AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har en nyfødt baby på under 1 mnd som skriker hos alle utenom meg. Det klør i fingrene etter å ta han når han hylskriker til han sovner. Til og med hos pappaen. Hva er egentlig riktig? Bare la han skrike mens pappaen trøster? Eller ta han så det blir slutt på skrikingen? Jeg ønsker ikke å være en hønemor, MEN instinktene er så sterke Anonymkode: dc3af...fec
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Kanskje prøve å sitte sammen for å roe babyen, slik at han blir vant til far? Eller at far bruker din t shirt når han roer babyen? Babyer er som regel mest knyttet til mor i starten, og går seg til etterhvert. Anonymkode: 08aed...c6a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Ikke ta over. Hvis han skriker er det akkurat det at pappa har han mer så han blir vant til at pappa er like bra også. Anonymkode: 7faaa...6b0 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 Neineinei, ikke ta over! Hvorfor skal ikke pappaen få prøve seg? Barnet har det ikke vondt hos sin egen far. Anonymkode: a3879...e29 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Neineinei, ikke ta over! Hvorfor skal ikke pappaen få prøve seg? Barnet har det ikke vondt hos sin egen far. Anonymkode: a3879...e29 Jeg vet, det er bare vondt å høre på Anonymkode: dc3af...fec
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 Har pappaen prøvd å ta av seg på overkroppen slik at det blir hud mot hud? Min nr 3 var også en som bare hylskrek hos alle andre enn meg. Helt forferdelig. Håper det går fort over 🥺 Anonymkode: 75897...a5c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet, det er bare vondt å høre på Anonymkode: dc3af...fec På helsestasjonen her sier de at det som er viktig er at babyen får trøst når den gråter. Det er ikke skadelig at den gråter og dere ikke får til å stoppe gråten, så lenge noen er der og trøster. Skjønner godt hvor vondt det er å høre på, men det går helt fint 😊 Anonymkode: a95a9...59a 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Ta deg en halvtime ut, så slipper du å høre på. Kanskje best for pappaen også at han slipper å bli stressa av at du blir stressa 🙂 Anonymkode: f0228...a09 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 Babyer skulle Rikke mellom personer når de er så små, lær far å roe babyen slik du roer den. Anonymkode: d0eab...b88 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 Stopper den å skrike med en gang den kommer til deg? Anonymkode: f6607...45a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 Eh, hvis baby slutter å gråte hos deg, hvorfor i huleste skal pappaen bruke tid på å trøste? Det gir jo nada mening? Det er et bittelite spedbarn, ikke et manipulerende og kalkulerende vesen 😅 Anonymkode: 2cb47...da3 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 Jeg tar babyen og roer den hos meg. Når babyen skriker, er det jo et eller annet som plager ham/henne, og hvis det hjelper å komme til meg, gjør jeg selvfølgelig det. Anonymkode: 6722f...f8c 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 Dersom du ammer i tillegg til at babyen er så liten så synes jeg at du skal ta hen. Ikke fordi at pappaen ikke skal ta vare på babyen men nå har hen knapt levd utenfor magen din. Jeg hadde ikke latt babyen skrike hos far, her ble det gradvis mer trygt med pappaen med tiden. Da hun ble to måneder så kunne han bysse i søvn osv. Anonymkode: a5dc9...7f0 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #14 Skrevet 19. juli 2022 Les om det fjerde trimesteret. Jeg hadde ikke latt barnet hylgråte hos far om det roet seg hos meg, selvfølgelig er barnet mer knyttet til mor den aller første tiden, er en grunn til at det er lovfestet 6 uker permisjon til mor etter fødsel. Får må gjerne avlaste de første 3 mnd, men mor er primær omsorgsperson i denne perioden uansett om hun ammer eller ikke. Anonymkode: c7ea8...c32 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #15 Skrevet 19. juli 2022 Dette er ikke perioden å "lære"barnet å roe seg hos andre. Barnet har knapt kjent på livet utenfor magen, la det få lov til å oppleve den overgangen så smidig og rolig som mulig. Prøv å sett deg inn i barnets sted. Det er ørten andre måter å sørge for tilknytning og mestring for far. Han kan bistå med bad, bleieskift, trilleturer, magetrening, hjelp til rap, kose i bæretøy osv. Gråter barnet = finne den enkelste og mest skånsomme måten å stilne og lindre. Jeg minner igjen om at barnet er fire (bittesmå) uker inn i livet. Det er veldig mange dager, uker og måneder å gjøre barnet kjent og trygg på andre mennesker. Anonymkode: 2cb47...da3 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #16 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg tar babyen og roer den hos meg. Når babyen skriker, er det jo et eller annet som plager ham/henne, og hvis det hjelper å komme til meg, gjør jeg selvfølgelig det. Anonymkode: 6722f...f8c Dette! Anonymkode: 2cb47...da3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #17 Skrevet 19. juli 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har en nyfødt baby på under 1 mnd som skriker hos alle utenom meg. Det klør i fingrene etter å ta han når han hylskriker til han sovner. Til og med hos pappaen. Hva er egentlig riktig? Bare la han skrike mens pappaen trøster? Eller ta han så det blir slutt på skrikingen? Jeg ønsker ikke å være en hønemor, MEN instinktene er så sterke Anonymkode: dc3af...fec Du tar SELVFØLGELIG over. Burde ikke være et spørsmål engang. babyen vet ikke at den har sin egen kropp uavhengig av deg engang. Barnet skal ikke settes i en slik situasjon. les dere opp. Anonymkode: fbdbd...f22 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 Det finnes en tid for alt. Å spedbarnstiden er ikke tiden for å trumfe gjennom «barnet skal lære seg å roe seg hos andre», det er noe som kommer etter hvert. Anonymkode: 387d2...8bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå