AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #1 Skrevet 18. juli 2022 For jeg ser stort sett at det er 2 personer eller flere som går ut sammen. Er det ubehagelig? Er servitørene stort sett hyggelige om man ber om bord til 1? Hadde aldri satt meg ved et 4-mannsbord da men selv 2-mannsbord virker liksom "for mye" for meg. Men det burde jo ikke føles sånn for hvis en annen person trenger stolen er jo det null problem. Har forresten veldig lyst til å reise til Florida alene. Det er sikkert mer akseptert og vanlig der? Anonymkode: ce0dd...931
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #2 Skrevet 18. juli 2022 Aldri opplevd annet enn at de er ekstra hyggelige når du er alene. Reiser mye alene i jobb, og utvider da gjerne med noen dager. Ingen andre bryr seg heller. Når registrerte du sist at noen var "alene" på restaurant? Anonymkode: 17085...9c8 6
Mt3 Skrevet 18. juli 2022 #3 Skrevet 18. juli 2022 Ser ikke noe problem med å skulle oppta ett 2manns bord, og betjeningen vil nok være hyggelige og hjelpsomme så lenge en ikke kjøper 1 kopp kaffe og sitter der hele dagen. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #4 Skrevet 18. juli 2022 Det har jeg gjort mange ganger. Faktisk aldri engang tenk over at jeg tar et bord ment for 2 eller 4 personer. Samme det vell? Anonymkode: 8a60b...f6b 3
Gjest fransine Skrevet 18. juli 2022 #5 Skrevet 18. juli 2022 (endret) Hei. Å dra ut på restaurant alene er null problem. Ingen som tenker " å stakkars deg, du har sikkert ingen venner"... Endret 7. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #6 Skrevet 18. juli 2022 fransine skrev (6 minutter siden): Hei. Å dra ut på restaurant alene er null problem. Ingen som tenker " å stakkars deg, du har sikkert ingen venner"... Men hvis du selv syns det er ille, hvorfor ikke sjekke deg inn på et leilighetshotell hvor du kan lage din egen mat. Billigere blir det også enn å gå ut og spise hver kveld 🙂 Om jeg først er på ferie er en del av opplevelsen det å gå ut og spise ekstra god mat, alt servert, uten noe styr. Pris har ingen betydning - da hadde jeg bare blitt hjemme Men - du har et poeng når man reiser alene. Og det er at det er greit å ha litt ekstra plass på rommet. Reiser man i med andre blir man gjerne sittende å snakke og nippe litt vin, det er ikke like kjekt alene. Så sørger alltid for å ha et litt større rom, gjerne med balkong, når jeg er på tur alene. Ofte er det også greit å kunne hente take-away og spise med en serie på PCen. Anonymkode: 17085...9c8 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #7 Skrevet 18. juli 2022 Jeg har spist mye alene på restaurant og café, og det der har jeg aldri kommet på å tenke negativt over en gang. De vil jo ha kunder, hvis alle enkeltpersoner skulle droppet å spise ute hadde det jo vært mye mindre kunder. Anonymkode: 8f5ca...14e 1
Gjest fransine Skrevet 18. juli 2022 #8 Skrevet 18. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 20.26): Om jeg først er på ferie er en del av opplevelsen det å gå ut og spise ekstra god mat, alt servert, uten noe styr. Pris har ingen betydning - da hadde jeg bare blitt hjemme Men - du har et poeng når man reiser alene. Og det er at det er greit å ha litt ekstra plass på rommet. Reiser man i med andre blir man gjerne sittende å snakke og nippe litt vin, det er ikke like kjekt alene. Så sørger alltid for å ha et litt større rom, gjerne med balkong, når jeg er på tur alene. Ofte er det også greit å kunne hente take-away og spise med en serie på PCen. Anonymkode: 17085...9c8 Slettet Endret 7. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #9 Skrevet 18. juli 2022 Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å spise alene på restaurant. Den som sitter alene gjør seg ofte raskere ferdig enn par og grupper som blir sittende lenge og prate. Jeg synes ikke det er ubehagelig å spise alene, men har et par ganger opplevd at andre har satt seg ved bordet mitt. Det synes jeg er frekt. Kunne aldri falt meg inn å sette meg ved bordet til et par, eller den siste plassen der tre sitter ved firemannsbord. Anonymkode: afe4a...d97
