AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #1 Del Skrevet 18. juli 2022 Hei! Jeg og min mann fikk startlån og tilegslån fra husbanken. Jeg husker det sto "vi anbefaler sterkt å kreditt sperre seg selv, når man får lån fra husbanken" på et skriv. Mitt spørsmål er; men har man LOV til å ta opp forbrukslån? (Altså så lenge det ikke går utover lånet selvsagt). Fordi det er jo ting jeg skulle gjort med huset, men som må tas opp forbrukslån på... La oss si at jeg har 5000 kr etter ALLE betalte regninger inkl. mat, men jeg ønsker å pusse opp noe/gjøre noe i huset, og det koster f.eks 100 000kr. Er det da lov å ta opp et lån på 100 000 og betale f.eks. 1000+- kr i mnd, i x-antall mnd, for å nedbetale det lånet? Er klar over at dette ble veldig rotete forklart, men jeg er svært dårlig på å ordlegge meg 😜 Anonymkode: 90e49...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #2 Del Skrevet 18. juli 2022 TS: Altså, er det LOV å ta opp forbrukslån når man har huslån fra Husbanken, mente jeg. Anonymkode: 90e49...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #3 Del Skrevet 18. juli 2022 Hvordan i alle dager tenkte du at du skulle klare å betale ned på et forbrukslån til 100 000 kr når du ikke engang klarer å spare til noe??? Anonymkode: 276a8...8f4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #4 Del Skrevet 18. juli 2022 Tror du må sette deg inn i hvordab forbrukslån fungerer. Du klarer jo ikke å betale ned rentene engang hvis du bare skal betale 1000kr pr mnd. Forbrukslån er dyrt. Spør heller om avdragsfrihet. Anonymkode: b6223...e03 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #5 Del Skrevet 18. juli 2022 Jeg har fått låne ifra husbanken, må renovere badet fikk beskjed av selve husbanken at det bare er å søke forbrukslån. Men spørs hvor mye huslåne er på. Jeg er et låne på 2,4 Anonymkode: 6d1b2...0f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #6 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du må sette deg inn i hvordab forbrukslån fungerer. Du klarer jo ikke å betale ned rentene engang hvis du bare skal betale 1000kr pr mnd. Forbrukslån er dyrt. Spør heller om avdragsfrihet. Anonymkode: b6223...e03 Man får vanligvis ikke avdragsfrihet på startlån. Anonymkode: 500c3...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #7 Del Skrevet 18. juli 2022 Fikk lån i husbanken nå. Ikke noe beskjed om å kredittsperre seg selv. Ikke avdragsfrihet, og fast rente. Anonymkode: e7fff...127 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #8 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man får vanligvis ikke avdragsfrihet på startlån. Anonymkode: 500c3...2ce Jo, har startlån selv. Anonymkode: b6223...e03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #9 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvordan i alle dager tenkte du at du skulle klare å betale ned på et forbrukslån til 100 000 kr når du ikke engang klarer å spare til noe??? Anonymkode: 276a8...8f4 Altså for det første, hvem er du til å si at jeg ikke klarer å spare til noe? Du kjenner meg ikke engang 😅 De tallene jeg kastet ut der er jo ikke ekte summer, jeg bare skrev noe bare noe random for å få frem et eksempel. Anonymkode: 90e49...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #10 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tror du må sette deg inn i hvordab forbrukslån fungerer. Du klarer jo ikke å betale ned rentene engang hvis du bare skal betale 1000kr pr mnd. Forbrukslån er dyrt. Spør heller om avdragsfrihet. Anonymkode: b6223...e03 Hehe, ja! Dette var bare randomme summer altså, jeg har for all del mer enn 5000 kr, og har ikke tenkt å ta opp et lån på 100 000. Det var mer for å poengtere at jeg er ikke rik, men oppussing kan koste dyrt. Det var egentlig mitt eneste poeng med de summene. Anonymkode: 90e49...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #11 Del Skrevet 18. juli 2022 Når du har fått anbefaling om kredittsperre så er det fordi de som har gitt deg lån ser at du har svak økonomi og dårlig kontroll, og det virker det jo som om de har rett i. Det er mye bedre at dere sparer til det dere vil gjøre enn å ta opp forbrukslån til 18% rente. Anonymkode: 1ddaf...12b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #12 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når du har fått anbefaling om kredittsperre så er det fordi de som har gitt deg lån ser at du har svak økonomi og dårlig kontroll, og det virker det jo som om de har rett i. Det er mye bedre at dere sparer til det dere vil gjøre enn å ta opp forbrukslån til 18% rente. Anonymkode: 1ddaf...12b "Det virker de som de har rett i" Jeg har aldri tatt opp et eneste lån, og jeg har ALDRI hatt en eneste regning til inkasso. I fjor kjøpte jeg bunad til 40 000kr fordi JEG har stålkontroll på min egen økonomi. At MANNEN min er tilbakestående økonomisk det er fakta og det er HAN det er snakk om her da i såfall. Han har ADHD og har tatt ekstremt mange idiotiske impulse valg i sitt liv som fortsatt følger han. Pga han vi får den skrevet, men som sagt JEG har aldri hatt slike problemer, og derfor lurer jeg på om det er LOV ....for M-E-G, Skjønte du/dere nå? Anonymkode: 90e49...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #13 Del Skrevet 18. juli 2022 Jeg skal gi et mindre skremmende eksempel, fordi poenget ikke ble oppfattet. La oss si at jeg har 10 000 kr etter alle betalte regninger inkl. mat, og ønsker meg et lån på 9000kr. Er det da lov? Håper dette blir litt mer ok -TS Anonymkode: 90e49...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #14 Del Skrevet 18. juli 2022 Alt er LOV. Er det lurt? Nei. Hvis du er så supersmart økonomisk kjøper du ikke bunad når huset må fikses. Anonymkode: 1ddaf...12b 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #15 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jo, har startlån selv. Anonymkode: b6223...e03 Er dette gammel regel, eller gjelder det nå også? Absolutt noe jeg kunne tenke meg. Anonymkode: e7fff...127 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #16 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alt er LOV. Er det lurt? Nei. Hvis du er så supersmart økonomisk kjøper du ikke bunad når huset må fikses. Anonymkode: 1ddaf...12b Herlighet så mye du vet om livet mitt... Jeg fikk startlån for 4 uker siden. Jeg kjøpte bunad i fjor. Anonymkode: 90e49...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #17 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Det virker de som de har rett i" Jeg har aldri tatt opp et eneste lån, og jeg har ALDRI hatt en eneste regning til inkasso. I fjor kjøpte jeg bunad til 40 000kr fordi JEG har stålkontroll på min egen økonomi. At MANNEN min er tilbakestående økonomisk det er fakta og det er HAN det er snakk om her da i såfall. Han har ADHD og har tatt ekstremt mange idiotiske impulse valg i sitt liv som fortsatt følger han. Pga han vi får den skrevet, men som sagt JEG har aldri hatt slike problemer, og derfor lurer jeg på om det er LOV ....for M-E-G, Skjønte du/dere nå? Anonymkode: 90e49...184 Det er ganske strenge lånebetingelser på startlån. Du må lese lånebetingelsene. Hvorfor selger du ikke bunaden lenge før du tar opp et stupid forbrukslån?? Anonymkode: 4a562...000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #18 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ganske strenge lånebetingelser på startlån. Du må lese lånebetingelsene. Hvorfor selger du ikke bunaden lenge før du tar opp et stupid forbrukslån?? Anonymkode: 4a562...000 Anonymkode: 90e49...184 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #19 Del Skrevet 18. juli 2022 Her må dere ha ufattelig dårlig økonomisksans når de må presisere at dere ikke må ta opp forbrukslån. Her har de sett på deres økonomiske situasjon og sans, og kommet med en beslutning om at forbrukslån vil dere ikke tåle. Ta hintet og spar som normale folk. Dessuten så kjøper du ikke et oppussingsobjekt om dere ikke har økonomi til det. Sier seg selv. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): "Det virker de som de har rett i" Jeg har aldri tatt opp et eneste lån, og jeg har ALDRI hatt en eneste regning til inkasso. I fjor kjøpte jeg bunad til 40 000kr fordi JEG har stålkontroll på min egen økonomi. At MANNEN min er tilbakestående økonomisk det er fakta og det er HAN det er snakk om her da i såfall. Han har ADHD og har tatt ekstremt mange idiotiske impulse valg i sitt liv som fortsatt følger han. Pga han vi får den skrevet, men som sagt JEG har aldri hatt slike problemer, og derfor lurer jeg på om det er LOV ....for M-E-G, Skjønte du/dere nå? Anonymkode: 90e49...184 Dere søker lån sammen. Dere skal betjene det sammen. Hans idioti med penger går utover deg. Hvor vanskelig er det å forstå? Du har selv valgt å bli sammen med en som et helt inkompetent økonomisk. Hvorfor kjøpe en bunad når du trenger penger til å fikse huset nå eller i nærmeste fremtid? Altså det er ikke noe å skryte av og det er ikke å ha stålkontroll. Det er heller det motsatte. Dere har så dårlig økonomi at dere ikke kan få bolig uten startlån.... også kjøper du et klesplagg som brukes maks 3 ganger i året om du er bunadfanatiker til en halv formue. Det er idioti, ikke å ha stålkontroll på egen økonomi. Så nei, dere bør ikke ta opp forbrukslån. For økonomien deres tåler det ikke ifølge vedtaket. De skriver ikke slikt som standard, de har gått igjennom deres økonomi og har konkludert med at dere ikke vil tåle forbrukslån. Anonymkode: 1674e...2d9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #20 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ganske strenge lånebetingelser på startlån. Du må lese lånebetingelsene. Hvorfor selger du ikke bunaden lenge før du tar opp et stupid forbrukslån?? Anonymkode: 4a562...000 Jenta mi...bare hør nå, please: Ingen sa at jeg TRENGER et forbrukslån. Jeg har aldri sagt at jeg TRENGER å pusse opp. Jeg skrev "jeg ØNSKER", også nevnte jeg oppussing som et eksempel pga om 10 år så kan det skje ting som evt må pusses opp. Spørsmålet mitt var bare om man har lov å ta opp forbrukslån ved siden av et startlån fra husbanken, eller om eneste alternative er å spare. Jeg MÅ ikke ha en ny vask på badet, men jeg VIL gjerne ha en ny, og dermed så spurte jeg. Er det så jævla vanskelig å bare svare på et fuckings spørsmål uten å være en idiot? Anonymkode: 90e49...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå