonymt er det når man MÅ svare alder (feks hake for 25-29år), yrke (vi har flere yrker samme plass), utdanning (feks fagskole, bachelor osv), stillingsprosent. Anonymkode: 0fc01...41f 1
Hareena Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har laget slike undersøkelser i min forrige jobb. Det er som det står over her en lenke og resultatene ligger på en ekstern server. Du skal være ekstraordinært god hvis du klarer å hacke deg inn på leverandørens server for å finne ut hvem som har svart hva. Når det går ut purremail til dem som ikke har svart så er det noen som tror at det er mennesker som sitter og har oversikt over dette, det er det selvsagt ikke, det er automatisert i programvaren. Det eneste er at om det er mange fritekstfelt kan respondenten "avsløre" seg selv pga språkdrakten. Det er manglende tillit til ledelsen som gjør at ansatte ikke stoler på at det er anonymt, da er det ledelsen det er noe feil med, ikke programvaren. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 Svaret er at det vet du ikke. Hvis feks. spørreundersøkelsen er laget med Microsoft Forms så kan HR registrere alle som legger inn svar. Feks. nyhetsbrev som jobben min sender til flere tusen kunder som inneholder linker og eller vedlegg, blir logget av oss. Dvs. vi oppdager hvem som faktisk åpner e-posten, hvem som åpner vedlegg hvis det er med i e-posten, hvem som videresender e-posten og hvem som klikker på hvilke lenker. Dette er bare eksempler på hva vi kan spore ut ifra en e-post. Så at en undersøkelse er anonym i dag er ikke nødvendigvis sant, men utrolig useriøst hvis jobben din sier den er anonym også viser det seg at den ikne er det allikevel. Anonymkode: c4f12...d0a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svaret er at det vet du ikke. Hvis feks. spørreundersøkelsen er laget med Microsoft Forms så kan HR registrere alle som legger inn svar. Feks. nyhetsbrev som jobben min sender til flere tusen kunder som inneholder linker og eller vedlegg, blir logget av oss. Dvs. vi oppdager hvem som faktisk åpner e-posten, hvem som åpner vedlegg hvis det er med i e-posten, hvem som videresender e-posten og hvem som klikker på hvilke lenker. Dette er bare eksempler på hva vi kan spore ut ifra en e-post. Så at en undersøkelse er anonym i dag er ikke nødvendigvis sant, men utrolig useriøst hvis jobben din sier den er anonym også viser det seg at den ikne er det allikevel. Anonymkode: c4f12...d0a Den er nok anonym, men leder prøver å finne ut av hvem som har svart. Anonymkode: e3898...34b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Den er nok anonym, men leder prøver å finne ut av hvem som har svart. Anonymkode: e3898...34b Selvsagt avsløres språkdrakten til hver enkelte. Hvis det er viktig for dem å vite. Men kanskje det er bedre om ledelse finner eksterne lesere som kan summere opp alle svarene for ledelsen og gjøre tiltak basert på det. For jeg regner med grunnen til undersøkelsen i arbeidsmiljøet er for å evaluere og gjøre endringer for å tilnærme enkeltindividene i bedriften. Samt hvilke regel er det på antall ansatte når du undersøkelse blir gjennomført? 50, 100… Anonymkode: f0a4e...97d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 Vi får link hver 2. Uke som vi må svare på. Skal være anonymt. Ene dagen kom sjefen min med kommentaren "ja jeg så jo at du svarte det på undersøkelsen..." 🤦🏼♀️🤷♀️ Anonymkode: a70eb...8cc 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi får link hver 2. Uke som vi må svare på. Skal være anonymt. Ene dagen kom sjefen min med kommentaren "ja jeg så jo at du svarte det på undersøkelsen..." 🤦🏼♀️🤷♀️ Anonymkode: a70eb...8cc Oi, det er en blemme😅 Anonymkode: 34db5...26c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #14 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi får link hver 2. Uke som vi må svare på. Skal være anonymt. Ene dagen kom sjefen min med kommentaren "ja jeg så jo at du svarte det på undersøkelsen..." 🤦🏼♀️🤷♀️ Anonymkode: a70eb...8cc Da bør vel noen sparkes? Anonymkode: f0a4e...97d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #15 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi får en mail og skal svare på bla trivsel, dette anonymt. Hvor sikre kan vi være på at det er anonymt? Anonymkode: e3898...34b Ikke tro at dette er anonymt. Det kan alltid spores tilbake til deg med dagens teknologi. Anonymkode: 4de9d...36c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #16 Skrevet 19. juli 2022 Mitt råd er at du ikke svarer noe som du ikke ville sagt direkte, og som du ikke kan stå for. Da er du trygg 😊 Anonymkode: a70eb...8cc 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #17 Skrevet 20. juli 2022 Jeg kritiserte ledelsen i en slik undersøkelse mens jeg ventet på å begynne i annen jobb. Sendte inn skjemaet flere ganger, men de ville ikke ta det i mot. Slike undersøkelser er nok ofte bullshit, og en måte for ledelsen å late som de tar arbeidsmiljøet på alvor. Anonymkode: b0b64...a05
Hareena Skrevet 20. juli 2022 #18 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis feks. spørreundersøkelsen er laget med Microsoft Forms så kan HR registrere alle som legger inn svar. Det er rett, hvis spørreundersøkelser lages internt i bedriften med Microsoft eller Google Forms, er man ikke garantert anonymitet fordi det vil være noen i bedriften som har tilgang til svarene. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men hvor anonymt er det når man MÅ svare alder (feks hake for 25-29år), yrke (vi har flere yrker samme plass), utdanning (feks fagskole, bachelor osv), stillingsprosent. Det er veldig uheldig og en elendig måte å utforme undersøkelsen på, men er respondentgruppa bestående av for få respondenter, genereres det ikke egen rapport for denne gruppa. Den skal inkluderes i en større svargruppe for å bevare anonymiteten.
Gjest Marte79 Skrevet 20. juli 2022 #19 Skrevet 20. juli 2022 Jeg tror det er sjeldent at slike spørreundersøkelser er anonym. Et eks.: jeg sluttet i en bedrift, to uker senere fikk jeg invitasjon til «anonym» spørreundersøkelse som ble sendt til alle ansatte. Dessuten hadde jeg fortsatt tilgang til forskjellige interne datasystemer. Jeg besvarte undersøkelsen (multiple choice) og samme dagen ble jeg logget ut/slettet fra alle interne datasystemer! Tilfeldig? Eller var der noen som oppdaget plutselig at en tidligere ansatt svart på anonym undersøkelse og fant ut at jeg har fortsatt tilgang til alt? 🤨 Du vet aldri 100%, så vær forsiktig hva du svarer eller ikke svar i det hele!
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #20 Skrevet 20. juli 2022 Det er sjeldent det er helt anonymt. Vi har slike på min atbeidsplass også, men all den tid man oppgir alder, kjønn og stillingsnivå (og jeg er den eneste i min gruppe med min alder, kjønn og stillingsnivå) så er det kort vei bort fra å være anonym. Riktignok presenteres da alltid resultatene i en litt større gruppe, men det er jo alltid noen som har tilgang til alt og kan drille seg ned hvis de vil. For min del spiller det ingen rolle - jeg sier ikke noe anonymt som jeg ikke ville tatt med ledelsen uansett Anonymkode: 583ee...61b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå