AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Vet hva man bør spise for å gå ned i vekt og få bedre helse, men har enda ikke fått det til i lengden. Føles helt håpløst. Noen tips? Hvordan klarer du å bare stå løpet ut? Anonymkode: 04311...742
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Fordi det handler om vaner. Du må holde ut til det blir en vane å spise sunt, til det ikke lengre er et aktivt valg og en stor kamp. Anonymkode: 45614...9f2 3
Lill3My Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Fordi spising ofte handler.om.mye mer enn ernæring, sult og metthet. Mange får glede (også rent fysiologisk i form av dopamin) av å spise og vil dermed ofte føle en trang til å spise uten reellt fysiologisk behov for mat. I tillegg er det en overflod av mat på alle kanter - så tilgangen er så og si ubegrenset. Og så er det jo også slik at enkelte matvarer får oss til å spise mer enn andre - smak, kombinasjonen av fett + karbo, halvfabrikata, tilsetningsstoffer etc. Hadde maten vært kjedelig og næringsrik (torsk og potet) vil du slutte å spise lenge før enn om du får servers pizza eller taco 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 Jeg tror mange går alt for hardt ut og spiser veldig ensidig når de skal holde seg til en kostplan(jeg også, forsåvidt!). Løsningen for meg ble lavkarbo; kan spise ganske så energitett mat, men går likevel ned i vekt. Blir fortere mett og så trenger ikke en gang telle kalorier. Jeg slutter også å få lyst på så mye sukker. Spiser jeg det så går det i dia-produkter av ulike slag og da er litt nok. Enklere for meg å si at jeg ikke kan spise noe enn å bare skulle spise pittelitt på lavkalori:P Anonymkode: 8397f...f6b 1
Lill3My Skrevet 20. juli 2022 #5 Skrevet 20. juli 2022 Et annet viktig poeng er at kroppens behov ikke er likt hver dag. Noen dager er en mer aktiv enn andre. En kostplan tar ikke hensyn til dette. Å,lære seg å kjenne kroppen og dens biologiske reguleringsmekanismer har så mye å,simfor langvarig bedring - mens en kostplan der du spiser X matvare klokka Y hver dag, overstyrer kroppens signaler
Lafamiglia Skrevet 20. juli 2022 #6 Skrevet 20. juli 2022 Jeg tror det er fordi de aller fleste kostplaner inneholder grusomt kjedelig og trist mat, som man ikke blir skikkelig mett av og som ikke gir glede eller livskvalitet. Det å skulle leve på "slankemat", slik det beskrives i ulike kostplaner og slankeråd, hadde jeg virkelig ikke holdt ut mer enn et par dager. Overvektige som har klart å holde ut i uker og måneder med slike kostplaner, må virkelig være blant de mest viljesterke personene som fins. Det er helt utrolig imponerende. At de ofte faller av planen, synes jeg ikke er det minste rart. Det er mye rarere at de holder ut så lenge at de klarer å gå ned et ikke ubetydelig antall kilo. I mine øyne er det å skulle følge en såkalt kostplan ikke en fornuftig vei å gå dersom man vil gå ned i vekt. Man bør heller prøve å endre hele forholdet til mat. Om man trøstespiser og/eller lider av overspisingslidelse, er det det som må tas tak i. Og om man opplever seg selv som avhengig av sukker og søtsmak, bør man prøve å bli kvitt dette. Osv. Og neida, jeg tror ikke at noe av dette er særlig lett heller, og spesielt ikke i og med at det omtrent ikke fins behandlingstilbud. Uansett er slankekurer og disse kostplanene sjelden noe som fører til varig vektnedgang. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #7 Skrevet 20. juli 2022 Jeg prøvde bare om og om igjen til det gikk. F.eks. om jeg spiste mer enn jeg skulle - ok, prøver igjen! (med en gang, ikke vent en dag) Til slutt gikk det fint og klarte å holde meg til planen. La det bli vane. Planen min (eller kostholdet nå da) tillater godteri og junk food, så lenge det er under en viss mengde. Dette hjalp helt sinnsykt og jeg spiser det egentlig aldri lenger. Anonymkode: 2b56d...c66
jabx Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 19.7.2022 den 18.33): Vet hva man bør spise for å gå ned i vekt og få bedre helse, men har enda ikke fått det til i lengden. Føles helt håpløst. Noen tips? Hvordan klarer du å bare stå løpet ut? Anonymkode: 04311...742 Hva er det som gjør at du ikke får det til i lengden? Sultfølelse? At du prøver å kutte ut mat men så ender du bare med å gafle i deg av det til slutt?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #10 Skrevet 21. juli 2022 Man må finne noe som fungerer over tid. Ikke gå til ekstremene, slik at kroppen craver noe konstant. Så mye viljestyrke har ikke et menneske. Nå er jeg normalvektig, og spiser normalt, men følger fortsatt kostplan som holdes hver uke. Planlegger frokost-lunsj-middag hver helg (familie på to). Handler hver mandag. Da spiser vi etter planen, ikke noe mer eller mindre eller annerledes. Maten er veldig variert, selv om frokost gjerne gjentas 5-6 ganger i løpet av en uke, og det er samme lunsjrett 2-3 dager på rad i hverdagen. Planen legges opp slik at fredag-lørdag er litt mer "kos" når det kommer til middag. Lørdag og søndag litt mer "kos" når det kommer til lunsj. Men også slik at en onsdag med pent vær kan innebære grillmat. Eller at en tirsdag kan innebære lasagne (rester) til lunsj. Det å spise slik - frokost, lunsj og middag, uten noe mellom, og vite akkurat hva dette måltidet er, det er veldig befriende, for da tenker man virkelig aldri på mat og sug ellers. En annen kommentar basert på noe jeg leste over. Mange lager for mye mat. Selv på tacokveld, eller ved lasagne, overspiser vi ikke. Enten har vi kjøpt og laget akkurat (man vet hvor mange gram et voksent menneske bør spise), ellers vet vi at om vi spiser et ekstra stykke lasagne så har vi ikke lunsj dagen etter. Det er nettopp mengekontroll som gjør at pizza, grillmat,, varmmat til lunsj, etc, kan være en del av et sunt kosthold. Anonymkode: b4056...554
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 Jeg tror at mange går for høyt ut, blir skuffet over seg selv når de mislykkes, for så å gå tilbake til gamle vaner. For at en livsstilsendring skal fungere, må den ha rom for endringer underveis. Mat er for eksempel en viktig del av mange sosiale settinger, noe man bør ta høyde for når man planlegger en endring. Kroppen kan også kjennes forskjellig fra dag til dag, så mens man er kjempesulten en dag, spiser man kanskje litt mindre en annen dag. For det første har jeg tro på å finne ut hva som fungerer for deg hva gjelder måltidsrytme og sammensetning. Noen trives best med større måltider sjelden, andre med små måltider ofte. Så tenker jeg at du bør vurdere hva du kan kutte ut uten at det er veldig merkbart, og hvilke ting som faktisk er viktige for deg. Lær deg å lytte til kroppen, spis mat som spiller på lag med metthetsfølelsen, og prioriter deg som er viktig for deg. Sunt kosthold og slank kropp kan også gi rom for å spise dessert eller en cheeseburger. Anonymkode: 62878...f07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå