AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #1 Skrevet 18. juli 2022 Vi har ferie og har den siste tiden sovet frem til kl 10! Var deilig å sove ut i ett par dager! Rutinen har sklidd ut og det er nå et helvete. Jenten vår på 6 år får ikke sove om kveldene. I går sovnet hun 00:16!! Dette går ikke mer. Hun er helt tullerusk dagen lang og når kvelden kommer så er hun helt umulig å legge. Hun blir sint for alt mulig og prøver seg med å teste grenser så leggingen varer i timevis og når hun endelig sovner så er vi helt utslitt og må gå rett i seng vi også. Noen som har hatt det problemet før? Ferie er jo et mareritt! Anonymkode: 512bb...9cb 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #2 Skrevet 18. juli 2022 Dere må komme dere opp tidligere. Hva fyller dere dagene med? Anonymkode: 6b4bc...268 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #3 Skrevet 18. juli 2022 For noen barn er rutiner viktigere enn for andre, jeg har et sånt barn. Min eldste tåler fint senere legging og senere morgener, men yngste her har også vært helt kaos siden ferien startet. Har derfor nå gått tilbake til å holde på en del vanlige rutiner for henne, selv om det er ferie. Lar henne ikke sove for lenge om morgenen, start der, så kanskje ikke resten av dagen sklir ut. Gir henne også måltider til vanlig tid som hun er vant med fra hverdagen. Anonymkode: e40b5...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #4 Skrevet 18. juli 2022 Da må dere vekke henne før 10. Nytter ikke å legge et barn kl 20.00 som har sovet til 10. Da er de jo lys våkne😅 Anonymkode: bd1f9...676 8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #5 Skrevet 18. juli 2022 Vi setter alarm på til vårt barn. Fast hver dag, selv i ferier. Anonymkode: 94438...761
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #7 Skrevet 18. juli 2022 Rutiner til barn bør ikke brytes vare fordi det er ferie. Dette er ris til egen bak. Anonymkode: 11976...fb6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #8 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ferie og har den siste tiden sovet frem til kl 10! Var deilig å sove ut i ett par dager! Rutinen har sklidd ut og det er nå et helvete. Jenten vår på 6 år får ikke sove om kveldene. I går sovnet hun 00:16!! Dette går ikke mer. Hun er helt tullerusk dagen lang og når kvelden kommer så er hun helt umulig å legge. Hun blir sint for alt mulig og prøver seg med å teste grenser så leggingen varer i timevis og når hun endelig sovner så er vi helt utslitt og må gå rett i seng vi også. Noen som har hatt det problemet før? Ferie er jo et mareritt! Anonymkode: 512bb...9cb Sånn følte jeg det også før. Men nå er ungene tenåringer og de styrer det selv Anonymkode: 9031a...9aa
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #9 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ferie og har den siste tiden sovet frem til kl 10! Var deilig å sove ut i ett par dager! Rutinen har sklidd ut og det er nå et helvete. Jenten vår på 6 år får ikke sove om kveldene. I går sovnet hun 00:16!! Dette går ikke mer. Hun er helt tullerusk dagen lang og når kvelden kommer så er hun helt umulig å legge. Hun blir sint for alt mulig og prøver seg med å teste grenser så leggingen varer i timevis og når hun endelig sovner så er vi helt utslitt og må gå rett i seng vi også. Noen som har hatt det problemet før? Ferie er jo et mareritt! Anonymkode: 512bb...9cb Bare vent til de blir tenåring 😂 Anonymkode: c82a4...44e
Snedig Skrevet 18. juli 2022 #10 Skrevet 18. juli 2022 Helt enig! Er en liten uke ute i ferien og savner allerede hverdagen. Vi er vekkreist og det blir helt umulig å holde på leggerutiner, ungen får ti ganger mer lakenskrekk enn hjemme. Timesvis med krangling på kvelden og null alenetid. Gleder meg til å komme tilbake på jobb og slappe litt av 🥱 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #11 Skrevet 18. juli 2022 Både jeg og sønnen min holder på å tilte av mangel på rutiner. Og det handler ikke om legging osv en gang, vi bare liker jobb og barnehage bedre enn dette opplegget 🙈 Anonymkode: 53bf9...723
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #12 Skrevet 18. juli 2022 Du er overrasket over at en 6-åring ikke trenger mer enn 10 timer søvn i døgnet? Anonymkode: a3671...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #13 Skrevet 18. juli 2022 Ungen må opp tidligere, sett på alarm i 7-8 tiden. Hun kan jo faktisk gå å sette seg i stua selv, om du til nød må være med så kan du jo utnytte sjansen til ei hjemmeøkt i samme slengen? sørg for å gå ut hver dag, frisk luft gjør at man er mer trøtt på kveldstid. Anonymkode: eadfc...edd 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #14 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du er overrasket over at en 6-åring ikke trenger mer enn 10 timer søvn i døgnet? Anonymkode: a3671...a5a Eh nei! Jeg er ikke overrasket. Jeg er bare sykt lei av at leggingen skal være en evig kamp, krangling til sent på kveld og bare sure miner. Var ute lenge i dag, spiste kvelds ute og koste oss. Da vi skulle inn og pusse tenner osv klikket det helt. Endte med at jeg fikk sko i trynet. Da var hun så sint fordi hun måtte inn. Da måtte gubben ta over. Fikk nok. Nå er han oppe og legger og jeg hører det er prating oppe ennå! Anonymkode: 512bb...9cb
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #15 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rutiner til barn bør ikke brytes vare fordi det er ferie. Dette er ris til egen bak. Anonymkode: 11976...fb6 Vel det gjelder virkelig ikke alle Anonymkode: be578...697
