Gå til innhold

Hvordan er det å ha Asperger og Ad(h)d?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har asperger, men sliter så mye med en sårvarhet og er så altfor følsom, så lurer på om jeg har tilleggsvansker som adhd? 

Er det noen andre som har det og vet hvordan det føles? 

Anonymkode: 92279...6f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Har asperger og er hyperaktiv.

Anonymkode: b9735...37c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har "bare" ADHD selv, men datteren min har både ADHD og ASF så vet litt om hvordan det er for henne.

ADHDen hennes gjør henne uoppmerksom og impulsiv og høyt og lavt i følelsene - de dempes litt med ADHD-medisiner, men de kan også gjøre henne mer deprimert og lei seg. Hun velger allikevel selv å ta medisiner, for uten medisiner er det et tankekjør uten like og hun har bare masse usammenhengende tale. Hun klarer ikke føre normale samtaler fordi alle ord bare kastes ut i tilfeldig rekkefølge så det blir ordsalat.

Autismen gjør at hun må ha ting på en spesiell måte; hun må ha samme rutiner hver dag ift medisiner og når og hvordan hun utfører rutinene. 

Så før medisinen er tatt kan hun hoppe og sprette og sprelle med armer og bein og være frustrert og glad på samme tid; glad fordi det er deilig å bare være litt "spretten", men frustrert fordi autismen drar henne ned og MÅ ha rutinene som ADHDen ikke vil ha.

Så. Sånn jeg opplever det utenfra så virker det som ADHD er "opp" og ASF er "ned" og så er hun litt "opp-ned" - hvis det gir mening? 

Anonymkode: e689f...c75

AnonymBruker
Skrevet

Har ADD og asd. Aspergersen føles som at alle følger et manus og kan det utenom igjen mens jeg aldri lærte det. 

Add, enkelt og greit bare at jeg ikke lært ting lett hvis det var kjedelig.

Anonymkode: c0af4...f4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ADD og asd. Aspergersen føles som at alle følger et manus og kan det utenom igjen mens jeg aldri lærte det. 

Add, enkelt og greit bare at jeg ikke lært ting lett hvis det var kjedelig.

Anonymkode: c0af4...f4d

Hvordan ble du utredet for dette? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har "bare" ADHD selv, men datteren min har både ADHD og ASF så vet litt om hvordan det er for henne.

ADHDen hennes gjør henne uoppmerksom og impulsiv og høyt og lavt i følelsene - de dempes litt med ADHD-medisiner, men de kan også gjøre henne mer deprimert og lei seg. Hun velger allikevel selv å ta medisiner, for uten medisiner er det et tankekjør uten like og hun har bare masse usammenhengende tale. Hun klarer ikke føre normale samtaler fordi alle ord bare kastes ut i tilfeldig rekkefølge så det blir ordsalat.

Autismen gjør at hun må ha ting på en spesiell måte; hun må ha samme rutiner hver dag ift medisiner og når og hvordan hun utfører rutinene. 

Så før medisinen er tatt kan hun hoppe og sprette og sprelle med armer og bein og være frustrert og glad på samme tid; glad fordi det er deilig å bare være litt "spretten", men frustrert fordi autismen drar henne ned og MÅ ha rutinene som ADHDen ikke vil ha.

Så. Sånn jeg opplever det utenfra så virker det som ADHD er "opp" og ASF er "ned" og så er hun litt "opp-ned" - hvis det gir mening? 

Hvordan ble hun utredet for det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan ble hun utredet for det? 

Masse skjemaer å fylle ut både for oss foreldrene, og for lærer på skolen, pluss testing på BUP. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er autist, men vet ikke om jeg har ADHD i tillegg.

Det går i hundre oppe i hodet konstant ihvertfall 😅 

Og jeg har skikkelig brainfog.

Anonymkode: 44cda...7a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...