Gå til innhold

Har du slutta med p-piller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på Loette da jeg var 14, byttet til Diane (pga alvorlig akne) da jeg var 16. Det gjorde underverker.

Jeg er nå 24 år gammel og ønsker å prøve meg uten. Har i mange år nå slitt med psykiske vansker, utmattelse, hodepine og kvalme. Det siste året har jeg i tillegg hatt mye humørsvingninger, svetting og hetetokter, ømme bryster, vektøkning og søvnvansker. 

Jeg tok pga plagene mine blodprøver av hormonverdier. Det meste var normalt, bare SHBG var veldig høy. Legen sa at det er vanlig ved p-pillebruk. 

Jeg vet ikke hvor mye Diane har påvirket helsa mi, men jeg skal nå slutte på dem for å finne ut av det. Er ikke seksuelt aktiv, så trenger ikke prevensjon uansett. 

Hva kan jeg forvente? Alle er jo forskjellig, men kanskje det er noe som går igjen hos dere som har slutta. Er mest redd for at jeg får alvorlig akne igjen. Ellers er jeg bare spent og håpefull.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du akne før du begynte med Loette? Jeg fikk selv akne da jeg brukte Loette som veldig ung, byttet til Yasmin og fikk plettfri hud. Har sluttet med p-piller selv for noen mnd siden, og jeg fikk en bitteliten kvise rett etterpå men ingenting mer. Det kan nok være forventet å få ei eller annen kvise som følge av den hormonelle endringen når du slutter, men det trenger ikke bli mer enn det. Det er jo også noen år siden du startet med Diane, så ting kan jo være annerledes med huden din nå. 

Det er jo en mulighet for at noen av plagene du har kan relateres til p-pillene da det kan være vanlige bivirkninger, og Diane har jo ganske høyt innhold av hormoner. Blir spennende å se om det bedres når du slutter. Vil også anbefale at du får tatt nye blodprøver når du har vært uten p-piller noen måneder og kroppen din har stabilisert seg, ettersom p-piller kan ha innvirkning på flere av hormonprøvene. Så hvis plagene dine vedvarer vil jeg anbefale at du får tatt nye hormonprøver og ny status uten p-piller. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk masse kviser, økt hårvekst, la på meg masse og fikk cyster på eggstokkene. 

Anonymkode: 90704...de7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble kvitt depresjonen min og følte jeg hadde fått livet i gave da jeg sluttet med hormonprevensjon. Aldri mer for mitt vedkommende!

Anonymkode: b3355...0ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fikk masse kviser, økt hårvekst, la på meg masse og fikk cyster på eggstokkene. 

Anonymkode: 90704...de7

Høres ut som du har pcos?

Anonymkode: 62c8e...269

AnonymBruker
Skrevet

Merket ikke noe med unntak av at sexlysten gikk til himmels. 

Anonymkode: 5cdca...197

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...