Gå til innhold

Dps - er det vanlig å måtte stå uten oppfølging i sommer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller får dere andre oppfølging også når det er ferie for den? 

Anonymkode: 28e7c...806

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det får ikke jeg lov til. Må dit flere dager i uansett jeg, snakke med en av de andre som jobber der. Og seng står klar om det trengs. 

Anonymkode: 010f0...f47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det får ikke jeg lov til. Må dit flere dager i uansett jeg, snakke med en av de andre som jobber der. Og seng står klar om det trengs. 

Hva strever du med som trenger dette? 

Anonymkode: 7cbf0...2b0

AnonymBruker
Skrevet

Har fått nummeret til jobbtelefonen til psykologen så hvis det blir krise så kan jeg sende en melding så ringer hun når hun ser den. 

Anonymkode: 25c82...e49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva strever du med som trenger dette? 

Ganske kraftig OCD og depresjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke noen andre når min psykolog har ferie. Det samme gjelder for psyk sykepleier i kommunen. Fått ett nummer å ringe om det er krise til en koordinator jeg ikke kjenner, som er sjefen til psyk sykepleier. Fastlegen har et system på legekontoret. Aldri fått noen erstatter på dps, og vet ikke om det hadde fungert så bra heller ifht behandling. Må jo være noen som kjenner en litt. Normalt har dps noen en kan kontakte som har ukesvakter om sommeren om det er helt krise. Var borti det i 2017, og det fungerte ikke her med et fremmed menneske som ikke skjønte så mye. Godt mulig jeg bare var uheldig. 

Pga jeg er veldig sammensatt syk har jeg en del innleggelser på dps, og er innlagt nå. Akkurat nå er hele teamet mitt (flere enn nevnte over her) på ferie, så da var det planlagt at jeg skulle inn. Jeg har 6-7 innleggelser i året. Står likevel flere uker i sommer uten noen, men mindre enn det kunne vært. 

Håper det går greit med deg etter forholdene 💚 Sommeren kan være beintøff når en sliter. 

Anonymkode: 25080...d48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får ikke noen andre når min psykolog har ferie. Det samme gjelder for psyk sykepleier i kommunen. Fått ett nummer å ringe om det er krise til en koordinator jeg ikke kjenner, som er sjefen til psyk sykepleier. Fastlegen har et system på legekontoret. Aldri fått noen erstatter på dps, og vet ikke om det hadde fungert så bra heller ifht behandling. Må jo være noen som kjenner en litt. Normalt har dps noen en kan kontakte som har ukesvakter om sommeren om det er helt krise. Var borti det i 2017, og det fungerte ikke her med et fremmed menneske som ikke skjønte så mye. Godt mulig jeg bare var uheldig. 

Pga jeg er veldig sammensatt syk har jeg en del innleggelser på dps, og er innlagt nå. Akkurat nå er hele teamet mitt (flere enn nevnte over her) på ferie, så da var det planlagt at jeg skulle inn. Jeg har 6-7 innleggelser i året. Står likevel flere uker i sommer uten noen, men mindre enn det kunne vært. 

Håper det går greit med deg etter forholdene 💚 Sommeren kan være beintøff når en sliter. 

Anonymkode: 25080...d48

Jeg bare lurer siden jeg sliter ganske mye selv, men klarer ikke åpne meg og si ting som det er. 

Bare sier du rett ut hva du sliter med? Så får du hjelp? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke noe tilbud da min DPS-psykolog hadde sommerferie. Når det er sagt så trengte jeg det heller ikke. Jeg klarer 2-3 uker uten psykolog.

Anonymkode: b34d0...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk noen andre, men det var én time midt i ferien til psykologen. Det var vel streng talt for å få en oppdatering om hvordan det står til. Fikk ikke så mye ut av det da, da jeg synes det er best å prate med behandler selv. H*n kjenner meg så godt, selv om psykiateren jeg var hos samarbeider en del med psykologen min. 

Anonymkode: a348e...e42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg fikk ikke noe tilbud da min DPS-psykolog hadde sommerferie. Når det er sagt så trengte jeg det heller ikke. Jeg klarer 2-3 uker uten psykolog.

2 uker imellom hver time er hva jeg må klare meg med normalt sett for får bare time annenhver uke! 

Skrevet

Jeg for ikke tilbud i ferien av behandler. Nå blir det seks uker mellom samtalene våre. Men jeg har muligheten til å ringe ambulant team. 

I kommunen for jeg vikar.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

2 uker imellom hver time er hva jeg må klare meg med normalt sett for får bare time annenhver uke! 

Skjønner og jeg skal ikke klage. Jeg er blant de heldige som får hjelpen jeg trenger. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (3 timer siden):

Jeg for ikke tilbud i ferien av behandler. Nå blir det seks uker mellom samtalene våre. Men jeg har muligheten til å ringe ambulant team. 

I kommunen for jeg vikar.

