AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Som overskriften sier. Hva er 👍🏻 og 👎🏻. Anonymkode: e9c03...6fe
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For hvem? Anonymkode: 7b67f...4f7 For begge parter. Den som jobber og den som er hjemme. Burde har skrevet det i teksten. Ups! Anonymkode: e9c03...6fe
Queen of the North Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 Som barn av en far som var bortreist i 4 uker og hjemme 4 uker så føltes det normalt fordi det var bare sånn det var. Når pappa var hjemme så var han hjemme og fikset det meste. Når han var borte så slet mamma seg ut da hun hadde lite hjelp med flere småbarn. Hun følte seg fastlåst, og ventet egentlig bare på at pappa skulle komme hjem så hun kunne få gjøre noe annet enn å få hverdagen til å gå opp. Så den som er hjemme er i praksis aleneforelder, med periodevis hjelp som må veiledes fordi den forelderen som jobber borte aldri får tak på det store bildet. Det var aldri muligheter for å sove lengre en dag fordi de små var vant til mamma og kunne ikke la henne være i fred. Den som er borte går glipp av mange høydepunkt. Bursdager, jul, påskeferier, første skoledag, første skritt, skoleforestillinger, foreldremøter osv. Men når man er hjemme så er man hjemme hele dagen og kan få unna praktiske gjøremål og kan prioritere barna når de er hjemme fra barnehage/skole. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 Det er nok ganske individuelt. Bl.a. hvordan man bor, hvilke og hvor mange barn en har, nettverk og den andre forelderens jobb, påvirker. Her jobber mannen offshore. Etter det han har sagt er fordelene: Friperiodene med god tid til familien og seg selv, han liker jobben, han sover så godt i arbeidsperiodene sine (det sagt så opplever ikke jeg å sove så veldig dårlig her hjemme, jeg tåler nok nattlige oppvåkninger med barna bedre enn ham). Og ulempene: Savn, går glipp av begivenheter og merkedager. For meg som er hjemme er fordelene: Mye mindre stress og tidsklemme i mannens friperioder, da sammenlignet med arbeidsperiodene. Men jeg tror også det ville vært sammenlagt tøffere om vi begge hadde lite fleksible 8-16-jobber. Ellers er det mye jeg er nøytral til. Det funker, uten at jeg ser det som fordeler. Og ulempene er: To ulike rytmer i familielivet, og det tar litt tid å komme inn i ny rytme når mannen reiser ut eller kommer hjem. Å måtte være den som har oversikt over alt hjemme, evt. alt krøll som oppstår når vi forsøker å dele på det ansvaret. At barna savner faren, og jeg syns det er vondt når han er på jobb når en av dem har bursdag eller det f.eks. er avslutning i barnehagen. Og de morgenene jeg skal rekke jobb og barnehagelevering og det tar timer å få bilen ut av oppkjørselen pga. snø. Jeg personlig hadde ikke klart å jobbe offshore mens barna er små. Da først og fremst pga. savn og alt en går glipp av. Jeg har jobbet skift selv og trives med det. Men ulempene er så sterke for meg at fordelene ikke er i nærheten av å veie opp for dem. Anonymkode: 8eb06...f27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå