Gå til innhold

Oppskrift på fudge-karameller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste oppskriftene på karameller jeg har sett har vært sånne seige, harde karameller. Jeg er på jakt etter myke karameller - sånne som ligner på de store "firkantene" du får i smågodte-disken. De er myke og ikke noe problem å bite igjennom. Noen som kan hjelpe meg med oppskrift?

Gjest Anonymous
Skrevet

Å jaaaa... det vil jeg også lage. Ingen som har en god oppskrift?? Nam, nam!

Skrevet

Fudge

Denne karamellvarianten blir stadig mer populær! Oppskriften er hentet fra England hvor dette er mer vanlig enn vanlige karameller.

50 g usaltet smør

450 g sukker

3 dl fløte

1 1/2 dl helmelk

3 ss vann (eller smak som f.eks brandy, kaffe etc)

Om ønskelig kan fudgen tilsettes forskjellig smak.

Her følger tre forslag:

225 g melk- eller kokesjokolade

115 g hakkede mandler, hasselnøtter, valnøtter el.lign

115 g kandisert frukt (kirsebær, appelsinskall, dadler el.lign)

Slik gjør du:

1. Smør en ikke alt for stor firkantet form, min 20 cm. dyp.

2. Ha sukker, fløte, smør, melk og vann (smak) i en tykkbunnet kjele.

3. Varm opp under svak varme. Rør av og til.

4. Massen bringes til kokepunktet og kokes videre til massen kan formes til en kule i kaldt vann. Rør av og til under kokingen for å forhindre at massen svir seg.

5. For sjokoladefudge tilsettes sjokoladen på dette stadiet. Ta kjelen av platen og rør inn hakket sjokolade. Rør så kraftig. For nøtter/ kandisert frukt: Trekk kjelen av platen og tilsett. Rør kraftig til massen tykner litt.

6. Helles i den smurte forma. Settes kjølig til massen har stivnet helt. Når fudgemassen er helt stivnet has den ut av forma og skjæres i firkanter med en skarp kniv.

(OK, skal ikkje ta all æra for den - fann oppskrifta her: http://www.krem.no/jul.htm )

Gjest Snuppelure iil
Skrevet

Takk for oppskrift. Denne har jeg også ønkest meg!

Bare en kommentar. Forme skal vel ikke være 20 cm dyp... men 20 cm i diameter? Karamellene er jo ikke mer enn 1-2 cm høye.

:-)

- nå var jeg kanskje litt pirkete ja...... sorry

Skrevet

Det er berre å setja forma på høgkant det, så blir ho minst 20 cm djup ;-)

Eller kanskje ikkje... Men for å pirke litt til: Enkelte måler forma i høgde, breidde og dybde. (Ho går djupt inn i omnen?) Så sånn sett stemmer det lell :-)

Skrevet

:-) la oss lagen en KJEMPE karamell!

20 cm alle veier!!! NAMENAMENAM!!!!

Skrevet

Hei

Skriv hvordan det gikk da når dere har prøvd!!!

Klem fra slikkmunnen Charmina :oops:

Skrevet

Heisann :lol:

Nå har jeg prøvd selv jeg............og er ikke helt fornøyd nei :oops:

Syntes de var alt for søte!! Myke var de,men litt vell bløte kanskje. Fine når de kommer rett ut av kjøleskapet,men klissete etter en stund i rom temperatur!! Tror nok de er bedre med litt nøtter eller annen smaktilsettning i !!!

-Slikkmunnen Charmina :lol:

Skrevet

Om oppskrifter på engelsk er eit alternativ - så er det mange alternativ :-)

Søkte på google etter fudge recipe og opp dukka det ein del:

http://www.freerecipe.org/Dessert/Candy/Fudge/

http://homepages.skylink.net/~skaarup/fudge.html

http://www2.whirlpool.com/html/homelife/co...kin/krecp22.htm (for barn - sjølv eg burde greie det då...)

http://www.goodnuke.com/recipes/fudge.htm (for mikrobølgeomn.)

(Var masse meir, altså...)

Er det nokre som melder seg frivillig til å teste ut alle oppskriftene? ;-)

(Søren og - no fekk eg lyst på noko godt...)

• 8 år senere...
Skrevet

Blæh, får de ikke til jeg.

Lagde nettopp noen, rørte og rørte med blandingen var jo like vann-aktig hele veien (brukte forsåvidt ikke oppskrift fra denne tråden, men fra NRK tror jeg det var)

Stod i oppskriften at blandingen skulle bli tykkere, mer som en sirup... rørte i en time...blandingen var like vannete :(

Skrevet

Blæh, får de ikke til jeg.

Lagde nettopp noen, rørte og rørte med blandingen var jo like vann-aktig hele veien (brukte forsåvidt ikke oppskrift fra denne tråden, men fra NRK tror jeg det var)

Stod i oppskriften at blandingen skulle bli tykkere, mer som en sirup... rørte i en time...blandingen var like vannete :(

Hadde du høy nok temperatur? Det skal koke ganske kraftig..

Her er oppskriften jeg bruker:

5 dl - 450 g - sukker

1 ½ dl usukret kondensert melk (Vikingmelk)

50 g smør i terninger

+evnt valnøtter.

Kle en firkantet form, cirka 20 x 20 cm, med bakepapir.

Mål opp sukker, melk og smør i en tykkbunnet kasserolle.

Varm blandingen forsiktig til smør og sukker er smeltet sammen.

Kok opp under røring, og la alt koke til temperaturen har nådd 116 grader (bruk termometer). Sett kasserollen i kaldt vannbad og visp kraftig til massen tykner og blir lys. Trykk den raskt ut i formen. Avkjøl.

Skjær massen i karameller før den er helt stiv.

Oppbevar kjølig.

Prøv igjen :jepp: Jeg fikk det heller ikke til på første forsøk (en anne oppskrift vel å merke) men i år har jeg laget tre porsjoner som ble kjempebra. Så ikke gi opp :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...