Gjest mariama Skrevet 18. juli 2022 #10 Skrevet 18. juli 2022 (endret) Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, og du blir fint behandlet. Selv er jeg også veldig glad i å finne steder der man kan spise ved en bardisk i vinduet eller lignende, syns det er fint å kunne se ut på folk. Noen steder har de også «community tables» om du vil ha selskap 😊 Men koselig hotellrom og take away kan være en grei avveksling om du vil slappe helt av til noen måltider. PS: Nå reiser jeg ofte alene deler av ferien, og møter kjente på veien. Men om jeg av en eller annen grunn får et stikk av «nå ser jeg ut som Viggo venneløs - later jeg som - og lyger lett - om at jeg er på jobbreise 🤫Passe teit, men har reist litt alene med jobb før, og det gir en litt mer selvsikker følelse. Endret 18. juli 2022 av mariama Rettet skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #11 Skrevet 18. juli 2022 Sier dette i beste mening, det må altså være grenser for hvor selvutslettende man skal være. Du skal sitte ved hvilket bord du vil så mye du bare orker. Du kan sette vesken og jakken din på den andre stolen om du vil og bruke begge to med god samvittighet! Hvis noen trenger stolen vil de spørre deg, og før det behøver du ikke tenke et sekund på det. Kooos deg på aleneferie! Anonymkode: 79398...c40 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #12 Skrevet 18. juli 2022 På min faste cafe bruker jeg alltid et bord som er ment for 8 stk, fordi det står ved vinduet som har best utsikt. Og idag vr jeg på et sted med stor sofa som jeg brukte alene. Ingen dårlig samvittighet! Anonymkode: 78366...e69
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #13 Skrevet 18. juli 2022 I utlandet velger jeg som regel et bord for 2. Jeg vet restauranter vil tjene penger og da vil ikke jeg okkupere et bord for 4. Jeg setter meg aldri i baren. Velger bord slik at jeg har god mulighet til å se på folk og omgivelsene. Har som oftest balkong på hotellet. Reiser gjerne til varmere strøk. Kun storbyferie jeg ikke har balkong. Da tilbringer jeg mer av kveldene ute. Ferie for meg er også å gå ut og spise. Velge fra en meny, få maten servert og slippe oppvasken. Anonymkode: bc01b...f5d
Skogkatten Skrevet 18. juli 2022 #14 Skrevet 18. juli 2022 Jeg reiser mye alene, og har aldri opplevd at noen har reagert negativt på at jeg ber om bord til en. Og det å ta opp et bort for to eller flere alene, trenger du ikke ha dårlig samvittighet for. Dine penger er like gode som pengene til par, familier eller vennegjenger. Og de taper ikke inntekt på deg, for en person gjør seg vanligvis ferdig raskere enn flere som spiser sammen. Om alle som reiser alene skulle latt være å spise ute derimot, da hadde serveringsstedene tapt penger. Reis på ferie, spis og kos deg. Og skulle noen avvise deg i døren, så bare gå videre til neste sted. Det er ikke ditt tap, du vil ikke spise på et sånt sted uansett. Men det kan være deres tap , det er ikke sikkert de finner noen andre til å oppta det bordet de ikke ville gi deg. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #15 Skrevet 18. juli 2022 Tenker du at det er feil å ta et firemannsbord når man bare er tre? Selvfølgelig kan man ta et bord selv om man bare er en 😊 Anonymkode: e88cf...686 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #16 Skrevet 18. juli 2022 Når du bestiller bordet kan du jo bare spør om de har bord for en person, så er det opptil dem. Evt gå på food courts og slå deg ned ved et langbord. Det er vanlig over alt å spise alene ute. Businessfolk på reise gjør det hele tiden Anonymkode: af154...f43
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #17 Skrevet 19. juli 2022 Jeg har gjort det mye, ikke så mye på ferie, men på jobbreiser der jeg er alene. Syns det er uproblematisk, tar med meg en bok eller kikker på mobilen. Noen ganger velger jeg å heller bestille mat for å spise på rommet slik at jeg f.eks. kan se på tv mens jeg spiser, så det er også et alternativ og veldig enkelt nå når man har apper til å bestille igjennom. Har aldri opplevd at servitører har vært frekke eller ubehagelige. Man kan også velge å spise litt tidlig slik at man kommer når restauranten ikke er stappfull. Et annet alternativ er restauranter som har en lang disk man kan spise ved. Da fremgår det ikke like godt at man er alene og man opptar ikke mer plass enn nødvendig. Anonymkode: 92751...583
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 Hva med hvis man reiser til syden der det er mye folk, blir man utestengt som alenereisende eller får man samme behandling som barnefamiliene og vennegrupper? Anonymkode: b8ace...54d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #19 Skrevet 19. juli 2022 Jeg reiser mye alene, i utlandet er det aldri et problem, i Norge kan det være litt okking fra servitørene. Pleier å ta et tomannsbord når jeg er alene, evt spiser ved disken ved vinduet eller i baren om det ellers er fullt. Anonymkode: 4ce3a...f83
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #20 Skrevet 19. juli 2022 Det tristeste synet er en tom restaurant. Da går jeg heller til den der det er kø. Om det er fordi det sitter mye alene-folk og tar opp bordplassene er irrelevant. Så lenge restauranten ikke er tom. Anonymkode: ff013...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå