AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Hva skjer om jeg ikke får ut nok penger til egenkapital når jeg alt har kjøpt meg hus? Jeg har mellomfinanisering på 15% som mine foreldre er kausjonist for. Jeg har panikk for hvordan dette vil gå😔 Anonymkode: 300d8...413
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Hva mener du? Har du kjøpt deg et hus du ikke har råd til? Hvordan er det mulig? Megler sjekker vel finansieringen din før du får overta boligen? Anonymkode: 011ed...988 2
Veggdyret Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Hen har mellomfinansiering, så da er det vel snakk om en annen bolig som skal selges og at egenkapitalen er bundet i den boligen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du? Har du kjøpt deg et hus du ikke har råd til? Hvordan er det mulig? Megler sjekker vel finansieringen din før du får overta boligen? Anonymkode: 011ed...988 Jo, men pga eksen plutselig ikke vil overta huset er det stor fare for at det er lite penger å hente. Jeg hadde mye egenkapital inne🥲 Anonymkode: 300d8...413
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, men pga eksen plutselig ikke vil overta huset er det stor fare for at det er lite penger å hente. Jeg hadde mye egenkapital inne🥲 Anonymkode: 300d8...413 Og eksen din ikke vil overta det er det jo bare å selge det. Anonymkode: 7217c...095
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og eksen din ikke vil overta det er det jo bare å selge det. Anonymkode: 7217c...095 Han nekter, så blir tvangssalg! Problemet er at sånn det står nå selger vi det nok med stort tap pga huset er ikke beboelig sånn det står i dag! Han skulle overta det å fullføre prosjektet, men ikke nå lenger🥲 Anonymkode: 300d8...413
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han nekter, så blir tvangssalg! Problemet er at sånn det står nå selger vi det nok med stort tap pga huset er ikke beboelig sånn det står i dag! Han skulle overta det å fullføre prosjektet, men ikke nå lenger🥲 Anonymkode: 300d8...413 Men hvorfor valgte du å kjøpe før dette var avklart og pengene på konto? Anonymkode: 7217c...095
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Dette har du skrevet om tidligere. Dere har kjøpt et hus, han skulle pusse opp, nå er ting revet og huset er ubeboelig. Han vil beholde huset, du mener du skal ha ut mer penger enn han er mener du skal ha. Nå har du altså kjøpt et hus, og får ikke ut egenkapitalen som er låst til det ubeboelige huset som samboeren nekter å selge. Dette er jo en skikkelig knipe som kan ta tid å løse, mye mer tid enn du har. Jeg hadde nok også fått litt hetta her. Snakk med banken, dette gjelder dine foreldres sikkerhet også, så lenge de er kausjonister. Anonymkode: 4fb1b...51a 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 Jeg jobber I bank. Om det ikke løser seg mtp sikkerhet så må det nye huset videreselges fordi banken kan velge å ikke finansiere da vilkårene ikke oppfylles. Det kommer veldig an på saken din om det er noe som kan søkes avvik på. Hvis det ikke er voldsomt god betjeningsevne inne i bildet så har du rett og slett kjøpt et hus du ikke har råd til og må selge. Anonymkode: 14997...991
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Han nekter, så blir tvangssalg! Problemet er at sånn det står nå selger vi det nok med stort tap pga huset er ikke beboelig sånn det står i dag! Han skulle overta det å fullføre prosjektet, men ikke nå lenger🥲 Anonymkode: 300d8...413 Han vil ikke overta huset, han vil ikke selge? Det rimer jo ikke. Men det er vel slik at han vil selge, men vil dele det økonomiske tapet. Du vil har tilbake de pengene du la inn. Nå er det en gang sånn at man er med på både gevinst og tap ved et hus. Så jeg forstår jo at han ikke vil gi deg mer enn det du har krav på. Du har i tillegg ikke skrevet noe, og dere eier 50/50. Neste gang legger du ikke penger i noe uten enten å eie mer av huset, eller dere har noe skriftlig. Jeg forstår bare ikke hvordan noen kan legge inn flere hundre tusen i et hus uten å sikre summen på noen som helst måte, Og nå er foreldrene dine også blitt dratt inn i dette. Anonymkode: 4fb1b...51a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva skjer om jeg ikke får ut nok penger til egenkapital når jeg alt har kjøpt meg hus? Jeg har mellomfinanisering på 15% som mine foreldre er kausjonist for. Jeg har panikk for hvordan dette vil gå😔 Anonymkode: 300d8...413 Jeg regner at du også vet at det tar lang tid før huset blir tvangssolgt. For en nær slektning av meg tok det godt over året før det i det hele tatt ble lagt ut, så jo før du kontakter banken og finner en løsning jo bedre. Anonymkode: 4fb1b...51a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg jobber I bank. Om det ikke løser seg mtp sikkerhet så må det nye huset videreselges fordi banken kan velge å ikke finansiere da vilkårene ikke oppfylles. Det kommer veldig an på saken din om det er noe som kan søkes avvik på. Hvis det ikke er voldsomt god betjeningsevne inne i bildet så har du rett og slett kjøpt et hus du ikke har råd til og må selge. Anonymkode: 14997...991 Takk for svar. Hvordan stilles saken når jeg får en høyere verditakst av det nye huset mitt? Jeg har ordnet avdragsfritt i 2 år på husbanklånet og har egenkapital lånet (mellomfinaniseringen) i min bank. Banken kan kanskje omgjøre lånet til boliglån? Anonymkode: 300d8...413
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Han vil ikke overta huset, han vil ikke selge? Det rimer jo ikke. Men det er vel slik at han vil selge, men vil dele det økonomiske tapet. Du vil har tilbake de pengene du la inn. Nå er det en gang sånn at man er med på både gevinst og tap ved et hus. Så jeg forstår jo at han ikke vil gi deg mer enn det du har krav på. Du har i tillegg ikke skrevet noe, og dere eier 50/50. Neste gang legger du ikke penger i noe uten enten å eie mer av huset, eller dere har noe skriftlig. Jeg forstår bare ikke hvordan noen kan legge inn flere hundre tusen i et hus uten å sikre summen på noen som helst måte, Og nå er foreldrene dine også blitt dratt inn i dette. Anonymkode: 4fb1b...51a Det er nok kun for å straffe meg, eller at han har en plan🤷♀️ Jeg har lært av dette, jeg stolte på feil mann!!!! Jeg har tatt utgangspunkt i hva min jeg skulle ha igjen av egenkapital og ja jeg burde visst bedre! Anonymkode: 300d8...413
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #14 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er nok kun for å straffe meg, eller at han har en plan🤷♀️ Jeg har lært av dette, jeg stolte på feil mann!!!! Jeg har tatt utgangspunkt i hva min jeg skulle ha igjen av egenkapital og ja jeg burde visst bedre! Anonymkode: 300d8...413 Vi eier 50/50 ja. Anonymkode: 300d8...413
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #15 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor valgte du å kjøpe før dette var avklart og pengene på konto? Anonymkode: 7217c...095 Lett å være etterpåklok+ Anonymkode: 300d8...413
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #16 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er nok kun for å straffe meg, eller at han har en plan🤷♀️ Jeg har lært av dette, jeg stolte på feil mann!!!! Jeg har tatt utgangspunkt i hva min jeg skulle ha igjen av egenkapital og ja jeg burde visst bedre! Anonymkode: 300d8...413 Jeg husker den forrige tråden din, og helt ærlig - ja, du skulle visst bedre enn å kjøpe nytt før dette var i orden. Han var jo ute etter å lage trøbbel for deg. Og det har han virkelig klart nå! Håper dette løser seg. Anonymkode: a9234...212 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #17 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Lett å være etterpåklok+ Anonymkode: 300d8...413 Etterpåklok? For meg er det ufattelig at noen tar opp et lån på flere millioner og kjøper et hus mens de fortsatt har penger bundet i en annen bolig slik at de er avhengige av mellomfinansiering til de for solgt den boligen de har fra før. At den forrige boligen er noe man eier sammen med en eks gjør det enda mer ufattelig. Anonymkode: 7217c...095
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar. Hvordan stilles saken når jeg får en høyere verditakst av det nye huset mitt? Jeg har ordnet avdragsfritt i 2 år på husbanklånet og har egenkapital lånet (mellomfinaniseringen) i min bank. Banken kan kanskje omgjøre lånet til boliglån? Anonymkode: 300d8...413 Vi hadde ikke godkjent ny verditakst om du nylig har kjøpt hvis det ikke er en grunn til at taksten har gått opp. Typ oppussing osv. Vi avviser e-takster hele tiden hvor det er tydelig at det ikke er hold i taksten men at det er en triggerhappy megler som har gitt en takst bare for å please kunden. Hvis du ikke har rom innenfor kravene til å sitte på begge lånene så vil det ikke være rom for å omgjøre til boliglån. Ville ringt banken din, for dette er en veldig kinkig situasjon. Kan foreldrene dine kausjonere for egenkapitalen du mangler? Anonymkode: 14997...991
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #19 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Takk for svar. Hvordan stilles saken når jeg får en høyere verditakst av det nye huset mitt? Jeg har ordnet avdragsfritt i 2 år på husbanklånet og har egenkapital lånet (mellomfinaniseringen) i min bank. Banken kan kanskje omgjøre lånet til boliglån? Anonymkode: 300d8...413 Er det slik at du allerede har fått lån i husbanken til det nye huset? Jeg vil tro at siden foreldrene dine står som kausjonister for de 15% til egenkapital så vil de omgjøre dette til boliglån, muligens til en litt høyere rentesats. Du er jammen heldig som har fått husbanklån når du allerede eier et annet hus. Trodde ikke det var mulig Anonymkode: 4fb1b...51a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #20 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vi hadde ikke godkjent ny verditakst om du nylig har kjøpt hvis det ikke er en grunn til at taksten har gått opp. Typ oppussing osv. Vi avviser e-takster hele tiden hvor det er tydelig at det ikke er hold i taksten men at det er en triggerhappy megler som har gitt en takst bare for å please kunden. Hvis du ikke har rom innenfor kravene til å sitte på begge lånene så vil det ikke være rom for å omgjøre til boliglån. Ville ringt banken din, for dette er en veldig kinkig situasjon. Kan foreldrene dine kausjonere for egenkapitalen du mangler? Anonymkode: 14997...991 Ok, ja det kan de. Jeg har skrevet mail til bankdama mi, men jeg har også fått godkjent å kjøpe oppussingprosjektet om jeg har medlånetaker så det er et alternativ! Anonymkode: 300d8...413
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå