Gjest McGjest Skrevet 15. august 2022 #241 Skrevet 15. august 2022 (endret) elisa1819 skrev (1 time siden): Dustemennesker får holde seg unna da. Verden er ikke en stor lekeplass der de priviligerte skal få utfolde seg hemningsløst på bekostning av andre levende skapninger. Blir flau over å være norsk, og håper virkelig de tullingene som ikke lot dyret være føler på stor og dyp skam. Hvorfor det? Vi bor her. Skal vi tilpasse oss ethvert dyr som kommer svømmende og attpåtil ikke hører til her? Man er ikke akkurat priviligert ved å bade fra Kadettangen uten å måtte passe seg for en hvalross. Folk burde holdt avstand ved at de ikke oppsøkte Freya, men ved flere anledninger var det Freya som oppsøkte mennesker. Nei, det endte slik det måtte. Endret 15. august 2022 av Gjest McGjest 2 1
Gjest McGjest Skrevet 15. august 2022 #242 Skrevet 15. august 2022 elisa1819 skrev (17 minutter siden): Det er bare tull, det vet verken du eller jeg. Men utrolig hva folk klarer, så å redde Freya hadde helt sikkert vært mulig hvis viljen var til stede. Jo, akkurat det er ganske velkjent for alle som jobber med det fagfeltet. Holder med å se to episoder av "dyrepasserne" på tv2 for å skjønne at bedøvelse ikke er en eksakt vitenskap.
Gjest goldlion Skrevet 15. august 2022 #243 Skrevet 15. august 2022 Slik går det når norske barn (og enkelte voksne) ikke lærer om annet enn dyr i Dyreparken. Trist at mange tror at ville dyr er underholdningsobjekt 😢
Lurium Skrevet 15. august 2022 #244 Skrevet 15. august 2022 Synes hele oppstyret er rart, og tenker mye skyldes at avisene har brukt saken som agurknytt i sommer. Hvert år må det avlives flere elger som har forvillet seg inn i tettbebyggelse områder, og som grunnet stress ikke kommer seg tilbake til marka igjen. Store dyr er en risiko for mennesker. Hva som gjør en forvillet hvalross så spesiell skjønner jeg ikke. Dagens MdG-utspill om at vi skal stoppe verden når slikt skjer er jo bananas, stenge ned all menneskelig virksomhet på større områder grunnet ett individ? Billig symbolpolitikk, og de kan heller bry seg mer om bestander av dyreliv, enn enkelt-individ. 4 1
kar90 Skrevet 15. august 2022 #245 Skrevet 15. august 2022 Luksusbia skrev (3 timer siden): Tror du virkelig at hun svømte inn i Oslo- fjorden å tenkte: « Her skal jeg skremme flest mulig mennesker, og ødelegge sommeren for båteiere» Nei, nei jeg tror ikke det? Det er derfor du heller ikke finner noen innlegg hvor jeg har skrevet noe så forkvaklet. Tror du virkelig at jeg virkelig kan ha trodd det? Det er isåfall skremmende 1
Gjest Luksusbia Skrevet 15. august 2022 #246 Skrevet 15. august 2022 kar90 skrev (38 minutter siden): Nei, nei jeg tror ikke det? Det er derfor du heller ikke finner noen innlegg hvor jeg har skrevet noe så forkvaklet. Tror du virkelig at jeg virkelig kan ha trodd det? Det er isåfall skremmende Fikk inntrykk av at du synes det var greit å avlive ett fredet dyr i hvert fall
kar90 Skrevet 15. august 2022 #247 Skrevet 15. august 2022 Luksusbia skrev (7 minutter siden): Fikk inntrykk av at du synes det var greit å avlive ett fredet dyr i hvert fall Selvfølgelig er det greit å avlive Freya. Hun var en fare for liv og helse. 4
Gjest Luksusbia Skrevet 15. august 2022 #248 Skrevet 15. august 2022 kar90 skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er det greit å avlive Freya. Hun var en fare for liv og helse. Er du sykepleier?
ops2 Skrevet 15. august 2022 #249 Skrevet 15. august 2022 Jeg syns det så ut som om Freya oppsøkte mennesker. Hun var ikke redd for de. Og hennes oppførsel stemte mer overens med et dyr i et akvarium. Nyskjerrig, svømte rundt, viste seg fram når hun koste seg med å sove på båtene. Når det tas med i betraktningen, var folk så ivrige på å nærme seg Freya nettopp fordi hun oppførte seg som et Disney-dyr, et showdyr i et akvarium? Skulle Freya bli fraktet til sitt naturlige territorium, så tilsvarer det distansen fra Oslo til Middelhavet, bare motsatt vei. Det viser hvor langt unna sitt naturlige område hun var. Jeg tror det ville ha feilet å bare fraktet henne et par timer bort fra mennesker. Hun ville ha oppsøkt mennesker igjen. Lik det eller ikke, men hun var ikke et vilt dyr lenger. Hun var tilpasset mennesker på samme måten som rev og grevling lever i byene. 2 1
Gjest McGjest Skrevet 15. august 2022 #250 Skrevet 15. august 2022 Luksusbia skrev (27 minutter siden): Er du sykepleier? Visste ikke at sykepleiere var de som vurderte skadepotensialet til hvalross.. Og akkurat skadepotensialet er det vel ingen som er uenig i at finnes. 2
Gjest Luksusbia Skrevet 15. august 2022 #251 Skrevet 15. august 2022 Gjest McGjest skrev (2 minutter siden): Visste ikke at sykepleiere var de som vurderte skadepotensialet til hvalross.. Og akkurat skadepotensialet er det vel ingen som er uenig i at finnes. Sykepleiere er ofte mer opptatt av mennesker enn dyr.
Gjest McGjest Skrevet 15. august 2022 #252 Skrevet 15. august 2022 Luksusbia skrev (Akkurat nå): Sykepleiere er ofte mer opptatt av mennesker enn dyr. Nå bare babler du 😆😂 1
Gjest Luksusbia Skrevet 15. august 2022 #253 Skrevet 15. august 2022 Gjest McGjest skrev (1 minutt siden): Nå bare babler du 😆😂 Mulig du har studert markedsføring på BI også, men du argumenterer som en sykepleier🤣 Men jeg er trøtt ja! Sto opp sju i dag
Gjest parkeringsvakten Skrevet 15. august 2022 #254 Skrevet 15. august 2022 Fint at så mange bryr seg om 1 dyr som har 0 påvirkning på noe ekte i samfunnet, istedetfor å bry seg om at Norge er på vei ned i grøfta. Eneste grunnen til at media tyter så mye om denne saken er for å få folk til å bli provosert over tullesaker som ikke har noe ekte mening, slik at vi er distrahert fra det som faktisk betyr noe. Som for eks å skape et bedre Norge for etterkommerne våre, skape et land der flere har det bra og skape et samfunn som ikke på sikt vil flomme over av fattigsom og kriminalitet. Nordmenn bryr seg ikke lenger om det som er ekte, de engasjerer seg kun i tull som denne saken. Det blir en kald dusj på mange i vinter når dere ser hvor korrupt Norge har blitt, og hvor ille det er på vei med landet vårt.
SensitiveLemon Skrevet 15. august 2022 #255 Skrevet 15. august 2022 parkeringsvakten skrev (1 time siden): Nordmenn bryr seg ikke lenger om det som er ekte, de engasjerer seg kun i tull som denne saken. En kan jo bry seg om flere ting om gangen, noen ting er mindre viktig enn andre selvfølgelig når det kommer til samfunnsproblemer. 1 1
Gjest parkeringsvakten Skrevet 16. august 2022 #256 Skrevet 16. august 2022 10 hours ago, SensitiveLemon said: En kan jo bry seg om flere ting om gangen, noen ting er mindre viktig enn andre selvfølgelig når det kommer til samfunnsproblemer. Ja i teorien kan de det, men faktum er at folk ikke gjør det. Om avisene skriver om Freya hver dag i media og forteller deg at du skal være sur og syntes det er viktig, så er det akkurat det folk gjør. Det er ingen som spør seg selv om nøyaktig hva med denne saken som gjør den viktig. Hvorfor skal man bry seg om denne ene hvalrossen? Hvorfor skriver media om den nesten hver dag? Og hvorfor i huleste skal Støre uttale seg om den? (Selv om jeg ikke leser sakene selv, er det ikke til å unngå overskriftene) Hva har egentlig endret seg med dyrpolitikk i Norge før og etter hvalrossen ble drept? Null og nada. All energi folk har brukt på denne saken har hatt nøyaktig 0 betydning og 0 samfunssnytte. Så når etterkommerne våre lurer på hva i huleste som gikk galt med Norge og nordmenn, og hvorfor landet vårt ble kjørt i grøfta uten at noen reagerte, vil dette være et prima eksempel på hvor folk sine prioriteringer lå på 2020-tallet.
