Catlin Skrevet 20. oktober 2002 #1 Skrevet 20. oktober 2002 De fleste oppskriftene på karameller jeg har sett har vært sånne seige, harde karameller. Jeg er på jakt etter myke karameller - sånne som ligner på de store "firkantene" du får i smågodte-disken. De er myke og ikke noe problem å bite igjennom. Noen som kan hjelpe meg med oppskrift?
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2002 #2 Skrevet 22. oktober 2002 Å jaaaa... det vil jeg også lage. Ingen som har en god oppskrift?? Nam, nam!
Crazee Skrevet 22. oktober 2002 #3 Skrevet 22. oktober 2002 Fudge Denne karamellvarianten blir stadig mer populær! Oppskriften er hentet fra England hvor dette er mer vanlig enn vanlige karameller. 50 g usaltet smør 450 g sukker 3 dl fløte 1 1/2 dl helmelk 3 ss vann (eller smak som f.eks brandy, kaffe etc) Om ønskelig kan fudgen tilsettes forskjellig smak. Her følger tre forslag: 225 g melk- eller kokesjokolade 115 g hakkede mandler, hasselnøtter, valnøtter el.lign 115 g kandisert frukt (kirsebær, appelsinskall, dadler el.lign) Slik gjør du: 1. Smør en ikke alt for stor firkantet form, min 20 cm. dyp. 2. Ha sukker, fløte, smør, melk og vann (smak) i en tykkbunnet kjele. 3. Varm opp under svak varme. Rør av og til. 4. Massen bringes til kokepunktet og kokes videre til massen kan formes til en kule i kaldt vann. Rør av og til under kokingen for å forhindre at massen svir seg. 5. For sjokoladefudge tilsettes sjokoladen på dette stadiet. Ta kjelen av platen og rør inn hakket sjokolade. Rør så kraftig. For nøtter/ kandisert frukt: Trekk kjelen av platen og tilsett. Rør kraftig til massen tykner litt. 6. Helles i den smurte forma. Settes kjølig til massen har stivnet helt. Når fudgemassen er helt stivnet has den ut av forma og skjæres i firkanter med en skarp kniv. (OK, skal ikkje ta all æra for den - fann oppskrifta her: http://www.krem.no/jul.htm )
Gjest Snuppelure iil Skrevet 23. oktober 2002 #4 Skrevet 23. oktober 2002 Takk for oppskrift. Denne har jeg også ønkest meg! Bare en kommentar. Forme skal vel ikke være 20 cm dyp... men 20 cm i diameter? Karamellene er jo ikke mer enn 1-2 cm høye. :-) - nå var jeg kanskje litt pirkete ja...... sorry
Crazee Skrevet 23. oktober 2002 #5 Skrevet 23. oktober 2002 Det er berre å setja forma på høgkant det, så blir ho minst 20 cm djup ;-) Eller kanskje ikkje... Men for å pirke litt til: Enkelte måler forma i høgde, breidde og dybde. (Ho går djupt inn i omnen?) Så sånn sett stemmer det lell :-)
Snuppelure Skrevet 24. oktober 2002 #6 Skrevet 24. oktober 2002 :-) la oss lagen en KJEMPE karamell! 20 cm alle veier!!! NAMENAMENAM!!!!
viwi Skrevet 25. oktober 2002 #7 Skrevet 25. oktober 2002 Å namenam!!! Denne skal jeg prøve ut :D :D :D
Charmina Skrevet 25. oktober 2002 #8 Skrevet 25. oktober 2002 Hei Skriv hvordan det gikk da når dere har prøvd!!! Klem fra slikkmunnen Charmina :oops:
Charmina Skrevet 31. oktober 2002 #9 Skrevet 31. oktober 2002 Heisann Nå har jeg prøvd selv jeg............og er ikke helt fornøyd nei :oops: Syntes de var alt for søte!! Myke var de,men litt vell bløte kanskje. Fine når de kommer rett ut av kjøleskapet,men klissete etter en stund i rom temperatur!! Tror nok de er bedre med litt nøtter eller annen smaktilsettning i !!! -Slikkmunnen Charmina
Crazee Skrevet 31. oktober 2002 #10 Skrevet 31. oktober 2002 Om oppskrifter på engelsk er eit alternativ - så er det mange alternativ :-) Søkte på google etter fudge recipe og opp dukka det ein del: http://www.freerecipe.org/Dessert/Candy/Fudge/ http://homepages.skylink.net/~skaarup/fudge.html http://www2.whirlpool.com/html/homelife/co...kin/krecp22.htm (for barn - sjølv eg burde greie det då...) http://www.goodnuke.com/recipes/fudge.htm (for mikrobølgeomn.) (Var masse meir, altså...) Er det nokre som melder seg frivillig til å teste ut alle oppskriftene? ;-) (Søren og - no fekk eg lyst på noko godt...)
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #11 Skrevet 21. desember 2010 Blæh, får de ikke til jeg. Lagde nettopp noen, rørte og rørte med blandingen var jo like vann-aktig hele veien (brukte forsåvidt ikke oppskrift fra denne tråden, men fra NRK tror jeg det var) Stod i oppskriften at blandingen skulle bli tykkere, mer som en sirup... rørte i en time...blandingen var like vannete
Frk. Belle Skrevet 22. desember 2010 #12 Skrevet 22. desember 2010 Blæh, får de ikke til jeg. Lagde nettopp noen, rørte og rørte med blandingen var jo like vann-aktig hele veien (brukte forsåvidt ikke oppskrift fra denne tråden, men fra NRK tror jeg det var) Stod i oppskriften at blandingen skulle bli tykkere, mer som en sirup... rørte i en time...blandingen var like vannete Hadde du høy nok temperatur? Det skal koke ganske kraftig.. Her er oppskriften jeg bruker: 5 dl - 450 g - sukker 1 ½ dl usukret kondensert melk (Vikingmelk) 50 g smør i terninger +evnt valnøtter. Kle en firkantet form, cirka 20 x 20 cm, med bakepapir. Mål opp sukker, melk og smør i en tykkbunnet kasserolle. Varm blandingen forsiktig til smør og sukker er smeltet sammen. Kok opp under røring, og la alt koke til temperaturen har nådd 116 grader (bruk termometer). Sett kasserollen i kaldt vannbad og visp kraftig til massen tykner og blir lys. Trykk den raskt ut i formen. Avkjøl. Skjær massen i karameller før den er helt stiv. Oppbevar kjølig. Prøv igjen Jeg fikk det heller ikke til på første forsøk (en anne oppskrift vel å merke) men i år har jeg laget tre porsjoner som ble kjempebra. Så ikke gi opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå