Gå til innhold

Redusere midjemål av kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man redusere midjemål på noe vis uten å gå mye ned i vekt? Gikk ned 10 cm fra å gå ned 15 kilo, men jeg kan ikke gå ned så mye igjen. Og jeg har midjemål på 78 cm, altså like under det som regnes som "farlig".

Det er jo masse råd om hva man kan spise, men fungerer det?

Anonymkode: 2ea44...d6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det handler jo om å endre kroppssammensetning  :) Mer muskler, mindre fett og mindre bukfett.

Spiser du mye usunne karbohydrater?

Anonymkode: 5f765...e11

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper at hvis du er slank, så har du et midjemål som er godt innenfor, sånn rent helsemessig :)

Et stort midjemål er jo som regel en indikator på at man har stor mage, og dermed mye fett rundt innvollene. Men folk er jo bygd forskjellig, med ulik fasong, så hvis du ikke har stor mage, er midjemålet ditt på ingen måte farlig.

Det blir litt som at de som er svært muskuløse får høy BMI, selv om de ikke er overvektige.

Så man skal ikke se seg blind på tall. De gjelder ikke hvis man ikke er gjennomsnittlig når det gjelder muskelmasse, eller, i ditt tilfelle, hvis du er bygd på en måte som gjør at du ikke har en smal livvidde.

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt rokkering med vekt?

Midjen min krympet masse ved bruk av den.

Anonymkode: 8ef30...010

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, det handler jo om å endre kroppssammensetning  :) Mer muskler, mindre fett og mindre bukfett.

Spiser du mye usunne karbohydrater?

Takk for svar 😊 Nei, spiser mest grønnsaker, knekkebrød, fisk osv. Men kan prøve å trene litt mer kanskje.

-TS

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (43 minutter siden):

Jeg tipper at hvis du er slank, så har du et midjemål som er godt innenfor, sånn rent helsemessig :)

Et stort midjemål er jo som regel en indikator på at man har stor mage, og dermed mye fett rundt innvollene. Men folk er jo bygd forskjellig, med ulik fasong, så hvis du ikke har stor mage, er midjemålet ditt på ingen måte farlig.

Det blir litt som at de som er svært muskuløse får høy BMI, selv om de ikke er overvektige.

Så man skal ikke se seg blind på tall. De gjelder ikke hvis man ikke er gjennomsnittlig når det gjelder muskelmasse, eller, i ditt tilfelle, hvis du er bygd på en måte som gjør at du ikke har en smal livvidde.

Jeg er akkurat innenfor normal BMI, men har så vanvittig mye løshud så har ikke lyst til å gå ned mer og få enda mer. Har hofter på 100 cm, så har en smal midje i forhold til det, men. 

Kunne bare tenkt meg en smalere midje fordi jeg synes det ser fint 😊 Takk for svar 😊

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har du forsøkt rokkering med vekt?

Midjen min krympet masse ved bruk av den.

Anonymkode: 8ef30...010

Takk, kan prøve 😀

-TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er akkurat innenfor normal BMI, men har så vanvittig mye løshud så har ikke lyst til å gå ned mer og få enda mer. Har hofter på 100 cm, så har en smal midje i forhold til det, men. 

Kunne bare tenkt meg en smalere midje fordi jeg synes det ser fint 😊 Takk for svar 😊

-TS

Men da er det jo løshuden som bidrar til midjemålet ditt. Og løshud er på ingen måte skadelig, for det er det er fett rundt innvollene som er.

Dermed kan du se helt bort fra rådene om så og så mange centimeter, for da gjelder de jo ikke for deg.

Jeg skjønner litt at du ønsker er smalere midje fordi du synes det er fint. Likevel synes jeg du skal klappe deg noe så enormt på skulderen for å ha fått løshud, ettersom dette jo nødvendigvis betyr at du har gått ned veldig mye i vekt. 

Det er helt ekstremt imponerende. Og i samme slengen har du helt sikkert fått mye bedre helse.

What's not to like - and love?

Og, som du sikkert vet, fins det tilbud om kirurgi for å fjerne løshud. Så om du synes det er noe du kunne fått utbytte av, er jo det muligens noe å vurdere.

Uansett bør du være helt utrolig fornøyd og stolt av deg selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar 😊 Nei, spiser mest grønnsaker, knekkebrød, fisk osv. Men kan prøve å trene litt mer kanskje.

-TS

Men du, har du mulighet til å få tatt en sånn kroppsanalyse? Er jo noen treningssenter som tilbyr det. De måler jo fettmasse og du får en verdi på visceralt fett (bukfett). Hvis den verdien er innafor så vet du det liksom og kan se bort ifra at midjemålet "skal" være sånn og sånn :)

Skrevet

Når det gjelder ulike tall, som for eksempel  midjemål eller BMI, så er det veldig uheldig at det ofte ikke presiseres at det gjelder for et gjennomsnitt.

Det er fullstendig mulig å ha et sunt midjemål, også i de tilfellene hvor overstiger et visst tall, og det er også mulig å ha en sunn kroppsvekt, selv om et eller annet tall sier noe annet.

Det er ikke tallet som sier noe. For tallet gjelder bare for gjennomsnittet og de aller fleste av befolkningen.

Så derfor: Om midjemålet overstiger tallet, og du ikke har en mage som står ut, så er du sannsynligvis sunn.

Og likeledes om BMI er litt høy, og om du har veldig mye muskler.

Jeg ser at mange såkalte "fettaktivister" forsøker å diskreditere tall, men det er fullstendig feilslått. For det er helt udiskutabelt at man har en helseskadelig vekt dersom man har et høyt midjemål eller en høy BMI, såfremt det ikke skyldes en spesifikk ting (løshud etter slanking eller høy muskelmasse, for bare å nevne et par eksempler)

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (5 minutter siden):

Når det gjelder ulike tall, som for eksempel  midjemål eller BMI, så er det veldig uheldig at det ofte ikke presiseres at det gjelder for et gjennomsnitt.

Det er fullstendig mulig å ha et sunt midjemål, også i de tilfellene hvor overstiger et visst tall, og det er også mulig å ha en sunn kroppsvekt, selv om et eller annet tall sier noe annet.

Det er ikke tallet som sier noe. For tallet gjelder bare for gjennomsnittet og de aller fleste av befolkningen.

Så derfor: Om midjemålet overstiger tallet, og du ikke har en mage som står ut, så er du sannsynligvis sunn.

Og likeledes om BMI er litt høy, og om du har veldig mye muskler.

Jeg ser at mange såkalte "fettaktivister" forsøker å diskreditere tall, men det er fullstendig feilslått. For det er helt udiskutabelt at man har en helseskadelig vekt dersom man har et høyt midjemål eller en høy BMI, såfremt det ikke skyldes en spesifikk ting (løshud etter slanking eller høy muskelmasse, for bare å nevne et par eksempler)

Ja, det er liten tvil om at slike tall kan være nyttige. Men jeg er også enig med dem i at det er ikke det eneste som kan si noe om en person sin helse, det er bare ett mål som tilfeldigvis er svært synlig for alle og derfor lett å dømme på grunnlag av. Vi kan jo ikke se en person sitt blodsukker, fettstoffer i blodet, blodtrykk, osv. Man kan fint være slank utenpå og metabolsk syk på innsiden. 

Skrevet

En ting som forundrer meg veldig stort i tråder om slanking, er hvor lite det handler om helse og funksjon.

Jeg har vært gravid tre ganger, og da har jeg lagt på meg 12-15 kilo.

Jeg har opplevd det som en enorm belastning å være så tung, og jeg har hver gang lovet meg selv at jeg aldri skal legge på meg så mye. Det må være helt grusomt å gå rundt sånn til vanlig, tenkte jeg. Tungt å gå i trapper, osv., og ellers alt man tar som en selvfølge,

Men så fins det altså folk som frivillig går rundt med en sånn overvekt, og til og med ganger to eller tre, hver dag.

Det virker som et fullt mareritt for meg.

Likevel, om så, om klær ikke passer, eller om man ikke føler seg fin, er det en bitteliten bagatell i forhold. Så hvorfor er dette hva folk henger seg opp i?

For problemet er jo at man sleper rundt på en tung kropp som ikke fungerer helt som den skal.

Et sant helvete, virker det som for meg.

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (Akkurat nå):

En ting som forundrer meg veldig stort i tråder om slanking, er hvor lite det handler om helse og funksjon.

Jeg har opplevd det som en enorm belastning å være så tung, og jeg har hver gang lovet meg selv at jeg aldri skal legge på meg så mye. Det må være helt grusomt å gå rundt sånn til vanlig, tenkte jeg. Tungt å gå i trapper, osv., og ellers alt man tar som en selvfølge,

Men så fins det altså folk som frivillig går rundt med en sånn overvekt, og til og med ganger to eller tre, hver dag.

Likevel, om så, om klær ikke passer, eller om man ikke føler seg fin, er det en bitteliten bagatell i forhold. Så hvorfor er dette hva folk henger seg opp i?

For problemet er jo at man sleper rundt på en tung kropp som ikke fungerer helt som den skal.

Jeg har vært 45 kilo mer enn jeg er nå  og det var egentlig ikke noe problem. Jeg er 180 høy og var 120 kilo, så jeg var stor. Det verste var faktisk utseendet, og følelsen av å være så mislykka. Men jeg hadde ingen (merkbare) problemer med helsa, og var i god form. Nå er jeg normalvektig, trent og synes selvsagt det er bedre, men det handler mest om utseende. Dessverre, det er jo helt teit at det er det som skal være motivasjonen. Men vi må vel finne det som motiverer oss, så lenge det fungerer 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært 45 kilo mer enn jeg er nå  og det var egentlig ikke noe problem. Jeg er 180 høy og var 120 kilo, så jeg var stor. Det verste var faktisk utseendet, og følelsen av å være så mislykka. Men jeg hadde ingen (merkbare) problemer med helsa, og var i god form. Nå er jeg normalvektig, trent og synes selvsagt det er bedre, men det handler mest om utseende. Dessverre, det er jo helt teit at det er det som skal være motivasjonen. Men vi må vel finne det som motiverer oss, så lenge det fungerer 😊

Godt poeng.

Og folk er jo forskjellige.

For meg har det bestandig vært viktig å være lett og ha en liten og smidig kropp som kan løpe fort opp trapper og komme lett fram overalt.

Om jeg har sett ut sånn eller slik, har virkelig kommet i annen rekke.

Men interessant og viktig å se at det kan være annerledes for andre.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Punktslanking er fysisk umulig. Går du ned i vekt og/eller fettprosent kommer du til å bli slankere, men det er genene dine som bestemmer hvor fettet forsvinner fra først.

Anonymkode: e2f08...667

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (Akkurat nå):

Godt poeng.

Og folk er jo forskjellige.

For meg har det bestandig vært viktig å være lett og ha en liten og smidig kropp som kan løpe fort opp trapper og komme lett fram overalt.

Om jeg har sett ut sånn eller slik, har virkelig kommet i annen rekke.

Men interessant og viktig å se at det kan være annerledes for andre.

Jeg løp 5 km uten problemer med 120 kilo, men det er sikkert ikke sånn for alle 😄 Jeg ser poenget ditt altså, hadde jeg hatt problemer med å være tungpustet opp trapper og slike ting så hadde det nok vært en større del av motivasjonen 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (23 minutter siden):

For meg handler det om helse og funksjon, ja. Eller mest om funksjon egentlig, har alltid hatt fine blodprøver og fint blodtrykk. Så at jeg slanker meg handler mest om, som du skriver, at det er tungt og slitsomt å være tung.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...