AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #1 Skrevet 19. juli 2022 Vi har to barn, men jeg har hele veien hatt hovedomsorg. Det har vært endel fram og tilbake, så det siste året har vi ikke engang bodd sammen. Barna er 1 og 4 år. Pappa'n har kommet ofte, men i det siste har han begynt å drikke endel. Kan han nektes samværsavtale? Anonymkode: 79c83...a4f
Gjest ti10 Skrevet 19. juli 2022 #2 Skrevet 19. juli 2022 Definisjonen på en tivolipappa er altså ikke at han drikker. Hvis han du snakker om, drikker når han har/er sammen med barna, kan han nektes samvær, men hvis han drikker ellers, blir det noe annet.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #3 Skrevet 19. juli 2022 Ts: han drikker og er i tillegg en tivoli-pappa. Hvis det er klargjørende. Anonymkode: 79c83...a4f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #5 Skrevet 19. juli 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Ts: han drikker og er i tillegg en tivoli-pappa. Hvis det er klargjørende. Anonymkode: 79c83...a4f Du kan ikke nekte samvær på bakgrunn av at han er tivoli-pappa, så jeg skjønner ikke hvorfor den delen et relevant. Men hva legger du i at han drikker en del? Hver helg? Hver kveld? Når han har barna? Anonymkode: 752d4...304 6
~white lady~ Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har to barn, men jeg har hele veien hatt hovedomsorg. Det har vært endel fram og tilbake, så det siste året har vi ikke engang bodd sammen. Barna er 1 og 4 år. Pappa'n har kommet ofte, men i det siste har han begynt å drikke endel. Kan han nektes samværsavtale? Anonymkode: 79c83...a4f Det som betyr noe, er om han klarer å gi ungene den omsorgen de har behov for, samt at hjemmet er tilrettelagt for barn (at det ikke flyter med flasker, sneiper etc.) Han kan selvfølgelig ikke drikke/ha promille når han er sammen med barna. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 For å være en ålreit helgeforelder må man: - Være edru når ungene er der. - Evne å ordne mat, klær, bleier, tannpuss, søvn. - Evne å møte ungene emosjonelt. Om det er noenlunde på plass, er det ikke så farlig om det ellers er tivoli&sirkus. Anonymkode: 01dc0...118 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Hva man kan forvente og hva man kan kreve er 2 forskjellige ting. Er du bekymteret for hvordan det er der , snakker du med han , går ikke det ringer du inn en bekymring til barnevernet. Og hvis du skal holde barna igjen må du snakke med advokat. Anonymkode: 92a68...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 Hva er en tivolipappa? Anonymkode: 839f6...5ea 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er en tivolipappa? Anonymkode: 839f6...5ea Hun har kanskje besøkt samme tivili to ganger? Anonymkode: 94005...3a8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er en tivolipappa? Anonymkode: 839f6...5ea Lurer jeg også på... Anonymkode: 9c44b...8f4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 Jeg ville ikke kalt dette tivolipappa, men en person med alkoholproblemer. Og da bør han ikke ha fast samvær nei. Anonymkode: 8e80d...844
~white lady~ Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva er en tivolipappa? Anonymkode: 839f6...5ea En forelder som lar ungene spise iskrem til kvelds, tar de med på lekeland, kino og mcdonalds samme dag, og har filmmaraton søndagen med chipsskåla og cola stående fremme. Han glemmer at barna må pusse tennene før leggetid, at det er lurt å gi de en skikkelig frokost i stedet for en vannmelon på deling, og at middag bør inneholde noe annet enn pølser og spaghetti hver dag. En tivolipappa synes heller ikke det er så viktig å sette grenser, og lar barna bestemme alt for mye selv. Vil ikke legge seg? Nei vel, se en Disney film til, da. Mer snop? 12 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #14 Skrevet 19. juli 2022 En tivolipappa er en som ikke setter noen grenser/regler og lar heimen være et tivoli når han har barna. Ingen leggerutiner eller leggetider, mye usunn mat, mye skjermtid. Barna blir utslitt, grinete og synes det er vrient å forholde seg til to hjem med så ulike regler. I tillegg har skilsmissebarn utrolig mye høyere risiko for overvekt. Anonymkode: 15e0a...ef2 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #15 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En tivolipappa er en som ikke setter noen grenser/regler og lar heimen være et tivoli når han har barna. Ingen leggerutiner eller leggetider, mye usunn mat, mye skjermtid. Anonymkode: 15e0a...ef2 Det du beskriver her er hvordan det er i mange hjem med samboende foreldre. Det er ikke gitt at barnemor nødvendigvis har fasiten på hva som er best/bra for barna. Samfunnet er blitt litt for overbeskyttende. Hvem tør for eksempel å la barna sine klatre i trær lenger??? Dette er noe begge foreldrene bør diskutere og bli enige om noen felles retningslinjer. Mor kan ikke nødvendigvis forvente at alle hennes regler skal følges når barna er på samvær. Er det skrevet avtale på hvem som har hovedomsorgen? Og ang alkohol, hva defineres i mors øyne som «drikker en del»? Det er stor forskjell på å drikke et par glass vin til middagen og fyll hvor man ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Det finnes vel heller ingen regel som sier at samværsforelder må være edru hele tiden? Samboende foreldre nyter vel litt alkohol innimellom selv om barna er hjemme? Anonymkode: 5faeb...91b 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #16 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville ikke kalt dette tivolipappa, men en person med alkoholproblemer. Og da bør han ikke ha fast samvær nei. Anonymkode: 8e80d...844 kommer vel ann på hvor mye alkohol man egentlig drikker da. fullt mulig å for eksempel drikke ett par glass vin til middagen og / eller ett par øl til kvelds. Men samtidig ikke være særlig full, og likevel være en god forelder som passer på ordentlig tann-puss og så videre. Anonymkode: 41632...aed
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #17 Skrevet 19. juli 2022 Jeg hadde ikke sendt mine barn til en som har alkoholproblemer og som tidligere heller ikke har hatt normalt samvær. Hjelper ikke hva både «lensmann og prest» hadde ment og sagt om den saken. Barnas trygghet og trivsel er pri 1 Anonymkode: ea1d5...0b4
~white lady~ Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): kommer vel ann på hvor mye alkohol man egentlig drikker da. fullt mulig å for eksempel drikke ett par glass vin til middagen og / eller ett par øl til kvelds. Men samtidig ikke være særlig full, og likevel være en god forelder som passer på ordentlig tann-puss og så videre. Anonymkode: 41632...aed Det er virkelig ikke greit å drikke et par glass vin eller ett par øl når man har ansvar for barn. De fleste er synlig påvirket etter to glass vin. Jeg som normalt bygd kvinne, kjenner det godt etter ett glass, om jeg drikker på tom mage. Og barn merker fort om foreldrene er annerledes. Ansiktsmimikk, språk, øyekontakt og evnen til observasjon og kommunikasjon endres ved inntak av alkohol. Og dette kan være skremmende for barn. Og kjennes utrygt.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #19 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har to barn, men jeg har hele veien hatt hovedomsorg. Det har vært endel fram og tilbake, så det siste året har vi ikke engang bodd sammen. Barna er 1 og 4 år. Pappa'n har kommet ofte, men i det siste har han begynt å drikke endel. Kan han nektes samværsavtale? Anonymkode: 79c83...a4f Hovedfokuset for to voksne med felles barn er alltid, uten unntak og uten alternativer hva som er til barnas beste. Det er til barns beste at mor og far legger egne behov og følelser til side og fungerer som foreldre. Sammen. For du kan når som helst skille deg fra din partner. Men du kan aldri, noensinne, skille deg fra rollen som med-forelder. Så hvordan og hvorfor er det til barnas beste å ikke ha samvær med sin far? Ikke til ditt beste - til deres beste. Ditt beste er irrelevant. Alle foreldre jeg har møtt påstår seg villige til å dø for sine barn. Å være bestevenner med barnefar eller barnemor de neste 80 årene av sitt liv fremstår som et ikke-offer i sammenligning. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde ikke sendt mine barn til en som har alkoholproblemer og som tidligere heller ikke har hatt normalt samvær. Hjelper ikke hva både «lensmann og prest» hadde ment og sagt om den saken. Barnas trygghet og trivsel er pri 1 Anonymkode: ea1d5...0b4 Ts er ikke kvalifisert til å vurdere om noen som helst har et alkoholproblem. Det samme gjelder deg. Det er en oppgave for fagfolk. At du tror du er kvalifisert gjør bare saken verre, for da viser du åpent dårlig dømmekraft. Som aldri er til barns beste. Anonymkode: 7ec38...48f 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #20 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hovedfokuset for to voksne med felles barn er alltid, uten unntak og uten alternativer hva som er til barnas beste. Det er til barns beste at mor og far legger egne behov og følelser til side og fungerer som foreldre. Sammen. For du kan når som helst skille deg fra din partner. Men du kan aldri, noensinne, skille deg fra rollen som med-forelder. Så hvordan og hvorfor er det til barnas beste å ikke ha samvær med sin far? Ikke til ditt beste - til deres beste. Ditt beste er irrelevant. Alle foreldre jeg har møtt påstår seg villige til å dø for sine barn. Å være bestevenner med barnefar eller barnemor de neste 80 årene av sitt liv fremstår som et ikke-offer i sammenligning. Ts er ikke kvalifisert til å vurdere om noen som helst har et alkoholproblem. Det samme gjelder deg. Det er en oppgave for fagfolk. At du tror du er kvalifisert gjør bare saken verre, for da viser du åpent dårlig dømmekraft. Som aldri er til barns beste. Anonymkode: 7ec38...48f Hvem er du som vet hva som er bra og ikke bra ang oppvekstvilkår i et hjem der det drikkes ? Jeg antar at du hører til en fløy der far har vært urettferdig behandlet og dermed så er far bra uansett hvilken forfatning han er i. Jeg har vokst opp med en far som drakk i perioder. Han gjorde meg utrygg, og satt meg i forlegenhet med å vise seg beruset offentlig. Jeg hadde både naboer og venner som så han kom ramlende full ut av bussen. Du burde fatte og begripe at om historien til TS ikke stemmer eksakt med virkeligheten, så er det en mindre alvorlig sak som uansett løses lokalt. Men om dette er realiteten så vet vi som har barn at det er foreldrenes oppgave å beskytte barna og gi de en trygg oppvekst. Å vente på at «profesjonelle» skal komme inn i familien og vurdere om det er noen som alkoholproblemer og som skader sine barn mentalt pga det er det dummeste jeg har hørt . Jeg har ikke dårlig dømmekraft nei. Jeg har lært sv dumme voksne som er selvopptatte, og en kan aldri stole på en alkoholiker, ever. Det er ulike måte å misbruke alkohol på by the way Anonymkode: ea1d5...0b4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå