Gå til innhold

Irettesetter dere nevøer og nieser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller lar dere ting gå/ svelger noen kameler? Har flere ganger måtte bite sammen tenna for å ikke Irettesette. Det er jo ikke mine barn, og heller ikke min jobb. Men synes ofte at et barn i min familie ofte er frekk, eller gjør ting som ikke er greit. Men foreldrene lar disse tingene gå, og Irettesetter ikke.

Det er ikke bare jeg som reagerer på barnets oppførsel, men også annen familie og andre bekjente. Mitt søsken blir fort fornærmet om jeg ymter frempå at barnet burde få tilsnakk etc. Hva hadde du gjort om det var din niese/nevø?

Anonymkode: d3c75...5b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, overstyrer ikke foreldre.

Men hadde tatt til side en forelder og sagt meningen min, så vedkommende fikk mulighet til å korrigere ved neste anledning. 

Anonymkode: f46a8...b25

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp, min onkel hadde "frie tøyler" til å irettesette meg. Da jeg sa fra til mora mi,svarte hun meg at det er hennes bror og om han gjorde det, så har han sikkert rett og det eneste hun kan gjøre,er å gi meg straff også. 

Speed forward noen tiår, jeg kan overhode ikke snakke til mine brors barn. Hvert ord må forklares hba jeg mente med det. Jeg skal ikke oppdra nieser osv. 

Jeg har ingenting imot at voksne folk sier ifra til meg og barna mine når de gjør noe feil.

Anonymkode: 2dc5d...6b3

• Liker 2
Skrevet

Den gangen jeg hadde Nieser og Nevøer klarte jeg ikke å irettesette de 

AnonymBruker
Skrevet

Kun når det er hjemme hos meg. Minner de på at de ikke er hjemme.

Anonymkode: d639b...033

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hvis foreldrene er tilstede og kan gjøre det selv, nei. 
Er de sammen med meg, og jeg er ansvarlig voksen for dem, vil jeg irettesette uten problemer.

Anonymkode: a8667...72c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg og bror gjør dette litt med våre barn. Noen ganger er det helt ok at andre sier ifra. Og særlig nær familie. 

Anonymkode: 9c21c...e49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs. Jeg irettesetter ikke, men jeg kan foreslå at de oppfører seg på en annen måte eller finner på noe annet og gjøre :) 

Anonymkode: d0eef...6ef

• Liker 1
Skrevet

I korte trekk: mitt hus, mine regler.

De får ikke være alene med hunden. De skal la hunden være i fred når den søker seg vekk. De skal sitte ordentlig ved matbordet. De skal svare når de blir snakket til. De skal ikke inn på soverommet mitt. De skal ikke hoppe/klatre/leke i sofaen.

Jeg har ingen problemer med å si fra hvis de ikke følger disse kjørereglene.

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Irettesetter generelt ikke, men forklarer hvordan man kan gjøre noe annerledes ja om det er viktig. 

Anonymkode: 0b053...206

Skrevet

Hjemme hos meg gjør jeg akkurat det jeg vil, så JA. Er vi borte, og hvis oppførselen går utover mitt barn eller mine eiendeler, så JA da også. Blir det uholdbart, drar jeg hjem.

Gjorde dette senest i helgen orker ikke være på besøk i et galehus. 

• Liker 3
Gjest Crimson123
Skrevet

Kun om de er på besøk hos meg, uten foreldrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Når de plager hundene mine for eksempel, da setter jeg i dem.

Anonymkode: 857de...5c7

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke etnisk norske og dette er kanskje helt normalt i vår kultur. Jeg både irettesetter og «straffer» mine tantebarn selv i foreldrenes nærvær. Jeg gjør det selvsagt innen rimelighetens grenser og noe jeg selv ville gjort med eventuelt egne barn.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da jeg vokste opp, min onkel hadde "frie tøyler" til å irettesette meg. Da jeg sa fra til mora mi,svarte hun meg at det er hennes bror og om han gjorde det, så har han sikkert rett og det eneste hun kan gjøre,er å gi meg straff også. 

Speed forward noen tiår, jeg kan overhode ikke snakke til mine brors barn. Hvert ord må forklares hba jeg mente med det. Jeg skal ikke oppdra nieser osv. 

Jeg har ingenting imot at voksne folk sier ifra til meg og barna mine når de gjør noe feil.

Anonymkode: 2dc5d...6b3

Jeg ville også gitt tilsnakk om det var barn med slike foreldre som nevnt her. Hvis de ikke oppfører seg greit overfor meg eller gjør ugagn i mitt hus, så kommer de til å høre det. Foreldrene får ha kustus på barna om de ikke vil at andre skal irettesette barna deres.

Anonymkode: 3a464...78d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Og jeg forventer at mine søsken irettesetter mine og. Svigers sliter jeg mer med, men det er fordi de irettesetter ok oppførsel og lar gal oppførsel flyte å gå.

Anonymkode: 2deaa...447

AnonymBruker
Skrevet

Når foreldrene er der, setter jeg kun grenser for meg selv og i vårt hjem. For eksempel får de beskjed hvis de slår, avbryter meg, er frekke mot meg, etc. Eller når de kommer på besøk, kan de få beskjed om at hvis de vil løpe rundt, må de gå ut. 

Hvis jeg er alene med dem eller foreldrene ikke er i umiddelbar nærhet, så irettesetter jeg dem nesten slik jeg ville gjort med egne barn. 

Jeg har alltid den innstillingen at barn trenger veiledning og opplæring i hvordan bli sosialt akseptable mennesker. Derfor må det øves og øves og øves. It takes a village osv. 

Anonymkode: db081...da9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja på lik linje som mine egne barn. De er jo som mine egne barn for meg. 

Anonymkode: 8ba95...e44

AnonymBruker
Skrevet

Jeg irettesetter andres barn som jeg kjenner,eller hvis noen gjør noe som ikke er greit mot meg eller mine barn. Har sagt ifra til venner og familie at dere har lov til å si ifra hvis en oppførsel ikke er grei. Korrigere.  Barn har godt av å få tilsnakk av andre voksne, så de ikke blir redd for å få kritikk/tilsnakk av andre når de er voksne. 

Anonymkode: 52e44...933

• Liker 3
Skrevet

Det kommer an på. Hvis jeg er alene med dem og jeg har ansvar for dem gjør jeg det. Hvis foreldrene er til stede overstyrer jeg ikke foreldrene. Unntaket er hvis de er hjemme hos oss og barna for eksempel skulle finne på å gjøre noe med våre ting som jeg ikke ønsker, da ville jeg selvsagt sagt i fra. Å straffe andres barn er derimot ikke greit. 

Gjest Hottentått
Skrevet

Nå har ikke jeg tantebarn, men mine søsken og mannens søsken snakker til mine barn om de ikke hører eller om de gjør noe som ikke er greit. Og det syns jeg er fint. Jeg snakker også til andre barn som gjør kjipe ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...