Gå til innhold

Kan dette være munnherpes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I helgen var jeg med en fyr og vi klinte av og på i flere timer. Han hadde litt skjegg så jeg husker det skrapte meg rundt munnen og når jeg gikk på badet så var jeg ildrød både på haken og rett under nesa, og dagen etterpå hadde jeg fått et stort sår på haken, det ser ut som et stort herpessår. 

Det er helt tørt, det flasser litt og gjør vondt og har en merkelig nesten litt grønnaktig farge og i tillegg er det rødt, men samtidig hvis jeg prøver å ta på det så kjenner jeg ingenting. Hvis det er herpes, hvordan i helvete kan jeg få det av å bli skrapt og blitt sår av skjegget hans? Han hadde ikke noe sår rundt munnen heller. Jeg har heller aldri hatt munnherpes, men dette såret hverken føles eller ser normalt ut. Trodde også at hvis man får munnherpes så er det rundt leppene og ikke på haken? 

Anonymkode: 5841c...c77

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med herpessår er at de svir og klør når de blir berørt. De er heller ikke grønnaktige på farge, men i retning blank/hvit.

Så jeg tror det rett og slett er skjegget som har skrapet sår og irritert huden. Så er det kommet bakterier i såret og laget en liten infeksjon, derav den grønnaktige fargen. Jeg har fått slike før, flere steder på kroppen, og de skyldes alltid en eller annen form for kraftig irritasjon på huden.

Anonymkode: 0c4d7...41f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Min erfaring med herpessår er at de svir og klør når de blir berørt. De er heller ikke grønnaktige på farge, men i retning blank/hvit.

Så jeg tror det rett og slett er skjegget som har skrapet sår og irritert huden. Så er det kommet bakterier i såret og laget en liten infeksjon, derav den grønnaktige fargen. Jeg har fått slike før, flere steder på kroppen, og de skyldes alltid en eller annen form for kraftig irritasjon på huden.

Okei, hva gjorde du for å behandle sårene? Brukte du en spesiell og hvor lang tid tok det før de forsvant?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Okei, hva gjorde du for å behandle sårene? Brukte du en spesiell og hvor lang tid tok det før de forsvant?

Ts

Hvis det med grønnaktig farge fortsatt er i blemmer/kviser, har jeg brukt å sprekke dem for å få ut alt pusset. Pusset er det med grønnaktig farge. (Verk kan det også kalles.) Så renser jeg med pyrisept, saltvann eller lignende, alt etter hva jeg har tilgjengelig. Kokt og avkjølt vann funker nok også om du ikke har noe annet, poenget er å få renset såret. Så har jeg stort sett latt dem få fred. Hvis det samler seg mer puss, renser jeg det bort alt etter behov. Men nå har mine vært relativt små da, jeg vet ikke hvor stort ditt er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Du får kjøpt Pyrisept i sprayform. Spray på haken mens du holder hodet over vasken, og spray rikelig til det drypper. Samtidig som du er på apoteket og kjøper Pyrisepten, så ta med deg noen sterile bomullspads. Disse kan du "dotte" haken tør med etter å ha sprayet den.

Gjør dette et par ganger om dagen, for å holde såret rent og fritt for bakterier.  

Er det noe grønn guffe under skorpen, så tyder det på en bakteriell infeksjon. Grønn verk = bakterier. Og herpes er som kjent virus, noe helt annet.

Anonymkode: 36e1b...56a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...