Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Skybe skrev (På 5.8.2022 den 20.46):

Blei mildt sagt nokså forbauset når eg såg på NRK TV  at  politiet sperret av  ein vakker badeplass for både barn, og voksne til fordel for denne hvalrossen Freya.  Denne hvalrossen  har nå  fått herjet fritt i havnebassenget i Oslo, og  andre  landsdeler  i hele sommer. Dersom ein Elg eller annet rovdyr  hadde forvillet seg inn i eit boligfelt så hadde  den umiddelbart blitt  tatt hånd om av viltnemda, og høyst troleg  avlivet.

Når  denne hvalrossen kan  tilbringe flere timer ombord i  lystbåter eller på en flytebrygge så kan den vel også kunne tilbringe noen timer på dekket ombord i ein båt, så  ein få dette dyret ditt det hører hjemme i åpent farvatn.   

Folk kan finne en annen plass å bade i da! Herlighet! Mennesker skal ha all rett på hele fuckings jordkloden, er det det du vil si? Jeg blir mer og mer kvalm av mennesker og hvordan de er bare «meg, meg, meg» hele tiden.

• Liker 6
Skrevet

Det er folk som herjer med Freya, ikke omvendt. La den stakkars hvalrossen få fred.

• Liker 12
Skrevet

Den hvalrossen er en trussel for folk og almen å må behandles der etter.

Vi må få avlivet den hvalrossen asap.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Det er folk som herjer med Freya, ikke omvendt. La den stakkars hvalrossen få fred.

Enig, 10 000 i bot til alle som ikke overholder anbefalingene om å la henne være i fred, dette inkluderer media. Så skal en se at det blir ikke mye fare for liv og helse. Men dette er typisk Norge, avlive dyr fordi mennesker er idioter. Æsj!

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
Hummingbird2 skrev (4 timer siden):

https://www.vg.no/#/video/242890/freya-i-brum-jeg-hadde-druknet-av-skrekk?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_medium=df-86-x0dfccc7&utm_campaign=overlay-main-ios

Det er helt sinnsykt at folk ennå ikke skjønner alvoret! Sjokkerende video! Dette kommer til å ende ille snart hvis folk ikke bare holder seg unna! 

Så alle i Oslo kan ikke bade i sjøen lenger da ? Den kan faktisk dukke opp hvor som helst og kan forflytte seg langt innenfor fylket fra dag til dag. Dette er et dyr som ikke er helt friskt, for da hadde det skygget unna mennesker og lagt turen nordover igjen. Så det er noe her som er galt. Samtidig som dyret forvolder skade på båter i stor stil. Andre dyr hadde blitt avlivet for lenge siden. Men du rangerer dyr sine liv etter hva ? De endene og svanene dette dyret har drept var de mindre verdt ? Om hvalrossen dreper et menneske så skal det være greit det også?  Dette dyret er ikke friskt, og burde vært avlivet eller prøvd flyttet for lenge siden. I stedet for det bare pågå og pågå til ting går alvorlig galt.

Barn eller ungdommer som bader og svømmer litt ut fra land og der dukker dette dyret opp! Da går det galt.

• Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Enig, 10 000 i bot til alle som ikke overholder anbefalingene om å la henne være i fred, dette inkluderer media. Så skal en se at det blir ikke mye fare for liv og helse. Men dette er typisk Norge, avlive dyr fordi mennesker er idioter. Æsj!

Ser ut til at det er kulturen blant nordmenn. Det går an å bedøve henne og flytte henne.

• Liker 5
Skrevet
Hummingbird2 skrev (5 timer siden):

https://www.vg.no/#/video/242890/freya-i-brum-jeg-hadde-druknet-av-skrekk?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_medium=df-86-x0dfccc7&utm_campaign=overlay-main-ios

Det er helt sinnsykt at folk ennå ikke skjønner alvoret! Sjokkerende video! Dette kommer til å ende ille snart hvis folk ikke bare holder seg unna! 

Ja det er helt utrolig. Man kan jo begynne å lure på hvilken art som er smartest her på kloden, for menneskene er det ihvertfall ikke utifra videoen. Skremmende.

• Liker 4
Skrevet

Hvor farleg er egentlig denne hvalrossen for mennesker ?  Og hva vet forskerne om dette dyret  i forhold til mennesker ?. Nå har de en unik mulighet, og forske på dette.  Mange år trodde de spekkhoggeren var farligere for mennesker er hai, men det stemte ikkje.   

Ser ut som dette dyret har fått mye oppmerksomhet, og dyret har etterhvert vendt seg til å  oppholde seg der mennesker er, og reagerer ikkjje nevneverdig på menneskers nærver.  Dyret dukker plutseleg opp så snart det ser mennesker i sjøen som bader, men sålangt har dyret ikkje påført mennesker skade. 

Kanskje hadde det vert en tanke å fått dyret plassert i Akvariet i Bergen  eller bygd eit provisorisk akvariet, og kanskje kan dyret temmes opp.  

Skrevet
Antiviruset skrev (1 time siden):

Så alle i Oslo kan ikke bade i sjøen lenger da ? Den kan faktisk dukke opp hvor som helst og kan forflytte seg langt innenfor fylket fra dag til dag. Dette er et dyr som ikke er helt friskt, for da hadde det skygget unna mennesker og lagt turen nordover igjen. Så det er noe her som er galt. Samtidig som dyret forvolder skade på båter i stor stil. Andre dyr hadde blitt avlivet for lenge siden. Men du rangerer dyr sine liv etter hva ? De endene og svanene dette dyret har drept var de mindre verdt ? Om hvalrossen dreper et menneske så skal det være greit det også?  Dette dyret er ikke friskt, og burde vært avlivet eller prøvd flyttet for lenge siden. I stedet for det bare pågå og pågå til ting går alvorlig galt.

Barn eller ungdommer som bader og svømmer litt ut fra land og der dukker dette dyret opp! Da går det galt.

Hvorfor dra fuglene inn i dette her? En hvalross lever ikke på Spaghetti a’la Capri…! 

Jeg snakker om mennesker som ikke kan ha unngått å få med seg advarselen med å holde seg unna der hun blir observert!!! De som oppsøker dyret med vilje, bader og tar på henne. De plager et uskyldig dyr! Du mener Freja er syk, jeg mener disse menneskene er syke! Finnes mange andre steder man kan bade enn akkurat der hun holder til! 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Roberto malone skrev (1 time siden):

Den hvalrossen er en trussel for folk og almen å må behandles der etter.

Vi må få avlivet den hvalrossen asap.

Hun er ikke en trussel for oppegående mennesker som ser nyheter. Hun er en trussel for idioter. 

Endret av Hummingbird2
  • Liker 5
Skrevet
Hummingbird2 skrev (3 minutter siden):

Hun er ikke en trussel for oppegående mennesker som ser nyheter. Hun er en trussel for idioter. 

Jo, det dyret er en stor trussel.

Jeg har sett videoklipp der denne hvalrossen går til angrep, hadde det vært et barn i vannet kunne det gått galt.

Den skal avlives, sånt som dette hører ikke hjemme i en stor by som Oslo.

• Liker 2
Skrevet

Dette dyret virker å vera veldi selskapsykt sidan det oppsøker umiddelbart mennesker som bader, og er ved sjøen. 

Dette er dyr som vanlegvis oppholder seg i heilt andre farvatn en indre Oslofjorden, og det må vera en spesiel grunn til at det har tilhold der.  Dyret har behov for kontinuerleg store mengder mat, og  har havforskningen funnet ut hvorfor dyret ikkje forlater havneområdet i Oslo ?.  

Skrevet

(Mennesker er snodige. Om de ser en ulv utenfor et vindu et sted i gokk er det hyl og vræl og farlig. Her i Oslo for litt siden så var folk helt nede i vannkanten og skulle ta bilde av Freya som jo er betraktelig større og mye mer farlig 🤦🏼‍♀️
Jeg skjønner meg ikke på folk som utsetter seg for fare når de bader et sted hvor man kan komme i kontakt med et slikt dyr. Når hadde det vært farlig nok til å holde seg unna? Spekkhugger? Hvithai?)

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Roberto malone skrev (59 minutter siden):

Jeg har sett videoklipp der denne hvalrossen går til angrep, hadde det vært et barn i vannet kunne det gått galt.

Hvorfor bader voksne og barn med en 600 kilos tung hvalross? Hvorfor oppsøker de den? Klapper på den? Paddelboarder og padler inntil den?

Går du frivillig inn i et løvebur og blir overrasket når det går galt? 

Det har vært advarsler om å holde seg unna henne daglig i ukesvis! 

Endret av Hummingbird2
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Honey Dew said:

Ser ut til at det er kulturen blant nordmenn. Det går an å bedøve henne og flytte henne.

Det er ikke så lett å bedøve sjøpattedyr akkurat? Hvis du holder stikker jeg henne jeg, men da må du ha kontroll på henne til hun sover godt. Uten å hoppe ut i vannet…..

Endret av Rullerusk
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Roberto malone said:

Hvorfor skal den avlives? Det er vi som skal respektere dyret. Det burde vært innlysende….

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
Hummingbird2 skrev (11 minutter siden):

Hvorfor bader voksne og barn med en 600 kilos tung hvalross? Hvorfor oppsøker de den? Klapper på den? Paddelboarder og padler inntil den?

Går du frivillig inn i et løvebur og blir overrasket når det går galt? 

Det har vært advarsler om å holde seg unna henne daglig i ukesvis! 

Når advarsler ikke fungerer så må man ta en ny fremgangsmåte. Oslo er uansett ikke en dyrehage, den hvalrossen hører ikke hjemme der. Avlive dyret er det eneste rette i dette tilfellet.

Endret av Roberto malone
  • Liker 1
Skrevet

Ryddet for innlegg fra utestengt bruker. Lomvi, mod.

• Nyttig 1
Skrevet
Rullerusk skrev (9 timer siden):

Det er ikke så lett å bedøve sjøpattedyr akkurat? Hvis du holder stikker jeg henne jeg, men da må du ha kontroll på henne til hun sover godt. Uten å hoppe ut i vannet…..

En kan bruke bedøvelsespil. Det er det samme de bruker på rovdyr.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...