Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

^^ Det mest tragiske er at dette er så typisk Norge, en egentlig ikke-sak blir blåst opp. Kanskje så vi skulle få litt annet enn strømpriser å snakke om... 

Dyr som er truende, det være seg mot mennesker eller husdyr, avlives hele tiden uten denne formen for debatt.

Endret av LeneXCII
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
10 minutter siden, LeneXCII said:

^^ Det mest tragiske er at dette er så typisk Norge, en egentlig ikke-sak blir blåst opp. Kanskje så vi skulle få litt annet enn strømpriser å snakke om... 

Dyr som er truende, det være seg mot mennesker eller husdyr, avlives hele tiden uten denne formen for debatt.

Så snart media(?) gir dyret et navn og en personlighet, så er jo dette dømt til å skje. Da er det tusenvis av nordmenn som har knyttet bånd til dette ville dyret, og ser på det som nasjonens nye kjæledyr. Bokstavelig talt.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette var vanskelig å unngå. Når hun oppsøker badeplasser så blir det skummelt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonobilis skrev (17 timer siden):

To ting jeg ikke begriper med denne saken:

(1) Hva er det med en hvalross som får folk til å (h)valfarte for å se den, til alle døgnets tider, og får folk til å lese nettsak etter nettsak om den?

(2) Når ekspertene først har valgt å avlive den, hva er det som får folk til å reagere så voldsomt med hele følelsesregisteret og forbanne det som om det var verdens viktigste sak? 

Bonus: har vi glemt Ukraina? 

Ukraina kan vi ikke gjøre noe med. Det å drepe et utrydningstrua dyr fordi enkelte folk er egoistiske duster er så lett å unngå.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Magritta
Skrevet
Gibralfaro skrev (42 minutter siden):

Så snart media(?) gir dyret et navn og en personlighet, så er jo dette dømt til å skje. Da er det tusenvis av nordmenn som har knyttet bånd til dette ville dyret, og ser på det som nasjonens nye kjæledyr. Bokstavelig talt.

Hun fikk vel navnet sitt da hun var innom Nederland?

Skrevet
44 minutter siden, Kågebruker said:

Dette var vanskelig å unngå. Når hun oppsøker badeplasser så blir det skummelt. 

Nå er ferien over og høsten i anmarsj og hun hadde fått badeplassene i fred. Siden hun hadde vært innom, Shetland, Nederland og Sørlandet på vei til Oslofjorden er det også stor sannsynlighet for at hun hadde svømt videre.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, LeneXCII said:

Jeg er skeptisk til andre avlivinger også, tull å skyte elger og rever som har havnet i boligområder.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, hraff said:

Jeg er skeptisk til andre avlivinger også, tull å skyte elger og rever som har havnet i boligområder.

Jeg møter villsvin i nabolaget flere ganger i uken, og her er de fredet. Som regel får de gå i fred, men noen ganger så er det noen tobeinte tullinger som absolutt skal nærme seg de, og gjerne ta bilder. Med blitz. I mørket. Av ville dyr. Foreløpig har jeg ikke sett eller hørt om "ulykker", men blir ikke overrasket om det kommer.

Villsvinene får ellers være i fred, selv om de kommer inn i hagene til folk. Ikke noe snakk om å skyte de, eller en gang å omplassere de. For min del, når jeg møter villsvin, når jeg er ute og lufter hund, så snur jeg og går motsatt vei, så går begge parter videre med sine respektive dager. Funker fett så langt, og jeg liker dyrelivet rundt meg. 😄 

• Hjerte 2
Skrevet
elisa1819 skrev (1 time siden):

Ukraina kan vi ikke gjøre noe med. Det å drepe et utrydningstrua dyr fordi enkelte folk er egoistiske duster er så lett å unngå.

Det er lenge siden hvalrosser har vært utrydningstruet.

• Liker 2
Skrevet
NakenPanda skrev (2 minutter siden):

Det er lenge siden hvalrosser har vært utrydningstruet.

Arten er definert som sårbar. 

• Liker 3
Skrevet
Gjest McGjest skrev (4 timer siden):

Man kan ikke ha et mobilt avsperret område i det mest folkerike område i Norge. Hvordan hadde det påvirket livet til flere hundre tusen mennesker de neste 10-15 årene? Det hadde blitt null forutsigbarhet på grunn av et dyr som ikke hører til her. Og hvordan skulle dette vært praktisert? En form for Freya - varsling etter været hver kveld?

Nei, bra dyret ble avlivet. 

Jeg er uenig. Jeg tenkte at vi skulle starte med Rewilding av Oslofjorden nå. Ja, jeg mener det!

• Liker 1
Skrevet
Olaug Olsen skrev (Akkurat nå):

Jeg er uenig. Jeg tenkte at vi skulle starte med Rewilding av Oslofjorden nå. Ja, jeg mener det!

I så fall må vi skyte alle hvalrosser som kommer hit da de ikke er en naturlig del av den lokale faunaen og vil skape ubalanse.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Gibralfaro said:

Jeg møter villsvin i nabolaget flere ganger i uken, og her er de fredet. Som regel får de gå i fred, men noen ganger så er det noen tobeinte tullinger som absolutt skal nærme seg de, og gjerne ta bilder. Med blitz. I mørket. Av ville dyr. Foreløpig har jeg ikke sett eller hørt om "ulykker", men blir ikke overrasket om det kommer.

Villsvinene får ellers være i fred, selv om de kommer inn i hagene til folk. Ikke noe snakk om å skyte de, eller en gang å omplassere de. For min del, når jeg møter villsvin, når jeg er ute og lufter hund, så snur jeg og går motsatt vei, så går begge parter videre med sine respektive dager. Funker fett så langt, og jeg liker dyrelivet rundt meg. 😄 

Det er sånn de gjør det i de fleste andre land. Det er bare at vi i Norge har a) allemannsrett, som gjør at Nordmenn mener de har mer rett til å glampe midt i utrydningstruede arters eneste områder, b) SP-mafia som tror at alt med tenner dreper sau.

Kuer er langt farligere enn samtlige av våre rovdyr, mens man på død og liv skal skyte alt som spiser kjøtt i naturen. Inkludert rødlista arter som Norge har ansvar for å ta vare på. Jeg lurer på om naboens katt teller med når den knerter rundt 100 småfugler i året.

Det er fortsatt jakt i Norge på ærfugl, heilo, trost, rugde, flere typer ender og andre fugler som er på randen av å dø ut i våre fjorder og skoger. Norge er på bunnen av naturforståelse i Europa.

Endret av Anonio
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Vingemutter skrev (4 timer siden):

Freya har demonstrert evne til å tilbakelegge mange mil på kort tid. Hun oppsøkte mennesker, som er bisarr adferd for en frisk hvalross. Hun forvillet seg inn i et område med over en million, som du sier, urbane mennesker, så myndighetene måtte ha sperret av hele Oslofjorden for å forlenge med noen måneder, kanskje noen år, livet til dette individet som aldri ville få kalver for å spe på arten sin. Deretter ville det endt med at den skadet et barn og ble avlivet på direkten, eller overkjørt og hakket i stykker av en båtpropell, for så å lide ihjel i løpet av noen dager.

Ja, det er trist at den surret seg inn i Oslofjorden. Ja, det var synd at den ikke har samme instinkter som friske hvalrosser, som vet å holde seg langt unna mennesker, langt mindre oppsøke dem. Ja, det er synd at man har sett for mange tegnefilmer der dyr er søte og snille og mennesker er stygge og slemme, og ikke har tilbrakt nok tid med ekte dyr til å vite at også de er egoistiske og tenker bare på seg selv. Og ja, det er synd at det førte til at voksne, rasjonelle mennesker kviet seg så lenge før de gjorde det som ikke var til å unngå.

Dyret var ikke sykt. Det vil isåfall være opp til veterinær å avgjøre. Du skriver "bisarr atferd". Dette er ikke et fagutrykk. Velger derfor å overse kommentaren. Jeg forstår uansett at du forsøker å uttrykke noe negativt ladet overfor hvalrossen. Det vi kan konstantere er at hun var her for å fete seg opp på stillehavsøsters. Dette er tilpasningsdyktig atferd. Vi vet at der er mange endringer i naturen. Da trenger vi at hunndyrene er tilpasningsdyktige. Freya var et slikt hunndyr. Ang. din neste setning om at hun aldri ville fått kalver. Dette vet vi ikke. Hun hadde oppdaget en ny matkilde rundt Oslofjorden. Hvis hun hadde fått leve, hadde hun kanskje dradd nordover, og deretter tatt med seg en hel flokk sørover, når hun hadde fått mange kalver og kanskje blitt en matriark. Dette er en spekulasjon, men vi kjenner ikke svaret. Så lenge hun fant noe å spise, blir det feil å bruke ordet "forvillet". Jeg bruker heller ord som "oppdaget". Helt til slutt tilføyer du at det var feil å vente. Her mener jeg du tar feil igjen. Det var rett å vente. Neste gang håper jeg vi kan innføre tiltak, informere bedre, og om mulig vente enda lengre. Naturen er i endring. Vi må godta at dyrene tilpasser seg. Dette bør vi også gjøre.

Endret av Olaug Olsen
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gjest McGjest skrev (9 minutter siden):

I så fall må vi skyte alle hvalrosser som kommer hit da de ikke er en naturlig del av den lokale faunaen og vil skape ubalanse.

Hun beitet på stillehavsøsters, som er en invaderende art.

• Liker 1
Skrevet
Olaug Olsen skrev (2 minutter siden):

Hun beitet på stillehavsøsters, som er en invaderende art.

Da fjerner vi østersen og.

Rewilding betyr ikke å innføre arter som ikke er naturlige i området for å gjerne en annen art som heller ikke er det. 

Rewilding i denne settingen ville vært å flytte Freya til områder hvor de holder til. 

Skjønner virkelig ikke problemet. Hadde det vært en bjørn som gikk ned Karl Johan og begynt å henge i sentrum, hadde den vært skutt på flekken. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Gjest McGjest said:

Rewilding betyr ikke å innføre arter som ikke er naturlige i området for å gjerne en annen art som heller ikke er det. 

Rewilding i denne settingen ville vært å flytte Freya til områder hvor de holder til. 

Skjønner virkelig ikke problemet. Hadde det vært en bjørn som gikk ned Karl Johan og begynt å henge i sentrum, hadde den vært skutt på flekken. 

Ja, gevær er ofte løsningen i Norge. I motsetning til nesten alle andre siviliserte land. Folk bor blant rovdyr i nærmest alle land i Europa bortsett fra Danmark, Nederland og de Britiske øyer. At Nordmenn er redde for dyr som prøver å leve i en verden vi okkuperer mer og mer av, er egentlig bare tragisk. Regelverket tyr alt for fort til avlivning, og er basert på ingrodde holdninger hvor aktive jegere ofte tar beslutningen om hva man skal gjøre med dyrene. Som f.eks jegerne som skrøt av å ha skutt ulv når man skulle ta ut flokken i vinter så Miljødirektoratet selv måtte dimmitere disse jegerne og ta dem ut selv.

Det blir som når NJFF selv teller rypebestand, og konstant overrapporterer så de kan få større bag limit. Bukken og havresekken.

Fyren som har skutt Freya koser seg sikkert med å ha fått en kritisk truet art på lista si han, for all del.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonio skrev (3 minutter siden):

Ja, gevær er ofte løsningen i Norge. I motsetning til nesten alle andre siviliserte land. Folk bor blant rovdyr i nærmest alle land i Europa bortsett fra Danmark, Nederland og de Britiske øyer. At Nordmenn er redde for dyr som prøver å leve i en verden vi okkuperer mer og mer av, er egentlig bare tragisk. Regelverket tyr alt for fort til avlivning, og er basert på ingrodde holdninger hvor aktive jegere ofte tar beslutningen om hva man skal gjøre med dyrene. Som f.eks jegerne som skrøt av å ha skutt ulv når man skulle ta ut flokken i vinter så Miljødirektoratet selv måtte dimmitere disse jegerne og ta dem ut selv.

Det blir som når NJFF selv teller rypebestand, og konstant overrapporterer så de kan få større bag limit. Bukken og havresekken.

Fyren som har skutt Freya koser seg sikkert med å ha fått en kritisk truet art på lista si han, for all del.

Tror du bør sjekke ut forskjellen på forvaltning og avliving av hensyn til sikkerheten. 

Og er jo dette med næringskjeden da. Den er naturlig og vi er på toppen. Eneste vi må passe på er å ikke utrydde arter. At Freya fikk lov til å slutte å bo i Oslo er ikke merkbart på hvalross-statistikken engang. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gjest McGjest skrev (22 minutter siden):

Freya var trolig en fjortis som hadde kommet bort fra mammaen sin, tilhørende en intelligent og sårbar art. Fytterakkern, hva er det med folk?

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...