Gå til innhold

Får el bil for første gang om noen dager, hva må jeg vite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor er det lurt å lade? Hjemme el på hurtig lading? 

Virker alle ladestasjoner til min bil eller er det forskjellige merker man må gå etter? 

Hva koster hurtig lading? Hva koster det i mnd ca hjemme? Skjønner dette avhenger av rekkevidde og hvor ofte man lader. Jeg får ca 450 km rekkevidde. 

MÅ jeg ha elbil-kontakt I garasjen? 

Hva er den brikken alle snakker om at jeg må ha? Hvordan fungerer den? 

Er det et must å melde seg inn i elbil foreningen? 

Noe annet jeg bør vite som førstegangs eier av elbil? 

Anonymkode: 564eb...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Grattis med ny bil! :)

Du bør ha en ladeboks hjemme. Lovlig lading fra stikkontakt er begrenset til 8A/2kW (teknisk mulig er noe mer). Dette går greit med en gammel Leaf, men en bil med så stort batteri som ditt trenger mer zip zap zoom juice.

Hurtiglading koster som regel omtrent like mye som å fylle en fossilbil med drivstoff - om du regner det om til "per kilometer". Ergo noe sånt som minimum tre ganger så dyrt som hjemmelading. Med normale strømpriser er hurtiglading altså opptil 20 ganger så dyrt som hjemme.

Vanlig batteriskikk er å ikke la bilen stå med fullt batteri over lengre tid. Si du skal på ferie en uke eller to: Da skal bilen parkeres med, ideelt sett, rundt 50% lada batteri. Opptil 80% er også helt i orden, men ved 100% er det så mye energi i batteriet, at du kan skade kjemien ved å bare la den stå slik i solsteken.

Vinterstid er det lurt å sette bilen på forvarming og alt det der mens den er tilkoblet strømboksen sin. Slik sparer du batteriet og kan kjøre hjemmefra med både varm og fullada bil. 

Anonymkode: f02bb...93d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Grattis med ny bil! :)

Du bør ha en ladeboks hjemme. Lovlig lading fra stikkontakt er begrenset til 8A/2kW (teknisk mulig er noe mer). Dette går greit med en gammel Leaf, men en bil med så stort batteri som ditt trenger mer zip zap zoom juice.

Hurtiglading koster som regel omtrent like mye som å fylle en fossilbil med drivstoff - om du regner det om til "per kilometer". Ergo noe sånt som minimum tre ganger så dyrt som hjemmelading. Med normale strømpriser er hurtiglading altså opptil 20 ganger så dyrt som hjemme.

Vanlig batteriskikk er å ikke la bilen stå med fullt batteri over lengre tid. Si du skal på ferie en uke eller to: Da skal bilen parkeres med, ideelt sett, rundt 50% lada batteri. Opptil 80% er også helt i orden, men ved 100% er det så mye energi i batteriet, at du kan skade kjemien ved å bare la den stå slik i solsteken.

Vinterstid er det lurt å sette bilen på forvarming og alt det der mens den er tilkoblet strømboksen sin. Slik sparer du batteriet og kan kjøre hjemmefra med både varm og fullada bil. 

Tusen hjertelig takk for nyttig info! Jeg gleder meg som en unge til ny bil men er virkelig grønn på dette. Skjønner at hurtig lading bør være nødløsning... Men kan jeg trygt lade i den vanlige stikkontakten jeg har i garasjen da, frem til jeg får en egen ladeboks? Hører om folk som er så happy for å spare alt de heiv ut på drivstoff, men da er det lurt med de triksene du forteller om her(som jeg naturlig nok ikke visste). Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Formening om hvor man får billigst mulig ladeboks til å ha hjemme da? De jeg har sett koster jo 10-15k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du kan lade i stikkontakt, men der er det noen forholdsregler. Sjekk sikringen på den kretsen og legg deg noe under - lad på 8A på 10A krets, eller 12-13A på 15-16A krets. Ikke ha andre dingser i som trekker strøm samtidig. Det er veldig greit å unngå varmgang.

Ladeboks...jeg har en slik gammel Leaf og aldri investert i det. Andre her kan sikkert komme med innspill, men du bør høre med dyktige, lokale elektrikere. Har du tibber? Der får du 20% rabatt på strøm ved lading av elbil, da med smart-ladeboks. Det tror jeg lønner seg veldig i lengden - mao. er det ikke nødvendigvis den rimeligste laderen som er billigst i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lad mest mulig hjemme, dette er det beste for batteriet, det blir fortere slitt ved hurtiglading. Hurtiglading er kun for når du er på tur og trenger å lade

Anonymkode: 4ea86...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du kan lade i stikkontakt, men der er det noen forholdsregler. Sjekk sikringen på den kretsen og legg deg noe under - lad på 8A på 10A krets, eller 12-13A på 15-16A krets. Ikke ha andre dingser i som trekker strøm samtidig. Det er veldig greit å unngå varmgang.

Ladeboks...jeg har en slik gammel Leaf og aldri investert i det. Andre her kan sikkert komme med innspill, men du bør høre med dyktige, lokale elektrikere. Har du tibber? Der får du 20% rabatt på strøm ved lading av elbil, da med smart-ladeboks. Det tror jeg lønner seg veldig i lengden - mao. er det ikke nødvendigvis den rimeligste laderen som er billigst i lengden.

Man må nå ha "ladeboks" for å lade hjemme, det er ikke lov med stikkontakt lenger

https://www.tv2.no/a/14831207/

Anonymkode: 4ea86...cf7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du får jo ikke 20% rabatt på strømmen. Tibber styrer ladeboksen slik at bilen lader når strømmen er billigst. Dette er jo noe man kan gjøre selv også, enten automatisk eller manuelt. 

Anbefaler Easee ladeboks. Lading i stikkontakt er ikke alltid trygt. Nå er det også krav om ladeboks med type-2-kontakt ved nyinstallasjon for fast elbillading.

Ha den nye nettleiemodellen i bakhodet når du lader. Ingen vits å lade med for høy spenning da nettleien fort blir dyr. Lader selv med 10A om natten og holder meg under 5 kWh i forbruk.

Anonymkode: 014d6...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du får jo ikke 20% rabatt på strømmen. Tibber styrer ladeboksen slik at bilen lader når strømmen er billigst. Dette er jo noe man kan gjøre selv også, enten automatisk eller manuelt. 

Anbefaler Easee ladeboks. Lading i stikkontakt er ikke alltid trygt. Nå er det også krav om ladeboks med type-2-kontakt ved nyinstallasjon for fast elbillading.

Ha den nye nettleiemodellen i bakhodet når du lader. Ingen vits å lade med for høy spenning da nettleien fort blir dyr. Lader selv med 10A om natten og holder meg under 5 kWh i forbruk.

Jo det får du. De kilowattimene vi har brukt til lading prises med rabatt på 20 %. I tillegg så styrer vi via Tibber til å lade når det er billigst.

Anonymkode: 3b850...ccb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle tips! Har ikke tibber, da.. Bør jeg det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for alle tips! Har ikke tibber, da.. Bør jeg det? 

Kommer jo helt an på hva slags strømleverandør du har nå. Har du et gribbeselskap som Agva eller Fjordkraft bør du nok bytte uansett. Har du et annet fornuftig selskap som Motkraft, kan du regne litt på det. Er du på en eldre fastpriskontrakt som er gunstig i dag, hold fast i den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

last ned ladeapper, det er forskjellige selskaper avhengig av hvor du bor i landet. Det står alltid på ladestolpen. Plugshare er en app som viser ladepunkter, anbefaler sterkt.

Bilen lader kjappere mot 50%, så trengere mot 80% og helt tregest mot slutten.

Bli kjent med kilometer-avstand på bilen, ikke stol på tallene som står (bilen min  i hvert fall kan aldri gå så langt som den sier at den kan). du må bli kjent med bilen din.

Om vinteren har en 30% mindre kilometer-avstand, ikke glem at det tar lengre tid å lade om vinteren.

Anbefaler sterkt å ha lading hjemme, det er verdt hver eneste krone. Ikke lad på en vanlig stikkkontakt, den kan begynne å brenne. Du må ha en spesialkontakt. Vi har en til 7000,-, og ville betalt det tredobbelte igjen, en får mye frihet av dette. Skal du lade på en stolpe må de levere og hente bilen (om den er i nærheten av hjemmet) ellers vente i bilen/rundt ved bilen. I lengden blir det mye ventetid. Hurtiglading kan bli dyrt i lengden. Samt tar det også tid å lade opp bilen. Det er dessuten ikke alle kontakter som er ledige, spesielt ved enkelte tider på døgnet. Med kontakt hjemme setter du bare bilen i lading, og kobler den ut når du skal reise igjen.

Anonymkode: fa28b...991

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.7.2022 den 17.24):

Jo det får du. De kilowattimene vi har brukt til lading prises med rabatt på 20 %. I tillegg så styrer vi via Tibber til å lade når det er billigst.

Anonymkode: 3b850...ccb

Nei, du får ikke 20% rabatt på strømmen, men de garanterer at strømmen som brukes til lading av bilen er 20% billigere enn strømmen du forbruker til andre ting. Dette forutsetter at du aktiverer smartlading skal at bilen lades når strømmen er billigst.

Hentet fra tibber sin side:

"Med smartlading aktivert i din Easee eller Zaptec ladeboks og en strømavtale med oss, garanterer vi at prisen på strømmen som går til smartlading er 20% lavere enn prisen for resten av forbruket ditt. Dette beregnes månedlig ved å sammenligne det målte gjennomsnittet av smartladingen med gjennomsnittet av resten av husholdningens forbruk. Du ser oversikten over dette på den månedlige fakturaen."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...