lukterpågress Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Jeg vet allerede hva jeg vil bli. Jeg vil skape, være kreativ. Jeg vil bli filmregissør og gå på filmskole, designer eller fotograf i et reklamebyrå. Men, jeg vil ikke tjene dårlig, eller i verste fall stå uten jobb. Så realistisk sett, hva kan jeg bli? Jeg trenger ikke millionlønn, men vil jo ha nok til å kunne reise på ferier og ha et fint sted å bo. Men det viktigste for meg er å trives i jobben min. Så det jeg ser etter er noe jeg kan bruke kreativiteten min til, og i tillegg tjene godt. Setter pris på om dere kunne kommet med yrker og utdanninger som tjener godt, som kunne passet til en som meg (Ikke spesiell studiekompetanse)
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Jeg tok bachelor i grafisk design i England.. Jobbet en stund som grafiker, men lønna var elendig, og jobbet mye overtid og gratis. Måtte gjøre en helomvending når jeg fikk barn, alt for usikker bransje. Så tok ny utdanning og jobber nå med noe annet. Jeg vil foreslå arkitekt. Da kan du tjene godt og det er et kreativt yrke. Anonymkode: fa7ec...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Bra tips her over. Intet å tilføye, annet enn at jeg tror du ender opp som lærer Anonymkode: 0fcf4...abf
Mariell1995 Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 (endret) Du kan gjøre mye kreativt med barn og unge som barnehagelærer eller lærer 😁 Endret 19. juli 2022 av Mariell1995
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 Rådgiver/konsulent innen kommunikasjon? Anonymkode: eec0d...1c4
Portia Catonis Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 Siden du nevner spesiell studiekompetanse, er det matte og fysikk du vil unngå? Du nevner ikke hvilke karakterer du søker med, men det er sikkert ikke prestisjestudier med høye karakterkrav du sikter etter. Du ønsker deg et kreativt yrke, men du har beina såpass plantet på jorda at du skjønner at det er vanskelig. De yrkene du nevner (film/media/foto) jobber først og fremst freelance, og det er beintøft. Hard konkurranse, dårlig betalt, mye gratisjobbing, og du må selge deg inn til oppdragsgivere hele tiden. Det kan ende opp med å spise opp gleden og kreativiteten din. Jeg ville gått til en rådgiver. Finn en fagretning som du synes er interessant, som du mestrer, og som gir gode jobbmuligheter og god lønn. Å være kreativ er en god egenskap som kommer godt med i de fleste jobber, selv om arbeidsoppgavene ikke er direkte rettet mot kunst og kultur. Så kan du heller drive med film og foto på fritiden. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 Har du vurdert å studere kultur og ledelse på BI? Veldig bra studie, og du kan font bygge videre med en master etterpå om du vil. Da kan du jobbe i kulturbransjen uten å selv være kunstner 😊 https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/creative-industries-management/ Anonymkode: 5aacf...0c7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Jeg er UX designer som er et kreativt yrke. Er 30 år, tjener rundt 900k og får jobbtilbud kastet etter meg (skal være sagt at jeg har en bra CV og protefølje da). Det er stor etterspørsel etter designere med 1,5 år+ erfaring. For noen kan det være en terskel å komme seg inn i bransjen uten erfaring, så for å enklere komme deg inn i burde du ta en bachelor (eller gjerne en master) og helst ha en relevant sommerjobb/deltidsjobb/interenship under studietiden. Anonymkode: a342e...73d 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg er UX designer som er et kreativt yrke. Er 30 år, tjener rundt 900k og får jobbtilbud kastet etter meg (skal være sagt at jeg har en bra CV og protefølje da). Det er stor etterspørsel etter designere med 1,5 år+ erfaring. For noen kan det være en terskel å komme seg inn i bransjen uten erfaring, så for å enklere komme deg inn i burde du ta en bachelor (eller gjerne en master) og helst ha en relevant sommerjobb/deltidsjobb/interenship under studietiden. Anonymkode: a342e...73d Ikke TS, men hva er en UX-designer? Hva går det ut på? Anonymkode: a56ad...513
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke TS, men hva er en UX-designer? Hva går det ut på? Anonymkode: a56ad...513 Det handler om å designe digitale tjenester som nettsider, apper, systemer osv, ved å skape gode brukeropplevelser (user experience / UX). Som UX designer skal du forstå hva som er brukeren utfordringer og behov, og deretter designe løsninger som er brukervennlige og som hjelper brukeren med å utføre deres oppgaver og mål. Det som er viktig å forstå med UX er at det handler ikke bare om å designe ting som ser bra ut, det handler om å designe ting som gir brukeren en god opplevelse totalt. Så det er veldig varierte oppgaver man har, alt i fra det å sitte for seg selv og designe selve løsningen til det å holde kreative idéworkshoper med relevante aktører eller andre designere, intervjue brukere, analysere innsikten man har for å forstå hva som egentlig skal designes, brukerteste, jobbe med forretningsutviklere for å forstå forretningsbehov og med utviklere for å faktisk realisere det man har designet. Og mye mer. Anonymkode: a342e...73d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå