Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
- Brian skrev (4 timer siden):

Drap blir ikke mindre humant av å kalles "avlivning".

Drap er fortsatt drap, og de som brukte Freya som et underholdningsobjekt som de kunne legge ut på sosiale medier og skryte av dette, burde stilles til ansvar for idiotien sin; hadde det ikke vært for dem, hadde det stakkars dyret fortsatt vært i live.

Kan man ikke få tre års fengsel for dyreplageri? Disse må jo nå straffes.

• Liker 1
Skrevet

Altså, her må man prøve å tune seg inn på det rette perspektivet: Hvalrossen hadde mistet flokken sin og hadde forvillet seg inn i «feil» farvann hvor mennesker dominerer. Dette er ikke Arktis, dette var ikke hennes naturlige hjem. Hun var på vei forbi, men valgte å bli her. Litt for lenge. 

Hun ble dessverre en fare for andre. Vi mennesker er nysgjerrige av natur, og selv om dette er et dyr som er like farlig som en bjørn, så dreit jo folk i det og holdt små barn opp foran dyret for å ta bilder. Det er galskap, og myndighetene måtte sette en stopper før noen tomsinger hadde blitt plaffet ned av henne. 

Veldig trist at det måtte ende sånn, men det var nok det rette valget, ut fra alternativene. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eryn skrev (2 minutter siden):

Hun ble dessverre en fare for andre. Vi mennesker er nysgjerrige av natur, og selv om dette er et dyr som er like farlig som en bjørn, så dreit jo folk i det og holdt små barn opp foran dyret for å ta bilder. Det er galskap, og myndighetene måtte sette en stopper før noen tomsinger hadde blitt plaffet ned av henne. 

Veldig trist at det måtte ende sånn, men det var nok det rette valget, ut fra alternativene. 

Nysgjerrige? Niks:

Ufattelig dumme, ignorante, egosentriske, resistente mot offentlige råd og anbefalinger, dumdristige og uten evne til å tenke konsekvenser. Hadde folk evnet å ikke nærmet seg et halvt tonn muskler, ville kanskje Freya blitt spart. 

• Liker 13
Skrevet

Denne hvalrossen har fått mye oppmerksamhet,og  den har allerede påført mange båteiere betydeleg skader. Det har  vert facinerende med denne hvalrossen, men  spørsmålet er hvor mye ressurser skal politiet, havnemyndighetene, forsikringselskaper  bruke på dette dyret. Det var ikkje alltid slik at badegjester  oppsøkte Freya, men det var Freya som oppsøkte dem. 

Dersom ein viste   hvor dette dyret var til enhver tid hadde det vert enklere å lokalisere Freya, men måtte da utstyres GP.  Bortsett fra at dyret har forårsaken eindel matrielle skader så har  ikkje dyret skadet noen, men dersom eit menneske skulle blitt "kvestet" så hadde nok debatten umiddelbart fått en ny vendig.

Skrevet
Eryn skrev (38 minutter siden):

Altså, her må man prøve å tune seg inn på det rette perspektivet: Hvalrossen hadde mistet flokken sin og hadde forvillet seg inn i «feil» farvann hvor mennesker dominerer. Dette er ikke Arktis, dette var ikke hennes naturlige hjem. Hun var på vei forbi, men valgte å bli her. Litt for lenge. 

Du er mer malplassert enn hun er. Mennesker er de største parasittene på jord. Så husk på det. 

• Liker 6
Skrevet

Ikke overrasket over at hun ble avlivet, og det er mye mulig til det beste for henne også - FORDI folk i Oslo ikke klarte å holde seg unna. Hadde befolkningen i Oslo og Bærum holdt seg unna henne og latt henne være i fred, hadde ikke dette vært noe problem, men så klart skal alle ned å ta hundre selfies, vise frem unga sine og gud veit hva. Herregud så dumme folk er. 

Så ja, hun måtte dø. FORDI folk ikke klarte å la henne få være i fred. 