Hva er grunnen til at noen får så mye hjelp og andre ikke får noe hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Grunnen er vel fordi noen har større hjelpebehov enn andre. Ulik alvorlighetsgrad. 
Det beste er å ikke være avhengig av hjelp, men å klare seg selv. Skjønner ikke hva som er så vanskelig når det er feriestengt. Lærer ikke pasientene teknikker å bruke i hverdagen? Psykolog kan uansett ikke hjelpe annet enn å lytte og støtte. 
i ferien må pasientene bruke de verktøyene de har lært. 
Jeg søkte psykolog på dps en gang, og fikk avslag. Lyttet på noen podcaster og tok grep selv. Helt fin nå.

poenget er at man må prøve selv og ikke bare leve for neste terapi time 

Anonymkode: 47c97...546

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk og får tilbud om ukentlig samtale med noen andre, enten oppmøte eller telefon. Og åpen tilbud om innleggelse på døgn. Siden ingen av de to alternativene er hjelpsom og aktuelle for meg, så takker jeg nei hvert år. 

Jeg har ikke helse til å reise eller å være sosial. Så det spiller ingen rolle om jeg lider litt ekstra om sommeren. Får ikke noe hjelp av andre enn psykologen. Så jeg får bare isolere meg og holde ut. 

Anonymkode: dbff4...fa3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Grunnen er vel fordi noen har større hjelpebehov enn andre. Ulik alvorlighetsgrad. 
Det beste er å ikke være avhengig av hjelp, men å klare seg selv. Skjønner ikke hva som er så vanskelig når det er feriestengt. Lærer ikke pasientene teknikker å bruke i hverdagen? Psykolog kan uansett ikke hjelpe annet enn å lytte og støtte. 
i ferien må pasientene bruke de verktøyene de har lært. 
Jeg søkte psykolog på dps en gang, og fikk avslag. Lyttet på noen podcaster og tok grep selv. Helt fin nå.

poenget er at man må prøve selv og ikke bare leve for neste terapi time 

For et arrogant svar. Så fordi du greide å fikse ting selv så skal også alle andre uansett diagnose greie dette? Folk sliter med ulike ting og selv med samme diagnose så er det ikke slik at absolutt alle klarer å løse ting helt likt.

Jeg vil påstå at en psykolog gjør mye mer enn akkurat bare det. Noen har også behov for å gå til noen hver uke og ikke sitte alene med alt. Så klart det kan være tøft for noen å gå uten hjelp i flere uker.

Jeg får heller ikke psykolog når det er ferie, men jeg er en av de som klarer det. Sitter allikevel ikke og tror at alle er som meg. Man kan bare høre på podkast og så er man helt fin igjen. Nei, det er nok ikke sånn det fungerer for alle.

Anonymkode: 3f3f5...c0b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Fordi noen er sykere enn andre

Anonymkode: 300cd...39e

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var på det sykeste, fikk jeg oppfølging av ei student som hadde sommerjobb der. Hun tok ikke alt jeg sa alvorlig, det var litt leit. Men men. Sitter nå her enda. 

Året etter, troor jeg at jeg kunne ringe inn ved behov. Og året etter det klarte jeg meg uten. Ringte AAT om det skulle være noe. Så slutta psykiateren min, å jeg havna hos ei psykeratisk sykepleier, som var mye borte fra jobb. Hadde henne i to år. 

Går nå på mestringsenheten i kommunen, føler jeg får mer hjelp der enn fra hun sykepleieren jeg gikk til hos dps. Hun ga meg opp og skrev meg ut. Hun sosionomen jeg går til nå, skulle ha 3 uker ferie så var hun tilbake igjen. Helt greit ☺️

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Maestro said:

Da jeg var på det sykeste, fikk jeg oppfølging av ei student som hadde sommerjobb der. Hun tok ikke alt jeg sa alvorlig, det var litt leit. Men men. Sitter nå her enda. 

Ja, det er leit og det er deler av problemet når man får en behandler som ikke har blitt kjent med deg over tid. For meg var det omvendt. Jeg fikk en behandler som ikke kjente meg og hun trodde ting var mye verre enn det var. 

Anonymkode: 181e2...7bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For et arrogant svar. Så fordi du greide å fikse ting selv så skal også alle andre uansett diagnose greie dette? Folk sliter med ulike ting og selv med samme diagnose så er det ikke slik at absolutt alle klarer å løse ting helt likt.

Jeg vil påstå at en psykolog gjør mye mer enn akkurat bare det. Noen har også behov for å gå til noen hver uke og ikke sitte alene med alt. Så klart det kan være tøft for noen å gå uten hjelp i flere uker.

Jeg får heller ikke psykolog når det er ferie, men jeg er en av de som klarer det. Sitter allikevel ikke og tror at alle er som meg. Man kan bare høre på podkast og så er man helt fin igjen. Nei, det er nok ikke sånn det fungerer for alle.

Anonymkode: 3f3f5...c0b

Å gå til noen hver uke for å lette på trykket? Da bør man komme seg ut å treffe venner, familie, trene, komme seg bort ei uke, gjøre noe en liker, pusse opp et rom, gå en fjelltur med ei venninne osv. Det mener psykologer en bør gjøre også. Å sitte hjemme å gruble og dra seg selv ned hjelper ikke, da blir du verre. Tenk gjennom hvilke råd dere har fått i terapi, og bruk dette aktivt i ferien. En har to valg.. grave seg ned, eller tenke positivt og prøve å jobbe hardt med seg selv. 
Jobben er det bare en selv som kan gjøre uansett. Ikke sitt å vent på neste time og tro det kan løse alt. Du selv sitter på nøkkelen. Få opp selvtilliten og troa på at du klarer dette 💪🏼 Dere er mye sterkere enn dere tror, og dere vil føle dere uavhengig og sterk når dere klarer å ta tak selv! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...