Gå til innhold

Fagkombinasjon barneskolelærer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg skal studere grunnskolelærer 1-7 og har begynt å tenke på fagkombinasjon

Noen råd for hvilken fag som vil gjøre meg ettertraktet på arbeidsmarkedet og hva bør jeg fordype meg i? 

Jeg er utdannet PT fra før så vil tro jeg har undervisning kompetanse i kroppsøving 

Hjelp 

Anonymkode: 0892f...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Norsk, matte, engelsk. Eventuelt musikk, kunst & håndverk, spes.ped eller mat og helse i kombinasjon med basisfag.

Ikke velg krle, samfunnsfag om du ikke er svært interessert.

Hvis du er veldig interessert i teknologi så kan det være fint å velge noe innenfor det, mest for å ha noe å bygge videre på om du blir lei av å være lærer. 

Anonymkode: 174d7...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Norsk, matte, engelsk. Eventuelt musikk, kunst & håndverk, spes.ped eller mat og helse i kombinasjon med basisfag.

Hvis du er veldig interessert i teknologi så kan det være fint å velge noe innenfor det, mest for å ha noe å bygge videre på om du blir lei av å være lærer. 

Litt usikker om jeg bør velge engelsk da jeg selv har slitt veldig med engelsk men er veldig lærevillig 

Mat og helse er vel et fag hvem som helst kan undervise i og musikk bør man vel kunne instrumenter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spesialpedagogikk er vel heller ikke så ettertraktet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Litt usikker om jeg bør velge engelsk da jeg selv har slitt veldig med engelsk men er veldig lærevillig 

Mat og helse er vel et fag hvem som helst kan undervise i og musikk bør man vel kunne instrumenter 

Engelsk er et kjernefag likt norsk og matematikk, som lærere nå etterutdanner seg i, fordi de har fått ut 2025 til å få 30 studiepoeng i faget, ellers får de ikke undervise i dem. 

Anonymkode: eb5ea...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke det? 

Anonymkode: 9a1dc...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsk, matte og engelsk gjør deg helt klart mest ettertraktet, i det minste vil jeg anbefale å velge to av dem (men om studiene er like landet over er matte og norsk 30 stp. inkludert i 1-7 løpet). Jeg har gått 5-10 og har angret på at jeg ikke valgte engelsk, men har fått jobb og ble kalt inn til flere intervjuer til tross for at jeg har norsk, samfunnsfag og KRLE.
Så du blir altså mest ettertraktet med de tre basisfagene, men du får også jobb om du bare har ett av dem☺️ Det tar kanskje bare litt lenger tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anzii skrev (Akkurat nå):

Norsk, matte og engelsk gjør deg helt klart mest ettertraktet, i det minste vil jeg anbefale å velge to av dem (men om studiene er like landet over er matte og norsk 30 stp. inkludert i 1-7 løpet). Jeg har gått 5-10 og har angret på at jeg ikke valgte engelsk, men har fått jobb og ble kalt inn til flere intervjuer til tross for at jeg har norsk, samfunnsfag og KRLE.
Så du blir altså mest ettertraktet med de tre basisfagene, men du får også jobb om du bare har ett av dem☺️ Det tar kanskje bare litt lenger tid. 

Ja norsk og matte er inkludert 

Jeg vurderer engelsk men er som sagt det har ikke vært mitt sterkeste fag, men jeg er lærevillig 

Jeg står mellom to campus, den ene har engelsk, spesialpedagog og krle som valgfag, den andre har samfunnsfag, naturfag, profesjonsrettet pedagogikk og mat og helse som fag, kan også pendle mellom campusene for valgfag men er vel ikke helt ønskelig det?noen råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er ikke norsk og matte obligatorisk uansett?