Media er også en aktør som bør få søkelyset rettet mot seg. Fra dag 1 har de dekket dette som en sensasjon og hatt live oppdateringer om hvor hun befant seg. Det har så klart medført mer publisitet og at det har vært mer stas å ta bilde av henne og oppholde seg nær henne. 

Hun måtte dø fordi folk er helt håpløse og dumme i hodet. 

• Liker 11
Skrevet
26 minutter siden, pop up bruker said:

Media er også en aktør som bør få søkelyset rettet mot seg. Fra dag 1 har de dekket dette som en sensasjon og hatt live oppdateringer om hvor hun befant seg. Det har så klart medført mer publisitet og at det har vært mer stas å ta bilde av henne og oppholde seg nær henne.

For ikke å snakke om Rune Aae:

Freya became a social media sensation this summer, Rune Aae, who teaches biology at the University of South-Eastern Norway and manages a Google map of Freya sightings, told CNN.

Snakk om å fasilitere for at de få som verdsatte likes og upvotes over egen og andres sikkerhet kunne finne henne og ta sine selfies. 

Skrevet
kraftwerk skrev (På 12.8.2022 den 12.09):

Kjenner jeg blir så forbannet. Mennesker er så egoistiske, selvsentrerte å gir blanke faen i alt annet enn dem selv. 

Freya fikk være i fred før hun kom til Oslo, men nå må de kanskje avlive hun fordi folk IKKE klarer å holde avstand. Altså, hallo? Hvor er hjernen til folk? Hold for faen avstand å ikke oppsøk hun, det er ikke så jævlig vanskelig.Jeg klarer ikke forstå tankegangen til slike mennesker. Kan ikke lese flere artikler om Freya, jeg blir drit lei meg og forbannet på menneskeheten.

👏👏 er så enig med deg

Skrevet
Vingemutter skrev (12 minutter siden):

For ikke å snakke om Rune Aae:

Snakk om å fasilitere for at de få som verdsatte likes og upvotes over egen og andres sikkerhet kunne finne henne og ta sine selfies. 

Oi, det har jeg ikke fått med meg, men det er jo helt sykt rett og slett. 

• Nyttig 1
Skrevet

Dette var trist lesing, og ble samtidig forbanna. Det måtte da finnes andre alternativer enn avliving😠

Skrevet
Møkkalei skrev (1 time siden):

Du er mer malplassert enn hun er. Mennesker er de største parasittene på jord. Så husk på det. 

Malplassert kan du være selv! Måtte rakke ned på folk du ikke kjenner på nett? Kvalmt! 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Eksempler på idioter som burde ha vært bøtelagt

15007522.jpg?imageId=15007522&x=0&y=24.5

Kadettangen+(1+av+1)_1.jpg?chk=E5E939

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Møkkalei skrev (8 timer siden):

Feil.

• Liker 2
Skrevet
Klossmajor skrev (1 time siden):

Eksempler på idioter som burde ha vært bøtelagt

15007522.jpg?imageId=15007522&x=0&y=24.5

Kadettangen+(1+av+1)_1.jpg?chk=E5E939

Det burde holdt med vakthold og bortvisning i første omgang. Myndighetene har kun informert gjennom media. De har ikke sperret av på en systematisk måte. I neste omgang kunne man innført bøter. Etter det jeg har hørt har Freya støtt på badende som ikke visste at hun var der. Da har ikke jobben med avsperring blitt gjort skikkelig. Jeg ønsker ikke å beskylde eller fordømme de som stimler sammen som vist på bildene. Vi ser tydelig at dette er urbane mennesker som er utsultet på villmark. De ønsker å komme i kontakt med dyrelivet. Men det ble på feil måte, og fikk et trist resultat. Det er uten tvil myndighetene som burde tatt ansvar for å unngå situasjoner som den på bildet.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Olaug Olsen said:

Det burde holdt med vakthold og bortvisning i første omgang. Myndighetene har kun informert gjennom media. De har ikke sperret av på en systematisk måte. I neste omgang kunne man innført bøter. Etter det jeg har hørt har Freya støtt på badende som ikke visste at hun var der. Da har ikke jobben med avsperring blitt gjort skikkelig. Jeg ønsker ikke å beskylde eller fordømme de som stimler sammen som vist på bildene. Vi ser tydelig at dette er urbane mennesker som er utsultet på villmark. De ønsker å komme i kontakt med dyrelivet. Men det ble på feil måte, og fikk et trist resultat. Det er uten tvil myndighetene som burde tatt ansvar for å unngå situasjoner som den på bildet.

Freya har demonstrert evne til å tilbakelegge mange mil på kort tid. Hun oppsøkte mennesker, som er bisarr adferd for en frisk hvalross. Hun forvillet seg inn i et område med over en million, som du sier, urbane mennesker, så myndighetene måtte ha sperret av hele Oslofjorden for å forlenge med noen måneder, kanskje noen år, livet til dette individet som aldri ville få kalver for å spe på arten sin. Deretter ville det endt med at den skadet et barn og ble avlivet på direkten, eller overkjørt og hakket i stykker av en båtpropell, for så å lide ihjel i løpet av noen dager.

Ja, det er trist at den surret seg inn i Oslofjorden. Ja, det var synd at den ikke har samme instinkter som friske hvalrosser, som vet å holde seg langt unna mennesker, langt mindre oppsøke dem. Ja, det er synd at man har sett for mange tegnefilmer der dyr er søte og snille og mennesker er stygge og slemme, og ikke har tilbrakt nok tid med ekte dyr til å vite at også de er egoistiske og tenker bare på seg selv. Og ja, det er synd at det førte til at voksne, rasjonelle mennesker kviet seg så lenge før de gjorde det som ikke var til å unngå.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Velkommen til Norge, hvor et lite filleparti(SP) og en sosial klasse (bønder som stemmer SP) får bestemme hvordan all forvaltning av skog, vern og dyr gjøres. Har noe tenner eller klør, skyt. Havørn, ulv, kongeørn, hvalross, gaupe, bjørn, og alt som ikke er hjortedyr er 'farlig', og må utslettes. Mens de i andre land passer på buskapen sin, sitter Trygve på sofaen og spiser grandis mens sauene hans er ute i marka hvor de egentlig ikke hører hjemme, faller ned en skrent og dør, dette blir karakterisert som 'ørne, ulve eller gaupedrap' av Trygve.

Norsk dyreforvaltning (herunder natur) sitter fast i 1972. Man hører ikke på forskere eller folk med erfaring. De har jo tross alt utdanning.

Før en eller annen i gul og grønnstripete dress spør meg hvor jeg bor - nei, jeg bor ikke i Oslo eller en annen storby. Jeg bor midt i skogen i Agder.

Endret av Anonio
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Olaug Olsen skrev (2 timer siden):

Man kan ikke ha et mobilt avsperret område i det mest folkerike område i Norge. Hvordan hadde det påvirket livet til flere hundre tusen mennesker de neste 10-15 årene? Det hadde blitt null forutsigbarhet på grunn av et dyr som ikke hører til her. Og hvordan skulle dette vært praktisert? En form for Freya - varsling etter været hver kveld?

Nei, bra dyret ble avlivet. 

Endret av Gjest McGjest
  • Liker 3
Skrevet
hraff skrev (14 timer siden):

Etter min mening er det feil å avlive.

Begrunnelsen er også latterlig, ferien og badesesongen er akkurat over og så begrunnes det med at dyret er farlig for folk som bader. Om et par uker er det ikke en kjeft som bader. Og med skole og jobb blir det heller ikke masse folk som drar for å se på.

Og det mest tragiske - om et par uke så har flesteparten av disse idiotene som er årsaken til avlivingen pga sin manglende evne til å følge anbefalinger, gått videre i sine egoistiske liv og glemt at de med sin egotripp på sosiale media er årsaken til at et dyr som har vandret flere 1000 km måtte ende opp død i Norge.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde det vært en elg hadde den blitt skutt med en gang, hvalrossen sultet og det var på tide å avslutte det.

RIP 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...