Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min første var 3900g og 37 i hodeomkrets, ble styr med sugekopp med revning og klipp. 

Er det noe jeg kan gjøre for at neste baby blir mindre? Eller er det mest gener? Ønsker ikke å gå igjennom det der igjen. 

Anonymkode: 03b25...880

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spist sunt og variert. Noe mer kan man ikke gjøre 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 6eff0...7eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spist sunt og variert. Noe mer kan man ikke gjøre 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 6eff0...7eb

Uff 😕 Skal definitivt spise strengere neste gang ja!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det har mest med genetikk å gjøre, men det skader jo ikke å begrense sukkerinntaket. Sukkeret går vel i fostervannet og babyen drikker fostervann. Er vel derfor det er fare for babyen ved ukontrollert sv.dia?

Anonymkode: 6593c...af3

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke gjøre noe for å få en liten baby. Da hemmer du jo utviklingen til barnet ditt med vilje. Du vil vel heller ha en robust baby som er klar for livet? Det har ikke så mye å si hvor mye baby veier. 3900 er jo helt normalt! Skal du slanke fosteret ditt? Ærlig talt.. 

Det er hodeomkretsen som har mest å si, den kan du ikke endre uansett. 

Jeg syns du virker veldig umoden, dette trodde jeg ikke folk drev med.. 

Anonymkode: e911e...171

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal ikke gjøre noe for å få en liten baby. Da hemmer du jo utviklingen til barnet ditt med vilje. Du vil vel heller ha en robust baby som er klar for livet? Det har ikke så mye å si hvor mye baby veier. 3900 er jo helt normalt! Skal du slanke fosteret ditt? Ærlig talt.. 

Det er hodeomkretsen som har mest å si, den kan du ikke endre uansett. 

Jeg syns du virker veldig umoden, dette trodde jeg ikke folk drev med.. 

Anonymkode: e911e...171

Er vel hodeomkrets som har mest å si ja... Uff. Det høres fælt ut men.

Kom til å tenke på det fordi jeg besøkte en venninne med en nyfødt og han var bitteliten. Så ut som en lek å føde han, kan du si. Min var en monsterbaby i forhold. 

Skrevet

Eneste du kan gjøre er å forsøke å unngå svangerskapsdiabetes 

Skrevet

Forstår at du er redd, men tror det egentlig ikke er så mye å gjøre noe med. Er du usikker, så hør kanskje med en jordmor eller lege?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg i god form og spis sunt og normalt. Det viktigste er egentlig å føde tidlig, siden de legger på seg nesten 500 gram i uken de siste ukene. 

Anonymkode: 534ad...aee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hold deg i god form og spis sunt og normalt. Det viktigste er egentlig å føde tidlig, siden de legger på seg nesten 500 gram i uken de siste ukene. 

Ble igangsatt på overtid med første, så det stemte nok bra😬 Men er det egentlig så mye å gjøre med timingen? Ingenting av det jeg prøvde for å sette i gang før funket 😛

Skrevet

Jeg veide myyye mer en det! Ble tatt med keisersnitt da. Flaks for mamma 😂 

Det er slik og få barn, ingen er like og fødsel er ikke like. Kan for all del at du får et barn som er 1 kg Støre. Du kan ikke styre det.

• Liker 2
Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.7.2022 den 18.15):

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ble igangsatt på overtid med første, så det stemte nok bra😬 Men er det egentlig så mye å gjøre med timingen? Ingenting av det jeg prøvde for å sette i gang før funket 😛

Nei, det er vrient å styre. Men noe statistikk finnes jo på at barnet gjerne kommer tidligere andre gang, og at babyer er mindre hos mødre som trener under graviditeten. 

AnonymBruker
Skrevet

De sa til meg at det var mer farten barnet kom i som hadde betydning for revning ikke størrelsen på barnet. Når det går fort får ikke vevet strukket seg like kontrollert, mens når det går sakte blir vevet også strukket saktere og dermed mindre "fare" for å revne. 

Anonymkode: 89f90...249

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet ditt er jo ikke stort barn, det er stor hodeomkrets. Eneste måten å gjøre noe med det på, er vel å velge en far til barna som er mindre tjukk i hue. Og det er jo for dumt å gjøre det slutt over hodestørrelse. Fødsel nr to går statistisk sett bedre enn den første uansett 😘

Anonymkode: 17a05...728

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uansett så går det fint med nr 2.

Anonymkode: e07df...85f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg vil tro det har mest med genetikk å gjøre, men det skader jo ikke å begrense sukkerinntaket. Sukkeret går vel i fostervannet og babyen drikker fostervann. Er vel derfor det er fare for babyen ved ukontrollert sv.dia?

Det er bare tull.... 

Faren ved svangerskapsdiabetes er at blodsukkeret til baby blir påvirket (styres av mor) når mor har høyt eller lavt blodsukker. Dersom mor har høyt blodsukker så vil babyen også få det og legge på seg mer. 

Jeg har hatt sva.dia. to ganger og babyene var hhv 3130g og 3000g og 49cm....

Anonymkode: c463b...c93

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hæ? Sukker gjør barnet stort? Hadde folk vært redde for å få for liten baby hadde nok folk bedt en ligge unna sukker da og.

Ts, har hørt nikotin kan hindre litt vekst 😆 men det kan jo gjøre mye annet og.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi føder større barn nå enn tidligere, så jeg vil tro det har noe å gjøre med kosthold også. Om du følger kostholdsrådene og holder deg unna godteri og kaker er det vel ikke så mye mer å gjøre. Man skal selvfølgelig ikke slanke seg og vekten din før graviditeten påvirker jo hvor mye du skal opp i vekt. 

Jeg kjenner en som lå på sofaen og spiste store mengder godteri hver dag de siste 3 ukene. Hun fikk et barn som veide 4800g. De siste ukene legger de på seg og det kan jo være lurt å være litt ekstra nøye med sukkerinntaket, og være så aktiv som formen tillater.

Anonymkode: d6996...cd3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Avstand said:

Hæ? Sukker gjør barnet stort? Hadde folk vært redde for å få for liten baby hadde nok folk bedt en ligge unna sukker da og.

Ts, har hørt nikotin kan hindre litt vekst 😆 men det kan jo gjøre mye annet og.

Fosteret påvirkes av hva mor spiser. Vi legger jo på oss av sukker, det er jo en grunn til at man kutter ut sukker for å gå ned i vekt. Men man er vel først og fremst redd for svangerskapsdiabetes og da blir barnet ofte stort. 

Anonymkode: d6996...cd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...