Gå til innhold

Er det mange advokatjobber for folk som ikke kan norsk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med advokater som ønsker å jobbe i Norge, men som ofte møter en barriere i at annonsene søker etter mennesker som behersker norsk. I mange virksomheter er det egentlig ikke en nødvendighet, og man kan klare seg fint med engelsk. Språkkravet blir ekskluderende.

Det sier Mita Chanana Arnet, Nordea-advokat og medlem av Advokatforeningens mangfoldsutvalg.

https://www.advokatbladet.no/advokat-sommer-advokatforeningen-mangfold/mener-kunnskapsmangel-truer-reelt-mangfold-i-advokatbransjen/180315

Anonymkode: b5016...b6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan de norsk lov, da?

Anonymkode: deabf...a76

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

man kan klare seg fint med engelsk. Språkkravet blir ekskluderende.

Sånn går det når folk lever i egne bobler, og tror at resten av samfunnet er som i boblen deres. Hvis noen vil jobbe som advokater og bare kan snakke engelsk, finnes det flere engelskspråklige land der de kan gjøre dét.

Jeg synes det er horribelt at jobber der god kommunikasjon er helt avgjørende, skal foregå på et annet språk enn landets eget. Det er slett ingen selvfølge at klienter behersker engelsk så godt, og advokater som ikke behersker norsk vil da ekskludere seg selv.

Anonymkode: 38b5a...8c0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker jeg meg en advokat/ eller skal samarbeide med en advokat så er en viktig betingelse at vedkommende kan flytende norsk!

Anonymkode: 8432b...89f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes noen. Dette er stort sett internasjonale selskaper med internasjonale kunder som trenger hjelp med internasjonal rett. De har bare tilfeldigvis kontor i Norge, men kunne vært lokalisert hvor som helst. 

Språkkravet skyldes ikke først og fremst hensynet til kunder. Men det er en forutsetning for å forstå norsk rett. Kan man ikke norsk rett er det ingen grunn til å jobbe som advokat i Norge. 

Anonymkode: 2a084...832

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har snakket med advokater som ønsker å jobbe i Norge, men som ofte møter en barriere i at annonsene søker etter mennesker som behersker norsk. I mange virksomheter er det egentlig ikke en nødvendighet, og man kan klare seg fint med engelsk. Språkkravet blir ekskluderende.

Det sier Mita Chanana Arnet, Nordea-advokat og medlem av Advokatforeningens mangfoldsutvalg.

https://www.advokatbladet.no/advokat-sommer-advokatforeningen-mangfold/mener-kunnskapsmangel-truer-reelt-mangfold-i-advokatbransjen/180315

Anonymkode: b5016...b6a

Norsk lov er distinkt ulik andre nasjoners lov - blant annet ser man i Norge på barn som personer med egenverdi, og ikke som foreldrenes eiendel (slik man gjør så nært oss som i England og Frankrike). Så vedkommende advokat måtte jo lese tusenvis av sider med norsk jus - som ikke er oversatt. Hvordan skal hun eller han kunne lese seg gjennom de nyeste rettskraftige dommene, feks? De finnes ikke på engelsk. Dommer fra England eller Spania (som knapt har demokrati, langt mindre et fungerende rettsvesen) hjelper ikke i norsk rett.

Og utover dette - å lære seg norsk er ikke for en som evner lese tusenvis av sider med jus en uoverkommelig oppgave. Om de tar 2-3 år på kveldstid til hjelp forventer jeg at enhver som er oppegående nok til å praktisere jus har lært seg adekvat norsk.

Anonymkode: 5a8ee...2df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...