Gjest Moth-Ear-Earth Skrevet 15. august 2022 #221 Skrevet 15. august 2022 LeneXCII skrev (3 timer siden): ^^ Det mest tragiske er at dette er så typisk Norge, en egentlig ikke-sak blir blåst opp. Kanskje så vi skulle få litt annet enn strømpriser å snakke om... Dyr som er truende, det være seg mot mennesker eller husdyr, avlives hele tiden uten denne formen for debatt. Men noen dyr blir også kjendiser. Det er det samme hos mennesker. Vi bryr oss når en kjendis dør, men det dør millioner av "vanlige" folk hver dag uten at vi bryr oss.
Gjest McGjest Skrevet 15. august 2022 #222 Skrevet 15. august 2022 elisa1819 skrev (26 minutter siden): Freya var trolig en fjortis som hadde kommet bort fra mammaen sin, tilhørende en intelligent og sårbar art. Fytterakkern, hva er det med folk? Slutt å ilegge dyr menneskelige egenskaper 🙄 Hun var ung, men svømte ikke rundt og lette etter mammaen sin. Bare bra at hun ble fjernet. 4 1 2
elisa1819 Skrevet 15. august 2022 #223 Skrevet 15. august 2022 I følge nyhetene tydet ting på st hun var en ungdom som hadde rota seg bort. Store og intelligente pattedyr er sammen med mødrene (muligens fedrene også) i årevis, de ligner mennesker på den måten.
Gjest McGjest Skrevet 15. august 2022 #224 Skrevet 15. august 2022 elisa1819 skrev (1 minutt siden): I følge nyhetene tydet ting på st hun var en ungdom som hadde rota seg bort. Store og intelligente pattedyr er sammen med mødrene (muligens fedrene også) i årevis, de ligner mennesker på den måten. Ja. De lever i kolonier og er sosiale. Men de har åpenbart ikke samme tankegang og bevissthet rundt familie som mennesker har. Om det er noen trøst ble hun spart å dø av mangel på mat eller påkjørsel av en båt. Et smell og hun merket ingenting. 2 2
elisa1819 Skrevet 15. august 2022 #225 Skrevet 15. august 2022 Gjest McGjest skrev (15 minutter siden): Ja. De lever i kolonier og er sosiale. Men de har åpenbart ikke samme tankegang og bevissthet rundt familie som mennesker har. Om det er noen trøst ble hun spart å dø av mangel på mat eller påkjørsel av en båt. Et smell og hun merket ingenting. Du kan ikke vite hva slags tanker et dyr har fordi dere ikke snakker samme språket. Jeg tenker at dyr og mennesker er likere enn vi liker å tro, og at mangel.på respekt for dyr er unødvendig, galt og meningsløst. Det gjør oss til dårligere mennesker. For ordens skyld: Er vegetarianer. 1
Gjest Luksusbia Skrevet 15. august 2022 #226 Skrevet 15. august 2022 kar90 skrev (23 timer siden): Hun har ramponert båter, vært truende for mennesker, tatt livet av fugler. Bare spørsmål om tid før det går utover menneskelig liv, og hun viste ingen tegn til å ville dra. De har ikke drept henne for gøy. De har sett at dette ikke kommer til å gå bra. Båter er ikke viktig! Hun skadet ikke mennesker. Vært truende? Tror du ikke hun er styrt av instinkter? Tror du virkelig at hun svømte inn i Oslo- fjorden å tenkte: « Her skal jeg skremme flest mulig mennesker, og ødelegge sommeren for båteiere»
Gjest McGjest Skrevet 15. august 2022 #227 Skrevet 15. august 2022 elisa1819 skrev (9 minutter siden): Du kan ikke vite hva slags tanker et dyr har fordi dere ikke snakker samme språket. Jeg tenker at dyr og mennesker er likere enn vi liker å tro, og at mangel.på respekt for dyr er unødvendig, galt og meningsløst. Det gjør oss til dårligere mennesker. For ordens skyld: Er vegetarianer. Det kan ikke du heller 🙄 Å ivareta menneskers liv og helse betyr ikke at man ikke har respekt for dyr. For ordens skyld: jeg spiste biff i dag. 2
SensitiveLemon Skrevet 15. august 2022 #228 Skrevet 15. august 2022 Hvalrosser er store og tunge, så jeg tror ikke det ville vært lett å bedøve/berolige, for å så frakte bort vekk fra fjorden, men jeg synes det er dumt de ikke prøvde en gang? Hva vet jeg, de gjorde sikkert det de trodde var best. De visste jo hvor populær hun var, dumt det måtte ende opp med avliving. 2
Gjest McGjest Skrevet 15. august 2022 #229 Skrevet 15. august 2022 Luksusbia skrev (7 minutter siden): Båter er ikke viktig! Hun skadet ikke mennesker. Vært truende? Tror du ikke hun er styrt av instinkter? Tror du virkelig at hun svømte inn i Oslo- fjorden å tenkte: « Her skal jeg skremme flest mulig mennesker, og ødelegge sommeren for båteiere» Om hun har en bevisst tanke for å leke eller om hun vil true er jo fullstendig likegyldig når en svømmer blir dratt under vann. 1
Gjest Luksusbia Skrevet 15. august 2022 #230 Skrevet 15. august 2022 Gjest McGjest skrev (4 minutter siden): Om hun har en bevisst tanke for å leke eller om hun vil true er jo fullstendig likegyldig når en svømmer blir dratt under vann. Hun ble i hvert fall ikke skadet fysisk. Psykisk slet hun med depresjon fra før
elisa1819 Skrevet 15. august 2022 #231 Skrevet 15. august 2022 Gjest McGjest skrev (5 minutter siden): Det kan ikke du heller 🙄 Å ivareta menneskers liv og helse betyr ikke at man ikke har respekt for dyr. For ordens skyld: jeg spiste biff i dag. Spis biff til du blir blå, din samvittighet og din kropp. Når det gjelder å ivareta mennesker, hadde jeg vært for å ofre Freya for å redde livet til et sultent menneske eller ti. Freya ble ofra helt uten grunn, sånn at velfødde og tankeløse egokryp i Norge skulle få utfolde seg uten hensyn. Æsj, for noen ekle mennesker med ekle prioriteringer. 1
ltfutt Skrevet 15. august 2022 #232 Skrevet 15. august 2022 SensitiveLemon skrev (4 minutter siden): Hvalrosser er store og tunge, så jeg tror ikke det ville vært lett å bedøve/berolige, Vanskelig å bedømme dosering. Kommer man ikke gjennom spekklaget så har vel ikke bedøvelsen virkning i det heletatt. En annen ting er også at de blir skremt av bedøvelsespilen. Reiser til sjøs, og drukner da bedøvelsen setter inn. Det hadde jo blitt bedre tatt imot internasjonalt hvis Freya døde under forsøk på å flytte henne, enn at hun bare ble skutt, men veit ikke helt om det er riktig hensyn å ta. I Oslofjorden hadde den uansett hatt en vanskelig og farlig fremtid i møte. 1
elisa1819 Skrevet 15. august 2022 #233 Skrevet 15. august 2022 ltfutt skrev (Akkurat nå): Vanskelig å bedømme dosering. Kommer man ikke gjennom spekklaget så har vel ikke bedøvelsen virkning i det heletatt. En annen ting er også at de blir skremt av bedøvelsespilen. Reiser til sjøs, og drukner da bedøvelsen setter inn. Det hadde jo blitt bedre tatt imot internasjonalt hvis Freya døde under forsøk på å flytte henne, enn at hun bare ble skutt, men veit ikke helt om det er riktig hensyn å ta. I Oslofjorden hadde den uansett hatt en vanskelig og farlig fremtid i møte. Hadde vært helt mulig å dra henne kjapt opp av vannet etter en bedøving ved hjelp av et par-tre dykkere, og så få vippa henne over i et nett man frakta med båt ut. Bare så mangel på respekt for liv. 1
Gjest McGjest Skrevet 15. august 2022 #234 Skrevet 15. august 2022 elisa1819 skrev (8 minutter siden): Spis biff til du blir blå, din samvittighet og din kropp. Når det gjelder å ivareta mennesker, hadde jeg vært for å ofre Freya for å redde livet til et sultent menneske eller ti. Freya ble ofra helt uten grunn, sånn at velfødde og tankeløse egokryp i Norge skulle få utfolde seg uten hensyn. Æsj, for noen ekle mennesker med ekle prioriteringer. Samvittigheten min er god 👍 Hun ble ofret så hun ikke leker i hjel et menneske som bader. Det må vi få lov til å gjøre. Spesielt ettersom mennesker har bodd innerst i fjorden i 10.000 år+ og hvalross ikke hører til her. Dette "dyrene var her først" argumentet gjelder ikke i dette tilfellet. 1 2
Gjest McGjest Skrevet 15. august 2022 #235 Skrevet 15. august 2022 elisa1819 skrev (Akkurat nå): Hadde vært helt mulig å dra henne kjapt opp av vannet etter en bedøving ved hjelp av et par-tre dykkere, og så få vippa henne over i et nett man frakta med båt ut. Bare så mangel på respekt for liv. Ja, "bare" å dra opp 600kg med hvalross som synker. Er heller ikke sånn at et dyr sovner på stedet, de forsøker å stikke avgårde. Så hun hadde nok druknet smertefullt istedenfor at det bare ble mørkt. 2 1
elisa1819 Skrevet 15. august 2022 #236 Skrevet 15. august 2022 Gjest McGjest skrev (Akkurat nå): Samvittigheten min er god 👍 Hun ble ofret så hun ikke leker i hjel et menneske som bader. Det må vi få lov til å gjøre. Spesielt ettersom mennesker har bodd innerst i fjorden i 10.000 år+ og hvalross ikke hører til her. Dette "dyrene var her først" argumentet gjelder ikke i dette tilfellet. Dustemennesker får holde seg unna da. Verden er ikke en stor lekeplass der de priviligerte skal få utfolde seg hemningsløst på bekostning av andre levende skapninger. Blir flau over å være norsk, og håper virkelig de tullingene som ikke lot dyret være føler på stor og dyp skam. 1
Roberto malone Skrevet 15. august 2022 #237 Skrevet 15. august 2022 Gjest McGjest skrev (1 minutt siden): Ja, "bare" å dra opp 600kg med hvalross som synker. Er heller ikke sånn at et dyr sovner på stedet, de forsøker å stikke avgårde. Så hun hadde nok druknet smertefullt istedenfor at det bare ble mørkt. Frøya så det aldri komme, R i p
elisa1819 Skrevet 15. august 2022 #238 Skrevet 15. august 2022 Gjest McGjest skrev (1 minutt siden): Ja, "bare" å dra opp 600kg med hvalross som synker. Er heller ikke sånn at et dyr sovner på stedet, de forsøker å stikke avgårde. Så hun hadde nok druknet smertefullt istedenfor at det bare ble mørkt. Det er bare tull, det vet verken du eller jeg. Men utrolig hva folk klarer, så å redde Freya hadde helt sikkert vært mulig hvis viljen var til stede. 1
Gasellen Skrevet 15. august 2022 #239 Skrevet 15. august 2022 Gasellen skrev (På 21.7.2022 den 12.01): Her kan man ikke vinne. Lar man hvalrossen være vil den forsårsake så store materielle skader og kanskje skade noen og man får "hvorfor skjøt dere den ikke?!"-fingeren. Skyter man den får man "de hører til i naturen" fingeren. En hvalross på nordmøre som herpet noen båter og flytebrygger ble skutt for noen år siden. Det ble ett helvete etterpå. Denne har det nok skrekkelig fint der den er og kan bli værende lenge. Så gikk det slik. Hadde VG og østlendingene latt den være i fred hadde den helt sikkert reist videre ila høsten. Idiotene som har trappa ungene sine i fanget på hvalrossen for å ta bilder eller badet rundt den og som nå er sinte på fiskeridirektoratet har virkelig seg selv og takke for at hvalrossen er død. De har fått beskjed i hele sommer om å la den være men har trosset det fra første stund... Egentlig rart at det ikke har skjedd skader 1 1 1
elisa1819 Skrevet 15. august 2022 #240 Skrevet 15. august 2022 Gasellen skrev (Akkurat nå): Så gikk det slik. Hadde VG og østlendingene latt den være i fred hadde den helt sikkert reist videre ila høsten. Idiotene som har trappa ungene sine i fanget på hvalrossen for å ta bilder eller badet rundt den og som nå er sinte på fiskeridirektoratet har virkelig seg selv og takke for at hvalrossen er død. De har fått beskjed i hele sommer om å la den være men har trosset det fra første stund... Egentlig rart at det ikke har skjedd skader Er så mye skrekkelige foreldre, tenk å gjøre noe sånn. Folk bør ha litt empati og mer enn fire hjerneceller. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå