Gå til innhold

Føler meg lurt - fortum strøm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjøpte bolig rundt nytt år og megleren da var rask å sette meg opp på en strømavtale med fortum. Han sa det var en "god" avtale å ha, fastpris, strøm var jo veldig dyrt for tiden. 

Tiden gikk og jeg har vært veldig stresset generelt, og har betalt regningene nærmest på automatikk. Det ble dyrere og dyrere, uten at jeg helt forstod hvorfor. 

De skal ha to tusen av meg hver måned! Jeg bruker ca 600 kWt i måneden. Jeg har sendt mailer, ringt osv, men ingen svar. Det har hendt at de har ringt for å prøve å "lure" meg inn i en annen avtale mot foretaket mitt, men vet at det ikke er lurt pga rettigheter som jeg da vil miste. 

Nå ble jeg så utrolig lei, at jeg meldte meg ut. og DA ringer de. Ja ser du har meldt deg ut, sier de. Ja, jeg er så lei fordi jeg får ikke kontakt ,appen fungerer ikke, og dere legger jo på. Jo da skulle jeg få fornøydhetsgaranti og så overtaler han meg til en ny avtale.

Og så sier han at disse meglerene, ja det er så dårlig at de setter folk på slike ugunstige avtaler, men de får betalt ( av fortum ?? ) å gjøre dette. Fortum tjener da fett på dette, eller hva?

Jeg blir bare helt dønn sliten, og lei meg når jeg tenker på hvor mye mer jeg har betalt enn det jeg kunne gjort. Så sier jeg ja, og trykket ja på sms, slik at jeg får ny avtale. Jeg gjør som han sier og sender mail til kundeservice. De steiler helt, og sier at nei dette skal jeg jo ikke ha. Og nei de kan ikke sette meg på noe ny strømavtale med de, og uansett om jeg hadde fått ny avtale, så hadde jeg aldri fått en slik fornøydhetsgaranti. Og han selgeren sier de, nei han var ekstern, så han kjenner ikke til regelverket.  Ja vel, var han da ikke ansatt av fortum, som den megleren?

Jeg blir jo helt forvirret. Samtidig har da det andre firmaet som jeg hadde meldt meg ut av ( og inn i fortum) steilet og hentet meg tilbake som kunde der, selv om fortum fikk winback på meg. 

Jeg har da betalt sikkert 3000 for mye til fortum, pga den drittavtalen som han megleren fikk meg inn på ( som han sikkert får betalt av fortum for ) 

Det er jo i bunn og grnn min egen feil som lar meg lure. Man må jo være årvåken når de gjelder disse strømselskapene. Men føler virkelig at jeg har blitt lurt. :(  

Appåtil er jeg blakk nå. Men fikk lusne 200 kr fra fortum for stresset. Spørs om jeg får de da, da må jeg vel være "kunde" hos fortum. Men det skal jeg ihvertfall ikke bli...

Anonymkode: e076b...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei, skjønner du trenger noen enkle leveregler - så her skal du få dem - helt gratis:

• Du skal ikke kjøpe noe av telefonselgere. Aldri. Legg på raskt.
  • Folk som vil prakke på deg noe - uansett rolle - er ikke dine venner og de vil deg ikke vel. Aldri.
  • Du skal ikke inngå avtaler du ikke skjønner noe av eller som du ikke forstår hva koster. Aldri.
  • Du skal sjekke www.strømpris.no - og velge den billigste spot-avtalen som gjelder i 12 måneder (her skal du få ca 2 øre i rabatt på markedsprisen det neste året for at avtalen er brukbar)
  • Du skal ikke ha fastpris, bindingstid, forskuddsbetaling eller kortere kampanjeperioder enn 12 måneder (det kan du se mer på når prisen er lav og har vært lav lenge, noe som neppe kommer til å skje igjen i din levetid)
  • Du skal heller ikke ha avtaler som gir pay-back, bonuspoeng eller noe som helst annet. Bare strøm. Ferdig.
  • Husk å legge inn avtalegiro og e-postadresse for å unngå fakturagebyr så raskt som mulig.
  • Legg inn datoen avtale går ut om 12 måneder minus to uker i kalenderen din med varsling - da skal du nemlig finne neste avtale.
  • Er det viktig med færrest mulig regninger må du sjekke at din nye strømleverandør tilbyr gjennomfakturering for nettleien. Da kommer alt sammen fratrukket avlatet fra regjeringen for elendig politikk på samme regning.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortum er SVINDLERE! Avbestill med en gang. Kundeservice er elendig, dyrt, du betaler for alt mulig drit du ikke trenger og når du vil ta det bort så kommer du ikke gjennom til kundeservice. Det er lureri og håpløst hele greia. 

Anonymkode: 238a5...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fortum er SVINDLERE! Avbestill med en gang. Kundeservice er elendig, dyrt, du betaler for alt mulig drit du ikke trenger og når du vil ta det bort så kommer du ikke gjennom til kundeservice. Det er lureri og håpløst hele greia. 

Jeg har lært nå. 😖 er jo helt idiot 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (26 minutter siden):

Okei, skjønner du trenger noen enkle leveregler - så her skal du få dem - helt gratis:

• Du skal ikke kjøpe noe av telefonselgere. Aldri. Legg på raskt.
  • Folk som vil prakke på deg noe - uansett rolle - er ikke dine venner og de vil deg ikke vel. Aldri.
  • Du skal ikke inngå avtaler du ikke skjønner noe av eller som du ikke forstår hva koster. Aldri.
  • Du skal sjekke www.strømpris.no - og velge den billigste spot-avtalen som gjelder i 12 måneder (her skal du få ca 2 øre i rabatt på markedsprisen det neste året for at avtalen er brukbar)
  • Du skal ikke ha fastpris, bindingstid, forskuddsbetaling eller kortere kampanjeperioder enn 12 måneder (det kan du se mer på når prisen er lav og har vært lav lenge, noe som neppe kommer til å skje igjen i din levetid)
  • Du skal heller ikke ha avtaler som gir pay-back, bonuspoeng eller noe som helst annet. Bare strøm. Ferdig.
  • Husk å legge inn avtalegiro og e-postadresse for å unngå fakturagebyr så raskt som mulig.
  • Legg inn datoen avtale går ut om 12 måneder minus to uker i kalenderen din med varsling - da skal du nemlig finne neste avtale.
  • Er det viktig med færrest mulig regninger må du sjekke at din nye strømleverandør tilbyr gjennomfakturering for nettleien. Da kommer alt sammen fratrukket avlatet fra regjeringen for elendig politikk på samme regning.

Veldig bra. 

Jeg har et par tilleggsråd:

Følg med på faktura at du ikke er påmeldt diverse klima- og miljøavgifter - det er bortkastede penger.

Pass på også at du ikke har noe fast månedsbeløp å betale, diverse påslag mm.

Strøm er blitt så mafiatilstander at man blir raskt fratatt masse penger hvis man ikke følger med. Følger du med, blir du fratatt litt mindre. Det er slitsomt, det er herk og kjedelig, men følger du ikke med er det ingen andre som gjør det for deg. Alt noen prøver å selge deg er en dårlig deal. Alltid. Hver eneste gang. Alltid si nei. Det måtte jeg lære også min mann å gjøre for han sitter alltid på telefon og lar seg overtale av diverse selgere eller står i døra og prater i evigheter med dørselgere. ''Nei, takk, ha det bra'' og så legger du på eller lukker døra. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at de bare legger på uten å si noe. Det har de gjort flere ganger. Har sittet å forklart saken min flere ganger til veggen og ikke visst at de har lagt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enig ts, valgte motkraft nå. Ikke noe tull.

Anonymkode: f043c...f6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drizzt skrev (1 time siden):

Veldig bra. 

Jeg har et par tilleggsråd:

Følg med på faktura at du ikke er påmeldt diverse klima- og miljøavgifter - det er bortkastede penger.

Pass på også at du ikke har noe fast månedsbeløp å betale, diverse påslag mm.

Strøm er blitt så mafiatilstander at man blir raskt fratatt masse penger hvis man ikke følger med. Følger du med, blir du fratatt litt mindre. Det er slitsomt, det er herk og kjedelig, men følger du ikke med er det ingen andre som gjør det for deg. Alt noen prøver å selge deg er en dårlig deal. Alltid. Hver eneste gang. Alltid si nei. Det måtte jeg lære også min mann å gjøre for han sitter alltid på telefon og lar seg overtale av diverse selgere eller står i døra og prater i evigheter med dørselgere. ''Nei, takk, ha det bra'' og så legger du på eller lukker døra. 

Påslag, fastbeløp..er ikke det noe alle må betale? 

Anonymkode: 9cfbf...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei. 

Det er bare noen som har disse. 

Hvis du går på strompris.no og ser på avtalene, ser du at noen avtaler har påslag som er et minustall og noen har påslag som er et plusstall. Velg de med 0 eller minustall. Fast beløp per måned må være 0,00. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Min erfaring er at de bare legger på uten å si noe. Det har de gjort flere ganger. Har sittet å forklart saken min flere ganger til veggen og ikke visst at de har lagt på!

Om en googler erfaringer så er det myyye negativt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig ts, valgte motkraft nå. Ikke noe tull.

Anonymkode: f043c...f6a

Jeg hadde motkraft og de virket greie, men vanskelige å ringe/kommunisere med. De sendte meg også fakturaer for strøm jeg ikke hadde brukt, i en leilighet jeg hadde flyttet fra. 

Nå skal jeg over til tibber, er litt spent på dem. Forventer nesten rot / bli lurt, uansett hva jeg velger, når det gjelder strøm. 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Neida, på de beste avtalene nå får du rundt 2 øre rabatt på spotprisen uten fastbeløp/gebyr de neste 12 månedene. 

Greia er at de satser på at du ikke endrer avtale når perioden er over og du settes over på en relativt sett mye dyrere avtale. 

På nettleien er det derimot en fast del, ihvertfall hos Elvia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...