Gå til innhold

Test av mage og tarm

Uheldig

Anbefalte innlegg

Jeg har gått igjennom en svært traumatisk og ekstrem stressende tid de siste 2 årene og har før dette vært litt syk og hatt visse symptomer, men så ble jeg svært syk. Kan ikke spise eller drikke uten ekstreme symptomer både innsiden og utsiden. Nå er jeg veldig syk 24/7 og det må komme fra magen og tarm. 
Prøver finne ut hvilke tester jeg må ta og hvor de kan bli tatt uten å tømme bankkontoen min. Legen min har nektet å høre på meg til tross for at jeg tydelig har blitt verre. Mister mye vekt og har ingen energi. 
Jeg må ha en plan nå når jeg skal til legen slik at ting blir gjort. Det er sommer og sol og jeg er iskald og blå på lepper.. 

Har ikke gluten eller laktose allergi, og vanlig prøver er bra nok. Det er noe annet som foregår inni kroppen. 

Hva slags test gjorde dere og hvor ble de tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Be legen din om å bli henvist til gastroskopi og koloskopi.Du betaler kun egenandel.

Anonymkode: a8e28...7eb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den første prøven du bør ta er en avføringsprøve (FeCal) som måler betennelsesenzymer i tarmen (kalprotektin).
Nummer to er en avføringsprøve som heter HemoFec, som måler blod i avføring.

Ut over det bør du henvises til gastroskopi i første omgang, og hvis du får utslag på avføringsprøvene bør du også henvises til kolonoskopi.

Av blodprøver er det standardprøvene + IgA, IgG, IgE, og IgM.

Ellers, hvis legen ikke vil høre på deg, det er noen radiologer som driver privat praksis med ultralyd.  Noen av dem er veldig flinke (Blant annet en på Nøtterøy hvis du befinner deg på østlandet.  Han tar ikke så veldig mye for en undersøkelse).

Anonymkode: 2c1d9...071

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette høres ut som sludder. Skjønner godt at legen din ikke tar deg alvorlig. "Ekstreme symptomer hver gang du spiser eller drikker?"

Foreslår henvisning til en psykiatrisk poliklinikk. 

Anonymkode: 6d1c2...3cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette høres ut som sludder. Skjønner godt at legen din ikke tar deg alvorlig. "Ekstreme symptomer hver gang du spiser eller drikker?"

Er du helt idiot? Hvis det er betennelse i tarmen kan det oppleves slik.

Anonymkode: c7526...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg igjen, slitt med dette i drøyt 4 år. Siste året blitt bedre. Jeg har tatt de vanlige prøvene som CT, koloskopi, gastroskopi pg div avføringsprøver. Jeg mistenker selv gastroparese -som betyr at man har delvis lammet fordøyelse. Noen ganger kommer dette sekundært fra annen sykdom og noen ganger er det ideopatisk. Dvs man finner ikke helt opphavet. Men om du har vært igjennom en stresset periode så kan det autonome nervesystemet ditt har blitt forstyrret noe som også går utover fordøyelsen -den er såpass nedsatt at maten din ikke kommer videre i systemet som den skal og magen jobber tregt, du vil da føle mye ubehag, det kan ta lang tid før det blir bedre. Det viktigste da er å stresse ned så mye som mulig IG ta tiden til hjelp. Jeg har dessverre ikke fått tatt de prøvene som som kan påvise gastroparese og har hatt mye annen sykdom som har gjort at jeg ikke har orket ta det opp igjen, har som sagt blitt noe bedre. For å påvise gasteoparese så må du enten ta en smart-pill test eller en røntgentest av mage etter du har spist eller drukket ett måltid. Dette gjøres kun på utvalgte sykehus. Vil anbefale deg flytende måltider så langt det lar seg gjøre og evt ernæringsdrikker fra apoteket.  Føler med deg -det er helt jævlig å gå sånn. Men som sagt prøv å Google gasteoparese. Men du må npk igjennom de vanlige undersøkelsene først -før lege tenker gastroparese. Min fastlege hadde ikke hørt om det før.. veldig pussig for det er godt beskrevet i medisinen. 

Anonymkode: 89727...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.7.2022 den 10.55):

Det er faktisk mulig selvom du selv ikke har opplevd det. 

Anonymkode: 89727...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...