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #16 Skrevet 18. juli 2022 Hvis det er noen trøst så er det null rutiner her også. Har en tenåring på 16, og to gutter på 6 og 2 år. Det er helt sjukehus her, aner ikke hva som skjer i det huset her lengre .. Pga studier har jeg hatt lang sommerferie, og pga flytting har ikke de to minste gått i bhg eller på sfo. De starter i nytt etter sommerferien. Jeg har bare gitt opp nå, jeg. Ikke bokstavelig, men nesten 😂 Assa det er helt Texas her. 2 åringen våkner jo tidlig og legger seg som normalt. Men de to andre er jo helt villmennenesker. Tenåringen gidder jeg ikke å nevne engang, det er en helt egen historie. Hun ser jeg ikke mer, tror hun har blitt vampyr? Hun er iallefall våken fra utpå ettermiddagen engang og hele natta. Og da er det sånn at jeg starter rundt kl 10 med å vekke hun, men får sånne svar «gå ut! Jeg er trøtt, jeg har sommerferie, jeg skal chille, jeg skal på trening etterpå så skal sove til det, jeg sover, jeg trenger å sove» .. 2 åringen legger seg ganske normalt og står opp som vanlig - kl 06.00, men da har jo jeg vært våken med 6 åringen til sikkert kl 22, og man vil jo gjerne ha en time eller to for seg selv å, men jeg er sjanseløs akkurat nå 😅 Som sagt, det er helt Texas her. You are not alone! 😂 Minsten starter i bhg om to uker. Det er litt trist, litt tøft, men fy søren så godt det skal bli med hverdagen! Halleluja! Anonymkode: d4d30...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #17 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh nei! Jeg er ikke overrasket. Jeg er bare sykt lei av at leggingen skal være en evig kamp, krangling til sent på kveld og bare sure miner. Var ute lenge i dag, spiste kvelds ute og koste oss. Da vi skulle inn og pusse tenner osv klikket det helt. Endte med at jeg fikk sko i trynet. Da var hun så sint fordi hun måtte inn. Da måtte gubben ta over. Fikk nok. Nå er han oppe og legger og jeg hører det er prating oppe ennå! Anonymkode: 512bb...9cb Men hvis du ikke er overrasket over det, hvorfor prøver dere å legge henne til å sove så tidlig når hun står opp 10? Da er hun jo ikke trøtt før midnatt, så ingen vits i å prøve å legge henne før det. Hvis dere ønsker å legge henne før midnatt, så må dere vekke henne tilsvarende antall timer tidligere. Vil dere legge henne kl. 21 så må hun vekkes kl. 07. Anonymkode: a3671...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hvis du ikke er overrasket over det, hvorfor prøver dere å legge henne til å sove så tidlig når hun står opp 10? Da er hun jo ikke trøtt før midnatt, så ingen vits i å prøve å legge henne før det. Hvis dere ønsker å legge henne før midnatt, så må dere vekke henne tilsvarende antall timer tidligere. Vil dere legge henne kl. 21 så må hun vekkes kl. 07. Anonymkode: a3671...a5a Du har rett! Anonymkode: 512bb...9cb
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #19 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis det er noen trøst så er det null rutiner her også. Har en tenåring på 16, og to gutter på 6 og 2 år. Det er helt sjukehus her, aner ikke hva som skjer i det huset her lengre .. Pga studier har jeg hatt lang sommerferie, og pga flytting har ikke de to minste gått i bhg eller på sfo. De starter i nytt etter sommerferien. Jeg har bare gitt opp nå, jeg. Ikke bokstavelig, men nesten 😂 Assa det er helt Texas her. 2 åringen våkner jo tidlig og legger seg som normalt. Men de to andre er jo helt villmennenesker. Tenåringen gidder jeg ikke å nevne engang, det er en helt egen historie. Hun ser jeg ikke mer, tror hun har blitt vampyr? Hun er iallefall våken fra utpå ettermiddagen engang og hele natta. Og da er det sånn at jeg starter rundt kl 10 med å vekke hun, men får sånne svar «gå ut! Jeg er trøtt, jeg har sommerferie, jeg skal chille, jeg skal på trening etterpå så skal sove til det, jeg sover, jeg trenger å sove» .. 2 åringen legger seg ganske normalt og står opp som vanlig - kl 06.00, men da har jo jeg vært våken med 6 åringen til sikkert kl 22, og man vil jo gjerne ha en time eller to for seg selv å, men jeg er sjanseløs akkurat nå 😅 Som sagt, det er helt Texas her. You are not alone! 😂 Minsten starter i bhg om to uker. Det er litt trist, litt tøft, men fy søren så godt det skal bli med hverdagen! Halleluja! Anonymkode: d4d30...c9a Å fy faen! Jeg er glad jeg bare har én da! Akkurat nå er det null kontroll og vi krangler så det rister i veggene. 6 åringen har nemlig arvet temperamentet mitt 😛 skriker og hyler når hun ikke får viljen sin og så er det slik at barn i den alderen klarer ikke helt å kontrollere sinnet sitt ennå. Prøver å være tålmodig med henne, men hun hører ikke på beskjeder som blir gitt og viser ingen interesse for å rydde opp etter seg heller. Hun sier hun blir flink når hun begynner på skolen 🤷🏼♀️ Anonymkode: 512bb...9cb
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #20 Skrevet 19. juli 2022 Har hun noe som helst "down time" på dagen? Høres ut som hun er skikkelig overstimulert i tillegg til dere har ødelagt rutinene hennes. Du la henne sove til 10 fordi det er best for dere å få sove selv, så er du overrasket hun vil ikke sove før midnatt. Som alle andre har påpekt, barn krever rutiner for det meste. Nå har du en god omkamp for å få rutiner på plass igjen dessverre. Anonymkode: 2bbf4...c39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå