Gå til innhold

Hvor mye bør jeg beregne her av kostnader for kjelleren/første etg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ca 50kvm. Er kun en råkjeller nå med lecablokker, ca fra 1988. Har strøm og varmtvannsberederen står der jeg vurderer bad, men ellers ikke gjort noe. Det er en førsteetg fra ene siden, så bare halvveis kjeller..

Den skal inneholde stue, soverom og bad. Må grave litt (ca 1.5meter) for å få satt inn brann rømme vinduer på soverom. Og bytte et eksisterende vindu med verandadør. Må lage trapp fra etg over og ned, den må ha en sving/platå da det er bratt.

Vurderer varmekabler i gulv. Ellers trengs det gulv, og vegger. Trenger ikke det dyreste. Badet ønskes å gjøres klart adskilt, men må ikke ferdigstilles ennå. Det som evt skal inn der er vask, do, dusj og varmtvannsbereder.

Har noen noe som helst peiling på hva jeg kan forvente meg av kostnader? Med bad og uten bad? Jeg må sette bort alt med unntak av evt maling.

Kan jeg få til noe for rundt 500 000?

Anonymkode: cf8c6...bf8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det godkjent til beboelsesrom? Hvis ikke: skal du ha det godkjent? Da får du tek10/tek17 krav tror jeg - det er dyrt. Hvordan er takhøyden, og hva har du på gulvet? 5 cm betong var det i gamle huset vi rev, skulle vi laget noe ut av den kjelleren måtte vi pigget og pigget og pigget og bygget opp alt fra bunnen.

Litt avhengig av hva som må til tenker jeg 500000 til bad alene om det er stort. 

https://www.byggstart.no/pris/pusse-opp

Anonymkode: 481dd...88a

AnonymBruker
Skrevet

Har du drenert på utsiden? Hvis du har fukt i veggene så vil alt du lager innvending kunne rotne.

Jeg antar sokkelen på huset må forlenges med 1-1,5 meter ned. 

drenering + forlenging av sokkel tipper jeg kan nærme seg 500k, avhengig av terreng.

Jeg ville kontaktet noen som jobber betong og få et tilbud. Kontakt gjerne flere.

Anonymkode: 33006...b31

AnonymBruker
Skrevet

Det er drenert og allerede beboelsesrom (utleie leilighet) vegg i vegg. Det er helt fullverdig takhøyde.

Hvorfor må evt sokkelen forlenges? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Det er en fullverdig etg der halve er allerede en etablert fullverdig leilighet fra byggeåret. Der er bare den ene delen som står uinnredet. Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Terrenget er skrånet. Det er inngang nede. Så fra ett nivå ser man en etg. Fra det andre nivået ser man to fullverdige etg. Det er etablert leilighet på den ene halvdelen av underetasjen.

Hvis jeg lager bad, blir det type pitte lite, der du omtrent kan sitte på do og vaske hender i vasken og vaske håret i dusjen samtidig 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Terrenget er skrånet. Det er inngang nede. Så fra ett nivå ser man en etg. Fra det andre nivået ser man to fullverdige etg. Det er etablert leilighet på den ene halvdelen av underetasjen.

Hvis jeg lager bad, blir det type pitte lite, der du omtrent kan sitte på do og vaske hender i vasken og vaske håret i dusjen samtidig 😅

Det heter sokkel, ikke kjeller. Hvis rommene er råkjeller i dag er de ikke godkjent for varig opphold, og du må søke kommunen om bruksendring, sende inn tegninger av fasadeendring, nabovarsel osv, bare i gebyrer er dette mye, og du burde få proff hjelp med tegningene til søknaden. Du må nesten bare kontakte en entreprenør med en gang, som kan komme og gi et prisoverslag på tegning, søking, arbeid og materialer. 

Anonymkode: aa695...cc6

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, ja det er en sokkel ☺️ Jeg vet jeg må ha proff hjelp, jeg bare lurte på om det i det heletatt var noe jeg skal begi meg ut på..  jeg tipper jeg har budsjett for ca max 5-700 000.. helst mindre..

Jeg har veldig lyst på dette. Jeg kan tjene noe ekstra på ferieutleie med ekstra plass. Badet kan evt bare "rammes" inn med vegger foreløpig og varmtvannstanken stå der den står, så kan jeg evt lage ferdig badet om noen år. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, ja det er en sokkel ☺️ Jeg vet jeg må ha proff hjelp, jeg bare lurte på om det i det heletatt var noe jeg skal begi meg ut på..  jeg tipper jeg har budsjett for ca max 5-700 000.. helst mindre..

Jeg har veldig lyst på dette. Jeg kan tjene noe ekstra på ferieutleie med ekstra plass. Badet kan evt bare "rammes" inn med vegger foreløpig og varmtvannstanken stå der den står, så kan jeg evt lage ferdig badet om noen år. Ts

Jeg ville heller hørt på et byggeforum. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville heller hørt på et byggeforum. 

Takk. Kjenner du til noe byggeforum du kan anbefale?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk. Kjenner du til noe byggeforum du kan anbefale?

byggebolig.no

Men å gjøre dette for å tjene på ekstra ferieutleie høres ut som en dårlig investering. Gitt at du klarer å dra inn 10k pr måned på å leie ut til ferieturister i 2-4 måneder så snakker vi altså om maks 40k i året (?). Om vi antar det vil koste 700k å gjøre dette så tar det deg altså over 17 år før du har tjent inn pengene du har brukt. Og da har jeg ikke tatt med renter du ville fått på 700k på de 17 årene. Tenker du fast utleie på 7000 i måneden så snakker vi om litt over 8 år før pengene er tjent inn.

De fleste som gjør dette gjør det vel fordi de trenger plassen selv til familieforøkelse eller unger som blir eldre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snublefot62 skrev (54 minutter siden):

byggebolig.no

Men å gjøre dette for å tjene på ekstra ferieutleie høres ut som en dårlig investering. Gitt at du klarer å dra inn 10k pr måned på å leie ut til ferieturister i 2-4 måneder så snakker vi altså om maks 40k i året (?). Om vi antar det vil koste 700k å gjøre dette så tar det deg altså over 17 år før du har tjent inn pengene du har brukt. Og da har jeg ikke tatt med renter du ville fått på 700k på de 17 årene. Tenker du fast utleie på 7000 i måneden så snakker vi om litt over 8 år før pengene er tjent inn.

De fleste som gjør dette gjør det vel fordi de trenger plassen selv til familieforøkelse eller unger som blir eldre.

Jeg trenger plassen pga barn som blir voksne og trenger mer plass til kjærester/venner. Dette er fritidsbolig på populært sted hele året, så kan leie ut helger og ferier man ikke bruker selv. Vi bor her ikke selv. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...