AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Vi har et felles feriested vi ofte er på. Vi spleiser selvsagt på maten. Men min søster og samboeren lar min niese styre slik med maten, at nå vet ikke jeg hvordan lenge jeg orker. Det både irriterer meg grundig og er jo dyrt. Hun er skolejente nå. Eks- Hun spiser nesten kun sjokokuler til alle måltid. De kjøper inn det, men nesten all melk går til dette. Hun spiser en viss type smør. Dette er bare tull dessuten, for jeg har smurt på til henne og da spiser hun annet smør når hun ikke ser boksen. Hun kan ikke spise Rema pakken med taco, kun den røde (til dobbel pris). Hun har flere ganger spist taco der med Rema pakken når hun ikke ser pakken, pluss hjem til oss. Om vi spiser frokost lar de henne ta mange egg, men bare piller av det hvite. Alt det gule kastes. Hun får gå å spise nugatti på skje. Nugatti på brødskive liker hun ikke. Til frokost her en dag spiste hun nesten en hel pakke morr-pølse. Hun liker ikke på brødskive. Når vi skulle grille må hun ha Gilde pølser. Vi kjøpte en rimeligere alternativ en dag, og det spiste hun mye av. Akkurat det samme med sprøstekt løk. Hun spiste mye av det billige når hun ikke så. Men så så hun posen, og da dro de og kjøpte den vanlige siden hun ikke ville ha. Hun skal ha et vist type brød, ellers spiser hun ikke. Når barna fikk kjøpe seg lunsj på butikken ville hun bare ha hamburgerbrød og sprøstekt løk og ketchup. Så da kjøper de det.. Når vi var invitert på hotell-frokost i jula tok de med sjokokuler til henne. Men hun likte ikke melken der, så hun spiste ikke. Kunne fortsatt i evigheter, men dere skjønne. Siden vi er en del med de så påvirker det oss også. Foreldrene er vanskelig å snakke med, tror de evt tar dette som kritikk. De er veldig rigide på energidrikk og snap til større søsken, nesten litt for voldsomt der. Men å la henne holde på slik med kostholdet- da er det ikke så nøye. Hvordan kan jeg si dette på en fin måte? Jeg tror nesten ikke jeg takler nok en ferie med slikt spesial kosthold.. Burde de fått hjelp? Trenger tips til hvordan jeg kan (og om jeg bør) ta opp dette med min søster på en fin måte.. Anonymkode: 1fb12...914 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 19. juli 2022 Jeg skjønner ikke at du gidder å irritere deg over dette hvis det ikke er du som betaler for denne maten. Nyt ferien i stedet. Anonymkode: 804bd...9a9 52 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Dette har faktisk ingenting med deg å gjøre og ikke noe du skal blande deg inn i. Hvis det er slik at dere spleiser så får de betale en andel mer enn deg, evt at de kjøper spesial maten utenom, ellers får dere kjøpe hver for dere. Anonymkode: 34f3c...ecc 19 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #4 Skrevet 19. juli 2022 Enig, hvorfor irritere seg, foreldrenes problem (og ikke såå uvanlig at unger er kresne, og at kresne unger vil ha det de er vant til og vet de liker). Hadde snakket med foreldrene om dette gjorde det dyrere for din del, da burde de dekke opp for at hun "må ha" et dyrere merke om de ikke ønsker å ta den kampen, men ellers... Hadde latt det ligge og spist det jeg ville selv. Anonymkode: 5aca7...d10 7 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 19. juli 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har et felles feriested vi ofte er på. Vi spleiser selvsagt på maten. Anonymkode: 1fb12...914 Da sier du at spleising ikke fungerer for deg lenger, og du vil stå for egen mat fra og med lunsj i dag. Anonymkode: 771d8...b30 51 1 7
jaromei Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 Dette forstår jeg er kjedelig å være vitne til, men å være på ferie med dem er jo for en begrenset periode. Har datteren vært syk? Har hun slitt med maten? Småspist? Kan være mange grunner til at foreldre velger å ikke ta mange kamper på hva slags mat barna spiser. Jeg har en sønn som er veeeeldig småspist, og da prøver vi som foreldre å være litt på tilbudsiden, så han spiser _noe_, kontra ingenting. Til en viss grense selvfølgelig. Det at hun er i skolealder gjør jo at jeg tenker at foreldrene bør utfordre henne litt på spisevanene hennes, men det er jo opp til dem, ikke deg. Hvis det er sånn at dette plager deg så mye, så får du tenke litt over hvor viktig det er for deg å kunne feriere med dem. Eventuelt som noen over skriver, si at du ikke ønsker å spleise på mat lenger. Men det at du skal prøve å "fikse" barnet deres ved å mase på dem om at de bør skaffe seg hjelp osv, vil mest sannsynlig kun skape splid mellom deg og din søster. Er det verdt det? Det er deres barn. Dermed deres problem. 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har latt det gå tidligere altså. Enig i at det ikke er min sak, er vel derfor jeg har gitt f. Men når pålegg blir spist opp fordi man ikke liker, innkjøp blir dyrere fordi hun ikke liker, så føler jeg det blir min sak. Og når de kaster så mye mat etter henne- da er det litt vår sak. Vi kjøper jo i en felles pott. Når vi f eks lager taco må vi ha tre pakker, det blir jo klart dyrere. I tillegg får hun da sitte å lesse på ost i mengder… Men jeg skal holde stilt sikkert, takk for tips ☺️ Anonymkode: 1fb12...914 6
BobbySocks Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Slutt å spleis. De kjøper den dyre maten til seg og du den billige til dere. 18 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 De over har vel igrunn rett. Men vi hadde en lignende sak med mitt tantebarn. Jeg irriterte meg ikke over pris, det hadde ikke så mye å si. Tror ikke det var noe dyrere heller. Men alt styr med mat tok så mye tid, og hadde så mye fokus. Følte på en måte at det var mat, godterier og alt det der som styrte dagen vår. Det var irriterende. Tok det ikke opp, de hadde ikke klart å gjøre noe med det likevel. Begrenset heller tida sammen med de, nå er jenta eldre og ting har forandret seg. Anonymkode: 1ff27...21f 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har latt det gå tidligere altså. Enig i at det ikke er min sak, er vel derfor jeg har gitt f. Men når pålegg blir spist opp fordi man ikke liker, innkjøp blir dyrere fordi hun ikke liker, så føler jeg det blir min sak. Og når de kaster så mye mat etter henne- da er det litt vår sak. Vi kjøper jo i en felles pott. Når vi f eks lager taco må vi ha tre pakker, det blir jo klart dyrere. I tillegg får hun da sitte å lesse på ost i mengder… Men jeg skal holde stilt sikkert, takk for tips ☺️ Anonymkode: 1fb12...914 Dere får slutte å spleise. Men dere er bra dårlig stilt om dere ikke har råd til den røde pakken med taco. Den gule er forøvrig ikke god Anonymkode: ce66e...eae 30
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 Veit hvordan du har det, men unger er merkelig desverre. Anonymkode: fbf87...fdf 1
Veggdyret Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 Det blir ikke akkurat MYE ekstra penger ut av å kjøpe en liter melk ekstra, Santa Maria-tortillas istedenfor Rema og Gilde grillpølser istedenfor billigmerke, da... 20-30 kr dagen? Legg til 2-3 ekstra egg og 3 skjeer med nugatti så er vi fremdeles godt under en 50-lapp. Og i verste fall deles dette på 2 slik at du får halve regningen - altså 25 kr dagen - og i beste fall kjøper foreldrene med ekstra selv. Det er LITE å irritere seg over altså. 23 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har irritert meg over min brors barn fordi det blir så mye fokus på mat, hva de liker og ikke liker. Skikkelig dårlige forbilder for mine barn. Men jeg skulle latt være. Det er ikke mitt problem, og de har blitt bedre med alderen. Anonymkode: f2655...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #14 Skrevet 19. juli 2022 jaromei skrev (1 minutt siden): Dette forstår jeg er kjedelig å være vitne til, men å være på ferie med dem er jo for en begrenset periode. Har datteren vært syk? Har hun slitt med maten? Småspist? Kan være mange grunner til at foreldre velger å ikke ta mange kamper på hva slags mat barna spiser. Jeg har en sønn som er veeeeldig småspist, og da prøver vi som foreldre å være litt på tilbudsiden, så han spiser _noe_, kontra ingenting. Til en viss grense selvfølgelig. Det at hun er i skolealder gjør jo at jeg tenker at foreldrene bør utfordre henne litt på spisevanene hennes, men det er jo opp til dem, ikke deg. Hvis det er sånn at dette plager deg så mye, så får du tenke litt over hvor viktig det er for deg å kunne feriere med dem. Eventuelt som noen over skriver, si at du ikke ønsker å spleise på mat lenger. Men det at du skal prøve å "fikse" barnet deres ved å mase på dem om at de bør skaffe seg hjelp osv, vil mest sannsynlig kun skape splid mellom deg og din søster. Er det verdt det? Det er deres barn. Dermed deres problem. Mange gode poeng her. Det blir nok en konflikt ja. Og det er ikke mitt problem. Problemet blir jo litt når f eks mine barn har laget seg brødskive med smøret «hennes», og vi må kjøre tre mil å kjøpe nytt.. Og at vi må lage to middager, siden hun ikke liker nesten noe. Hun elsker bacon f eks, og kan spise en hel skål med fingrene. Men når hun fikk litt baconfett på fiskebollene så kastet de hele fatet med mat… Anonymkode: 1fb12...914 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #15 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har latt det gå tidligere altså. Enig i at det ikke er min sak, er vel derfor jeg har gitt f. Men når pålegg blir spist opp fordi man ikke liker, innkjøp blir dyrere fordi hun ikke liker, så føler jeg det blir min sak. Og når de kaster så mye mat etter henne- da er det litt vår sak. Vi kjøper jo i en felles pott. Når vi f eks lager taco må vi ha tre pakker, det blir jo klart dyrere. I tillegg får hun da sitte å lesse på ost i mengder… Men jeg skal holde stilt sikkert, takk for tips ☺️ Anonymkode: 1fb12...914 Hvis det er slik at det brukes så store mengder mat som du skisserer så er det vell uansett billigere for deg å kjøpe det du skal ha kun til deg, så kan du heller ta med rester hjem igjen. Bare si rett ut at du føler det blir en skjev fordeling og at du ikke kan ta deg råd til det. Eller de andre løsningene som nevnes. Barn og kresenhet er ikke uvanlig, de har ikke utviklet smaksløkene skikkelig enda, så er det faktisk mye kresenhet som går i arv(gener), det å tvinge barn til å spise kan gjøre problemet mye større på sikt, det er med andre ord en komplisert sak og hvis du skal uttale deg om temaet bør du i så fall sitte på en god del kunnskap om tematikken eller ha utdannelse innen det. Ikke noe man skal blande seg inn i fordi man fra gammelt av har lært at kresenhet = bortskjemt og frekk. Det er mange forskjellige årsaker, spiseforstyrrelser, gener, diagnoser, en fase osv. Anonymkode: 34f3c...ecc 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #16 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere får slutte å spleise. Men dere er bra dårlig stilt om dere ikke har råd til den røde pakken med taco. Den gule er forøvrig ikke god Anonymkode: ce66e...eae Men herregud, klart vi har råd. Vi har god råd. Men vi ønsker å være flinke med mat og innkjøp ☺️ Mange bekker små osv…. Anonymkode: 1fb12...914 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #17 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange gode poeng her. Det blir nok en konflikt ja. Og det er ikke mitt problem. Problemet blir jo litt når f eks mine barn har laget seg brødskive med smøret «hennes», og vi må kjøre tre mil å kjøpe nytt.. Og at vi må lage to middager, siden hun ikke liker nesten noe. Hun elsker bacon f eks, og kan spise en hel skål med fingrene. Men når hun fikk litt baconfett på fiskebollene så kastet de hele fatet med mat… Anonymkode: 1fb12...914 Dette hadde jeg ikke giddet. Penger er en ting det kan jeg stå i. Men sånn oppførsel hadde tappet meg for energi. Hva sier barna dine? Har de kommentert noe? Anonymkode: 1ff27...21f 15 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 Har tre barn, hvorav to spiser normalt og den siste er verdens vanskeligste når det kommer til mat. Han kan ikke spise den og den typen, men den typen er ok osv, det er utrolig utmattende for meg som mor. Han spiser ikke kjøtt, men èn type hamburgerbrød, han spiser ikke alle brød, men èn type. Han er 6 år, og tro du meg - vi har mange kamper. Men på ferie er ikke dette kamper jeg gidder å kjempe, det har vi nok av i hverdagen. Kjenner at jeg ble litt lei meg av tanken på folk rundt skulle bli irriterte og føle han som en pest og en plage. Dette er noe som er vanskelig for han i hverdagen også, i bursdager feks når alle koser seg med pizza og pølser, og han sitter å «ser på». Og igjen, tro meg, vi prøver. Hver dag. Du får bare si at dere får kjøpe hvert deres hvis det er et problem for deg hvordan er barn tydelig sliter med mat. Det er ikke alltid det handler om å «være bortskjemt», men et reelt problem med mat. Anonymkode: b1a1e...4d5 14 9 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #19 Skrevet 19. juli 2022 Veggdyret skrev (3 minutter siden): Det blir ikke akkurat MYE ekstra penger ut av å kjøpe en liter melk ekstra, Santa Maria-tortillas istedenfor Rema og Gilde grillpølser istedenfor billigmerke, da... 20-30 kr dagen? Legg til 2-3 ekstra egg og 3 skjeer med nugatti så er vi fremdeles godt under en 50-lapp. Og i verste fall deles dette på 2 slik at du får halve regningen - altså 25 kr dagen - og i beste fall kjøper foreldrene med ekstra selv. Det er LITE å irritere seg over altså. Jo, der vi er opp på feire, et sted med kun en liten Coop s-marked butikk er det DYRT! Grillpølser er nærmere 50. Taco pakkene dobbelt så dyr! Så prisen er høy! Men vi har råd til det, er ikke der det ligger. Er bare ikke interessert i at hun skal spise opp pålegget bare. Og når vi er på feire nærmere 10-12 dager på et sted med så mye dyr mat så er det mye penger… Anonymkode: 1fb12...914 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #20 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere får slutte å spleise. Men dere er bra dårlig stilt om dere ikke har råd til den røde pakken med taco. Den gule er forøvrig ikke god Anonymkode: ce66e...eae Haha, plukker ut en ting kun for å kritisere. Hva er det med folk som deg som gjør slikt? Hvilken glede får du av det? Ts reagerer ikke kun på den ene tacopakken, men summen av alt. Anonymkode: 8d7ee...c17 13 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå