Gå til innhold

Led, lamper med eller uten pære?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må handle inn nye lamper til ny leilighet, trenger 5 taklamper, 2 større pendler og en vegglampe.. så det blir jo fort litt dyrt da jeg ikke vil kjøpe brukt elektronikk. Tidligere har vi hatt slike led-pærer man skrur i, og når de går så byttes de - men ser jo at det meste er uten pære nå, så når lyset er blitt svakt må hele lampen byttes.

Hva bør vi velge? Pærer virker jo veldig greit, da kan man ha lampa for "alltid", men designet på de uten pærer er mye penere. Greit nok å bytte ut lamper til 300-400kr, men en pendel jeg ser på koster 8000 - og om den må byttes ut om 5 år er det jo litt surt (pendel til kjøkkenbenk uten overskap, skal også ha til frittstående kjøkkenøy og muligens spisebord)...

Hva har dere valgt? Merker man godt når lyset i lampene er dårligere enn det bør være og de bør byttes? Ser det står at det ikke er slik at det "går" som en pære, men bare blir svakere og svakere over tid.

Hva koster det å bytte sånne ledgreier uten pære i dyre lamper? Kan man gjøre det selv? 

Anonymkode: 75d66...ad2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på med det samme nå. Tror jeg velger utskiftbare pærer i skinner med slike spotlight, mens jeg stort sett har lamper som må skiftes ellers. 

Anonymkode: 4c1c6...2a9

Skrevet

I lamper som ikke har pære så må hele lampa skiftes. Som du sier har man ekstremt mange fler design å velge mellom når det kommer til lamper om man ikke må ha pære. Når det gjelder levetid så er jo selvfølgelig lengst mulig best. Som regel vil en LED-lampe ha levetid et sted mellom 25.000 og 100.000 timer. Det siste er gjerne inn mot proffmarked. Om levetiden er oppgitt til 25.000 timer er dette antall timer før LED modulen kun gir 80% lysutbytte av ny. Så om du har lampa på 80% de første årene og synes det blir mørkt etter noen år kan du dimme litt opp. Ikke uvanlig på nye industribygg at lamper blir dimmet ned i starten, slik at når de begynner å "dimmes" av elding kan man justere de opp i lysprogrammeringen. 

Om lampa passer perfekt hadde jeg kjøpt uten pære. Har selv en god blanding hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan er det der angående miljøbelastningen. Ja at hele lampe byttes ? Lyser de vesentlig lenger enn pærer tro ?

Anonymkode: 83cf3...739

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...