Gå til innhold

Har lyst å begynne på sinnemestringskurs. Blir så sint på min 6 åring!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er veldig intens og hører ofte ikke etter. I dag skulle vi på fisketur, alle med hver sin stang. Stor nok til å klare å gå med den skikkelig tenkte jeg. Hun drev å fektet med fiskestengen selv om jeg sa at det kan vi ikke gjøre fordi sluken kan feste seg fast på ting/mennesker. Til slutt skjedde det som jeg fryktet, sluken festet seg fast på lillebror og inn i huden på ryggen. Jeg taklet situasjonen kjempe dårlig. Ble sur og hevet stemmen at sånn skjer når man ikke hører etter. Og nå er jeg så utrolig lei av deg og at du aldri kan ta imot en beskjed. Dette er din feil. Se hva som skjedde nå osv...Hun ble lei seg og gråt og skar i tillegg seg selv på en sluk og det hele ble dramatisk og hylgråt og redsel...Har så dårlig samvittighet nå, for hun mente jo det ikke og hun er jo et barn...Føler jeg alt for hard med henne når det oppstår sånne ting og kjenner at jeg ikke klarer å kontrollere sinnet mitt. Det eksploderer inni meg og jeg sier ting jeg ikke mener. Føler at jeg er den eneste som er sånn og at alle andre foreldre er pedagogiske og rolige i en hver situasjon. Jeg blir sint når jeg er stressa, sint når jeg er redd og sint når jeg er sliten. Hvor kan man få hjelp til å bli en bedre mor? 

Hilsen sliten og lei...28 år. 

Anonymkode: ea8cf...572

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du så at hun fektet med fiskestangen og ikke holdt den ordentlig så burde du bare tatt den med en gang.

De tilbyr gratis helsehjelp i kommunen, der tar de også imot folk med sinneproblemer, har kurs osv. 

Veldig fint at du innser at du trenger hjelp da, det er ikke alle som gjør det.

Anonymkode: dd66c...049

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun er stor nok til å forstå så syns ikke det var galt av deg å kjefte sånn. 

Anonymkode: 68bfe...5ef

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du så at hun fektet med fiskestangen og ikke holdt den ordentlig så burde du bare tatt den med en gang.

De tilbyr gratis helsehjelp i kommunen, der tar de også imot folk med sinneproblemer, har kurs osv. 

Det hele skjedde så fort og jeg hadde hendene fulle. 

Ja jeg vil jo ikke bli sint når ting skjer. Selv om jeg alltid setter meg ned å prater med henne etterpå om siruasjonen. Jeg beklager også hvis jeg har vært sint og sier at det er feil av meg å bli det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vil også delta på et slikt kurs. Kan du fortelle litt mer om slikt kurs?

Kjenner meg igjen etter å ha det ts har skrevet

Anonymkode: f4094...395

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert ikke dumt med et kurs. Men her synes jeg faktisk at reaksjonen var grei. Det kunne ha vært øyet til lillebror, det hadde vært krise! Kanskje hun faktisk hører etter neste gang! 

Anonymkode: 035cc...ddf

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sikkert ikke dumt med et kurs. Men her synes jeg faktisk at reaksjonen var grei. Det kunne ha vært øyet til lillebror, det hadde vært krise! Kanskje hun faktisk hører etter neste gang! 

Det er jeg enig i. Men må legge til at situasjonen ble slik med ekstra uforsiktighet med stangen på grunn av en humle, (som hun er redd) så på en måte var det uforskyldt. Å da burde jeg ikke reagere så kraftig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil påstå at alle, både små og voksne, mangler ord og evnen til å utrykke seg og hva de føler og mener i pressede  situasjoner.
Lettere å bli sint enn å puste og ta en timeout og bruke en mere konsekvent linje. 
Ikke true med mer enn en greier å holde, og forklar på en skikkelig måte konsekvens og hvorfor. 

Anonymkode: 14549...ceb

AnonymBruker
Skrevet

Reaksjonen var helt grei, men jeg har en 6 åring. Han er helt lik, veiver rundt seg, sliter med å ta beskjeder. så nei. Hadde ikke latt han holde en fiskestang med krok på i nærheten av andre, og spesielt ikke småsøsken. 

Anonymkode: 0ef8c...d9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reaksjonen var helt grei, men jeg har en 6 åring. Han er helt lik, veiver rundt seg, sliter med å ta beskjeder. så nei. Hadde ikke latt han holde en fiskestang med krok på i nærheten av andre, og spesielt ikke småsøsken. 

Anonymkode: 0ef8c...d9d

Ja jeg forventer nok litt for mye av henne. Tenker at hun burde klare det og det, og blir sint og skuffet når hun ikke gjør det. Snart 7 år da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jeg enig i. Men må legge til at situasjonen ble slik med ekstra uforsiktighet med stangen på grunn av en humle, (som hun er redd) så på en måte var det uforskyldt. Å da burde jeg ikke reagere så kraftig. 

Ja ja. Men en skikkelig kraftig reaksjon fra deg kan kanskje hjelpe på sikt likevel. Det har sikkert vært nok situasjoner, så var dette dråpen som fikk begeret til å renne over. 

Du er bare et menneske,du også.

AnonymBruker
Skrevet

Om det er noen trøst så blir jeg sint bare av å lese pm det, og kjenner jeg hadde reagert på lignende måte selv. 
Tror ikke det er dumt å bli stilt krav til, og forvente at man kan ta imot beskjeder. 

Anonymkode: 98ece...7a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det hele skjedde så fort og jeg hadde hendene fulle. 

Ja jeg vil jo ikke bli sint når ting skjer. Selv om jeg alltid setter meg ned å prater med henne etterpå om siruasjonen. Jeg beklager også hvis jeg har vært sint og sier at det er feil av meg å bli det. 

Nå var kanskje reaksjonen, eller ihvertfall ordbruken (Nå er jeg lei deg), noe voldsom. Barn tar ting veldig bokstavelig. Så ikke greit å høre at mamma er lei en.

Men generelt tar ikke barn skade av korrigering når de gjør noe som ikke er greit. Men det er en fordel å telle til ti og vurdere om dette er situasjonen å bli sint i.

Personlig ville jeg nok ikke stolt på en 6-åring og fiskestang, og tenker at du kanskje har for store forventninger til henne. Neste gang kan hun heller få en liten sekk med drikke og godsaker i, som er hennes oppgave å frakte frem til målet. Mens du som voksen bærer fiskestengene.

Anonymkode: 11e79...104

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sinnemestringskurs kunne nok vært fint for alle :) 

Kontakt helsestasjonen og hør.

Ellers burde jo ikke unger gå med fiskestang som har løs sluk - spesielt ikke om man vet de er redde for insekter som jo er i skogen. 

Den ulykken tenker jeg er de voksnes ansvar. Hadde hun vært endel eldre derimot. 

Anonymkode: 1b6c8...c69

Skrevet

Cos- kurs. Reddet meg og relasjonen til min sønn (med adhd) da jeg var fullstendig kjørt av alle påfunn og hvor mye han krevde av meg, og det i så stor grad at jeg mistet hodet og ble en sinna- mamma. En forferdelig dårlig spiral, der han søkte oppmerksomhet på feil måter, jeg taklet det på feile måter, og å være mamma ble pyton. Situasjonen var totalt sett bare negativ for oss begge. 

Luftet heldigvis min frustrasjon og fortvilelse, fikk delta på cos- kurs, og jeg tuller eller lyver ikke, men ved å bruke den tankegangen (i begynnelsen svært bevisst, ved å puste dypt og ta meg sammen/tvinge meg), så tok det noen få uker før den vonde situasjonen var historie. Fra fullstendig krise ganske lenge til fryd over å være mamma på noen små uker! Både jeg og gutten fikk det godt, og siden har vår relasjon og vår dialog vært veldig fin. 

Jeg var fullstendig i kjelleren, og dette kurset reddet meg. Min sønn og vår relasjon også. Gudene må vite hvordan dette hadde endt uten slik hjelp i å endre tankegangen, handlinger og dialog, for jeg var ærlig talt så på felgen at jeg hadde mest lyst til å sende ham bort. Så ingen løsning. Var så utslitt at jeg hadde mistet meg selv som både person og mamma. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Her var det helt ok å kjefte. Hun er stor nok til å forstå en beskjed. Er vel motsatt i dag, at barna ikke hører etter nok når foreldrene irettesetter. Ok å bli sint og streng noen ganger. Men sett deg ned med henne og forklar hvorfor du ble sint. 

Ville vært merkelig å ikke bli sint i denne situasjonen, så jeg synes ikke du trenger noe sinnemestringskurs😉

Anonymkode: 4dd35...211

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk på, barn er en velsignelse.

Anonymkode: 318a0...2e1

• Liker 1
Skrevet

Neste gang dere drar på fisketur kan du fjerne sluken når dere går nedover. Så kan du fortelle at når hun blir stor nok skal hun få lov til å ha på sluken mens dere går. 

Tror ikke barn tar skade av at foreldre blir sinte så lenge de ikke truer eller slår.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er bra at du reflekterer over det, og ikke bare tenker at "det er hennes skyld" og "sånn er det bare".

Man kan bli veldig eksplosiv og lite tålmodig med ADHD. Har du kanskje andre symptomer på dette? Eller så kan det hende at du er veldig sliten, og bare trenger en "time out"?

Uansett, så er det aldri feil å jobbe med seg selv. Hvis sinnemestringskurs skjer gjennom det offentlige, kan det ta litt tid. Så mulig du finner noen digitale kurs, youtubekanaler eller lignende i mellomtiden? :) Hvis dette plager deg veldig, kan kanskje en psykolog hjelpe?

Tenker i hvert fall at når man har reagert med for mye sinne, er det viktig å unnskylde til barna etterpå og forklare. Så slipper de å bli så redd, og samtidig forstår de at å reagere slik ikke er greit for dem heller (hjemme eller på skolen).

Anonymkode: 43970...e57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

De aller fleste kommuner har en type familiesenter eller foreldreveiledningstilbud. Ta kontakt med de :)

I kommunen jeg jobber har de både sinnekurs, emosjonsfokusert tilnærming og cos kurs :)

Anonymkode: e6a6a...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...