Gå til innhold

Angående kjøtt og annen mat på tilbud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis dere kjøper mat som går ut på dato, f.eks kjøtt. Spiser dere det samme dag, eller fryser dere ned? Er det trygt å spise kjøtt som går ut på dato samme dag eller dagen etter, hvis man fryser det, og tar det opp etter en uke for å steke det?

Anonymkode: 7d4ca...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dere kjøper mat som går ut på dato, f.eks kjøtt. Spiser dere det samme dag, eller fryser dere ned? Er det trygt å spise kjøtt som går ut på dato samme dag eller dagen etter, hvis man fryser det, og tar det opp etter en uke for å steke det?

Kan fint fryses ned. Jeg spiser ofte kjøtt som gikk ut på dato for over ett år siden, selvfølgelig dypfryst med riktig og stabil temperatur.   Bruk øyne og nese så merker du med en gang om det kan spises eller ikke.

Anonymkode: eca4e...8cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer helt an på merkingen av maten. Står det "best før" og dato, så kan det nok trygt spises en dag eller to etter angitt dato. Står det derimot "Siste forbruksdag", så er det ikke anbefalt å fryse det ned på den datoen som står i merkingen, og tro at det forlenger holdbarheten når det tines opp igjen. Det ville ikke jeg gjort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser ikke kjøtt som går ut samme dag eller dagen etter uten å steke det først. Unntaket er biff.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (4 timer siden):

Det kommer helt an på merkingen av maten. Står det "best før" og dato, så kan det nok trygt spises en dag eller to etter angitt dato. Står det derimot "Siste forbruksdag", så er det ikke anbefalt å fryse det ned på den datoen som står i merkingen, og tro at det forlenger holdbarheten når det tines opp igjen. Det ville ikke jeg gjort. 

Det går helt fint å fryse det ned samme dag som siste forbruksdag og spise det noen uker senere. Gjør det hele tiden, og det er helt trygt. En dag over kan også gå hvis du sjekker kvaliteten.

Anonymkode: b0e1a...9c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (8 timer siden):

Det å fryse ned noe forlenger aldri holdbarheten etter at det tines opp igjen. Man "pauser" bare holdbarheten den tiden det er frosset. Om man kjøper en freskvare som er utgått på dato og fryser den må man selvfølgelig bruke den med det samme den er opptint igjen. 

Og datomerking er uansett bare veiledende. Man sjekker tilstanden på varen. Er den i orden så spiller det ingen som helst rolle hva datomerkingen  sier, enten  det nå er best før eller siste holdbarhetsdato.

Anonymkode: 6c421...603

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det å fryse ned noe forlenger aldri holdbarheten etter at det tines opp igjen. Man "pauser" bare holdbarheten den tiden det er frosset. Om man kjøper en freskvare som er utgått på dato og fryser den må man selvfølgelig bruke den med det samme den er opptint igjen. 

Og datomerking er uansett bare veiledende. Man sjekker tilstanden på varen. Er den i orden så spiller det ingen som helst rolle hva datomerkingen  sier, enten  det nå er best før eller siste holdbarhetsdato.

Anonymkode: 6c421...603

Dette! Og det er ikke alltid datomerkingen stemmer heller, jeg har måttet kaste mat som skulle holdt 2 dager til. Alltid sjekk tilstand! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fryser pølser og kjøttdeig, men ikke kylling. Den brukes samme dag. Noen ganger kjøper jeg inn kjøttdeig som ligger i slike disker og steker opp flere porsjoner med kjøttsaus eller tacokjøtt og fryser ned. Da blir det lettvint å ta opp passelige mengder når jeg trenger det.

Anonymkode: f2190...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette! Og det er ikke alltid datomerkingen stemmer heller, jeg har måttet kaste mat som skulle holdt 2 dager til. Alltid sjekk tilstand! 

Dette er feil. Endringer i kvaliteten stopper ikke opp om man fryser varen, de går saktere. Om man har "brukt opp" holdbarheten før varen fryses vil varen ikke tåle lengre tids frysing. Særlig matvarer som inneholder fett forringes selv om de fryses. En kotelett som oppbevares i fryseren vil være harsk etter et års tid om den fryses umiddelbart etter at dyret er slaktet. Om den lå på kjøl et par uker før frysing vil den harskne etter bare noen uker i fryseren.

Anonymkode: 45e3f...a1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fryser ned. Men jeg lar det ikke ligge evigheter i fryseren før jeg spiser det heller, vil si maks en måned.

Anonymkode: ec5fa...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste kjøttet jeg kjøper i de tilfeller er rent storfekjøtt, det fryses ned.  Kjøper aldri svinekjøtt og kylling med kort holdbarhet. 

Anonymkode: ad417...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjøpte datovarer i studietiden og frøs ned. Ble aldri dårlig eller merket noe til dårligere kvalitet, tipper det lå maks noen uker i fryseren før det ble spist..

Anonymkode: c3caa...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er feil. Endringer i kvaliteten stopper ikke opp om man fryser varen, de går saktere. Om man har "brukt opp" holdbarheten før varen fryses vil varen ikke tåle lengre tids frysing. Særlig matvarer som inneholder fett forringes selv om de fryses. En kotelett som oppbevares i fryseren vil være harsk etter et års tid om den fryses umiddelbart etter at dyret er slaktet. Om den lå på kjøl et par uker før frysing vil den harskne etter bare noen uker i fryseren.

Anonymkode: 45e3f...a1f

Kjøtt og fisk anbefales at man spiser innen 3 måneder etter nedfrysning. Det er som regel aldri et problem her i huset. Datomerking i Norge er veldig strengt og det er som regel litt holdbarhetstid igjen om du fryser den rundt ca siste forbruksdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...