Gå til innhold

Hvordan kan jeg hjelpe en ung kvinne med alvorlig angst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Naboen min har leid ut kjelleren til ei ung dame med vannvittig store vansker i hverdagen, hun har mista jobben sin for noen mnd siden og har ikke søkt nav om hjelp og har derfor ikke fått betalt husleia på lang tid. På torsdag blir låsen til leiligheten hennes byttet og hun vil da ikke lenger ha tilgang til hjemmet sitt.

Jeg har et godt forhold til naboen min og han er en snill og tålmodig mann men har et høyt huslån og betale og derfor avhengig av at leia kommer inn. 

Jeg har også blitt kjent med denne jenta som har bodd der i 2 år nå, hun er 21 år og har en vond fortid, ingen kontakt med familie og et skralt nettverk. Hun har òg angst. Hun mista jobben fordi hun ikke lenger klarte/orket å møte opp og hun klarer ikke å kontakte nav, hun skjelver og gråter ukontrollert hver gang hun prøver og sier hun blir kvalm og svimmel, jeg har forsøkt å hjelpe henne med å ringe nav på hennes vegne, men fikk beskjed om at hun måtte ta kontakt selv og sende søknad som enkelt kunne gjøres på pc, forsøkte å hjelpe med dette og men hun fikk panikk og forlot hjemmet.. Jeg har snakket med henne om at hun burde be legen sin om henvisning til psykolog og hun sier hun er enig, men tørr ikke å ta steget.

Hun sliter enormt og har snart ikke noe plass å gjøre av seg. Jeg synes så synd i henne, men vet ikke lenger hva jeg kan gjøre, selv har jeg mann og barn og ikke noe ledig plass i hjemmet vårt ellers hadde vi tatt henne inn.. 

Hun har ingen! Og dette er fullstendig krise for henne,vi er skikkelig bekymret og ønsker hun skal få hjelp! Hva kan vi gjør? 

Anonymkode: 5840c...b86

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke hjelpe noen som ikke bil eller er villig til å motta hjelp.

Anonymkode: fdea7...b1e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke dette går på vilje, men at angsten hennes blokkerer alt

• Liker 2
Skrevet

Hei! Jeg har selv hatt sånn angst at jeg isolerte meg fullstendig, og til og med tanter og onkler utløste angstanfall. Først så vil jeg anbefale en medisin som heter Solian. Dette er en antipsykotika, men i lave doser er den veldig effektiv på angst samtidig som den fungerer stemningsstabiliserende. Den har veldig lite bivirkninger i lave doser, så hun trenger ikke å være redd for vektøkning, sløvhet og sånne ting som kan være typiske av enkelte medisiner. Jeg prøvde alt av anti-depressiva uten hell før jeg ble anbefalt denne medisinen av en psykologstudent, og den har mest sannsynlig vært en av de større faktorene til at jeg fortsatt er i live. 

Og når det kommer til å mestre angsten, så kan dette være vanskelig. Selv brukte jeg veldig mye tid på nettet, sånn at jeg oppsøkte kunnskap om psykiske lidelser samt pratet masse med andre som også hadde det. Og hvis det ikke blir for mye til henne, så kan du jo prøve å tilbringe litt tid sammen med henne og bare være en venn - du vet, se filmer og prate om gutter eller hva dere nå finner ut fungerer for dere. Psykologer er sjeldent en magisk løsning, og det er egentlig ikke leger heller - det å ha en sånn lidelse kan virkelig være en hard nøtt å knekke - og hvis hun har angst som følge av traumer på samme måte som jeg har, så vil hun trenge en spesialist og disse er det ganske få av. Jeg håper du tar deg tid til å stå sammen med henne mens hun kjemper sin kamp, for du trenger ikke å "fikse problemene" for henne - det kan være nok at du bare står sammen med henne mens hun finner ut av det selv. Og hjelpe henne med alt det praktiske, for det å følge avtaler og alt sånn kan være skikkelig krevende når man virkelig sliter, sånn at regninger ikke blir betalt, og man tar ikke telefonen når den ringer eller man unngår timene hos lege og psykolog for at man føler det er meningsløst eller bare for at det er for vanskelig. Og kanskje hjelp henne med mat hvis hun ikke klarer det selv - for det å være tom for mat når du ikke tør å åpne døra, det er skikkelig forferdelig. Jeg var faktisk over 30 før jeg kunne gå på butikken alene og uten å ha hjertet i halsen underveis. 

Dette var de første tankene som slo meg hvert fall, og får du fler spørsmål så bare send på en melding. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er det nødvendig å smelle i bunnen før det kan gå oppover. Hun kommer nok til å søke/få hjelp dersom hun ikke har annet valg, som husløse og pengeløs. I verste fall er å hjelpe å holde henne akkurat med nesa over vannet, i en svært ulevelig situasjonen. 

Selv folk med alvorlig angst kan bli enda reddere for en reell situasjon, og gjøre det nødvendige når frykten for noe verre er større. 

Anonymkode: 1ce91...ce8

• Liker 3
Skrevet (endret)

Først vil jeg bare si at hun er veldig heldig som har deg. Jeg har selv sosial angst og panikkangst. Tør ikke jobbe (samboeren betaler), tør ikke gå til Nav, tør ikke gå til lege.

Jeg tenker at noe du kan gjøre for å hjelpe er å ringe fastlegen/legekontoret, og kreve at hun får time fort. Når du forteller henne at hun har fått time, kommer hun nok til å få panikk. Si til henne at du blir med henne, at du skal snakke med legen, og at legen faktisk kjenner litt til situasjonen hennes allerede. At hun ikke behøver snakke selv (men jeg tipper hun kommer til å gjøre det). At du sier hun bør snakke med psykolog, kan gjøre vondt verre. Legg ansvaret over på legen. Hun vil nok likevel være vettskremt for å gå, men jeg tror hun vil være enda mer redd for hva som skjer om hun ikke blir med deg til lege. Lær henne å puste dypt med magen.

Si «Nei» om hun prøver stikke av. Det kan hjelpe, for hun kan være redd for å skuffe eller såre deg.

Ikke vær redd for å ta tak i hånden eller armen hennes om hun prøver å stikke av. Min samboer har slik hjulpet meg fra å rømme ut av huset.

Endret av MyMichelle
La til siste avsnitt.
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man har sterk angst så er det ikke snakk om å «ville». Når panikkangsten går inn, går «fornuften» ut. Tanker og vilje blir lammet av angst, og instinket for å flykte tar over. Som om man skulle stått overfor en løve, skrekken sier «løp for livet!», selv om man vet det ikke er mulig å løpe fra en løve. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer fastlegen hennes, hvis hun har en, eller legevakt og gir de beskjed om situasjonen. Denne jenta er ikke istand til å ivareta seg selv for øyeblikket, og må legges inn. Dersom du møter motstand tar du det videre, jenta må få hjelp, hun er fanget i situasjonen og er handlingslammet.

Anonymkode: 6af72...e1c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for forståelsesfulle svar til noen av dere ❤️🌹

Jeg vet ikke helt om dette er lov å skrive her, men jeg gjør et forsøk likevel... 

Jenta valgte å forlate livet , hun hadde nok desverre mye større vansker enn jeg ante 💔 jeg vet hun ønsket hjelp, jeg vet hun ønsket å mestre livet og å skape en trygg og behagelig tilværelse for seg selv. 

Hun kom hit til bygda alene når hun var kun 19 år, hun kjente ingen her, men hadde fått seg jobb her og trengte en ny start, hun virket så selvstendig og modig. 

Gradvis raknet alt for henne, vi var flere som vitnet det, hun trakk seg bort fra alle, og ble vanskelig å få kontakt med. Jeg har ikke hele historien hennes, men har forstått at hun ikke har levd et godt liv. Hun var en skjønn og god jente som virkelig fortjente bedre.

Så om noen ser dette, og kjenner noen som sliter, vær så snill og bare vær der for personen, strekk ut en hånd, vær en venn, ta på alvor at personen trenger hjelp selvom personen nekter å ta imot hjelpen du tilbyr. Jeg skulle ønske jeg kunne hjulpet henne mer, skulle ønske noen av rådene som kom her kom kjappere. 

🌹 Sov godt skjønne jente 🌹

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2022 den 3.26):

Naboen min har leid ut kjelleren til ei ung dame med vannvittig store vansker i hverdagen, hun har mista jobben sin for noen mnd siden og har ikke søkt nav om hjelp og har derfor ikke fått betalt husleia på lang tid. På torsdag blir låsen til leiligheten hennes byttet og hun vil da ikke lenger ha tilgang til hjemmet sitt.

Jeg har et godt forhold til naboen min og han er en snill og tålmodig mann men har et høyt huslån og betale og derfor avhengig av at leia kommer inn. 

Jeg har også blitt kjent med denne jenta som har bodd der i 2 år nå, hun er 21 år og har en vond fortid, ingen kontakt med familie og et skralt nettverk. Hun har òg angst. Hun mista jobben fordi hun ikke lenger klarte/orket å møte opp og hun klarer ikke å kontakte nav, hun skjelver og gråter ukontrollert hver gang hun prøver og sier hun blir kvalm og svimmel, jeg har forsøkt å hjelpe henne med å ringe nav på hennes vegne, men fikk beskjed om at hun måtte ta kontakt selv og sende søknad som enkelt kunne gjøres på pc, forsøkte å hjelpe med dette og men hun fikk panikk og forlot hjemmet.. Jeg har snakket med henne om at hun burde be legen sin om henvisning til psykolog og hun sier hun er enig, men tørr ikke å ta steget.

Hun sliter enormt og har snart ikke noe plass å gjøre av seg. Jeg synes så synd i henne, men vet ikke lenger hva jeg kan gjøre, selv har jeg mann og barn og ikke noe ledig plass i hjemmet vårt ellers hadde vi tatt henne inn.. 

Hun har ingen! Og dette er fullstendig krise for henne,vi er skikkelig bekymret og ønsker hun skal få hjelp! Hva kan vi gjør? 

Du kan hjelpe henne med å bestille time hos fastlege og følge henne dit. Du kan også være med inn til timen og hjelpe henne og forklare. 

Jeg kjenner meg veldig igjen i hennes angst, og jeg tok en cyp-test på dps der vi fant ut at jeg hadde en stor sårbarhet for å utvikle psykiske problemer, og at pga en genfeil kan jeg ikke bruke angstmedisin. 

Kanskje hun kan slite med noe lignende? 

Anonymkode: 4adea...cb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette var litt merkelig…. I løpet av få timer har du startet en tråd - og vedkommende har tatt livet av seg? Og din første tanke er å oppdatere KG?

Anonymkode: 6b977...d6e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for forståelsesfulle svar til noen av dere ❤️🌹

Jeg vet ikke helt om dette er lov å skrive her, men jeg gjør et forsøk likevel... 

Jenta valgte å forlate livet , hun hadde nok desverre mye større vansker enn jeg ante 💔 jeg vet hun ønsket hjelp, jeg vet hun ønsket å mestre livet og å skape en trygg og behagelig tilværelse for seg selv. 

Hun kom hit til bygda alene når hun var kun 19 år, hun kjente ingen her, men hadde fått seg jobb her og trengte en ny start, hun virket så selvstendig og modig. 

Gradvis raknet alt for henne, vi var flere som vitnet det, hun trakk seg bort fra alle, og ble vanskelig å få kontakt med. Jeg har ikke hele historien hennes, men har forstått at hun ikke har levd et godt liv. Hun var en skjønn og god jente som virkelig fortjente bedre.

Så om noen ser dette, og kjenner noen som sliter, vær så snill og bare vær der for personen, strekk ut en hånd, vær en venn, ta på alvor at personen trenger hjelp selvom personen nekter å ta imot hjelpen du tilbyr. Jeg skulle ønske jeg kunne hjulpet henne mer, skulle ønske noen av rådene som kom her kom kjappere. 

🌹 Sov godt skjønne jente 🌹

Det var veldig vondt og trist å høre... Det er en tung kamp å kjempe alene om man sliter psykisk. Det hemmer deg på alle måter. 

Du gjorde hva du kunne. ❤️

Anonymkode: 4adea...cb2

AnonymBruker
Skrevet

Du insinuerer at trege svar i tråden er delvis grunn til at denne jenta ikke fikk hjelp i tide og i følge deg nå er død. Det synes jeg ikke er innafor i det hele tatt.

Anonymkode: 3ddb2...652

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...