Gå til innhold

Hvorfor kan de med spiseforstyrrelse drikke næringsdrikker, men ikke vanlig mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det blir jo akkurat det samme så hvorfor kan de drikke næringsdrikker, men ikke vanlig mat? Er det bare fordi de liker den "oppmerksomheten" de får ved å ikke spise vanlig mat? 

Anonymkode: 0ab1c...e9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forstår ikke spørsmålet ditt. 

Anonymkode: 1d6ad...3d6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil tro det er lettere å få ned. Det kan kreve mye å spise når en har et veldig vanskelig forhold til mat, og drikken går raskt, glir lett ned og inneholder mye av det en trenger i konsentrert form. 

Jeg brukte næringsdrikker da jeg strevde med å spise og beholde mat i svangerskapet. Selv om årsaken til at problemene med matinntaket er ulike, er vel hovedårsaken til at en bruker slike drikker, at en strever med å få i seg og beholde mat. 

Etter min smak, er ikke de drikkene noe gode (kan ha sammenheng med at jeg har vært veldig kvalm når jeg har smakt dem). En jeg kjenner som har spiseforstyrrelser syns det er særlig vanskelig å spise mat hun liker, da hun er redd for trangen til å overspise. Og jeg vet at noen har problemer med ulike konsistenser, av forskjellige grunner. Det kan blant annet dreie seg om traumer etter overgrep (mat/konsistenser kan trigge minner om overgrepene). For enkelte kan sikkert det være noe av forklaringen, at en drikke med mye næring i er lettere å forholde seg til enn "vanlig" mat.

For noen kjennes det sikkert trygt/godt å fremstå som mest mulig syke også, og det igjen må ha noen komplekse årsaker. 

Anonymkode: 82aa7...4cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...oh hvorfor plager dette deg? Tror du skal Google spiseforstyrrelser før du spør slike spørsmål 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi det føles ikke som om de inntar like mye. Mindre jobb å drikke, det går bare rett ned, trenger ikke å tygge osv 

Anonymkode: b2318...4fb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har man levd lenge med spiseforstyrrelse er tarmene ofte ødelagt, tarmene og magen har ikke fordøyd og jobbet med mat på lenge, og det er utrolig smertefullt å spise fast føde. Et nørt familiemedlem av meg sier det nesten var det værste med å bli «frisk» (man blir aldri frisk fra en spiseforstyrrelse). Hun sa at smertene hun fikk i magen av å fordøye maten var så ekstreme at det tok fra henne all motivasjon. Hun hadde bulimi, så magen hennes tok imot maten, men klarte ikke jobbe videre med den. Næringsdrikker er derfor en god start for å få opp inntaket av kalorier uten at magen og tarmene får sjokk og man i tillegg må leve med ekstreme smerter. Behandlingen er tross alt tøff nok fra før.

Anonymkode: 5c9d3...7fb

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det blir jo akkurat det samme så hvorfor kan de drikke næringsdrikker, men ikke vanlig mat? Er det bare fordi de liker den "oppmerksomheten" de får ved å ikke spise vanlig mat? 

Og hvordan mener du jeg er for oppmerksomhet ved å drikke Nærings drikker innafor mine fire vegger? Men for all del det er vel derfor jeg har sondnæring for å få ekstra oppmerksomhet.

Anonymkode: 2c778...471

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariama

AB …4cc tror jeg forklarer mye. Det er også veldig lett å ha nøyaktig kontroll på antall kalorier, og at man får alle nødvendige næringsstoffer på de kaloriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Smerter i magen ved inntak, og sliter med konsistensen på mat

Anonymkode: b933e...a13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del handlet det mye om metthetsfølelse og oppblåsthet også. Magesekken krymper jo ved anoreksi, og det var så smertefullt å spise vanlig mat. Da hjalp det å bytte ut noen måltider med næringsdrikker i begynnelsen.

Anonymkode: c87c4...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er også mer kaloritette, så selv om inntar mindre så får man flere kalorier enn ellers.

Anonymkode: 564e6...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har/har hatt anoreksi selv. 

For min del handler det for det først om at jeg innerst inne skjønner at jeg må få i meg næring, men når mate først står foran meg, feiger jeg ut. Det ser bare ut som "for mye". Da er det mer overkommelig med en boks næringsdrikk. Og det blir lettere å bare få det overstått. Dessuten føles det trygt fordi jeg vet nøyaktig hva og hvor mye jeg får i meg. 

En annen faktor at jeg er redd for at jeg skal like maten, og for at jeg skal "bli avhengig" og ikke klare stoppe. Det er jeg ikke redd for med næringsdrikker. 

Dette gir kanskje ikke mening med en vanlig rasjonell tankegang, og jeg skjønner at det virker rart, men sånn fungerer i alle fall den anorektiske logikken for meg... 

Håper dette var litt oppklarende, selv om jeg selvsagt ikke kan svare for andre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man slipper å kjenne standar "metthetsfølelse", oppblåsthet, smerter, den vonde/skremmende følelsen av å spise, panikk, angst, det går kjappere ++++

Hadde jeg vært deg hadde jeg latt vær å høres så spydig ut. Du vinner ingenting på det.

Anonymkode: 741da...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Og dette lurer du på fordi!?!?!…. Fordi du vil ha oppmerksomhet kanskje?! 
Finnes det veiledning for voksne ala; «hvordan lære å akseptere at alle ikke er som deg»?!? Er folk generelt dumme!?

Anonymkode: 7b73e...605

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I mitt tilfelle var det fordi den mengden mat jeg måtte ha i meg for å dekke kalorimengden på kostplanen rett og slett var for mye å håndtere for kroppen min. I starten drakk jeg derfor bare næringsdrikker, og så ble mer og mer av næringsdrikkene byttet ut med mat.

Anonymkode: 4fbf5...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er lettere å få ned. 

Jeg har resept på næringsdrikker livet ut, ikke pga sf - men andre årsaker. I dårlige perioder når jeg ikke har matlyst, og nesten blir kvalm av å se vanlig mat - så hjelper næringsdrikk. 

Anonymkode: 218cb...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pga kaloriinnhold og næringsinnhold.  Enkle å få i seg. 

Anonymkode: a3ccd...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal også vite, siden du så upassende spør om det er for å få oppmerksomhet.  

En flaske næringsdrikk på apoteket er kjempedyrt.  Man trenger flere om dagen. 

Derfor fås det på blå resept . Og da må det være medisinsk grunnlag for det. 

Ingen som bruker næringsdrikk for fasade og moro skyld. 

Anonymkode: a3ccd...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...