Gå til innhold

Katt på antibiotika vil ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten vår fikk et lite kutt på foten sin og går derfor på antibiotika (og smertestillende). Dette startet på torsdag og skal ta til fredag. Han er en katt som elsker å være ut og som nå holdes inne, så han vil så gjerne ut. Klorer på katteluken oftere nå for å prøve å komme ut og mjauer mye. Såret ser fint ut og han virker veldig pigg, men tror dere det likevel er fare for såret om han får gå ut og risikere at han ikke kommer inn igjen tidsnok til neste dose? Synes litt synd på han… Flott vær er det og. 

Anonymkode: 8b05d...db0

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke sluppet han ut nei. 

Det er mye du kan gjøre for å underholde hab. Last ned kattespill på ipaden, sett på kattetv på tven, lek med han (aller best er fjærstenger), gjem godbiter/tørrfôr, kast godbiter/tørrfôr, lag en teppehytte (🤣), lag en diy foodpuzzle osv.. Finnes masse tips hvis du googler «how to play with indoor cat» «how to keep indoor cat happy» 

Anonymkode: 0224d...6f3

AnonymBruker
Skrevet

Gå på durebutikk å kjøp inn matatbi pinner, eller leker med catnip/baldrian, kjøp litt nye gøye ting, kanskje en tunnel? And so on..

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge skal han gå på det? 

Det som er risikoen er jo som du sier at han ikke kommer tidsnok og det ikke blir skikkelig bruk av antibiotika og kanskje smertestillende slutter å fungere slik at han får vondt. 

Men det værste er hvis han går på lengre tur/vandrer og ikke kommer tilbake på noen dager (det kan jo kanskje skje hvis han er snurt pga at han ikke får gå ut.) for da vil du ikke få fullført antibiotika kuren og da kan katten utvikle resistens slik at det ikke fungerer/funker like bra neste gang, så risikerer han jo å ha vondt. I tillegg så er en skadet katt, spesielt i foten og spesielt hvis smertestillende gå ut, være et enklere bytte mot andre katter/rovdyr. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge skal han gå på det? 

Det som er risikoen er jo som du sier at han ikke kommer tidsnok og det ikke blir skikkelig bruk av antibiotika og kanskje smertestillende slutter å fungere slik at han får vondt. 

Men det værste er hvis han går på lengre tur/vandrer og ikke kommer tilbake på noen dager (det kan jo kanskje skje hvis han er snurt pga at han ikke får gå ut.) for da vil du ikke få fullført antibiotika kuren og da kan katten utvikle resistens slik at det ikke fungerer/funker like bra neste gang, så risikerer han jo å ha vondt. I tillegg så er en skadet katt, spesielt i foten og spesielt hvis smertestillende gå ut, være et enklere bytte mot andre katter/rovdyr. 

Han skulle ta medisin i 8 dager, så på fredag blir siste dag. (Han hadde fått en kutt mellom tærene.) 

Jeg har tenkt på dette at han kan bli litt snurt. Nå har han vært inne siden torsdag og er nok sikkert litt fornærmet. Flott vær er meldt, så faren for at ham ikke kommer hjem med en gang er stor. En ting er å gå glipp av én medisin, men om det blir flere så er det sikkert veldig uheldig. 
Han bør nok være inne til kuren er over. Han kjeder seg og er ingen leken katt så det er vanskelig å aktivisere han. Så jeg synes bare litt synd på han. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde ikke sluppet han ut nei. 

Det er mye du kan gjøre for å underholde hab. Last ned kattespill på ipaden, sett på kattetv på tven, lek med han (aller best er fjærstenger), gjem godbiter/tørrfôr, kast godbiter/tørrfôr, lag en teppehytte (🤣), lag en diy foodpuzzle osv.. Finnes masse tips hvis du googler «how to play with indoor cat» «how to keep indoor cat happy» 

Han er dessverre ikke noe leken av seg. Så det er ikke så lett. Eneste jeg kom på nå er slik strikkemus som lukter veldig sterkt av catnip og valeriana (tror jeg). De elsker han! Kun én butikk jeg vet som selger dem, men jeg kan sikkert dra dit senere i dag å kjøpe noen. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...