Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han er i dag ufør pga diverse, men har vært plaget med angst og depresjon. De siste tre årene syns jeg han har forandret seg en del. Nå som det har vært pandemi, så har han vært sykelig opptatt av dette. Han har hele veien ment at alt er tull, leste i timesvis om covidvaksiner hver dag. Ville gjerne diskutere dette, som vil si, han predikerer mens andre skal lytte. Ikke interessert i å høre andres meninger. Han har flere slike temaer han henger seg opp i, der han er overbevist om at han har rett og om noen mener noe annet, så tar de feil. 
Han mener at ingenting er hans feil. For eks. hvis han har sagt noe stygt til meg, så er det fordi jeg er slik eller sånn. Han innrømmer aldri skyld og eier ikke selvinnsikt. Har han såret meg, så har han null forståelse for det.  Unnskylder seg så og si aldri. Er nedlatende og mener han er bedre enn alle andre, inkludert meg. Selvopptatt. 

Samtidig så viser han omsorg og er oppriktig glad i barna sine. Han gir uttrykk for at han har følelsesmessige behov. 

Han var ikke slik før, men det har kommet så gradvis at det er vanskelig å si når. Vi har slitt mye i forholdet, så jeg har skyldt mye på det. Men, nå vet jeg ikke lenger. 

Hva tenker dere? Kan det være noe psykisk, eller er han til tider bare et rasshøl som ikke klarer å innrømme feil?

Anonymkode: c912c...752

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som har forvillet seg inn i noe konspigreier og fremdeles vil mase om koronavaksiner mens resten av oss er ferdig med pandemien. Det bunner nok oftes i psykiatri. Mener han selv at han trenger hjelp?

Anonymkode: 9388a...32e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han er i dag ufør pga diverse, men har vært plaget med angst og depresjon. De siste tre årene syns jeg han har forandret seg en del. Nå som det har vært pandemi, så har han vært sykelig opptatt av dette. Han har hele veien ment at alt er tull, leste i timesvis om covidvaksiner hver dag. Ville gjerne diskutere dette, som vil si, han predikerer mens andre skal lytte. Ikke interessert i å høre andres meninger. Han har flere slike temaer han henger seg opp i, der han er overbevist om at han har rett og om noen mener noe annet, så tar de feil. 

Sånn ble jo halvparten av folk under covid. Vakkert var det ikke. 

Anonymkode: 062c2...b74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å mistenke brist i personligheten til ens partner er alvorlig. Og et tegn på at du ikke liker han. 

Han oppfører seg sikkert ikke bra, men kjærester skal ikke mistenke personlighetsforstyrrelser. Da er man ferdig 

Anonymkode: 3032c...b3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som har forvillet seg inn i noe konspigreier og fremdeles vil mase om koronavaksiner mens resten av oss er ferdig med pandemien. Det bunner nok oftes i psykiatri. Mener han selv at han trenger hjelp?

😂😂😂

Du har virkelig fulgt med skjønner jeg. 

Anonymkode: c0935...6f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å spørre han helt åpent rett ut, uten kritisk tone?

»Du har forandret deg mye, blir ganske intenst opptatt av spesifikke temaer som du holder foredrag om. Hvordan opplever du dette selv?»

Anonymkode: 4a90d...5cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhodet ikke. Han ser ikke problemet i det heletatt.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva med å spørre han helt åpent rett ut, uten kritisk tone?

»Du har forandret deg mye, blir ganske intenst opptatt av spesifikke temaer som du holder foredrag om. Hvordan opplever du dette selv?»

Anonymkode: 4a90d...5cf

Da sier han at det er bare tull, og at folk må få opp øynene. Da begynner messinga. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å mistenke brist i personligheten til ens partner er alvorlig. Og et tegn på at du ikke liker han. 

Han oppfører seg sikkert ikke bra, men kjærester skal ikke mistenke personlighetsforstyrrelser. Da er man ferdig 

Hvorfor kan man ikke mistenke at noe er galt med partneren? Og nei, jeg liker virkelig ikke oppførselen hans. Hvem liker at noen er nedlatende, sårer, ikke ser at han har gjort noe galt, ber aldri om unnskyldning?

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han?

Begynnende tidlig frontallapp-demens? 

"Personlighetsendringene, mangel på innsikt i sin egen situasjon og forståelse for andre, fører til at det kan oppstå konflikter og problemer i familielivet.Videre er følelsesmessig flathet og tiltaksløshet vanlige symptmer. Og personen har lite eller ingen innsikt, og beskylder ofte andre for å være årsak til problemene."

https://nasjonalforeningen.no/demens/ulike-typer-demens/frontallappdemens/

Anonymkode: 3f44c...e94

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synd å si det, en dobbelt opp isolert mann - både uførhet og pandemi fører fort til konspi. 

Eneste du kan gjøre er å få han ut av huset slik at kan få noen impulser. Og det haster, eller blir han så lenge i kaninhullet sitt at du skiller deg fra han. 

Han har ikke pf. Han er marginalisert, ensom og sint. 

Anonymkode: 2f703...214

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han mener at ingenting er hans feil. For eks. hvis han har sagt noe stygt til meg, så er det fordi jeg er slik eller sånn. Han innrømmer aldri skyld og eier ikke selvinnsikt. Har han såret meg, så har han null forståelse for det.  Unnskylder seg så og si aldri. Er nedlatende og mener han er bedre enn alle andre, inkludert meg. Selvopptatt. 

Samtidig så viser han omsorg og er oppriktig glad i barna sine. Han gir uttrykk for at han har følelsesmessige behov. 

Han var ikke slik før, men det har kommet så gradvis at det er vanskelig å si når. Vi har slitt mye i forholdet, så jeg har skyldt mye på det. Men, nå vet jeg ikke lenger. 

Hva tenker dere? Kan det være noe psykisk, eller er han til tider bare et rasshøl som ikke klarer å innrømme feil?

Høres ut som en bekjent. Narsissist 

Anonymkode: 45596...503

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er alltid snakk om psyk der. 

Anonymkode: 45596...503

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden han ikke skader barna, og ikke vil ta imot hjelp, sett grenser for deg selv. Han får jo mene det han vil om pandemien, men har ingen grunn til å behandle deg nedlatende. 

Anonymkode: 062c2...b74

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

For en utrolig merkelig konklusjon. Det er tross alt gjerne dine nærmeste, herunder partner, som først vil begynne å oppdage at noe er galt. Enten det er snakk om psykiske problemer, endringer i personlighet, rusmisbruk osv. Å legge merke til store endringer i partneren sin er ikke synonymt med at man ikke liker vedkommende. 

Nå aner ikke jeg om mannen til TS har en personlighetsforstyrrelse eller ikke, men om han har det så er det sannsynligvis TS som ville fått mistanke om det først, det er helt naturlig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det kun hans barn?

Det med selvinnsikt og at ingenting er hans feil men din, er det også noe som har kommet disse siste 3 årene?

Hvis han ikke vil oppsøke hjelp, så blir du ødelagt. Da ville jeg gått hvis jeg var deg. Hvis dette er et midlertidig problem som han er villig til å oppsøke hjelp for, at han var normal og ok for 4 år siden, da er det håp. Da ville jeg ikke tenkt narsissisme og andre beslektede.

Anonymkode: 95bd8...05d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva har det å si for deg om han har en diagnose eller ikke?  Er det lettere for deg å ha som et alibi, når noen spør om bruddet?  Det er en uholdbar oppførsel,  som du allerede har levd med i flere år. Kom deg bare ut av det. 

Anonymkode: 7d48b...212

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva har det å si for deg om han har en diagnose eller ikke?  Er det lettere for deg å ha som et alibi, når noen spør om bruddet?  Det er en uholdbar oppførsel,  som du allerede har levd med i flere år. Kom deg bare ut av det. 

Nei, forsåvidt så spiller det ingen rolle. Jeg blir bare nysgjerrig på hva det er som gjør at han oppfører seg slik. Jeg skjønner at det til tider kan være vanskelig å be om unnskyldning eller å være ydmyk. Men, her er det liksom ikke noe å spore av noen av delene. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men, her er det liksom ikke noe å spore av noen av delene. 

Akkurat. Slik har det vært lenge, og slik vil det bli. Du greier neppe å "vekke" ham. Så er det bare opp til deg, hvor mye av livet du vil spandere på det. Noen greier sikkert å trekke på de positive sidene hos en partner, og bare trekke seg helt unna, når han begynner med det andre. Desverre har de fleste ønske om å delta i sosiale sammenhenger med partneren, og da vil han fort ødelegge enhver moro. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som veier opp som gjør at det er verdt å ha det jævlig?

Anonymkode: 95bd8...05d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...