Svendsenisabella Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Hei jeg bare lurer på om noen har noe erfaring med høye lever verdier? jeg har s-asat på 44 som hopper litt opp og ned. og s-alat på 95 var på 101 som hopper opp og ned. er det noen som vet om det er for høyt eller farlig. Legen forteller meg ingen ting og jeg blir fort bekymra siden jeg har helse angst. Bare trenger litt oppklaring for finner ikke noe svar på nett eller fra legen som har dratt på ferie. takk for svar ❤️
snillOnkel Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 (endret) Mest sannsynlig fettlever, dvs opphopning av fett i leveren. Dette skyldes oftest overvekt. Det er lite sannsynlig at det vil påvirke helsa di i nevneverdig grad, men du bør (ved overvekt) vurdere vektnedgang. Endret 19. juli 2022 av snillOnkel 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Jeg ble smitta av et virus for noen år siden, i samme familie som kyssesyken. Ikke farlig, og det gikk over av seg selv. Men fikk høye leververdier en liten stund. Anonymkode: 80151...a07 1
Svendsenisabella Skrevet 19. juli 2022 Forfatter #4 Skrevet 19. juli 2022 snillOnkel skrev (5 minutter siden): Mest sannsynlig fettlever, dvs opphopning av fett i leveren. Dette skyldes oftest overvekt. Det er lite sannsynlig at det vil påvirke helsa di i nevneverdig grad, men du bør (ved overvekt) vurdere vektnedgang. Jeg er i ganske grei vekt, veier 63 og er gravid i uke 5/6. så holder meg i ganske bra vekt vil jeg si. jeg har hat spise problemer og nettop gått opp 10 kg etter og ha veid 50.
Svendsenisabella Skrevet 19. juli 2022 Forfatter #5 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ble smitta av et virus for noen år siden, i samme familie som kyssesyken. Ikke farlig, og det gikk over av seg selv. Men fikk høye leververdier en liten stund. Anonymkode: 80151...a07 Jeg hadde kyssesyke rundt 2018/1019 og da fikk jeg høy lever verdi, men kan jo høre med legen om dem har lyst og høre på det.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 Svendsenisabella skrev (1 time siden): Jeg hadde kyssesyke rundt 2018/1019 og da fikk jeg høy lever verdi, men kan jo høre med legen om dem har lyst og høre på det. Det viruset hadde et navn, som jeg ikke husker, og jeg ble mest sannsynlig smittet på ferie i utlandet. Hadde ingen symptomer og fant det mest ut ved en tilfeldighet. Gikk over etter 3 mnd. Anonymkode: 80151...a07 1
snillOnkel Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det viruset hadde et navn, som jeg ikke husker, og jeg ble mest sannsynlig smittet på ferie i utlandet. Hadde ingen symptomer og fant det mest ut ved en tilfeldighet. Gikk over etter 3 mnd. Anonymkode: 80151...a07 CMV (cytomegalovirus) kan også forårsake mononukleose (kyssesyken). 1
Slipses Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Les her du https://nhi.no/sykdommer/magetarm/lever/alat-alanin-aminotransferase/ og plag legen til du blir utredet. Jeg gikk lenge med forhøya leververdier, når jeg kollapset hadde jeg bilirubin på 400, INR 1.9, ferritin 3200, trombocytter 70, kalium 2,5. Har nå dekompensert levercirrhose, det anbefaler jeg å unngå å få for alt i verden. 1
Lill3My Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 Svendsenisabella skrev (6 timer siden): Hei jeg bare lurer på om noen har noe erfaring med høye lever verdier? jeg har s-asat på 44 som hopper litt opp og ned. og s-alat på 95 var på 101 som hopper opp og ned. er det noen som vet om det er for høyt eller farlig. Legen forteller meg ingen ting og jeg blir fort bekymra siden jeg har helse angst. Bare trenger litt oppklaring for finner ikke noe svar på nett eller fra legen som har dratt på ferie. takk for svar ❤️ Jeg har fått påvist for høye verdier flere ganger. For meg skyldes det mest sannsynlig hard trening samme dag eller dagen før - muskelnedbrytning kan gi utslag TRor også det kan slå ut ved infeksjoner og inflammasjon, som ofte er forbigående. Regner med legen din har kontroll. Du kan jo eventuelt be om å få teste på nytt om noen uker 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 Jeg hadde veldig høye verdier etter fødsel og dette var mest sannsynlig grunnet gallestein. Hadde også andre symptomer som stemte med dette. Anonymkode: e2ed4...7ce 1
Svendsenisabella Skrevet 21. juli 2022 Forfatter #11 Skrevet 21. juli 2022 Lill3My skrev (På 19.7.2022 den 22.05): Jeg har fått påvist for høye verdier flere ganger. For meg skyldes det mest sannsynlig hard trening samme dag eller dagen før - muskelnedbrytning kan gi utslag TRor også det kan slå ut ved infeksjoner og inflammasjon, som ofte er forbigående. Regner med legen din har kontroll. Du kan jo eventuelt be om å få teste på nytt om noen uker Takk det skal jeg gjøre☺️ håper på at det ikke er noe, men føler meg litt tryggere nå❤️
Svendsenisabella Skrevet 21. juli 2022 Forfatter #12 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 19.7.2022 den 22.11): Jeg hadde veldig høye verdier etter fødsel og dette var mest sannsynlig grunnet gallestein. Hadde også andre symptomer som stemte med dette. Anonymkode: e2ed4...7ce Jeg er i første trimester fortsatt, men hadde gallestein for noen måneder siden så kan hende det fortsatt er grus igjen etter den tid😵💫
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #13 Skrevet 21. juli 2022 snillOnkel skrev (På 19.7.2022 den 15.19): Mest sannsynlig fettlever, dvs opphopning av fett i leveren. Dette skyldes oftest overvekt. Det er lite sannsynlig at det vil påvirke helsa di i nevneverdig grad, men du bør (ved overvekt) vurdere vektnedgang. For noe tull Anonymkode: 7f87f...dd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå