Gå til innhold

Hva gir deg mening i livet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å finne mening, er så nedfor og tom inni meg. De eneste gangene jeg har følt at livet har mening er når jeg er en del av et par, men det har jeg gitt opp. Har barn, god jobb og alt på stell ellers, men sliter med at alt er meningsløst. 

Så, hva gir deg mening i livet? 

NB: Mener ikke generelt "meningen med livet" her.

Anonymkode: 1169d...fcf

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å være fri til å gjøre det jeg vil når jeg vil. Da er man sin egen herre 100%

Anonymkode: d1462...d1a

AnonymBruker
Skrevet

Min mening med livet er barna mine, mannen min, og resten av familien min. 
Jobben min, vennene mine. Jeg har en meningsfull jobb jeg trives i. Vi sparer hver mnd som gjør at vi kan reise bort og finne på noe gøy. 
Lykke trenger ikke være store ting, men hverdagslykke som å sette seg ut i sola med en kaffekopp, nyte naturen, og være sammen med de jeg er glad i 

Anonymkode: 185e4...e90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mening i livet er å nyte den tiden jeg har her på jorda ved å gjøre ting som får meg til å føle meg bra samtidig som jeg bruker overskuddsenergien på å prøve å gjøre verden til et litt bedre sted for andre. Er ganske kjent innenfor mitt miljø i organisasjons-Norge og selv om navnet mitt sannsynligvis bare blir en side eller to i et arkiv i fremtiden, føles det godt å være med og utvikle verden. Det er likevel det å samle de små øyeblikkene som betyr mest for meg. 

Anonymkode: 99003...0c3

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som gir livet mening for meg er å gjøre ting jeg trives med og synes er kjekt. Så jeg bruker en del tid på mine hobbyer og fritidsinteresser.

Anonymkode: b0a94...32d

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst ts, bør du snakke med noen om nedstemtheten din. Om dine barn ikke gir deg mening i livet, tenker jeg det er et symptom på at du trenger hjelp.

Utover det, er min erfaring at "hva som gir mening i mitt liv" er en varierende opplevelse. Da barna var små, var det alt fra å finne på hyggelige ting sammen, til å ha alenetid med blåbærplukking.

Nå er barna voksen, og jeg er frivillig i ulike organisasjoner. Særlig der jeg hjelper dyr som ikke har hatt det så bra, gir mye mening for meg. Fortsatt kan jeg våkne og føle glede ved tanken på at jeg skal gå meg en tur i fjellet, plukke bær eller bare sitte og nyte naturen.

Jeg tror at "meningen med livet" fort kan bli for ambisiøst i vår sosial-media hverdag. Det jaget etter å stadig være på topp, ha noe å vise frem, kan oppleves deprimerende om man er omringet av folk som stadig fremstår "vellykket" på dette planet. 

Finn noe som er enkelt, men som gir deg en opplevelse av å gjøre noe bare for deg - noe som gir deg mening uten at det trenger å gi mening til dine barn, dine foreldre, dine venner, dine kollega. Du gjør det fordi det betyr noe for deg. Det kan være hva som helst - frivillighet, korsang, bærplukking, å sitte på biblioteket og lese avisen,sitte på en fjelltopp og puste, den timen om kvelden med en god bok og en kopp te. Det trenger ikke være noe stort, men noe du ser frem til. Noe som gjør at hverdagens hverdagsligheter blir ok, fordi du har noe å se frem til. Noe du gjør for deg.

Jeg ønsker deg lykke til, og vil som sagt oppfordre deg til å søke hjelp om den opplevelsen du har nå, fortsetter.

Anonymkode: 143ae...bb9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare eksisterer, har enda ikke funnet meningen med liver.

Anonymkode: 88b4d...122

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bare eksisterer, har enda ikke funnet meningen med liver.

Anonymkode: 88b4d...122

Det var ikke den eksistensielle meningen ts etterspurte. Men det enkle i hverdagen som gir mening.

De fleste har noe iløpet av en dag, en uke eller en måned som man ser frem til, og som gir de traurige hverdagslige dagene mening.

Anonymkode: 143ae...bb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fokusere på øyeblikket. Ikke la tankene vandre tilbake til vanskelige ting som har vært, og i alle fall ikke la dem vandre inn i fremtiden - for å bekymre seg for hva som kan skje er noe av det mest meningsløse man kan gjøre. 

Her og nå, i dag, finner jeg mye glede i å være på reise, spise god mat, bade, sammen med en person jeg er glad i. Akkurat nå i øyeblikket finner jeg mye glede i å sitte på en balkong i varmen, se utover en sjø, drikke kaffe, og surfe her inne. En vanlig hverdag finner jeg mye glede i en jobb jeg liker, og gode kollegaer. Kaffepauser, en god treningsøkt. Det å ha et pågående prosjekt i huset, eller prøve ut nye oppskrifter. 

Altså de små tingene, som utgjør hverdagen. 

Anonymkode: 7fa98...63c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sliter med å finne mening, er så nedfor og tom inni meg. De eneste gangene jeg har følt at livet har mening er når jeg er en del av et par, men det har jeg gitt opp. Har barn, god jobb og alt på stell ellers, men sliter med at alt er meningsløst. 

Så, hva gir deg mening i livet? 

NB: Mener ikke generelt "meningen med livet" her.

Ganske vanlig å kjenne på det, derfor kan det være lurt av deg å snakke med noen om det. Som er utenfor livet ditt, ikke en nær venn eller noe. Men en profesjonell.

Meningen er jo at du skal ha det greit i livet, kan ikke forvente at alt skal være bra heletiden.

Har du noe du liker å drive med i livet? Som gir deg energi og glede.

Gjør du noen form for fysisk aktivering? Dette gjør store ting med hjernen vår, bare det å gå en tur utendørs. Gjerne i naturen uten musikk på øret.

Noe av de beste jeg vil foreslå er helse generelt, som kosthold og trening. Samtidig relasjoner, hvordan det står til der.

Anonymkode: 4a37e...a56

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ❤️ Jeg har snakket med psykolog og går på antidepressiva, men mening må jeg jo på et vis finne selv. Men det er vanskelig. Ingenting gir glede, og da virker alt så meningsløst. Sitter alene i stua, kveld etter kveld, mens barnet mitt sover. Jeg gjør ting med venner og familie, men ser aldri fram til noe. Jeg vet jo det er fort over, så skal jeg alene hjem til stua mi igjen. 

Jeg trener, spiser mest ren mat og lite ultraprosessert og prosessert mat. Det hjelper sikkert litt, men ikke nok. 

Håpte på litt inspirasjon her, kanskje det dukker opp noe som kan være interessant for meg 😊

AnonymBruker
Skrevet

Spise mat og godteri, sitte på Twitter/KG/TikTok, sove, se på YouTube-videoer, høre på musikk og dusje

Anonymkode: d4856...82f

AnonymBruker
Skrevet

Frihet 

Anonymkode: 7d3ca...c90

AnonymBruker
Skrevet

Familien min og være med venner. Hadde jeg ikke hatt dette hadde jeg nok slitt. 

Anonymkode: 233b2...c82

Skrevet

Gode stunder med venner, kjæreste og familie 🥰 Som idag, liten rusletur med ei venninne, å vi satte oss på brygga med is og kaffe fra bakeren. Det gir meg så påfyll av energi! 

Solstråle som varmer, barbent i gress, en god serie på tv, en klem, se de nære har det bra. Små ting 🥰

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er en person som trives i eget selskap og trygge omgivelser, så ting som de små detaljene i stede for de store filosofiske spørsmålene gir meg mening. Hva jeg skal ha til middag, nye hobbyer, en ny serie eller lytte til musikk gir glede for meg. Det høres kanskje nerdete og ensomt ut, men man kan gjøre det selv om man har andre rundt seg man er glad i. Igjen, fokuser på de små tingene akkurat her og nå, og ikke fortiden eller fremtiden - den får du ikke gjort noe med uansett.🙃

AnonymBruker
Skrevet

• Total selv-aksept: Tillate seg selv å være akkurat slik man er, med alle de kjipe tankene og følelsene man måtte ha. Alt er lov å tenke, og alt er lov å føle! Være til stede i øyeblikket, slik at man registrerer hva som rører seg i eget hode og kan respondere på en hensiktsmessig måte.
  • Sosiale relasjoner: Pleie eksisterende forhold, oppsøke nye vennskap. Aktivt oppsøke mennesker og situasjoner som er morsomme! Dyr er inkludert i denne, samspill og vennskap med dyr er gull verdt.
  • Natur: Oppsøke urørt natur, helst et sted hvor man ikke kan finne synlige spor av menneskers idiotiske herjing med naturen. En tur i skogen, gjerne alene slik at man ikke er distrahert av prating, tenne bål og spise noe godt og bare eksistere sammen med trærne en liten stund. ❤️
  • Hobbier: Tvinge seg selv til å drive med hobbiene sine, selv om man ikke føler for det (når man er inne i slike kjipe perioder har man jo ofte ikke lyst til å gjøre noenting) på et eller annet tidspunkt begynner det som regel å bli gøy igjen. Finne nye hobbier, se på hobby-videoer på YouTube, snakke med folk som liker de samme tingene, osv. Ofte er det slik at inspirasjonen kommer etterhvert, og at man må jobbe litt selv først for at ting skal føles gøy.

Anonymkode: 1de78...179

AnonymBruker
Skrevet

Mestring gir ofte følelsen av noe meningsfylt 😊 hva med en hobby? Språkkurs, håndverk, maling, instrument? Om du kan dra ut på kveldene, dansekurs, kor, vinkurs...det du er interessert i 😊

Har det slik selv, men er i mammaperm så lite jeg får gjort før puppen er overflødig.

Anonymkode: c9361...221

Skrevet

God mat. Deilig sex. Morsomme hobbyer. Å bevege kroppen. 

AnonymBruker
Skrevet

Mest mulig frihet i livet gir meg lykke. Derfor har jeg valgt å jobbe deltid turnusarbeid, så jeg får dyrket hobby som jeg forhåpentligvis kan leve litt av etterhvert. Ellers har jeg også tunge dager, og det eneste som hjelper da er kaffe og bevegelse i natur. Da kommer meningen med livet kjapt tilbake :) Trenger ikke være topptur, bruker å gå rundt et vann med mye skog rundt i nærheten. Prøv selv og se ❤️

Anonymkode: 432b3...c5f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...