Gå til innhold

Burde ikke være lov å reise med fly med barn under 2 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Reiste innlands da mi elste var 4mnd. For å besøk oldemor som ikke hadde helse til å komme i dåpen, men ønsket så gjerne å se sitt første oldebarn. Husker på hjemturen skrek babyen veldig, å jeg hadde sete mot midtgang vedsiden en eldre fremmed mann, de gjorde meg stresset og ungen skrek ennå mer og ville ikke ta puppen. En engel av ei flyvertinne inviterte meg bak til hennes klappsete når vi var kommet opp i lufta og der fikk jeg bysset og ammet uten å være redd for å blotte meg eller dunke i sidemannen, både jeg og barnet roet oss og resten av turen gikk som en drøm. 

Med neste unge tok vi toget, nattog, vet ikke om de i nabokupen ønsket at vi hadde tatt fly 😛

Anonymkode: 7ee61...4b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Faktisk helt enig! Har selv et barn på snart 2 år, og han driter da langt i Syden! Det er veldig mange ting, som er mye mer lavterskel, som barnet vil ha større glede av i den alderen. Barn på 1-2 år er jo også veldig rastløse og pingsete, så det å være innesperret på et fly, hvor du ikke får lov til å røre noen ting, er jo et mareritt for dem.

Anonymkode: 37538...02d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (22 minutter siden):

Hvorfor drar dere på ferie med unger på to år eller yngre? De husker jo ikke noe av den ferien allikevel.

Skal jeg fortelle deg noe du tydeligvis ikke vet? Noen barn har eldre søsken! Som faktisk er 6-10 år eldre til og med. Og noen foreldre ønsker å prioritere en familietur til et varmere land enn bortblåste regntunge Norge. Hva gjør de med minsten? Dumper den hos besteforeldre? Lar han være alene hjemme? Nei det vanlige er jo faktisk at foreldrene tar med ALLE barna sine. Selv om den minste har dårlig hukommelse stakkars.

Og til dere klagefanter. Jeg kan garantere dere at det er ekstremt mye mer slitsomt for foreldrene enn dere i en situasjon hvor barnet, som kanskje sjeldent gråter til vanlig, slår seg helt vrang på flyet. Man gjør jo alt man kan for å ikke ødelegge andre. Neste gang kan du takke deg selv som ikke tok med et headset med noise cancelling! 

Anonymkode: a0027...dd7

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fløy 4 timer + 1 time i går. Masse småbarn på flyet. Ikke noe bråk fra noen av de. 

Anonymkode: 59371...bec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Faktisk helt enig! Har selv et barn på snart 2 år, og han driter da langt i Syden! Det er veldig mange ting, som er mye mer lavterskel, som barnet vil ha større glede av i den alderen. Barn på 1-2 år er jo også veldig rastløse og pingsete, så det å være innesperret på et fly, hvor du ikke får lov til å røre noen ting, er jo et mareritt for dem.

Synd at barna dine føler slikt..men våres barn har elsket å være på fly siden de var 1 år..enten har de sovet , lekt eller sett på tv. Og de fikk røre masse...og synd at dine barn ikke har glede av syden og fly..men det gjelder ikke alle barn 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fløy til USA da minste var 1 år. Om folk ikke tåler lyden av barnestøy så får de ta bil...  

Anonymkode: ab238...b51

Så arrogant av deg. 

Anonymkode: 4bafa...6f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene mine dro med meg fra statene til Norge da jeg var 1,5 år. Jeg var visst en stille unge  <_< 

(Foreldrene mine kjørte også en boble fra Pittsburgh til Mexico da jeg var rundt 1 år. Jeg husker ikke såå mye fra turen annet enn at jeg prøvde å spise hvit sand i White Sands, fordi jeg trodde det var iskrem >_o og da bilen konket ut et sted nedi der så måtte vi ta en Greyhoundbuss tilbake. Sa visst ikke store kvekket der heller  <_<  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om man lever livet sitt kun for barnet blir jo både forholdet og egen lykke skakkjørt etterhvert. Ikke rart det er så mange småbarnsforeldre som går fra hverandre om man tenker slik.... 

(Og om "innesperret" på et fly er et mareritt... da tror jeg du jevnt over stimulerer for mye, og eksponerer for lite)

Anonymkode: dd0bc...518

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde da med barnet mitt fra hun var 1,5 år og det var ingen gråting på turen. Vi hadde fine flyturer der vi så i bøker og tegnet litt. Hun storkoste seg på sydenturene våre. 

Alle barn er ikke like. 

Anonymkode: 05fb4...172

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg liker ikke å fly med overberusede, høylytte pensjonister som klapper når flyet lander, eller damer 40 pluss på fylla av billige bobler og med dertil høylytt snakking og hyenelatter… Men det er mitt problem, luftfart blir ikke skreddersydd etter mine preferanser. Ei heller etter dine, ts.

Anonymkode: 825cb...6d2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greit å vurdere ut fra eget barn. For noen går det fint, for andre ikke. Jeg hadde ikke reist med fly med noen av mine to i den alderen om jeg så fikk betalt for det. Hadde trengt en ferie etter ferien da uansett, så poenget med reisen hadde vært borte. Og ja, det er vanlig at de små får vondt i ørene av trykket. Det KAN hjelpe å amme, gi flaske, men det er ikke akkurat garantert hverken at det hjelper eller at barnet vil ta bryst eller flaske akkurat da. Jeg har reist mye med fly og opplevd små barn som tydelig viser ubehag og tar seg til ørene. Dette er ihvertfall noe man bør ha respekt for at kan skje og at kan være veldig ubehagelig for baby/barnet. 

Anonymkode: c2251...8e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi familie, så har flydd med barna fra de var 6 mnd gamle. Har ikke vært noe problem.

Ene gangen vi fløy var det et barn på 5 år, som skrek hysterisk hele flyturen som varte i 4,5 time. Barnet var livredd for å fly.

Mens en baby på 6 mnd, er ikke redd for å fly, skjønner jo ikke hva det er.

Anonymkode: 72751...a27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (47 minutter siden):

Synd at barna dine føler slikt..men våres barn har elsket å være på fly siden de var 1 år..enten har de sovet , lekt eller sett på tv. Og de fikk røre masse...og synd at dine barn ikke har glede av syden og fly..men det gjelder ikke alle barn 

BarnET, jeg har ett barn. Og nei, det er selvsagt ikke synd at et barn på 20 mnd ikke har glede av Syden og fly. Han har sikkert glede av det når han blir eldre, men akkurat nå er sandkassa eller en tur i skogen mye gøyere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er mange andre grunner til å ta med barn på fly enn akkurat sydentur også. Herregud så sneversynt og navlebeskuende, ts. Man reiser for familiebegivenheter, pendling, eller eldre søsken som har glede av en tur etc etc. Fly er kollektivtransport. Deal with it. Eller kjør privatfly eller bil hvis du ikke tåler andre mennesker.  

Anonymkode: 3c588...5dd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi fløy over 50 turer i inn og utland mens eldste var under 2, hun skrek ikke en eneste gang, selv på 12+ timers turene. 

Problemet er jo at folk ikke klarer å unngå at barna gråter, ikke barna i seg selv. 

Jeg unngikk gråt ved å amme ved alle tegn til trøtthet, surhet, ørevondt, kjedsomhet eller hva som helst, passe på at hun hadde stabilt blodsukker ved jevne måltider og skikkelig snacks (uten sukker og raske karbohydrater!), bruk av bæretøy for soving og flyplassgåing, og leker og bøker for underholdning. 

Folk ammer ikke lenge nok, og gir barna masse sukker og dritt så de blir hypre og får ustabilt blodsukker. Så har de vennet barna til å sove flatt i en vogn i stillhet, istedet for på dem selv mens de gjør alt mulig. 

Foreldre gjør ting komplisert uten grunn. 

Anonymkode: f7c8b...57e

Helt enig. Fløy utenlands fra barnet var 2,5 måned gammelt, og har mange flyturer utenlands og innenlands før det ble 2 år. Ammet riktignok ikke, men var aldri et problem. 
Saltvannsdråper i nesen er også genialt ved letting/landing. Da må de svelge, noe som er greit når de bare tar mme og ikke vil ha ved f.eks. nedstigning. 

Anonymkode: bbb45...fd5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maestro skrev (2 timer siden):

Ønsker det samme. Og tenker og hvor behagelig er det for så små barn i varmen? Vet jo at de ligger i skyggen og blir duppet i vann og sånn altså på armen med foreldrene. Reiser de for at de tror at småbarn har glede av det, eller reiser de fordi at de selv vil på ferie? 🧐

Eller kanskje de reiser fordi de Hr eldre barn som ønsker det, og da blir gjerne minstemann med også.. Og klart foreldre også kanskje ønsker seg til varmere strøk. Vi har 4 barn, og aldri hatt problemer på flytur. Jeg syntes voksne folk som ikke tåler andre mennesker, burde holdt seg hjemme…..

Vi har en mor og et barn som tar buss hver dag til og fra jobb. Barnet skriker konstant, og bussen tar halvannen time hver vei. Burde moren sagt opp jobben sin med grunnlag om at hun ikke får lov å ta buss med barnet?!? 

Anonymkode: ed832...6d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

BarnET, jeg har ett barn. Og nei, det er selvsagt ikke synd at et barn på 20 mnd ikke har glede av Syden og fly. Han har sikkert glede av det når han blir eldre, men akkurat nå er sandkassa eller en tur i skogen mye gøyere. 

Hvis foreldre har lyst å reise på ferie til varmere strøk, må de kunne gjøre det uten at andre skal blande seg inn! At noen ikke tåler barn noen timer på fly, får være deres problem! Å ha med små barn til syden er frihet. Mine barn har alltid elsket å være på strande, og da koser de seg i timesvis, sov litt og lekte igjen. Mye lettere å passe på, og for ikke snakke om hvor deilig å kun tenke på bleie og lite klær. Amming er også lettere i sydenvarme. 

Anonymkode: ed832...6d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei helt sant..vi forldre burde jo ikke finne på noe mer barna før de er 4 år ..da begynner de å huske.

Vi kan jo bare la de gå i barnehagen hele sommeren...sp kan vi forldre kose oss ...jeg mener ..hva er vitsen med å gjøre noe med barna i heltatt...de husker jo ikke...

Anonymkode: 4e6fe...c6a

Det er denne "alt eller ingenting" som er problemet. Det er mange foreldre som fra tidlig alder lærer barna sine å sitte stille ved å ta kortere turer, eller å vente ved bordet, før de begir seg ut på en flere times lang flytur, med barn som ikke har forutsetninger for å mestre en lang flytur. Ofte hjelper det også å se at foreldrene prøver og har forberedt seg, da ikke alltid alt går etter planen med små barn. Det er problematisk at din første tanke er at barna da bør være i barnehage, slik at mor og far kan reise, i stedet for å tilpasse ferien etter barna dere har valgt å få. Jeg mener ikke at barn ikke bør få lov til å fly, men å åpne for at deler av et fly er barnefritt, eller å spørre om det er enkelte barn som heller burde feriert nærmere hjemme, er etter min mening ikke å ekskludere, men å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tatt med barn under 2 år på sydentur, men veldig glad vi tok turen fra Oslo til Tromsø da sønnen min var 6 måneder, slik at Oldemor fikk møtt lillemann før hun gikk bort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reiste to mnd til Thailand i permisjonstiden med sønnen min, han var vel 6-7 mnd da. Han gråt litt på flyet til Moskva, men da satt verdens skjønneste eldre mann ved siden av oss som tøyset litt med han - og vips så var livet ok igjen. Ellers gikk det helt fint både frem og tilbake, han fikk pupp og sov nesten hele veien. Har reist med barna i alle år, min eldste er 16. Det har aldri vært noe problem :) 

Men jeg har medfølelse for de mødrene og fedrene som prøver alt de kan når ung blir vrange ❤️ Året før covid var vi i Hellas, og de som satt foran oss på flyet da .. Å herremin .. 😅 Jeg ble helt svett! Men kan tenke meg moren og faren ble enda svettere. Dessuten, nå til dags så hører jo alle på Spotify eller lydbok og det bråker jo endel på flyet så man hører det jo ikke like godt .. 

De som irriterer seg over andre, som bruker livet og tiden sin på å sitte å tenke inni seg at andre er plagsomme, det er de som er merkelige 😂 

Anonymkode: 34367...c6b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...