Anonymkode: d7804...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anzii skrev (8 minutter siden):

Hvorfor angrer du på at du ikke valgte engelsk? Er ikke norsk og engelsk komboen det man frarådes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja norsk og matte er inkludert 

Jeg vurderer engelsk men er som sagt det har ikke vært mitt sterkeste fag, men jeg er lærevillig 

Jeg står mellom to campus, den ene har engelsk, spesialpedagog og krle som valgfag, den andre har samfunnsfag, naturfag, profesjonsrettet pedagogikk og mat og helse som fag, kan også pendle mellom campusene for valgfag men er vel ikke helt ønskelig det?noen råd

Praktisk-estetiske fag er veldig ettertraktet da, så jeg ville kanskje valgt mat og helse☺️ Samtidig er jeg glad i faget.

Spesialpedagogikk og prof. ped er jo kjempeflotte fag og nyttig kompetanse å ha, samtidig er min erfaring at noen skoler ønsker at lærerne har flest mulige fag noe den nye lærerutdanningen ikke legger opp til. Igjen har jeg medstudenter med prof. ped som tredje fag som også har fått jobb raskt, så blir feil å si at det ikke gjør deg til en aktuell kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor angrer du på at du ikke valgte engelsk? Er ikke norsk og engelsk komboen det man frarådes?

Har ikke hørt noe om at det frarådes. Jeg angrer fordi matte ikke er aktuelt for meg, og nå som jeg bare har ett basisfag bør jeg ta høyde for å videreutdanne meg slik at jeg hvert fall har to av dem☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Spesialpedagogikk er veldig ettertraktet, det er derfor det ansattes egne spesialpedagoger på skolen, ofte med lærerutdanning i bunn. 

Anonymkode: 815b5...bcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anzii skrev (1 time siden):

Har ikke hørt noe om at det frarådes. Jeg angrer fordi matte ikke er aktuelt for meg, og nå som jeg bare har ett basisfag bør jeg ta høyde for å videreutdanne meg slik at jeg hvert fall har to av dem☺️

Åja, jeg tenkte mtp. rettebyrden i både norsk og engelsk, så har jeg hørt at det kan være en ganske tung fagkombinasjon å ha. I hvertfall på ungdomsskolen og videregående. Jobber du på barneskolen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åja, jeg tenkte mtp. rettebyrden i både norsk og engelsk, så har jeg hørt at det kan være en ganske tung fagkombinasjon å ha. I hvertfall på ungdomsskolen og videregående. Jobber du på barneskolen kanskje?

Aha sånn sett ja, det gir jo mening og høres rimelig ut!☺️ Ja - jeg jobber på barneskole, så problematikken har ikke inntruffet enda🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det en ulempe å søke fritak fra nynorsk på grunnskolelærer utdanningen eller bør jeg jobbe hardt å lære meg nynorsk?

alltid hatt fritak fra nynorsk karakter, hatt litt undervisning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det en ulempe å søke fritak fra nynorsk på grunnskolelærer utdanningen eller bør jeg jobbe hardt å lære meg nynorsk?

alltid hatt fritak fra nynorsk karakter, hatt litt undervisning 

Nynorsk er en obligatorisk del av studiet, så det er nyttig å sette litt innsats i å lære seg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nynorsk er en obligatorisk del av studiet, så det er nyttig å sette litt innsats i å lære seg det. 

Som sagt.. jeg kan søke fritak….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som sagt.. jeg kan søke fritak….

Er du sikker? Jeg mener å huske at det ikke er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du sikker? Jeg mener å huske at det ikke er mulig. 

Jeg gikk inn på et tilfeldig norskemne på en tilfeldig GLU 1-7-utdanning, og der var det må mestre nynorsk og bokmål et eget læringsutbytte. Det pleier ikke å være mulig å få unntak fra læringsutbytter. 
Men eksamen er én ting, livet er et annet. Selv om det skulle være mulig å få fritak fra nynorsk, tenker jeg det er veldig lite lurt. Ser for meg at skolene ikke ønsker å bli sittende med lærere som ikke kan undervise i nynorsk, mye ekstra styr. 

Anonymkode: 14554...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...