AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Jeg pleier å lage bananlapper til barna mine. Bruker havremel, banan, bakepulver og et egg. Nå har yngste på 1 år fått påvist lavt jern. Hun spiser ikke babygrøt. Har hørt at babygrøt inneholder jern. Ble anbefalt av noen å lage lapper av babygrøten. Men inneholder ikke havremel også jern?? Kan jeg fortsette å lage lapper av havremel? Anonymkode: 208d1...2bf
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Havremel inneholder også jern, ja. Anonymkode: a367f...a92
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Greia er vel at babygrøt er tilsatt ekstra jern? Om baby ikke får i seg nok jern av det du har gjort så langt, ville jeg fulgt råd fra helsepersonell 🤷♀️ Anonymkode: 3b4d1...a60 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 Her i huset spiste heller ikke ungene babygrøt,men det gikk mye i bananlapper med kiwi på siden ta c vitamin er med på øke opptaket av jern Anonymkode: 98d1d...7d1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 Prøv aprikosmos; https://www.godt.no/oppskrift/4819/aprikosmos-av-toerkede-aprikoser F.eks på havregrøt. Funket veldig bra med våre. Anonymkode: 5cbbc...ab8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 Ingenting av de tingene som er nevnt hittil inneholder Hem-jern, den typen som har best opptak i kroppen. Kjøtt, innmat som lever og hjerte, samt eggeplomme er de beste kildene til Hem-jern, krever ikke optimal tarmflora eller c-vitamin for å tas opp, og inneholder en haug med andre essensielle næringsstoffer som er kjempeviktig for barn i vekst. Korn inneholder fytinsyre som hindrer jernopptak, det samme gjelder kalsiumet i melkeprodukter. Hvis barnet har jernmangel ville jeg fokusert ekstra på kjøtt, innmat, egg og grønnsaker en periode, og begrenset (ikke kuttet ut) melk og kornprodukter. Anonymkode: d7d6c...525 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #8 Skrevet 20. juli 2022 Kroppen tar lettere opp jern fra korn om de bløtlegges før de inntas, lag gjerne lapperøren dagen før, med litt eksra væske (blir ofte tykkere når den står) Anonymkode: 2d72a...33c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #9 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kroppen tar lettere opp jern fra korn om de bløtlegges før de inntas, lag gjerne lapperøren dagen før, med litt eksra væske (blir ofte tykkere når den står) Anonymkode: 2d72a...33c Men da kommer det litt rar lukt fra røret fordi den inneholder banan som var veldig moden. Anonymkode: 208d1...2bf
Sydenkupp Skrevet 20. juli 2022 #10 Skrevet 20. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men da kommer det litt rar lukt fra røret fordi den inneholder banan som var veldig moden. Anonymkode: 208d1...2bf Vent med å tilsette bananer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå