AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har søkt en jobb, fast stilling hvor første del av rekrutteringsrunden er satt til et byrå. På førstegangsintervju var første spørsmål min sivilstand, andre spørsmål hva partner jobber med, tredje fritidsinteresser. Jobbutlysningen krever mastergrad, fem års erfaring, samt eksempler på tidligere utført arbeid. Arbeidsbeskrivelse og ansvarsområder tilsier at faglig spisskompetanse virkelig er nødvendig. Fagfeltet er åpenbart ikke hr, for jeg lurer veldig på hvorfor partners yrke er relevant? Anonymkode: 95902...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Sikkert ment som smalltalk for å varme opp Anonymkode: 4dd2e...5af 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Kode for å spørre om barn/graviditet? Anonymkode: 26e8b...1eb 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kode for å spørre om barn/graviditet? Anonymkode: 26e8b...1eb Dette, Anonymkode: d2345...2d9 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Kode for å spørre om barn/graviditet? Anonymkode: 26e8b...1eb Tenkte på det, men er proffe aktører så utspekulerte? Anonymkode: 95902...2b8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 Er mange "proffe" som ikke er så proffe. Anonymkode: ab8a2...661 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 Sivilstand har de strengt talt ikke noe med. De fisker etter muligheten for at du blir borte i permisjon snart tipper jeg Anonymkode: 9ed95...93f 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tenkte på det, men er proffe aktører så utspekulerte? Anonymkode: 95902...2b8 Ja, selvsagt. Det er ikke lov å sile på risiko for graviditet men mange gjør det likevel. Anonymkode: ad2ca...6d5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har søkt en jobb, fast stilling hvor første del av rekrutteringsrunden er satt til et byrå. På førstegangsintervju var første spørsmål min sivilstand, andre spørsmål hva partner jobber med, tredje fritidsinteresser. Jobbutlysningen krever mastergrad, fem års erfaring, samt eksempler på tidligere utført arbeid. Arbeidsbeskrivelse og ansvarsområder tilsier at faglig spisskompetanse virkelig er nødvendig. Fagfeltet er åpenbart ikke hr, for jeg lurer veldig på hvorfor partners yrke er relevant? Anonymkode: 95902...2b8 Det er ønskelig å kartlegge en fremtidig ansatt sine fremtidsplaner, og også hens evne til koordinering. Det er for å sikre seg at den ansatte og stillingen er en god match. La oss si du søker på en stilling som krever at du er fysisk på jobb kveldstid 2-3 ganger i uka. Du har partner, du er i 30-årene. Partneren din jobber turnus eller er mye på reise. Dere har små barn. Spørsmålet «får du dette til å fungere?» er relevant. Utrolig mange søker på jobber med arbeidstid de ikke realistisk kan kombinere med valgt livsstil eller livssituasjon. Ja, man kunne tenke seg at man luker ut de som ikke evner se at jobb og liv må kunne kombineres på annet vis (feks en ferdighetstester bør kunne si noe om evne til logisk tenkning), men det enkleste er faktisk å spørre folk rett ut. Fomler kandidaten da med et «eeehhhh.. joh..» så vet man at man ikke ansetter. Sier kandidaten «jeg har en stående avtale om kveldspass med min søster, som har et barn i samme alder» eller «dette har vi snakket om hjemme. Min karriære er viktig, og min partner vil avslutte turnus for å være hjemme med barna om jeg får stillingen» så ansetter man. Alternativet er å ansette en person som så ikke kan utføre stillingen og så må man kvitte seg med vedkommende og begynne på nytt. Noe som koster bedriften penger, ja. Men viktigere - det sliter på alle de andre ansatte. Som man også skal ta vare på. Anonymkode: abe8d...ce3 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er ønskelig å kartlegge en fremtidig ansatt sine fremtidsplaner, og også hens evne til koordinering. Det er for å sikre seg at den ansatte og stillingen er en god match. La oss si du søker på en stilling som krever at du er fysisk på jobb kveldstid 2-3 ganger i uka. Du har partner, du er i 30-årene. Partneren din jobber turnus eller er mye på reise. Dere har små barn. Spørsmålet «får du dette til å fungere?» er relevant. Utrolig mange søker på jobber med arbeidstid de ikke realistisk kan kombinere med valgt livsstil eller livssituasjon. Ja, man kunne tenke seg at man luker ut de som ikke evner se at jobb og liv må kunne kombineres på annet vis (feks en ferdighetstester bør kunne si noe om evne til logisk tenkning), men det enkleste er faktisk å spørre folk rett ut. Fomler kandidaten da med et «eeehhhh.. joh..» så vet man at man ikke ansetter. Sier kandidaten «jeg har en stående avtale om kveldspass med min søster, som har et barn i samme alder» eller «dette har vi snakket om hjemme. Min karriære er viktig, og min partner vil avslutte turnus for å være hjemme med barna om jeg får stillingen» så ansetter man. Alternativet er å ansette en person som så ikke kan utføre stillingen og så må man kvitte seg med vedkommende og begynne på nytt. Noe som koster bedriften penger, ja. Men viktigere - det sliter på alle de andre ansatte. Som man også skal ta vare på. Anonymkode: abe8d...ce3 Men merkverdig nok, så der det gjerne kvinner som spørres om slikt, men ikke menn. (Selv om de søker på samme stilling, og er i samme aldersgruppe.) Av en eller annen grunn antas det gjerne at ansvaret for å ordne en løsning for pass av barn, ligger på kvinnen i forholdet. Jeg vet at mange kvinner har blitt spurt rett ut om ting som "hvordan ser du for deg å løse henting av barnet ditt i barnehagen, hvis du må jobbe kveldstid?" Mens jeg aldri har hørt om en far som har blitt spurt om det samme. Anonymkode: 88cc4...346 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: La oss si du søker på en stilling som krever at du er fysisk på jobb kveldstid 2-3 ganger i uka. Du har partner, du er i 30-årene. Partneren din jobber turnus eller er mye på reise. Dere har små barn. Spørsmålet «får du dette til å fungere?» er relevant. Jeg reagerer på at sivilstand og partners yrke er første spørsmål. Spesielt siden den aktuelle stillingen er 8-16, fleksitid, ingen ettermiddager, helger eller helligdager. Det er helt fair å spørre om det vil fungere. Da kan det kanskje lønne seg å spørre om akkurat det, istedet for å gjette utfra svaret på et annet spørsmål? Anonymkode: 95902...2b8 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg reagerer på at sivilstand og partners yrke er første spørsmål. Spesielt siden den aktuelle stillingen er 8-16, fleksitid, ingen ettermiddager, helger eller helligdager. Det er helt fair å spørre om det vil fungere. Da kan det kanskje lønne seg å spørre om akkurat det, istedet for å gjette utfra svaret på et annet spørsmål? Anonymkode: 95902...2b8 For som du sier - på direkte spm kan man eventuelt få vite om avtalen med søsteren. Dumt å gå glipp av en kandidat også, fordi man ikke spør direkte og heller leker gjettelek Anonymkode: 95902...2b8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 Krever jobben sikkerhetsklarering? Da er det forståelig. Hvis du søker jobb i forsvaret for å passe på jagerflyene er det ikke sikkert du bør få den hvis dine polyamorøse samboere jobber på den russiske ambassaden alle sammen. Anonymkode: 1fdd8...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #14 Skrevet 19. juli 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Krever jobben sikkerhetsklarering? Da er det forståelig. Hvis du søker jobb i forsvaret for å passe på jagerflyene er det ikke sikkert du bør få den hvis dine polyamorøse samboere jobber på den russiske ambassaden alle sammen. Anonymkode: 1fdd8...8a4 Nei, den krever ingen klarering. Anonymkode: 95902...2b8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #15 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har fått spørsmål om hva søsken jobber med. Mye merkelige spørsmål som dukker opp i rekrutteringsprosesser. Anonymkode: a6f16...f6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå