Gå til innhold

Uforståelig trønder på fiskersiden.no

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ivrig hobbyfisker og bruker webforumet fiskersiden.no ofte for tips og sånt til fiske. Nå mens jeg var innom denne nettsiden kom jeg over denne tråden:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/79493-fæske-i-stavvi-laukonnj/

Jeg er trønder selv, fra Trondheim, men den første setningen var det eneste jeg forsto.

Æ e ei 16 år gammlj jænnjt fro Spærrbu i Steinkjer kommonnj = "Jeg er en 16 år gammel jente fra Sparbu i Steinkjer kommune"

Resten skjønte jeg ikke, bortsett fra noen få ord. Er dette her virkelig en ekte variant av trønderdialekten eller er dette rett og slett en trolletråd skrevet av en østlending som kjeder seg? Jeg vet at innbarka trønderdialekt kan være vanskelig å forstå, selv for fisefine trondheimtrøndere som meg, men dette her var det verste jeg noensinne har kommet borti av trønderdialekt, hvis dette ikke bare er en tulledialekt, da. I såfall kan jeg ikke svare denne jenta på det hun lurte på fordi jeg ikke skjønner hva hun skrev.

Anonymkode: b5435...ab3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er Nord-Trønder (namdaling) og ville skrevet; «Æ e ei 16 år gammel jente fra Sparbu i Steinkjer kommune.»

Det der må være tull ja🙈

Anonymkode: c1e5b...f96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må være tull 😁 

hilsen trønder

Anonymkode: eb7fa...b6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok tull. De sier ikke "Spærrbu" men "Sparbu" rett frem. Heller ikke "kommonj" men "komm'une".

Anonymkode: cd983...02a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er verdaling, og nesten nabo med Sparbu og vi er beryktet for våre uttrykk, men dette ligner lite på det jeg er vant med,  og jeg leser og skriver mye dialekt. Jeg ville skrevet

Æ e ei 16 år gammel veitj som kjæm fra Sparbu i Steinkjer kommune. 

Anonymkode: 5663c...eb7

AnonymBruker
Skrevet

Også Verdaling, og har også bodd på Steinkjer. Dette ligner ikke på noe engang de eldste innerst i Vera eller Inndalen ville ha skrevet. Det er jo ikke trøndersk en gang?

Anonymkode: bbcee...52b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...