Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Luksusbia skrev (På 15.8.2022 den 20.40):

Er du sykepleier? 

kar90 skrev (På 15.8.2022 den 20.38):

Selvfølgelig er det greit å avlive Freya. Hun var en fare for liv og helse.

Man må jo være stein stokk dum og tett i hodet hvis man ikke klarer å ta forhåndsregler i forhold til et så massivt sjødyr som Freya var. Jeg bor i Oslo, bader her og hadde vel hatt et ønske om å spasere bort til Frognerkilen for å se om jeg fikk et glimt av henne på god avstand. Dette var helt i starten da hun kom. Men så begynte bildene å sirkulere, av de uintelligent fjolsene som sto i flokk en meter unna henne for å fikse seg bilder til de gørrkjedelige MEG profilene på ymse sosiale medier. Som om de hadde prestert noe ved å stå på ei brygge over en hvalross og tatt en selfie.

Jeg holdt meg unna. Og hadde jo seff ikke bada hvis jeg hørte hun var i et visst område. Så dum er jeg ikke. Men det er visst mange som har lavere intelligens i dette landet. Det var klokkeklar beskjed, hold dere på avstand. Men det gikk ikke å banke inn i vettet til enkelte. For dumme. For enkle. Men å skyte Freya pga dette, er vel det dummeste av alt. Men sånn er det jo over hele linja.  De plaffer jo ned ulvene også, som mange av oss er glad i. Hadde disse menneskene visst hvor belastende det er for oss dyreelskere å se på all denne galskapen hadde de nok tenkt seg om to ganger. Men vet ikke om disse menneskene er helt riktig skrudd sammen. Det er jo en klar sammenheng mellom psykopati/narcissisme og manglende empati for dyr. Jeg tenker at vi dyrevenner har en stor jobb å gjøre. Vi må hardere til verks. 

Støtter det å henge ut og sette de ansvarlige i gapestokk verbalt. Frank Bakke Jensen og co, Gahr Støre og likesinnede er for meg uspiselige mennesker heretter.  Null respekt. Hører jeg en person si dette var rett kommer jeg ikke til å holde tilbake. Slutt på fine ord. Dette var jævlig dårlig gjort og jeg unner ikke dere som støtter dette noe godt. For dere er rett og slett ikke noe bra mennesker. 

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, Møkkalei said:

Man må jo være stein stokk dum og tett i hodet hvis man ikke klarer å ta forhåndsregler i forhold til et så massivt sjødyr som Freya var. Jeg bor i Oslo, bader her og hadde vel hatt et ønske om å spasere bort til Frognerkilen for å se om jeg fikk et glimt av henne på god avstand. Dette var helt i starten da hun kom. Men så begynte bildene å sirkulere, av de uintelligent fjolsene som sto i flokk en meter unna henne for å fikse seg bilder til de gørrkjedelige MEG profilene på ymse sosiale medier. Som om de hadde prestert noe ved å stå på ei brygge over en hvalross og tatt en selfie.

Jeg holdt meg unna. Og hadde jo seff ikke bada hvis jeg hørte hun var i et visst område. Så dum er jeg ikke. Men det er visst mange som har lavere intelligens i dette landet. Det var klokkeklar beskjed, hold dere på avstand. Men det gikk ikke å banke inn i vettet til enkelte. For dumme. For enkle. Men å skyte Freya pga dette, er vel det dummeste av alt. Men sånn er det jo over hele linja.  De plaffer jo ned ulvene også, som mange av oss er glad i. Hadde disse menneskene visst hvor belastende det er for oss dyreelskere å se på all denne galskapen hadde de nok tenkt seg om to ganger. Men vet ikke om disse menneskene er helt riktig skrudd sammen. Det er jo en klar sammenheng mellom psykopati/narcissisme og manglende empati for dyr. Jeg tenker at vi dyrevenner har en stor jobb å gjøre. Vi må hardere til verks. 

Støtter det å henge ut og sette de ansvarlige i gapestokk verbalt. Frank Bakke Jensen og co, Gahr Støre og likesinnede er for meg uspiselige mennesker heretter.  Null respekt. Hører jeg en person si dette var rett kommer jeg ikke til å holde tilbake. Slutt på fine ord. Dette var jævlig dårlig gjort og jeg unner ikke dere som støtter dette noe godt. For dere er rett og slett ikke noe bra mennesker. 

Aldri sett en ulv, er så glad ulv atte.

Typisk «dyrevenn» fra Oslo. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 hours ago, Vingemutter said:

Aldri sett en ulv, er så glad ulv atte.

Typisk «dyrevenn» fra Oslo. 

Jeg har både sett og bor i et område hvor det er ulv innimellom. Den er så sky og redd meg at jeg kanskje rekker å se den i to sekunder før den er vekk. At folk lar seg piske opp av late bønder som ikke klarer å passe på buskapen sin som resten av Europa og verden gjør, betyr ikke at man skal drepe alt med tenner. Norge er helt bak mål på rovdyrpolitikk, drevet frem av SP og kronidioten Vedum. Man prioriterer et dyr som omtrent ingen spiser og som råtner bort på fryselager (sau) over en kritisk utrydningstruet dyreart.

Nå var denne hvalrossen i Oslo, så personen fra Oslo har da lov til sin mening. Typisk folk fra landet å skylde på Oslo i alt som har med naturvern å gjøre.

Det er få folk i min hjembygd som er så dumme at de slipper hunden sin løs i skogen, men de som gjør det og får hunden drept av gaupe/ulv fortjener NULL sympati. Naturen er ikke deres private lekegrind. Jeg er jeger selv, og synes gamle småfeite menn som slipper hundene sine løs i jakt mens de selv sitter på post og drikker seg dritings og foretrekker å skyte alt som har puls fremfor å utnytte det de dreper som NJFF står sterkt for, er helt bak mål.

Endret av Anonio
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
21 minutter siden, Anonio said:

Jeg har både sett og bor i et område hvor det er ulv innimellom. Den er så sky og redd meg at jeg kanskje rekker å se den i to sekunder før den er vekk. At folk lar seg piske opp av late bønder som ikke klarer å passe på buskapen sin som resten av Europa og verden gjør, betyr ikke at man skal drepe alt med tenner. Norge er helt bak mål på rovdyrpolitikk, drevet frem av SP og kronidioten Vedum. Man prioriterer et dyr som omtrent ingen spiser og som råtner bort på fryselager (sau) over en kritisk utrydningstruet dyreart.

Nå var denne hvalrossen i Oslo, så personen fra Oslo har da lov til sin mening. Typisk folk fra landet å skylde på Oslo i alt som har med naturvern å gjøre.

Det er få folk i min hjembygd som er så dumme at de slipper hunden sin løs i skogen, men de som gjør det og får hunden drept av gaupe/ulv fortjener NULL sympati. Naturen er ikke deres private lekegrind. Jeg er jeger selv, og synes gamle småfeite menn som slipper hundene sine løs i jakt mens de selv sitter på post og drikker seg dritings og foretrekker å skyte alt som har puls fremfor å utnytte det de dreper som NJFF står sterkt for, er helt bak mål.

Ja, Norge er helt bak mål på rovdyr. Bare se på dette kartet her: Nesten hele Europa er grønt, mens Norge har masse rødt og oransj. For det er sånn at grønt=bra og rødt=dårlig, ikke sant?

(Kilde: https://vividmaps.com/large-carnivores-of-europe/amp/)

Uansett, vi snakker om hvalross, og en hvalross har like lite rett på en plass innerst i Oslofjorden som en moskus på Rådhusplassen.

01231C2A-9982-446C-A7C1-0A9A8DA0131E.jpeg

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Vingemutter said:

Ja, Norge er helt bak mål på rovdyr. Bare se på dette kartet her: Nesten hele Europa er grønt, mens Norge har masse rødt og oransj. For det er sånn at grønt=bra og rødt=dårlig, ikke sant?

(Kilde: https://vividmaps.com/large-carnivores-of-europe/amp/)

Uansett, vi snakker om hvalross, og en hvalross har like lite rett på en plass innerst i Oslofjorden som en moskus på Rådhusplassen.

01231C2A-9982-446C-A7C1-0A9A8DA0131E.jpeg

Du blander visst Sverige med Norge. Jeg er enig i at Sverige er et mye bedre sted for rovdyrpolitikk enn Norge, om det er det som var ditt poeng.

Og på ulv, se på Spania, Italia, Frankrike, Balkan, Tyskland, Sverige, Finland, Baltikum og Polen. Der skyter de ikke ulv over en lav sko fordi Trygve ikke passer på sauene sine. Der må faktisk bøndene være aktive, og ha gjetere. I Norge skal man ødelegge hele økosystem så sauen skal få breie seg uten at noe med tenner kommer i nærheten.

Det er ganske 'basic' naturfag, å forstå at hjørnesteinarter som ulv, bjørn og gaupe spesielt er viktige for mange andre arter. De gjør at elg og rådyr ikke beiter i stykker ung skog (se Vestlandet og Skottland som skrekkeksempler), ved at de konstant jager hjortedyr rundt, de skaper åtsel for rovfugl og andre dyr som er nær utryddet i Norge (glente, fjellvåk, fjellrev +++). Realiteten er at sau hverken gjør det ene eller det andre, den er heller ikke særlig økonomisk innbringende for bonden.

Endret av Anonio
  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Anonio said:

Du blander visst Sverige med Norge. Jeg er enig i at Sverige er et mye bedre sted for rovdyrpolitikk enn Norge, om det er det som var ditt poeng.

Og på ulv, se på Spania, Italia, Frankrike, Balkan, Tyskland, Sverige, Finland, Baltikum og Polen. Der skyter de ikke ulv over en lav sko fordi Trygve ikke passer på sauene sine. Der må faktisk bøndene være aktive, og ha gjetere. I Norge skal man ødelegge hele økosystem så sauen skal få breie seg uten at noe med tenner kommer i nærheten.

Klarer du ikke å se Norge på kartet? 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Vingemutter said:

Klarer du ikke å se Norge på kartet? 

Jo, og jeg har også faktisk lest fortegnelsen av kartet. Der hvor det står at oransje er 'streifende' dyr, mens rødt er bekreftede par. Argumentet ditt er omtrent dødt når alt utenom jerv (endemisk) og gaupe er små isolerte populasjoner, og antallet ulv ikke er i nærheten av de fleste andre landene med bekreftede populasjoner du linker til. Vi er ikke flinke med rovdyr, det er ikke kontroversielt.

Og nei, før du sier det, jerv hører ikke hjemme andre steder enn i tundraskog og i høye norden, derfor blir det latterlig å sammenligne ulv og jerv.

Endret av Anonio
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Anonio said:

Jo, og jeg har også faktisk lest fortegnelsen av kartet. Der hvor det står at oransje er 'streifende' dyr, mens rødt er bekreftede par. Argumentet ditt er omtrent dødt når alt utenom jerv og gaupe er små isolerte populasjoner, og antallet ulv ikke er i nærheten av de fleste andre landene med bekreftede populasjoner du linker til. Vi er ikke flinke med rovdyr, det er ikke kontroversielt.

Så du ser ikke at Norge nesten ikke har noe grønt i noen kategori, mens de fleste andre land i Europa er helt grønne i tre-fire kategorier? Med andre ord, vi har et av de største mangfold av rovdyr i Europa. Hvis vi er bak mål, hvem er da «foran mål»?

Jeg snakker her om rovdyr, men om du bare henger deg opp i ulv for å slippe å innrømme at du er på bærtur, kos deg. 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Vingemutter said:

Så du ser ikke at Norge nesten ikke har noe grønt i noen kategori, mens de fleste andre land i Europa er helt grønne i tre-fire kategorier? Med andre ord, vi har et av de største mangfold av rovdyr i Europa. Hvis vi er bak mål, hvem er da «foran mål»?

Jeg snakker her om rovdyr, men om du bare henger deg opp i ulv for å slippe å innrømme at du er på bærtur, kos deg. 

'Andre er dårlige, så vi kan også være dårlige!'

I de fleste andre land ble rovdyrene utryddet på 1600-tallet, mens vi i Norge har hatt mulighet og plass til å ha flere. De fleste grønne landene jobber med å reintrodusere rovdyr igjen. Se Skottland, England, Frankrike, Nederland, Tyskland.

I forhold til f.eks Sverige, Spania og Romania er vi helt bak mål, ja. At du peker på vår nærhet til Sverige og streifdyr derfra som en suksess er ikke et argument. Det blir som å si at vi er fantastiske på vern fordi Sverige har vernet noe på andre siden av grensen, og at ulven som mot sin bedre helse forviller seg over til oss og blir skutt så blir registrert på kartet ditt som oransj er et bevis på hvor gode vi er.

Endret av Anonio
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, Anonio said:

'Andre er dårlige, så vi kan også være dårlige!'

Å peke ut Norge som «helt bak mål» impliserer at vi er dårlige sammenlignet med andre. Her har jeg sammenlignet oss med andre, og vi er en av de beste.

4 minutter siden, Anonio said:

I forhold til f.eks Sverige, Spania og Romania er vi helt bak mål, ja. At du peker på vår nærhet til Sverige og streifdyr derfra som en suksess er ikke et argument.

Rettelse: i forhold til Sverige på første plass er vi en solid nummer 2 eller 3. Jeg vet ikke om du vet hvordan baksiden av et mål ser ut, men tredje plass er ikke der.

Så måtte du til Romania som bare har tre rovdyr. 

Skrevet (endret)
5 hours ago, Vingemutter said:

Å peke ut Norge som «helt bak mål» impliserer at vi er dårlige sammenlignet med andre. Her har jeg sammenlignet oss med andre, og vi er en av de beste.

Rettelse: i forhold til Sverige på første plass er vi en solid nummer 2 eller 3. Jeg vet ikke om du vet hvordan baksiden av et mål ser ut, men tredje plass er ikke der.

Så måtte du til Romania som bare har tre rovdyr. 

Om du faktisk ser på tallene, og ikke barnetegningen din, er populasjonene slik:

Brunbjørn (individer):

Romania - 6000

Sverige - 3000

Finland - 2000

Slovakia - 1200+

Kroatia - 1200+

Estland - 1100

Slovenia - 500+

Ukraina - 200+

Norge - 100

Ulv (individer):

Polen - 2000+

Romania - 2000+

Ukraina - 2000+

Belarus - 1500-2000+

Latvia - 600+

Sverige - 500+

Slovakia - 400+

Finland - 300+

Masse andre land - mellom 500-150

Norge  - 125.

Gaupe (individer):

Finland - 2200

Sverige - 1250

Latvia - 1600

Romania - 1500

Masse andre land - 350 - 1000

Norge - 350

Synes du vi er nummer 3? Ikke det nei. Prøv å tillegg en null på slutten av 3'ern din. Om du tillegger variabler som ubebodd utmark eller kvadratkilometer med skog som kunne vært habitat for rovdyr ovenpå tallene over er vi enda mer helt bak mål.

Det Norge derimot er gode på, er å ha en helt skakk populasjon med hjortedyr som ikke har press fra annet enn jegere og veier. Med bare noen få rovdyr som ulv eller bjørn i et område ville disse hjortedyrene ikke vært problemet de er i dag. Det er vel egentlig bare snakk om tid før man får et utbrudd av sykdom hos elg eller rådyr på Østlandet og hjort på vest og Sørlandet.

Endret av Anonio
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
elisa1819 skrev (På 15.8.2022 den 17.11):

Er så mye skrekkelige foreldre, tenk å gjøre noe sånn. Folk bør ha litt empati og mer enn fire hjerneceller.

Enig, barnevernet skulle vært kontaktet for lengst. Er det noen som egentlig vet hvem noen av disse foreldrene er? Har så lyst å ringe barnevernet på dem for de kan umulig ha noen god omsorgsevne som har drevet å settet sine egne barn i fare.

• Nyttig 1
Skrevet
Fjellulven skrev (4 minutter siden):

Enig, barnevernet skulle vært kontaktet for lengst. Er det noen som egentlig vet hvem noen av disse foreldrene er? Har så lyst å ringe barnevernet på dem for de kan umulig ha noen god omsorgsevne som har drevet å settet sine egne barn i fare.

Og så tenker jeg at normale og gode foreldre lærer barna sine respekt for natur og andre levende skapninger. Det handler om empati og ydmykhet, og det må barn lære.

• Nyttig 1
Skrevet
Møkkalei skrev (12 timer siden):

Amen.

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er for lett å løfte geværet i Norge. Dette håper jeg det kan bli en endring på. I følge en britisk organisasjon "British Divers Marine Life Rescue", har de kontaktet norske myndigheter flere ganger i løpet av sommeren angående håndtering av Freya, fordi de selv hadde erfaring med en hvalross i samme situasjon, Wally. Han besøkte også mange land i Europa før han dro frivillig nordover til flokken sin i 2019. Det var flere biologer som sa at Freya også mest sannsynligvis ville dratt etterhvert. Dette er fagfolk som vi kunne hørt på. Wally drepte ingen, og det ville ikke Freya gjort heller, om folk hadde holdt avstand. Nå er badesesongen i Norge over uansett snart, kunne vi ikke ventet litt? Hadde det ikke vært bedre å prøve å lære barna våre (og de teite foreldrene deres) hvordan man skal forholde seg til et slikt dyr, hadde ikke det vært interessant og nyttig lærdom for barna å ta med seg videre inn i fremtiden? Nå har vi i stedet lært dem at det er greit å bare skyte dem, slik at vi mennesker ikke trenger å ta hensyn. Helt feil, i mine øyne.

Norske myndigheter svarte aldri på henvendelsene fra "British Divers Marine Life Rescue". De var ikke interesserte, og det er triste greier.

• Liker 2
Skrevet
Møkkalei skrev (12 timer siden):

Det er jo en klar sammenheng mellom psykopati/narcissisme og

Det er jo helt motsatt. Du vil finne langt flere selverklærte dyreelskere blant narcissister. En ren disnifisering av natur, og ren egoistisk oppslukthet av det som er søtt og nusselig og hat mot mennesker som setter liv, helse og mennesker først. Du ser tydeligvis ikke at din søken etter freya er akkurat den samme som alle de andre tullingene som oppsøkte henne og at du har bidratt like mye til at hun måtte avlives. Du har tydeligvis bare et for oppblåst ego til å tåle at andre deler den samme entusiasmen for dyr som deg, og det tar tydeligvis fra deg mye av gleden med det, som en klassisk narscissist.

Skrevet
kar90 skrev (1 minutt siden):

Det er jo helt motsatt. Du vil finne langt flere selverklærte dyreelskere blant narcissister. En ren disnifisering av natur, og ren egoistisk oppslukthet av det som er søtt og nusselig og hat mot mennesker som setter liv, helse og mennesker først. Du ser tydeligvis ikke at din søken etter freya er akkurat den samme som alle de andre tullingene som oppsøkte henne og at du har bidratt like mye til at hun måtte avlives. Du har tydeligvis bare et for oppblåst ego til å tåle at andre deler den samme entusiasmen for dyr som deg, og det tar tydeligvis fra deg mye av gleden med det, som en klassisk narscissist.

Det som kjennetegner psykopater/sosiopater er vel nettopp deres manglende empati for både dyr og mennesker. Jeg tror mange føler at menneskene tar for stor plass i verden, det er jo vi som ødelegger habitatene til dyrene og dermed fører til at dyrearter blir utryddet, det er vi som påfører dyr lidelse og smerte ved våre handlinger, ikke motsatt. Jeg stiller meg lett på dyrenes side da, uten at det betyr at jeg hater mennesker eller er narcissistisk eller psykopatisk. Men at vi burde se på vår egen rolle og holdninger til dyr, det mener jeg er udiskutabelt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Anne907 skrev (49 minutter siden):

Det som kjennetegner psykopater/sosiopater er vel nettopp deres manglende empati for både dyr og mennesker. Jeg tror mange føler at menneskene tar for stor plass i verden, det er jo vi som ødelegger habitatene til dyrene og dermed fører til at dyrearter blir utryddet, det er vi som påfører dyr lidelse og smerte ved våre handlinger, ikke motsatt. Jeg stiller meg lett på dyrenes side da, uten at det betyr at jeg hater mennesker eller er narcissistisk eller psykopatisk. Men at vi burde se på vår egen rolle og holdninger til dyr, det mener jeg er udiskutabelt.

Det er jo dyreelskerne som lager problemene, som avler fram kjæledyr og skal opphøye dyrs status til noe absurd, som er både kostbart og ubærekraftig. Det er kun lett å stille seg på dyrene sin side når du ikke har noen umiddelbar kostnad av å gjøre det.

Skrevet
kar90 skrev (15 minutter siden):

Det er jo dyreelskerne som lager problemene, som avler fram kjæledyr og skal opphøye dyrs status til noe absurd, som er både kostbart og ubærekraftig. Det er kun lett å stille seg på dyrene sin side når du ikke har noen umiddelbar kostnad av å gjøre det.

Kanskje for deg, men mange er villige til å gjøre ofre for å slutte på påføre dyr lidelser og gi dem mer plass.

• Liker 1
Skrevet
Anne907 skrev (1 time siden):

Kanskje for deg, men mange er villige til å gjøre ofre for å slutte på påføre dyr lidelser og gi dem mer plass.

Og det er ikke bærekraftig eller fornuftig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...