elisa1819 Skrevet 16. august 2022 #257 Skrevet 16. august 2022 parkeringsvakten skrev (2 minutter siden): Ja i teorien kan de det, men faktum er at folk ikke gjør det. Om avisene skriver om Freya hver dag i media og forteller deg at du skal være sur og syntes det er viktig, så er det akkurat det folk gjør. Det er ingen som spør seg selv om nøyaktig hva med denne saken som gjør den viktig. Hvorfor skal man bry seg om denne ene hvalrossen? Hvorfor skriver media om den nesten hver dag? Og hvorfor i huleste skal Støre uttale seg om den? (Selv om jeg ikke leser sakene selv, er det ikke til å unngå overskriftene) Hva har egentlig endret seg med dyrpolitikk i Norge før og etter hvalrossen ble drept? Null og nada. All energi folk har brukt på denne saken har hatt nøyaktig 0 betydning og 0 samfunssnytte. Så når etterkommerne våre lurer på hva i huleste som gikk galt med Norge og nordmenn, og hvorfor landet vårt ble kjørt i grøfta uten at noen reagerte, vil dette være et prima eksempel på hvor folk sine prioriteringer lå på 2020-tallet. Tenker alt henger sammen med alt. Det å drepe en hvalross fordi rike egomennesker bare MÅTTE ta selfie/unnlate å gripe inn i forhold til de bortskjemte ungene sine er på et måte et symptom på hva som er galt med samfunnet. Mange er lettlurte, naive og egoistiske. 4
Sen ve ben Skrevet 16. august 2022 #258 Skrevet 16. august 2022 Dette er bare enda en grunn til at jeg foretrekker dyr framfor mennesker. 3 1
rosemarin Skrevet 16. august 2022 #259 Skrevet 16. august 2022 (endret) parkeringsvakten skrev (19 timer siden): Fint at så mange bryr seg om 1 dyr som har 0 påvirkning på noe ekte i samfunnet, istedetfor å bry seg om at Norge er på vei ned i grøfta. Eneste grunnen til at media tyter så mye om denne saken er for å få folk til å bli provosert over tullesaker som ikke har noe ekte mening, slik at vi er distrahert fra det som faktisk betyr noe. Som for eks å skape et bedre Norge for etterkommerne våre, skape et land der flere har det bra og skape et samfunn som ikke på sikt vil flomme over av fattigsom og kriminalitet. Nordmenn bryr seg ikke lenger om det som er ekte, de engasjerer seg kun i tull som denne saken. Det blir en kald dusj på mange i vinter når dere ser hvor korrupt Norge har blitt, og hvor ille det er på vei med landet vårt. Nå er jo holdninger til naturen og levende vesener ikke akkurat en tullesak. Endret 16. august 2022 av rosemarin 3
Vingemutter Skrevet 16. august 2022 #260 Skrevet 16. august 2022 6 hours ago, Sen ve ben said: Dette er bare enda en grunn til at jeg foretrekker dyr framfor mennesker. Ja, National Geographic Channel er helt vidunderlig, ikke sant? Du tilbringer null tid sammen med ville dyr. De filmsnuttene du ser på TV med Attenboroughs beroligende stemme som forklarer deg hva du ser, er filmet på god avstand og kryssklippet herfra til månen for å få det til å se så tiltalende ut som mulig. Jeg foreslår at du tar deg en tur ut i skogen i Canada, på steppene i Afrika, sumpene i Florida eller inn blant hvalrossen i Arktis om du er så glad i ville dyr. Og når du blir revet i fillebiter, av dyr som ikke kunne gitt mer faen i andre enn seg selv, kan du tenke «Ah, dette er såååå mye bedre enn å være blant egoistiske mennesker!». For ordens skyld: jeg bare tulla, ikke faktisk gjør det. Men om vi i det minste kan erkjenne dette faktum: Mennesker er det eneste dyret som bryr seg om andre dyr enn seg selv. De fleste andre dyr bryr seg kun om seg selv, i noen tilfeller medlemmer av dets nærmeste familie, men ingen andre dyr bryr seg ellers om sine egne artsfrender, langt mindre andre arter. Om du er lei deg for at Freya døde, gratulerer: du er et menneske, og du er lei deg fordi du har denne egenskapen som du deler med de fleste andre mennesker, og som du deler med ingen andre dyr. Dyrearter har utryddet andre dyrearter siden livet oppsto. Vi er de første som aktivt prøver ikke å gjøre det, men om vi gjør det, som regel utilsiktet, så gjør det med dårlig samvittighet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå