AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har blitt sammen med en mann som har en gutt på 21 boende hjemme. Jeg er der på ferie nå og blir oppgitt over at gutten ikke klarer å lage seg middag selv. Far har skjemt han bort. Han skal jo flytte en dag. Er dette noe han kommer til å lære en dag når han må? Anonymkode: 75ad6...9df 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Tror det er vanlig at "barn" som bor hjemme i 20-årene ikke lager middag, det er i hvert fall jeg vandt til. Jeg flyttet ut da jeg var 21 og lærte først å lage middag da. Anonymkode: 43e83...b63
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Jeg er elendig på å lage mat. 40 år. Mannen lager flest middager hjemme hos oss. Lærte aldri å lage mat hjemme, har aldri hatt selvtillit eller interesse. Jeg er veldig bevisst på dette i forhold til barna. Barna har vært med å lage mat siden de var små. (5 år) Det er en grunnleggende ferdighet alle foreldre bør lære barna sine. Anonymkode: 660de...ab1 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 dette er nok LAAANGT mer vanlig enn folk kanskje tror. Dessverre! foreldre lager heller middag helt selv, i stedet for å ta med seg ungene sine og kanskje lære dem noe. Jeg har i årenes løp faktisk bodd i samme kollektiv med en rekke andre voksne mennesker, hvor flere av dem faktisk ikke har peiling på hvordan man skal lage mat mest mulig fra bunnen av. For eksempel, hvordan kan man vite om potetene eller grønnsakene egentlig er ferdig kokt eller ikke? absolutt null og niks "peiling" på noe som helst. men sånne unge voksne vet knapt ikke hvordan man egentlig skal sette på en vaskemaskin heller. I alle år har dem bare slengt fra seg møkkete klær på gulvet (eller i en dunk eller noe, forskittentøy) og så dukker alle klærne deres opp igjen nærmest på "magisk vis" helt rene inne på rommene deres en stund senere. Anonymkode: 071fe...721 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 Jeg er 34 og en katastrofe på kjøkkenet, vi har måttet kjøpe takeaway flere ganger fordi jeg har føkket opp middagen 😂 Jeg er bare ikke interessert i å lage mat og dermed blir jeg jo heller ikke god på det. Min mann er heldigvis en fantastisk kokk, så han tryller frem de deiligste retter mens jeg dekker på og er «håndtlanger» 🙈 Kanskje sønnen til samboeren din mangler interessen han og? Skjønner godt at han ikke gidder stå på kjøkkenet hjemme hos far å lage middag, ville nok blitt mye grandis og kebab på meg også i samme situasjon! Anonymkode: ff64c...fd5 1
Blåjojo Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 Mine barn har vært med på kjøkkenet siden de var små. Det har resultert i at de nå lager ordentlige middager hver dag. Hvitsaus og brunsaus fra bunnen av, steiker indrefileter, griller, lager salater osv.. Noen får selvfølgelig aldri interesse for å lage mat. Og noen slipper aldri til. Verken med mat eller annet husarbeid, og det er synd den dagen de skal flytte ut og ikke kan noen ting.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 Ja, det gjør han sikkert. Jeg lærte heller ikke noe matlaging hjemme. Første årene for meg selv levde jeg mest på pølser og suppeposer. Men etter som årene har gått, så har jeg faktisk blitt ganske flink til å lage mat. Anonymkode: 137f8...ef7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Min søster har jobbet for Sit bolig som renholder. Der drar de til studentboliger for å sjekke renholdet og veilede. Det er maaaange som trenger veileding 😉. Det er jo sånn livet er. Man lærer på veien mot voksenlivet Anonymkode: 75ad6...9df 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 Selv om det er mange 20-åringer for tiden som tydeligvis selv tror at de er barn, er dette en alder hvor man bør forvente at man har tilegnet seg et minimumsnivå av kunnskap og evner som voksen. Å lage mat, vaske klær, vaske huset, osv. bør være minimumskrav til en kjæreste, uavhengig av kjønn og alder. Det er vel en voksen mann du vil ha, ikke et hjelpesløst guttebarn? Anonymkode: 873ef...834 2
C-girl Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 Samboers sønn på 19 år som fortsatt bor hos oss fikk klar beskjed om at klesvask må han ordne selv, så han har vasket eget tøy fra han var 16. Kusinen hans på 21 år kan knapt sortere vask siden mor og far alltid har vgjort alt av husarbeid.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 Kunne heller ikke lage mat da jeg var på den alderen, selv om jeg bodde alene fra jeg var 18. Det interesserte meg bare ikke. Da jeg var 23 og gravid gikk jeg på matkurs hos min mamma, så barnet skulle få noe annet enn tomatsuppe og havregrynsgrøt;) interessen kom med årene så synes ikke de er så rart at en på 22 år sikkert har andre felt som er mere spennende for han. Anonymkode: ba332...747
Tomas77 Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 Kunne knapt nok varme en pizza på den alderen. Studerte i England og levde på billig take away mat. Når jobbhverdagen kom lærte jeg matlaging egentlig uten at jeg merket det. Nå er det en av mine kjæreste hobbyer.
exictence Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 Jeg tenker at alle kan lage mat, dersom de kan lese og følge en oppskrift.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #14 Skrevet 19. juli 2022 Vil si at det er helt vanlig, spesielt hvis ikke interessen er tilstede. Jeg er 26 år, og lever på Findus og Fjordland - fordi jeg rett og slett ikke har interesse for matlaging. Men jeg kan, hvis jeg virkelig vil. Anonymkode: 9aa91...d04
AnonymousBruker Skrevet 19. juli 2022 #15 Skrevet 19. juli 2022 (endret) Handler nok veldig mye om hvor stor tilgang man har hatt til kjøkkenet som barn. Jeg begynte å lage mat som veldig ung (8, 9 år kanskje), fordi jeg skjønte at man bare måtte kunne det. Far og mor kom sent hjem fra jobb, så det var vel jeg som enebarn som helst skulle ha det ferdig og klart. Nå som voksen ligger det egentlig bare i hendene. sånt burde egentlig bli enda mer fokusert på skolen, fordi det er jo helt tydelig at det ikke blir gjort noe hjemme... Endret 19. juli 2022 av AnonymousBruker
Maestro Skrevet 19. juli 2022 #16 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har trivdes på kjøkkenet siden jeg var lita ☺️ Da jeg var 10 og søstra mi 20,.så var det flere ting jeg måtte lære henne og lage ☺️😂 Hun hater og lage mat. Baking av boller med barna er under tvil. 😂 Men hun lager mat altså, enkel mat men det er ihvertfall mat 😂
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #17 Skrevet 19. juli 2022 Du har problemer med at faren viser han kjærlighet? er det det som er problemet her? Anonymkode: 6570e...04c
Gjest Ghostface Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 Jeg laget ikke middag før jeg flyttet ut selv og kan ikke mye om mat selv jeg heller, men de enkle greiene. Ikke alle er interessert i matlaging. Han kommer sikkert til å få noen råd til sin far, eller mikse opp selv når han vet han må?
Heln Skrevet 19. juli 2022 #19 Skrevet 19. juli 2022 Har en mann på 32 som er skikkerlig dårlig på matlaging. Han kan når han må, men interessen er det ikke. 21 åringen kan nok helt sikkert følge en oppskrift om han må, men klart de lar være om de får lov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå