Gå til innhold

Resept over telefon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om man, i normale tilfeller, kan få fornyet resepten på p-piller over telefon, eller har ikke legene lov til å skrive ut resepter uten konsultasjon ansikt til ansikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått fornyet resept til både p-piller og andre medisiner (f.eks. paralgin forte mot migrene) over telefon. Ikke noe problem.

Skrevet (endret)

Jeg også, av fastlegen min - senest i forgårs faktisk!

Hvis du er usikker, så er det jo bare å ringe fastlegen å høre med han. Enten så får du det, eller så får du det ikke!

Endret av Miloine
Skrevet

Det går fint det. Jeg pleier å stikke innom siden jeg aldri kommer gjennom på telefonen - og da bare spør jeg kontordamen om å få fornyet resepten. Dagen etter kan jeg komme å hente den - evt. de sender den til meg. Så legen ser jeg ikke i det hele tatt.

Skrevet

Jeg har ikke fått det.

Skrevet

Jeg ringer alltid legen å ber om resept når denne skal fornyes. Har aldri hatt problemer med det.

Skrevet

Jeg bare faxer en beskjed til legen jeg, eller ringer, så faxer han det til nærmeste apotek for meg. Det være seg p-piller eller de faste medisinene mine

Skrevet

Dersom det er en medisin du bruker fast over tid, er det ikke noe problem å fornye resepten over telefonen

Skrevet

Ikke noe problem å fornye resepter. Jeg kan gjøre det via internet, resepten kommer i posten.

Skrevet
Ikke noe problem å fornye resepter. Jeg kan gjøre det via internet, resepten kommer i posten.

Det hørtes jo uten tvil lettvindt ut, spesielt når fastlegen har 12 ukers ventetid. Er dette en ordning som er spesielt for det legesenteret du bruker Lilypie, eller er det flere som har tatt dette i bruk? Kanskje jeg må hinte frampå neste gang jeg treffer helse og sosialsjefen på jobb. :sjarmor:

Skrevet
Det hørtes jo uten tvil lettvindt ut, spesielt når fastlegen har 12 ukers ventetid. Er dette en ordning som er spesielt for det legesenteret du bruker Lilypie, eller er det flere som har tatt dette i bruk? Kanskje jeg må hinte frampå neste gang jeg treffer helse og sosialsjefen på jobb. :sjarmor:

Synes det høres utrolig ut med 12 ukers ventetid hos fastlegen jeg.

Får som regel tid samme uke som jeg ringer - og det hos en av byens mest populære fastleger.

Har ikke hørt om leger som svarer over internett, men de aller fleste leger fornyer resepter over telefon. Dvs. du ringer, de skriver ut og du må komme ned på legekontoret for å hente den.

Skrevet

Endel private legesentre har ganske fikse ordninger etterhvert. En venninne av meg går hos private, hun kan bare sende en tekstmelding til et nr, så får hun time blant annet

Skrevet
Synes det høres utrolig ut med 12 ukers ventetid hos fastlegen jeg.

Ah, du vet sånn går det når han ikke er til stede halvparten av tida.

Skrevet
Er det noen som vet om man, i normale tilfeller, kan få fornyet resepten på p-piller over telefon, eller har ikke legene lov til å skrive ut resepter uten konsultasjon ansikt til ansikt?

ja det har de lov til. Men er det andre medisiner som sovemedisin ol,så må du møte opp- P-piller er ingen problem.

Skrevet (endret)

Mitt legesenter har hatt denne ordningen en god stund. Med en kode kan jeg også kommunisere med legen min via internett. Kan også bestille time, setter selv opp alternative tider/dager og får svaret på mobilen.

Vet ikke hvor mange som har dette, men tror det er opp til hvert enkelt legesenter (har et helt vanlig legesenter, ikke privat).

Endret av Lilypie
Skrevet
Endel private legesentre har ganske fikse ordninger etterhvert. En venninne av meg går hos private, hun kan bare sende en tekstmelding til et nr, så får hun time blant annet

Det kan vi også på det kommunale helsesenteret, men time får man stort sett ikke før minimum en måned seinere...

Jeg har fortsatt ikke møtt fastlegen min, men p-piller får jeg pr telefon...

Skrevet
Mitt legesenter har hatt denne ordningen en god stund. Med en kode kan jeg også kommunisere med legen min via internett. Kan også bestille time, setter selv opp alternative tider/dager og får svaret på mobilen.

Vet ikke hvor mange som har dette, men tror det er opp til hvert enkelt legesenter (har et helt vanlig legesenter, ikke privat).

Høres forferdelig kjekt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...